Jump to content

Battmeter verdt hver krone


Lotus

Recommended Posts

Mitt nye Odelco Battmeter²- også kjent som Xantrex battery monitor, er montert og testet. Ingen billig sak, men verdt hver krone.

 

Den viser spenning med 2 desimaler og den viser spenningen absolutt korrekt etter å ha kontrollsjekket med 2 gode multimetere. Den viser strømforbruk ned til en oppløsning på 100mA under 100A visning og den viser korrekt helt opp til 300A. Har en 300A svensk shunt og ikke den vanlige 500A standardshunten. Den har 20 lett programerbare parametere som lar deg stille inn alt om når batteriet anses for toppet, hvordan spenning og strøm fra landstrømsladeren påvirker når det anses for toppet. Hvordan gjennomsnitt for forbruk skal påvirke beregning av gjenværende kapasitet. Alarmer for overspenning, underspenning, gjenværende kapasitet, osv.osv.

 

Jeg kan se nøyaktig hva ankervinsjen bruker av strøm og hvor mye mer strøm den bruker når den sliter. Jeg kan se hva baugpropellen bruker av strøm. Jeg kan se at slår jeg av en lampe, vil batteribanken vare så og så mange timer lengre. jeg kan se hva kjøleskapet bruker av strøm, både nå og i løpet av døgnet.

 

Den justerer seg automatisk etter batteriets tilsand og forteller endog når batteribanken begynner å bli dårlig.

 

Battmeteret gir meg alt jeg ønsker. Den er en glimrende og nøyaktig tankmåler for batteriet. I tillegg til å være veldig mye annet.

 

Kan anbefales!

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Har montert in min Odelco DCC400,(som er i prinsipp samme som battmeter) og den største utfordringen jeg hadde var att jeg ikke tenkte på att det fanns kabelskor med litt mindre "hull" i. Siden jeg har 90 kvadrats kabler fra forbruk og start.

Instalasjonen var utroligt enkel.

Pluss og minus mater kabler, to kabler til Shunten, og en til lys i display hvis man velger att kobble det in.

Eneste att va obs på. hvis du setter shunt ledningene "feil vei" så teller den og feil vei. Men det merker du med en gang. Kobble in den, hvis du ser att pilen peker opp, når du har satt på en god del elektriskt, så bytter du bare plass på di to ledningene fra shunten.

 

Battmeter finnes hos elfa og kan nesten garantere att alle båt butikker kan bestille hjem dem.

 

Dyrt? JA

vært pengene? JA

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

har også lyst på et sånt ett, men har forbruksbanken foran på 400 ah, og startbanken bak med 400 ah... må jeg ha 2 shunter da? og hva koster herligheten?

Det er forbruksbanken man måler på. I mitt tilfelle heter den hovedbanken og gir strøm til alt og alle - og battmeteret måler villig alt og alle. I tillegg har jeg et 75Ah reservebatteri som brukes den dagen hovedbanken går tom. Den er det helt uaktuelt å måle på.

 

Maritim selger Battmeter. Det samme gjør Elfa. 3000 kroner er prisen i Norge. Betalte ca 2100 norske for den i Sverige da jeg slapp moms etter å ha stemplet kvitteringen på Arlanda.

 

Lotus

 

PS: Det var voldsomt til batterikapasitet i en 27-foter. 800Ah må vel veie 250 kg.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

3000 kroner er prisen i Norge. Betalte ca 2100 norske for den i Sverige da jeg slapp moms etter å ha stemplet kvitteringen på Arlanda.

<{POST_SNAPBACK}>

Sikkert nyttig for dere med mange batterier og ditto strømslukere. :rolleyes:

 

I min daycruiser er nok dette OVERKILL. Tror min nye Garmin GPSMAP 178C som skal monteres til uka har spenningsmåler? I så fall får jeg en grov vurdering av hvor nær faregrensen jeg er... Godt nok - tror jeg :confused:

Link to post
Share on other sites

Det er mye som er nødvendig av båtduppeditter som du sier Lotus, men samtidig så er man på sjøen for å kose seg uten å bekymre seg for strømmen.

 

Jeg gjør som du, benytter ikke startbatteri til vanlig, slik at jeg har reservestrøm til enhver tid, men så mye verdifull informasjon dere "kompetansegutta" har kommet med i vinter mht. utlading/skadevirkninger av for hard belastning på batterier, gjør at jeg må nok bevilge ca 3000 på budsjettet før ferien og få montert denne, da jeg skjønner nå at det kan bli en vinn-vinn investering da mine batterier (forhåpentligvis) vil få et lengre liv, med riktig bruk basert på dataene fra denne battmeteren........

Link to post
Share on other sites

Hvorfor trenger man en slik?

En bruker den strømmen man trenger. Når det er tomt er det tomt, battmeter eller ikke.

Jeg har en forbruksbank og en startbank. Jeg bruker bekymringsløst av forbruksbanken, og når spenningen blir lavere enn 11,5 volt, piper spenningsalarmen på ekkoloddet. Da starter jeg motoren, og lar den gå en halvtimes tid. Så får jeg varmtvann på kjøpet. Har funket i årevis.

 

Timex

Link to post
Share on other sites

Mitt nye Odelco Battmeter²- også kjent som Xantrex battery monitor, er montert og testet. Ingen billig sak, men verdt hver krone.

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig Lotus. Noe av det mest nyttige jeg har brukt 2800 båtkroner på. Jeg kjøpte mitt Mobitronic hos Sea-Sea i Bærum. De samme funksjonene vil jeg tro, men dette har to displayer der det ene viser gjennværende(eller forbrukt) kapasitet i Ah på batteribanken, og det andre viser belastning i øyeblikket i Amp. og spenningen i Volt.

Siden det har to displayer er instrumentet større en battman, så sjekk at du har plass.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

I "Bølgen" skal det monteres et BEP digitalt voltmeter (2475.-). Dette viser spenningen på tre batteribanker og kan vise gjenværende kappasitet på f.eks. forbruksbanken. Det viser også hvor mye ampere som belastes til en hver tid, og regner ut hvor lang tid før batteriene er tomme.

Inklusiv 450 amp. shunt.

I tilleg monterer jeg et voltsensitivt rele (543.-). Det regulere lading automatisk mellom start og forbruk. Dvs. Når jeg starter belastes startbatteriet, når spenningen på startbatteriet har nådd 13,7 volt, kobles forbruks batteriene til lading, og når motoren stanses kuttes startbatteriene og det er bare forbruksbatteriene som belastes.

Begge "dingsene " er kjøpt hos Maritim.

 

 

 

Mvh. Leif

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Mitt nye Odelco Battmeter²- også kjent som Xantrex battery monitor, er montert og testet. Ingen billig sak, men verdt hver krone.

<{POST_SNAPBACK}>

Anbefalingen ble fulgt, mitt er nå på plass. Kabeltrekkingen ble den store utfordringen, men nå ser det fagmessig utført. Et tips; ELFA leverer ikke tvinnet kabel med enheten. Dette kan man kjøpe separat for en dyr penge. Isteden kan man lage denne selv. 2vanlige ledninger tvinner man enkelt selv, beregn ca. 40 tørn pr. meter. Det er de to lederne fra shunten (I+ og I-) som er viktig at er tvinnet, de andre er det ikke så farlig med.

 

Ganske så interessant å se hva de forskjellige strøm-tyvene om bord faktisk forbruker. Kjøleskapet ser ut til å ligge på 1Ah, målt over tid. Men at stereo-anlegget med tilhørende antenneforsterker brukte like mye, kom som en overraskelse. Kartplotteren (12" monitor") har jeg bevisst brukt lite ved stille-ligge, fordi jeg antok at denne trakk mye strøm. Nei, det gjorde den ikke viste det seg.

 

Det skal tillegges at den svenske manualen var god. Den inneholder en del nyttig informasjon om forbruk etc. som absolutt var av interesse.

 

Dermed er det bare å si, Lotus sin anbefaling tiltredes!

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

2vanlige ledninger tvinner man enkelt selv, beregn ca. 40 tørn pr. meter.

Bare et lite tips om tvinning av ledninger dersom det er store lengder. Fest den ene enden av ledningene i et eller annet, bordbein f.eks. og de andre i drillen. Da går det raskt og pent selv med metervis av ledning.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg tvinnet også senseledninggene selv. Mulig at noen som leser dette om tvinning kan misforstå. Jeg tvinner ikke 2 ledninger sammen. Man snurrer en ledning rundt og rundt og teller antallet turn. Deretter snurrer man den andre rundt og rundt med omtrent samme antallet turn. Så lar man dem tvinne seg sammen av seg selv ved at de begge vil snurre seg tilbake . Da tvinnes de og samtidig låser de hverandre slik at tvinningen ikke går opp igjen. De trives best som tvinnet med andre ord.

 

En knute på enden av ledningen og med en kulepenn eller lignende gjennom og snurringen går raskt som bare det med litt hjelp av en pekefinger. :smiley:

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hvis man har bare et par som er tvunnet er det for å beskytte mot støy fra annet utstyr, de to kablene vil da motta den samme støyen, og siden det er forskjellen mellom de to kablene som måles vil ikke selve målesignalet bli forstyrret av støy.

 

I tillegg, hvis man har flere tvunnede par i en kabel, vil tvinningen redusere "cross-talk" fra de andre signalene i kabelen.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Kommer nok nokså kjapt å kjøpe meg en tankmåler til batteribanken men er usikker på om Odelco Batt-Meter2 eller BEP er det beste valget. Prismessig er de jo ganske identiske, i alle fall er ikke prisforskjellen avgjørende. Noen som har kjennskap til begge og tips om hvilket som er best?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

En shunt er en komponent som kobles i serie med kabelen som du skal måle strømmen gjennom. Over skunten måler man speninngvarisjonen som er indikerer strømmen gjennom kabelen.

 

Vanskelig?

 

Skal man måle strøm kan man bruke et instrument der all strøm må gå gjennom instrumentet. Dvs bruk av tykke kabler til instrument. Upraktisk og ikke særlig mye brukt idag. Bruker man shunt kan man benytte tynne kabler fra shunt og opp til instrument.

 

Man kan også bruke ringkjerne rundt kabelen slik som bl.a. VEMA instrumenter gjør.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De skal i tillegg komme med et rimligere et med kun en inngang og 500A Shunt, men det drøyer.

Ja, jeg venter også spennt allerede fordi det finnes mange forespørsel.

Siste nyhetene sa at dette instrument skal være tilgjengelig til slutten av året.

Men noen ganger trengs det lit tålmodighet hvis det dreier seg om nye produkter fra Sterling,

fordi de tester, og tester, og tester, og....

Men til slutten blir det bra og pålitelig :lol:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...