Jump to content

Battmeter verdt hver krone


Lotus

Recommended Posts

Men PMP1 vises jo på kanal 4 både momentant forbruk / lading og også Ah.

Det skulle vel holde allerede og for det meste.

:seeya:

Jørg

Men er PMP1 en batterimonitor?

Jeg tror ikke jeg har sett noe teknisk dokumentasjon på at det er en batterimonitor slik jeg definerer egenskapene i en sådan inretning.

Link to post
Share on other sites

Er noen av instrumentene omtalt i denne tråden batterimonitorer Ole Petter?

 

For meg vil et instrument som fungerer som "tankmåler" for batteriene være godt nok. Forutsetter da at den lurer meg minst mulig i forhold til batterienes tilstand.

 

Jeg er klar over at dette er en kraftig forenkling fra en legmann, men det vil være godt nok for meg. Vi har kun en måler som jeg anser som mer nøyaktig ombord, og det er røret utenpå dieseltanken som forteller presis hvor mye som er igjen der.

 

.......skylder å si at det kun er de to 'tankmålerene ombord :wink:

Link to post
Share on other sites

Er noen av instrumentene omtalt i denne tråden batterimonitorer Ole Petter?

 

For meg vil et instrument som fungerer som "tankmåler" for batteriene være godt nok. Forutsetter da at den lurer meg minst mulig i forhold til batterienes tilstand.

 

Jeg er klar over at dette er en kraftig forenkling fra en legmann, men det vil være godt nok for meg. Vi har kun en måler som jeg anser som mer nøyaktig ombord, og det er røret utenpå dieseltanken som forteller presis hvor mye som er igjen der.

 

.......skylder å si at det kun er de to 'tankmålerene ombord :wink:

Ja det er et godt spørsmål, for batterimonitor er vel ikke et registrert varemerke. Det jeg er opptatt av er at jeg får det jeg mener jeg betaler for, og da kunne det være greit å vite innholdet. Man kan vel i grove trekk si at en monitor som ikke har paukert kalkulator ikke har store muligheten til å fortelle den sanne batteristatusen.

 

Det er svært mange som spør meg om jeg vet hvordan ”batterimonitoren” de har kjøpt virker. Når jeg da leser manualen så ser jeg jo at informasjonen ofte er mangelfull i forhold til mine forventninger, og at det derfor blir vanskelig å svare.

I tillegg er det da noen som har monitorer som er feil oppsatt slik at de ikke virker etter intensjonen. Noen monitorer før i tiden måtte i tillegg kalibrers i den forstand at slitasjen i batteriene måtte kompenseres for i monitirens oppsettet manuelt, noe de færreste da visste om selv om det sto i manualen.

Det er mange som ikke er klar over at monitoren de har kjøpt skal tilpasses laderen i tillegg til batteribanken.

Så har vi vel også noen ting på markedet som bruker utrolig billige triks for å fremstille instrumentet som noe mer kostbart enn teknologien tilsier.

 

Her tror jeg mange ville fått seg en overraskelse hvis de visste hva de har kjøpt og sammenlignet med andre ting som finnes på markedet.

 

Røret på dieseltanken den er bankers. Problemet med batterier er at hvis de brukes feil så krymper tanken drastisk, og en monitor som ikke er riktig kan føre til at tanken krymper fortere enn nødvendig.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er flott at du tenker på oss brukere/kjøpere og anbefaler utelukkende en shunt på kanal 4 og til forbruksbanken. Jeg ser imidlertid en viss interesse av å kunne måle ladingen fra hver av de to dynamoene slik at jeg på et tidlig tidspunkt kan få informasjon om dårlig lading fra en av dynamoene - som kan være tegn på reimslitasje. .....

Mja, jeg pleier å anbefale det som for min skyld kan være nødvendig/virkelig nyttig

og fraråder å montere utstyr som faller under kategori "kanskje", først og fremst.

Men finnes det grunn, som nå f.eks. at du regner med overvåkning av noe slitasjer eller annet som er relevant,

da er det noe annet men faller i trinn to.

Ang. deg synes jeg fortsatt ikke at det er nødvendig med flere shunter og forventer ikke så mye remslitasje at det blir problematisk.

Men siden du er på gang og få ekstra rabatt på shuntene ved kjøp av PMP1 er det vel ikke noe stort grunn for å diskutere det lenge.

Dårligere blir overvåkningen på båten din i hvert fall ikke med det.

 

 

Men er PMP1 en batterimonitor?

Jeg tror ikke jeg har sett noe teknisk dokumentasjon på at det er en batterimonitor slik jeg definerer egenskapene i en sådan inretning.

Nå har ikke jeg oppfunnet betegnelsen "batterimonitor", men feil er det heller ikke.

Ellers er jeg helt enig med deg, som jeg sa på en annen tråd allerede.

Ordet monitor er bare et ord som blir forstått av de fleste som overvåkningsinstrument/-display.

Ellers ville jeg heller kalle det "8-kanal kombinert likestrøm- og likespenningsmåleinstrument med både integrert og kompensert Amperetimeteller."

Det høres bare litt dumt ut.

 

Ellers tilbyr PMP1 det som vanlige mennesker har behov for og som jeg synes er nødvendig minst på båt,

men er også nyttig på alle andre anlegg som hanterer både strøm og spenning fra og til batterier.

 

Jeg er også helt enig med deg at tekniske data skulle helst være komplett og omfattende,

også Sterling kunne levere flere informasjoner.

Men hvorfor er egentlig det nødvendig?

De fleste mennesker vet likevel ikke hva Paukert og noe kompensert visning betyr, selv om en forklarer det atter 500 ganger til.

Så anser jeg det som enklere for "de vanlige" at de får den informasjon de trenger

og at det finnes selgere som står bak det de selger.

 

Og hvis nå jeg sier at PMP1 vises Ah kompensert, slik at den vises hvor mange Ah som mangler på batteriet også når

batteriene ha blitt eldre eller ved forandrete forhold, da er det jo bare enten å stole eller å reklamere på det

skulle det ikke stemmer.

 

Men man behøver ikke å snakke alt i hel, siden man også må være realistisk.

Ingen vanlig batteri"monitor" på markedet klarer å ta hensyn til alle faktorer,

siden det er noe som er forbeholdt både stabile omstendigheter og laborundersøkelsen med det.

 

Man kan tenke og foreslå mye, men så kommer vi tilbake på "vanlige" brukere og bruksmåten av slike instrumenter.

For meg er fakt: Jo enklere, desto bedre.

 

Så finnes det bare spørs igjen om a) hvordan og hvor nøyaktig en slik visning blir og b) hvor mye det koster,

siden det også finnes mye søppel på markedet.

Nå vet ikke jeg hva andre brukere kan fortelle om nøyaktigheten av instrumentene sine,

men jeg vet ikke om en kunde som ha klaget om noe unøyaktighet av PMP1 -etter- at den ble montert.

Det fantes bare en kunde til nå som ha send en PMP1 tilbake når han skjønnte at han mangler andre sifferet i desimalen ved spenningsmåling.

Som forresten jeg synes er noe mest uviktig variable på ustabiliserte systemer som står i avhengighet til så mange faktorer.

 

Så gjelder for meg (bare) at det er viktig med å kunne overvåke fornuftig på spenninger (V) og kanskje strøm (A) for å kunne oppdage feil.

Men i hvert fall er det også viktig med helst kompensert visning på forbruks-Ah,

som enten står til rådighet igjen, eller skal etterlades rask for å forhindre tidelig død / vedlikeholde batteriene.

 

Med det er det mest viktige dekket allerede slik at en bruker kan både se allvorlige feil og forhindre

at f.eks. batterier blir øddelagt tidelig og unødvendigvis.

 

K.I.S. kombinert med bra teknik er tingen, for de fleste.

Derimot rygger alt annet til skjelden brukt leketøy først og fremst.

 

Thats it. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Skal du være sikker på batteriets tilstand, så mål syrevekta, et full-ladet batteri skal ha en syrevekt på 1,28 - 1,30 ved +25°C. Ref. batterisenteret.no

Det er klart en fordel å sjekke syrevekten periodisk for å få bekreftet at alt er i orden . Men det er ikke alle batteriene man kan måle syrevekten i, og så er det i tillegg en god del båteiere som ikke vet hvor disse korkene er og hvordan man bruker en syrevektmåler. Det viser seg at det er mange som ikke klarer å måle syrevekt riktig og er slarve med å etterfylle vann. For disse menneskene er det like grei å montere et VRLA batteri, for da klarer de ikke å gjøre det dårligere enn det trenger å være.

Å fortelle at syrevekten skal være mellom 1,28 og 1.30 er riktig for de fleste batterier, men det finnes batterier som for eks. skal ha 1.265 osv. Problemet er jo da a hvis du har et slikt batteri og lader som en gal for å oppnå 1.28, så ødelegges batteriet.

 

Mja, jeg pleier å anbefale det som for min skyld kan være nødvendig/virkelig nyttig

Jørg

Der er vi kanskje litt forskjellige skrudd sammen, for jeg ønsker at kunden gjør valg ut de alternativene jeg kan gi og stå inne for.

Ut fra et faglig syspunkt, så mener jeg enkelte produsenter gjør det vanskelig for meg fordi de ikke har manualer som forteller om virkemåten og unnviker sannheten.

Hvis man reklamerer med at noe er billig, så kan man jo ikke vite om dette stemmer hvis man ikke vet innholdet slik at man kan gjøre sammenligninger.

 

Så lurer jeg på når Sterling skal fjerne forklaringen på hjemmesiden som forteller at man ikke bør bruke mekaniske releer i ladesystemer. Det er vel ikke så lurt med tanke på at de nå skal markedsføres mekaniske reller som en OK løsning. :wink:

Link to post
Share on other sites

Så lurer jeg på når Sterling skal fjerne forklaringen på hjemmesiden som forteller at man ikke bør bruke mekaniske releer i ladesystemer. Det er vel ikke så lurt med tanke på at de nå skal markedsføres mekaniske reller som en OK løsning. :wink:

 

Stemmer.

Men på den tida visste Charles Sterling vel ikke enda på hva for fine greier utviklingsavdelingen kommer senere. :smiley:

Websidene til Sterling er forresten skjelden så fort oppgradert som mine egne, om produktene dems. :wink:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Bruk en tynn kabel 0,2 til 0,5 mm2 er greit. Ut fra en shunt kommer det et spenningsignal som går inn på en forsterker med høy inngangsimpedans. Det trengs derfor ikke noen tykk kabel.

 

 

Kjøpte ferdig tvunnet kabel hos Claes Ohlsson da jeg monterete batterimonitor på hytta.

 

2 par artikkel 49-199, 49kr for 10m

4 par artikkel 49-188, 89kr for 10m

 

 

Noen som vet om kablene som nevnes her er skjermet og derved gode nok til bruk på BEP batterimeter? Mener det skal brukes skjermet kabel, men kan ikke se at det står noe om skjerming i Clas Ohlsons katalog.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har handlet inn ny batteribank. Endte opp på 6 stk Biltema varenr 80-421 på 135 Ah hver. En liten bank på 810 Ah bør vel holde en helg :lol: Årsaken til at valget falt på disse er at de er tette/ventilregulert og en Ah-pris på kr 5.91 og det er slett ikke ille. I tillegg ble batterboksene godt oppfylt.

 

Da har det gått en stund, så Svein, funker battmeteret ditt like fint ennå, og hvordan har batteriene klart seg ?

:confused:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jepp, både battmeter og batterier fungerer helt 100 enda men jeg har ikke de batteriene som er nevnt i det sitatet, de ble byttet ut etter få uker (se min hjemmeside).

 

Har også et Xantrex LinkPro battmeter på hytta samt en haug med lugubre bilbatterier. Har langt større problemer med å få en riktig avlesning der. Xantrex har en masse parameter som i alle fall til en viss grad MÅ stilles inn riktig mens Sterling har INGEN innstillinger og fungerer greit med det. Grunnen til at jeg valgte Xantrex LinkPro på hytta er at den har en programmerbar alarmutgang som starter aggregatet når batteriene trenger lading.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...