Jump to content

Battmeter verdt hver krone


Lotus

Recommended Posts

Jeg har erfaring med tre typer batteriovervåkere, eller amperetimetellere, henholdsvis Odelco DCC400, Odelco Batt-Meter 2 og Nasas BM-1 (se brosjyre på http://www.nasamarine.com/).

 

Alle tre instrumentene har vært like enkle å montere med shunten koblet til minussiden på forbruksbatteribanken.

 

Hvilket instrument som har vært greiest med hensyn til funksjonalitet er nok noe spørsmål om smak og behag. DCC400 var det første jeg monterte og ble fort meget glad i dette. I nåværende båt har vi Nasas instrument. Dette har meget store tall som gjør det enkelt på lang avstand å se aktuelt strømforbruk på forbrukssiden. Det har videre mulighet for å instille batteribankens nominelle kapasitet og antatt temperatur på batteribanken, noe som gir en visuell-analog indikasjon på restkapasiteten. Etter å ha målt alle tre amperetimetellerne synes det for meg som at de alle er meget nøyaktige.

 

Vil forøvrig trekke frem det flotte tiltaket SveinHa iverksatte våren 2006 med masseinnkjøp av små, lite energikrevende voltmetre. Samtlige 4 er nå montert for overvåking av batterier på hhv. startsiden (2 banker), forbrukssiden og strømgenerator-start batteriet. Disse er utrolig nøyaktige og svært effektive overvåkere av spenningsnivået ombord. De har gjort at jeg lærer stadig mer om båtens elektriske koblingssystem. Håper SveinHa iverksetter lignende tiltak senere.

Link to post
Share on other sites

Bestilte Sterling boksen fra Jørg. Den er billigst, viser flest parameter samtidig (spenning, strøm og kapasitet i Ah) og bruker mest strøm :sad: Ikke det store strømforbruket men 20mA (uten bakgrunnslys) er nå mer enn 8mA...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Til sammenligning oppgir Nasa at deres BM-1 batteri overvåker bruker er mindre enn 3 (tre) mA.

 

Det må vel forøvrig være mulig å få tak i et rimelig opplegg med shunt og instrument som utelukkende viser strømforbruk (evt. amperetimeteller). Dette kan være greit å koble til enkelte av hovedkretsene som går ut fra forbruksbatteribanken og få oversikt over forbruk knyttet til de store forbrukerne ombord som kjøleskap, varmeapparat, fjernsyn o.a. Kan noen sjekke denne muligheten? Jeg tenker meg et lite instrument av den typen SveinHa skaffet for spenningsmåling.

Link to post
Share on other sites

Amperemeter finnes også i samme utførelse som voltmetrene. Se f.eks. denne. Jeg kjøpte et par direkte fra Datel og det gikk kjapt og greit men frakten ble jo uforholdsmessig stor til en så liten pakkeverdi...

 

Jeg kjøpte +-200mV versjonen med 9V supply. Hadde liggende en 75A/75mV shunt som jeg monterte i forrige båt og det fungerte glimrende. Andre shunter, f.eks. 200A/200mV fungerer like godt bare forholdet mellom strøm og spenning er likt og den er stor nok for aktuell strøm.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Bestilte Sterling boksen fra Jørg. Den er billigst, viser flest parameter samtidig (spenning, strøm og kapasitet i Ah) og bruker mest strøm :sad: Ikke det store strømforbruket men 20mA (uten bakgrunnslys) er nå mer enn 8mA...

En stor hjern, som kan "noe" mer enn andre, trenger jo også lit mer energi :yesnod:

 

PMP1 er flergangs-vidreutvikling av tidligere modeller som ble forandret etter ønsker og erfaringer

av "oss vanngale".

Faktisk speiler apparatet alle ønsker som man vanligvis ha på båten.

Det begynner med multimåling av flere krets med bare en instrument og slutter med kompensajonsberegningen til ladningseffekten, men vises med sistnevnt poeng dette som virklig skjer med batteriene.

Så kjøper man ikke bare "en instrument" som vises "sånt ca." , men utterst nøyaktig,

slik at man kan tro på beregningene og uttalene som vises mye om realistiskt tilstands av systemet.

Jeg synes det er saken verdi, ganske spesiellt når ikke prisen er større enn vanlige instrumenter koster.

Hvor bra PMP1 er kan også ses god på salgstallene som nå også i Norge øker tyyyydelig.

Og de fleste som bestiller her gjør det pga. anbefaling fra andre.

Som gleder meg mest :smiley:

 

Men bare vent, Svein, du kommer sikkert også ganske snart til å glede deg :wink:

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det her blir en liten avsporing av tråden men siden det mest gjelder pakken batterimåleren så havner det her...

 

Hva i he&¤#%# driver Posten med for tiden. Bestilte noe småpjask fra Elfa for litt siden. Etter noen dager sendte jeg epost til Elfa og spurte hvor pakken min ble av. Fikk kjapt svar at den hadde ligget på mitt lokale postkontor i 2 dager. Jeg hadde ikke fått hentelapp...

 

Pakken fra Jørg ble innlevert i Larvik sist onsdag og kom fram til mitt postkontor i dag tirsdag. Det er 6 dager det :headbang::headbang::headbang:

SporingBattmeter.JPG

I sporingen står at pakken er innlevert for sent og at dette har trigget et avvik :crazy: En pakke blir innlevert på et eller annet tidspunkt. Posten er gått for den dagen. Ok, da går den videre neste dag. Slik har det alltid vært men AVVIK??????? Har postfunksjonæren da gjemt unna pakken i to dager for å demonstrere eller?????

 

Det kan være fristende å minne om det Steinar Bastesen en gang sa: "Posten ska førr f**n ikkje gå med overskudd, de skal gå med post". Kanskje de bør bytte slagord til "Oss som kommer mellom mennesker" :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Du får nok stramme opp KIWI.
KIWI har vært svært så hjelpsomme, det er helt andre steder problemene ligger. Det beste Posten noensinne har gjort er å legge ned småpostkontorene.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ja det går j.... tregt med å få sendt pakkepost her i landet.

Har hatt tilsvarende frustrerende venting selv, flere ganger.

 

Jeg tror årsaken til det ligger er sånn: :nonod:

Stadige kostadskutt fører ofte til resjonalisering og omlegging,

som igjen fører til umotiverte medarbeidere og derav lavere effektivitet.

 

Privatisering av allmenne tjenester er ikke alltid til det beste.

Ref. tilgang/priser på elforsyning, teletjenester, post, kollektiv transport mm.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Har bestillt småsaker fra ebay som f.eks en fiskesnelle fra Florida. Kom frem like raskt til Norge som en pakke bruker fra Oslo til Bergen. Kostet omtrent det samme å sende som en innenlands pakke også. Tok jo selvsagt år og dag før jeg fikk den siden posten skulle bruke 3-4 ganger så lang tid på tollbehandling som amerikanerne bruker på å få pakke over dammen.

 

Ellers er min erfaring at det er siste biten hjem som tar tid. Bor i Os utenfor Bergen og det går gjerne lengre tid mellom Bergen og Os som mellom pakkens opprinnelsessted og Bergen.

Link to post
Share on other sites

Med all den privatisering og effektivisering som har skjedd i Posten, er det blitt så godt som ubrukbart.

Jeg bestilte noen duppeditter fra Hjertmans. Varene brukte 2 døgn fra Sundsvall til Oslo, og deretter 21 døgn de 100 km. hjem til meg.

Etter det bruker jeg konsekvent Strömsatd som postkontor for slikt. Ikke for å spare på skatter og avgifter, for det er ikkeno å spare, men for å få opp farta.

 

SVB skulle ha € 11.- for å sende en ankerwinch fra Bremen til Skagen med henting neste dag.

Link to post
Share on other sites

Hei Svein.

Det er ikke fint, men så vanlig for både Posten og kontoret i Larvik.

 

Først og fremst: dette stemmer heller ikke med innleveringstiden.

Du har send meg beskjedet om betalingen kl. 12.10

Så langt jeg husker ble pakken din levert til posten ca. kl. 13.50.

Dette husker jeg i den tillfeldighet ganske sikkert pga. noen ting som jeg måtte gjøre den ettermiddagen rett etterpå og som ha gjort det umulig

at jeg overhodet kunne kjøre til posten senere.

 

Og:

Hvis jeg enten får tilsend beskjed/kvittering om betaling, eller kan se inngående betaling på DNB-online (som vanligvis blir oppdatert alle noen få minutter) før kl. 15.30, så innleverer jeg hvert bestilling på samme dagen.

Dette er daglig rutine og vanlig forløp at jeg kjører til posten hver dag kl. 15.00, unntatt lørdag fordi Posten sender ikke videre på den dagen.

 

Men det er dessverre ikke uvanlig at ikke Posten kommer i gang.

Vi sporer også hvert eneste levering fra her, men kunne oppleve allerede flere ganger at pakker som f.eks. ble sendt til Askim-området

ha vært på vei i hele 9 dager !

 

Men "vanlig" er egentlig to til fire dager, avhengig inneholdet av kaffekoppen som Postens ansatte har igjen.

Best er det mens det er ferie, da går det raskest fordi da kjeder ansattene seg vel lit.

 

Likevel er det et skam at Posten tar så mye penge for det.

Med kr. 86,- for en vanlig liten Norgespakke "uten vekt" kan sendes pakker av samme størrelsen fra hvert annen land til utland rund kloden (...og blir levert rett foran døren, men må ikke hentes selv i tillegg hvis det er større enn A5-konvolutt eller tungere enn "200" gramm :headbang: )

Men: man kan jo tegne et såkalt "serviceavtale" :crazy: , som koster "litttt ekstra" :rolleyes:

 

Problemet er at Posten både ikke ha noe konkurranse, men det forandrer seg jo laaangsomt, men sikkert.

Pga. det blir det sikkert ikke billigere, men vanligvis bedre :smiley:.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Dette blir vel dessverre litt OT i denne tråden, men når emnet Posten og deres håndtering av pakker først er trukket frem synes jeg at det var fristende å vise et skrekkeksempel på hva Posten presterer. I sommer betalte vi som vanlig Posten for midlertidig adresseendring til vårt feriehus på Sunnmøre. Vi har blitt litt skeptiske til Posten på akkurat dette da de har rotet MYE tidligere år med ferieadresseendring til oss. Et år var det så ille at vi fikk igjen adresseendringsgebyret, men når man skal være borte i 5 uker må man nesten likevel ha posten sin.

 

I år rotet Posten ikke bare med brev (noen, inkl. viktige regninger) der noen kom forsinket i samlekonvolutt etter at vi hadde ringt og etterlyst dem. De var lagt i vår postkasse hjemme lenge etter vi var dratt på ferie. Værst var det med pakker. De rotet det til med 5 pakker i løpet av 5 uker. 3 ble til alt overmål sendt i retur til forhandler. En gikk på rundgang mellom omlastingsterminaler og vårt feriested og postutleveringen hjemme. Dette til tross for at posten SELV i sine leveringsvilkår for tjenesten med midlertidig adresseendring i ferier: "De siste dagene i tjenesteperioden blir ikke posten ettersendt, men holdt tilbake og oppbevart hos Posten for å sikre at det ikke kommer post til midlertidig adresse etter at kunden har reist derfra."

 

I dette tilfellet lå pakken ca 10 dager på postutleveringen hjemme før den ble videresendt for igjen å sendes til postutleveringen hjemme for så å videresendes til feriestedet samme dag som vi reiste fra feriestedet.... Det tok NESTEN EN MÅNED fra pakken ble sendt fra Oslo til vi kunne hente den ut i Trondheim. Den skulle jo ha ankommet feriestedet bare ca en uke etter den ble sendt fra Oslo:

 

postenOGpakker.gif

 

Fikk vi igjen gebyret i år :lol: JA! Men egentlig burde vi fått det mangedobbelte for tort og svie samt lang mobiltelfonregning (6 klage- og etterlysningsoppringninger der vi gang på gang måtte gjennom samme leksa med pakkenummer osv).

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Beklager, dynamiske sider i IMG tags er ikke tillatt" når jeg legger inn en bildelink fra baatplassen opplasting"[/b]
Det er nok "&" tegnet i filnavnet som lager krøll.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Da har Sterling batterimonitoren gjort sin første jobb og konklusjonen er klar: Gel-batteribanken på 320Ah er kassabel. Startet helgeturen med fulladede batterier og etter å ha brukt 75Ah var spenningen nede i 11.1V med en last på 2-3A.

 

Så kommer $5.000 spørsmålet: Gel, AGM eller standardbatterier. Har lest en del av de tidligere innleggene om emnet mener en smule usikker. Har en følelse av at standardbatterier gir mest for pengene. Vekt betyr ingenting, størrelse betyr lite...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Så kommer $5.000 spørsmålet: Gel, AGM eller standardbatterier.

Hvis du vil gi noe på meningen min:

kjøp deg åpne bly-syrebatterier av "middelbra til bra" kvalitet, bare at du tar slike for lys og elektrodrev for servicebenken.

Egen erfaring er at man ikke kan spare mer.

Holder man øye med bra ladning og kontrollert utladning, så kan bly-syre leve ganske lenge,

men koster mye mindre enn alt annet.

Og om "bedre eller dårligere", enn AGM & Gel, kan man diskutere like lenge som diskusjonen om batterier værer allerede,

men viktig er jo bare at man vet for hvilken ønske man kjøper batteriene.

Gel og AGM ville jeg bare kjøpe hvis jeg ville planlegge "noen få overslag" med båten min.

Eller hvis jeg ville bruke batteriene som pute, slik at jeg unngår å få syre i ørene hvis båten gjør den overslag :smiley:

 

Men ellers har åpne bly-syre batterier ikke noen ulempe som kunne tvinge meg til å bruke Gel eller AGM.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hva med Biltema's SMF batterier? Ble ikke helt klok på beskrivelsen med det er i alle fall tette batterier som ikke skal etterfylles. Brukende saker?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hvor synes du er problemet dit med åpne bly-syre batterier?

Jeg har jo også en seilbåt og banner-batteriene mine er allerede steingamle, men de er fremdeles tip-top o.k.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Har vel ikke det store problemet med bly-syrebatterier men prøver å få litt oversikt.

 

Prisen på Biltema SMF ser ikke så ille ut: Kr 898.- for et 95Ah mot kr 1.538.- for et AGM hos Maritim.

 

AGM kan lades mer ut og dermed blir ikke forskjellen så veldig stor.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Prisen på Biltema SMF ser ikke så ille ut: Kr 898.- for et 95Ah
Lurte også litt på disse i vår, men endte opp med 2stk 115Ah Sønnak Nautilus kjøpt hos Anker A/S.

Fikk disse faktisk litt billigere enn Biltema batteriene, og de passet greit oppi biltema batterikassene av største modell. Det gjør ikke Biltemas største forbruksbatterier, litt snodig...

 

Jeg er godt fornøyd med min nye forbruksbank så langt, men er naturligvis litt på vakt etter å ha lest om andre sine problemer med disse batteriene i tidligere innlegg her på baatplassen. Får bare håpe at dette ikke gjelder mine batterier...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

AGM kan lades mer ut og dermed blir ikke forskjellen så veldig stor.

15% mer utladning i mot 80% prisforskjell er ikke noe bra forhold for meg.

Hvordan ser det ut med faktor ladningstid / bruksmåten ang. forholdet på båten din?

Ligger båten hovedsakelig i havn / resp. finnes det mye tid for fullstendig etterladning inni melleom,

eller har du det samme problem som de fleste, slik at batteriene trenger rask mellomladning fra dynamoet?

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hulda dyputlader ikke batteriene sine. Bare så det er sagt. Har jeg øket behov for strøm, så slenger jeg inn ett batteri til. De siste 15 årene har jeg levd lykkelig med vanlige påfyllbare blybatterier fra Biltema. Den gangen jeg kjøpte Sylfiden, var de to år gamle batteriene fra Seatronic defekte. Kranglet en del med Seatronic, kom ingen vei. Kjøpte nytt sett batterier fra Biltema. Disse batteriene fulgte båten da den ble solgt 9 år senere.

 

Hulda har nå ett sett batterier fra Biltema som er tre år gamle. Naturligvis funker de OK. Jeg vil anta at de vil funke OK til eieren er omtrent 70 år gammel. Da skal jeg bytte batterier for siste gang. Det er noe vemodig med det der 'å gjøre ting for siste gang'.

 

Ved et rent uhell kom jeg til å kjøpte et av disse ikke-fyllbare batteriene fra Biltema. Det skulle egentlig vært til Jeep'en, man passet ikke. Det kommer til å havne som startbatteri til aggeregatet.

 

Nå var jo egentlig denne tråden om dubeditten Batmeter. Hulda bruker fremdeles syrevektmåler for kontroll av batteriene. Som har avskrubare propper. Jeg vet at dette er gammeldags. Men når wincher, baugpropellen og andre strømslukende greier opererer, så går også motoren som pøser inn strøm når det trengs. Problemet er når det siste Biltemabatteriet skal inn i funksjon. Mulig at jeg da trenger en toogethalvttusenkronersdubeditt for å ha full kontroll på et batteri til 698 kroner. Jeg er nok gammeldags.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...