Jump to content

Battmeter verdt hver krone


Lotus

Recommended Posts

Hva med Biltema's SMF batterier? Ble ikke helt klok på beskrivelsen med det er i alle fall tette batterier som ikke skal etterfylles. Brukende saker?

Kjøpte 3 stk. 110 Ah SMF batterier i sommer. Helt greie de batteriene.

Billige var de også. Fikk 330 Ah til under 2400.- Kr. (kostet 798.- pr. stk.)

 

De er tette og du kan ikke måle syrevekt, men det er ett lite vindu som har en fargeindikator, som viser tilstanden.

Venter nå på Odelco battmeter som er i posten. Skal bli gøy å følge med forbruk/lading neste sesong.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hulda dyputlader ikke batteriene sine.

Som er best grunnlag og en av de smarteste trikks overhodet, hvis batterier skal leve et lang liv.

Og at det stemmer fremdeles ser man jo på det du skriver om 9 år.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Og så kjøpte jeg en dings fra Joerg Becker, 50A intelligent lader. Når jeg til vinteren kommer til å starte mitt aggeregat, kommer laderen til sin fulle rett, lader tre batteribanker uavhengig av hverandre. Bedre kan det ikke bli, en liten 'snekkemotor' drar et aggeregat, som forer inn strøm både til lading og 220 V. Og så kan Hulda springe runt å skru propper og måle syrevekt.

Link to post
Share on other sites

Hvordan ser det ut med faktor ladningstid / bruksmåten ang. forholdet på båten din?
Ligger en del i uthavn. Kan jo egentlig pøse på med mange store batterier men de skal jo også lades. Vurderer ny dynamo/regulator eller kanskje vindmølle. Får se det litt an, akkurat nå er det batteriene som må gjøres noe med...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ligger en del i uthavn. Kan jo egentlig pøse på med mange store batterier men de skal jo også lades. Vurderer ny dynamo/regulator eller kanskje vindmølle. Får se det litt an, akkurat nå er det batteriene som må gjøres noe med...

Ja, en vindmølle hjelper også ganske mye, hvis det finnes vind nok (..og hvis man takler lyden).

I tillegg er en propellaksel-dynamo ganske bra, selv hvis disse skjelden gi mer enn 4 til 8Ampere.

På toppen solpanell og så mangler det bare en dynamoregulator.

Men dette er jo problemet med oss seilere, motoren løper ikke ofte nok.

 

Det beste er massevis batterier som man ikke dra ned alt for mye og alle disse muligheter for ladning, pluss en landlader slik at batteriene får bra behandling etter seiling.

 

I alle fall ville jeg bestemme meg etter prisen og effektivitet.

Og det blir vanlige åpne bly-syre som i tillegg kan lades raskest og effektivst av alle type batterier.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei Gunga Din.

En venn og kollega er spesialist og tilbyr slike ting.

Han tilbyr dynamoer som er med noe forandringer ferdig modifisert for bruk på propellaksel.

(er jeg for trøtt :confused: Jeg finner ikke knappen for opplasting av bilde.)

 

Dynamoet leverer 13,6V allerede fra allerede 560 til 580 omdreiinger og kan tilpasses bruk for venstre/høyre ved skifting av vifteskive.

Prisen ligger på ca. Euro 600,- (avhengig vekslekurs noe med ca. kr. 5300,- inkl. norsk mva.)

 

:seeya:

Jørg

 

åh ja, glemmte at du er hjemme i Sverige.

Du kunne i så fall bestille med 16% mva. og ville få send det fra Tyskland.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

du kan pr o finne knappen en annen dag :wink:

 

för dette tycker jag er intressant.....4-8A under 10-24 timer ger ju ganske mye Ah det oxo....... :smiley:

...men dyre Ampere er det, da er også vennen min overbevist om og forteller det høyt.

Likevel og som du sa: over mange timer (interessant ved langfart) lønner det seg igjen.

Den propell må jo ikke ruste fast dernede mens man seiler.

Man må bare sjekke om giret og lagring takler løp uten motor.

Noen hydrauliske gir får problem med kjølingen i så fall.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

vet om en jordenruntseglare som byggde om en utombordare, slängde själva motorn, monterade

dynamo + den störste proppelern som passade på stammen....o om jag kommer ihåg rett så laddade den 7-8A

vid segling, han förlorade några tiondels knop....men det var värt det!

 

har fast 3-bladig propp o alltid haft giret i fri vid segling........så her finns det lite möjligheter...

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ja, Gunga, det finnes mange muligheter.

Man kan også bruke avansert teknik som gjør det enda mer effektivt.

Men alt er litt avhengig av penge også.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jaja, tiden gikk vidre siden siste besøket mitt.

Jeg fikk beskjed at den nye versjonen leveres ca. 9 til 14A ved 5,5 til 6,5 knop hvis det finnes propell mellom 14 og 18".

Faktisk er bare dynamohuset original, mens alt annet inkl. viklinger blir komplett modifisert.

Ganske ordentlig synes jeg.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Her var det mange sprikende emner :lol:

 

Mulig jeg er blitt blåst i hue av all denne tvinningen :wink: . Lurer bare på hvorfor skal ledningene tvinnes sammen????? Mariell

For å ta det "enkelt": Når det går strøm i en leder, "utvikles det" et magnetfelt... Ta denne testen: Et batteri, to ledningsstumper og en lyspære; La hver ledningsstump passere på hver side av kompasset.. :eek: (Forøvrig viser dette grunnprinsippet for en elektromotor...!)

 

Forøvrig er Lars H sin metode for tvinning av ledninger utmerket.

 

At Posten tuller mye og tar grovt betalt, opplever vi mye her (på Trondheims beste vestkant) også! :nonod::headbang: Har MANGE telefoner til Heimdal postkontor og "pakkeditribusjonen" i løpet av året!!

 

Batt-meter er sikkert kjekt å ha, men TROR ikke jeg vil investere 2-3 laken til slikt :rolleyes: Årsaken er at jeg HAR et godt voltmeter, to ekstra forbruksbatterier på ca. 100 Ah hver (MED bryter på hvert), (totalt 350 Ah), ligger ikke på dagesvis i uthavn uten landstrøm, OG har en hjelpemotor som kan startes manuellt HVIS "Gamle Murphy" skulle slå til.

 

eTec-en krever et spesiellt batteri, men ellers har jeg kun billige åpne blysyrebatterier! Det er bare å passe på at de får riktig ladespenning og annet stell, samt at jeg bruker MegaPulse som nedsetter sulfateringen! Så er det et spørsmål da, om de 700 kronene jeg betaler for MegaPulse betaler seg ved lengre levetid for batteriene. :rolleyes: Forbruksbatteriet i bobilen lever et tøft liv (har MegaPulse) og det skal bli intr. å se om DET taper seg til neste år!

 

Gjorde forresten en tabbe før vi reiste til USA på ferie i begynnelsen av august: Hadde byttet batteri (Biltema) i gammelbilen, og glemte å ta av polskoen før vi reiste... :nono: Etter montasje av Dab-radio (se tidligere streng om dette), viste det seg at den trekker mere "hvilestrøm" enn vanlig radio tror jeg, OG batteriet var STEIN DØDT da jeg prøvde å starte forrige dagen. Viste 3 volt på multimetret :cryin: Etter et døgns lading, var flere celler på "null" syrevekt. Tviler på om jeg får vekt DET til live igjen, men vil pikade forsøke...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har handlet inn ny batteribank. Endte opp på 6 stk Biltema varenr 80-421 på 135 Ah hver. En liten bank på 810 Ah bør vel holde en helg :lol: Årsaken til at valget falt på disse er at de er tette/ventilregulert og en Ah-pris på kr 5.91 og det er slett ikke ille. I tillegg ble batterboksene godt oppfylt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det føltes i alle fall slik når jeg bar de ombord...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hvis du regner kg/Ah så ser du at vekten er rimelig lik på de største batteriene så 47 kg er nok riktig.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Erfaringer hadde vært fint!

 

I spec.en står at forventet levetid i stand.by er 3-5 år og at de skal tåle 250 100% og 550 50% utladinger.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Satser du på lading med 22oV i innhavn/hjrmmehavn?
Jepp. Satser nok på å alltid starte med fulle tanker og forsøke å få noe lading underveis, enten landstrøm eller motor. Må få litt erfaring men ser gjerne for meg en vindmølle men det blir nok på litt lengre sikt. Er 140A dynamo fra Jørg står jo også på ønskelisten men som sagt, må samle erfaring i første omgang før jeg avgjør noe som helst.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke så mange som har langtidserfaringer med disse batteriene ennå siden de ikke har vært i bliltemas sortiment i så mange år ennå... Men det er spennende at du har kjøpt sike batterier så får vi jo følge med om du finner noen svakheter etterhvert med disse... Jeg har kun kjøpt et par 4Ah times 6 volt batterier av denne typen som lettmatrosen har på sin trehjuls politimotorsykkel og de fungerer i allefall utmerket.... og her er det snakk om totalutladning for han gir seg.... :lol:

 

Fordelen med slike batterier er vel at man kan plassere dem på dårlig ventilerte steder som i baugen for vinsj og baugpropell blant annet..

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det var da en heftig batteribank da, SveinHa? Hva har du av utstyr ombord som nødvendiggjør en slik kapasitet? Sikkert greit å ha litt å gå på, så her har du nok kapasitet til det meste skulle man tro. Fordelen er jo at du slipper å bruke motoren så ofte, kanskje like greit i disse avgiftstider...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...