Jump to content

Battmeter verdt hver krone


Lotus

Recommended Posts

Så langt ser kjøleboksen ut til å være svært så grådig på strømmen. Greit å ha litt å gå på. Hele batteribanken koster jo ikke mer enn halvannen bunkring i gamlebåten :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Og en bunkring på nyåret :lol::lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Og en bunkring på nyåret :lol::lol:
Ikke med denne båten :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Tomt, helt stapptomt :lol: Har ikke til meg selv en gang... Men jeg har Sterling PMP1 og den gjør jobben godt nok.

 

Der har vært et par forespørsler om voltmeter men så langt har jeg ikke planer om flere innkjøp.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Bruk en tynn kabel 0,2 til 0,5 mm2 er greit. Ut fra en shunt kommer det et spenningsignal som går inn på en forsterker med høy inngangsimpedans. Det trengs derfor ikke noen tykk kabel.

 

 

Kjøpte ferdig tvunnet kabel hos Claes Ohlsson da jeg monterete batterimonitor på hytta.

 

2 par artikkel 49-199, 49kr for 10m

4 par artikkel 49-188, 89kr for 10m

Link to post
Share on other sites

hva for areal er det på kabeln du har brukt?

Det stod minimum 0,5 mm²i veiledningen.

Jeg hadde langt strekk og fant hverken 0,5 eller 0,75 så jeg brukte 1,0mm²

 

Skjermet den ved å tvinne alu-tape rundt.

 

Det er 1/100 volt oppløsningen i displayet, og med tynne og/eller dårlig tvinnede kabler kan man risikere ikke bare feilvisning, men også at hundredelsvisningen av spenningen hele tiden varierer med en hundredel eller to. Irriterende når tallet ikke står stille i displayet.

 

Og når kostnaden til kabelen er minimal uansett 0,5 eller 1,0 kvadrat er det greit å heller ta i for mye enn for lite.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Både Xantrex og Odelco sine batterimonitorer er produsert av Victron Energy i Nederland, de selger samme monitor som BMV-501 Battery Monitor. I deres installasjonsmanual står det minimum 0,2 kvadrat sense ledninger. For spenningsforsyningen til monitoren som også brukes for spenningsmåling minimum 0,4 kvadrat. Disse ledningstykkelsene er anbefalt brukt opp til 30m.

 

Det er bare for strømmålingen Victron spesifiserer tvistet kabel, en liten feil her vill gi store utslag siden strømforbruket jo integreres opp for å angi tilstanden for batteribanken.

 

En for tynn kabel vil ikke gi fluktuerende men en konstant feilvisning på spenningsmålingen, men for innganger som skal måle spenning brukes alltid høy inngangsimpedans slik at dette ikke er noe problem.

 

Spenningen er uansett ikke det mest interesante å lese ut av en slik monitor, det som er interesant informasjon er strømforbruk/lading og hvor mange % av kapasiteten som er brukt. I tilegg kan informasjonen om hvor lang tid det vil ta før batteribanken er tom med det strømforbruket en har være nyttig.

Link to post
Share on other sites

Jeg har i for mange år siden blitt overbevist om at det er viktig å ha oppsyn med strømforbruk og ladning ombord. Første gang jeg brukte Odelco batterimåler - tror det var i 1995 - var det en "åpenbaring" av informasjon. Jeg har senere ikke kunnet tenke meg et båtliv uten oversikt over strømforbruket ombord. For en stund siden tok SveinHa initiativ til å kjøpe et større parti av voltmetre, antar at det er dette Astor viser til i innlegg #83. Jeg har fire slike voltmetre ombord, og jeg er svært fornøyd med nøyaktigheten til disse voltmetrene.

Jeg bestiller 4 nye dersom SveinHa føler presset om en ny bestillingsrunde.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg har en Victron batterilader/inverter. Den har strøm inn, men lader ei ?

 

Noen tips ?, jeg har lastet ned bruksanvisning på nettet (bare franske bruksanvisninger i båten !) ,

 

men finner ikke noen sikringer el .l . som kan slå ut. Sikring i båt er ikke gått.

 

Tips til feilsøking ? :confused:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har akkurat kjøpt Clipper BM-1 og gleder meg til å montere det ... Likte det store displayet med flere målinger samtidig. Ser det er nevnt tidligere i tråden men ingen har kommentert det ? Er det noen som har erfaring med det battmeteret ? Noen som vet om en norsk eller svensk bruksanvisning ?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har tidligere nevnt at jeg har erfaring med tre typer batteriovervåkere, eller amperetimetellere, henholdsvis Odelco DCC400, Odelco Batt-Meter 2 og Nasas BM-1. De har alle til felles at de bare har en kanal.

Jeg ser at Sterlings PMP1 har fire kanaler som kan kobles til 4 uavhengige shunter (hvorav bare en har amperetime funksjon).

Med dette kan jeg måle ampere fra hver av dynamoene samt følge med på forbruksbanken. Har noen erfaring med PMP1 og flere shunter?

Link to post
Share on other sites

Jeg har PMP1 og tenkte i starten å sette på en shunt på startbatteriet men har etterhvert funnet ut at det ikke er bryet verdt. Både strøm og amperetimeteller er helt uvurderlig på forbruksbanken men på startbatteriet har jeg god nok kontroll men kun spenning. En jo ikke ha all verdens overvåking.... Just my 5 cents...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har også nylig montert PMP1 men foreløpig bare den ene shunten. Har også tenkt å koble til slik at vi kan lese av spenning ymse steder. Hvorvidt det senere blir montert flere shunter blir det nok nysgjerrigheten som avgjør, det kunne jo vært kjekt å ha 4 fulle kanaler siden vi ikke har TV ombord :wink:

Link to post
Share on other sites

Jepp, hvis man er teknikfreak og ønsker å følge på flere detalj da er det ganske morsomt med shunter til.

Men ellers fraråder jeg egentlig å installere flere enn en på forbruksbenken.

Det er det som er viktigst siden den batteribenken blir mest belastet.

Alt annet er jo bare momentant lading eller forbruk.

Men PMP1 vises jo på kanal 4 både momentant forbruk / lading og også Ah.

Det skulle vel holde allerede og for det meste.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det er flott at du tenker på oss brukere/kjøpere og anbefaler utelukkende en shunt på kanal 4 og til forbruksbanken. Jeg ser imidlertid en viss interesse av å kunne måle ladingen fra hver av de to dynamoene slik at jeg på et tidlig tidspunkt kan få informasjon om dårlig lading fra en av dynamoene - som kan være tegn på reimslitasje. Lotus har forberedt meg på at jeg etter montering av bedre laderegulatorer også vil få større reimslitasje. Det blir nok til at jeg innen kort tid bestiller en PMP1 med to ekstra shunter for overvåking av henholdsvis to dynamoer. I mellomtiden skal jeg legge opp ekstra 35 kvmm fra pluss og minus siden fra begge dynamoene. Jeg målte et spenningstap på 0.4 volt fra dynamo til ladefordeler og hvor avstand fra dynamo til ladefordeler er omlag 2 - 3 meter. Antar at orginale kabler er for tynne.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...