Jump to content

Anbefaling av teak-behandling/-forsegling, akterdekk-badeplatform


kjeros

Recommended Posts

Tror ikke du trenger det om det er såkalt vedlikeholdslag, da ville du startet på scratch igjen. Vedlikeholdsbehandlingen skal vel helst foregå før det blir synlig stygt. Vet derimot at når våren kommer er det full runde igjen med rens og eventuelt brightner.

 

Når jeg skriver dette er det ut fra hvordan jeg har forstått av andre, jeg er på min første sesong med slike produkter selv(A Glaze).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Starter behandlingen i morgen. Skal ta noen før og etter bilder. Litt usikker på om det blir tørt nok til å legge sealeren i morgen, men rens ig brightner skal i hvert fall brukes i løpet av formiddagen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hele poenget med teak på dekk er å ha det naturlig og la det også beholde sitt eget oljeinnhold. Den kan vaskes med sjøvann, og med en bløt børste slik at ikke de bløtere bestandlene i treet skrubbes bort. Men noen vi ha  teaken brun, og det får man med ulike oljer og kjemikalier. Og etter 8-12 år blir den mørkere og etter lengre tid blir den nærmest svart, tvers i gjennom.

Det er den sølvfarga oksidasjonen gir god anti-skli, er selvfølgelig borte og teaken blir relativt glatt.

Og ubehandlet teak gir selvfølgelig det klassiske maritimt utsende.  

Link to post
Share on other sites

Hele poenget med teak på dekk er å ha det naturlig og la det også beholde sitt eget oljeinnhold. Den kan vaskes med sjøvann, og med en bløt børste slik at ikke de bløtere bestandlene i treet skrubbes bort. Men noen vi ha  teaken brun, og det får man med ulike oljer og kjemikalier. Og etter 8-12 år blir den mørkere og etter lengre tid blir den nærmest svart, tvers i gjennom.

Det er den sølvfarga oksidasjonen gir god anti-skli, er selvfølgelig borte og teaken blir relativt glatt.

Og ubehandlet teak gir selvfølgelig det klassiske maritimt utsende.  

 

Jeg deler ditt syn vedrørende det estetiske. Velholdt ubehandlet teak er fint. Bakgrunnen for at jeg vurderer teak-sealer, er at jeg frykter skjemmende og udelikate flekker etter diverse søl. Akterdekket er et oppholdssted, og søl er vanskelig å unngå. Det kan være fettfletter fra mat, rødvinsflekker og ymse smuss som følger med fra brygga. Mitt håp var da at en teak-sealer ville fungere som en slags impregnering.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Det er nok forskjell på behovet for teaken på et akterdekk og teaken som ligger på fordekket på en seilbåt som du sier kjeros. Vi trenger beskyttelse mot søl, men Petter vil ha noe trygt å gå på.

Tror også det er en del forskjell på en sealer og ren olje, men det skal jeg finne ut av etter hvert. Nå er det på tide å komme seg i havna og begynne å jobbe :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

-det er jo litt rart igrunn. Her legger man på treverk av fineste sort på dekk og gulv, som egentlig klarer seg utmerket, kanskje bedre ubehandlet, og så kliner vi på det ene unaturlige etter det andre.

 

Skal tro om det hadde vært mulig å utvinne treolje fra teak, og legge dette på teakdekket?

 

:) -og ja, jeg kliner på ting på teakdekket jeg også...

 

Får jeg muligheten til å kjøpe ny båt, så blir det syntetisk teak...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hövlings Golden Teak har jeg veldig gode erfaringer med.

Me 2. Golden Teak Sealer. God opplevelse, vaskes lett med fille og skitt fester nesten ikke.  Jeg har 2 unger, 1 på 10 og 1 på 13, og slitasjen er "frisk" med baing/fiskin/kompiser fra andre båter på besøk osv.  Ikke noe problem med følgende produkter

Først denne (det er syrefri utgaven av den som  balugo  viser til) http://www.bestmarin.no/Produkter/B%C3%A5tpleie/B%C3%A5tpleie,-vask-og-vedlikehold/Vask/rens-av-treverk/Respect-Clean-Teak-227927-p0001662733

Så denne (samme som NordWest bruker): http://www.warnersbaatbu.no/default.pl?showProduct=769&pageId=266

 

mvh

Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Nå ser det ut som regnværet er på vei.

Da tar jeg en tur til Wærners Båtbu og ser om det er mulig å få tak i Hövelings Golden Teak Sealer. Jeg fant ikke Respect på Wærners sider, men jeg rekker i så fall innom BestMarin på Barkåker.

Det meldt litt ustadig vær til uka, men kanskje jeg rekker litt "trepleie" før Pinse?

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Siden det er mange som deler sin erfaring med div produkter for å få teak til å se pen ut, så tar jeg og sjansen her..

Bor på vestkysten så sol, regn i kombinasjon med mye vind er vi ikke helt ukjent med. Etter stormene må vinduene spyles for å få vekk alt saltet som vinden har tatt med seg.

 

Har en ytterdør og div møbler i hagen som er i teak.

 

Da vi flyttet inn for over 20 år siden var det en ytterdør mot vest i teak, men var malt over da den så fæl ut.

Vi byttet denne ut med en flett ny en og brukte en olje som fulgte med. Vel året etter var den begynt å bli shabby.

Ny sliping og skraping, eller i omvendt rekkefølge.

Mer olje og neste år mer pussing.

Fikk da rådet å bruke Jotun Benar UV et eller annet.

Første strøket tynnet ut ihht bruksanvisning på boksen og så et par strøk med ufortynnet, med lett pussing mellom hvert strøk.

Nå er vi på 5 år siden siste økt og døren ser nesten like fin ut.

Tenkte å pusse lett over og gi den et nytt toppstrøk, men ikke behov for å skrape ned til grunnfjellet. :lol:

Mine tanker en 16de mai. :smiley:

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må innrømme at jeg er i lett villrede når det gjelder valg av teak behandling.

På min forige båt benyttet jeg lenge teakolje og Snappy rens. Dette var dumt. Teaken ble tydelig slitt av Snappy og etterhvert gropete. Det hjalp heller ikke at teakolja ble grå etter kun 2 mnd på badeplattformen og måtte renses ofte. Om ikke ble det svart.

Jeg prøvde deretter Teakseal fra Sandøy. Dette er en brun sealer og en vannbasert rens. Rensen fungerer bra og jeg bruker den ennå. Sealeren var krevende siden dekket måtte stå til tørk i minst 2 dager før og etter påføring. Ikke ofte båten får stå i fred ubrukt 4 dager med fint vær. I cockpiten gikk det ganske bra og jeg hadde et godt resultat. Desverre så tåler sealeren relativt lite gangtrafikk selv om den motstår sol og regn meget bra.

 

På min nåværende båt som jeg har eid i 12 mnd så har tidligere eier benyttet olje. Jeg har fjernet denne fra badeplattformen med Respect men har latt cockpiten være uendret inntil videre.

Valget står mellom TC nano, Tropical, Aglaze og Golden eller ubehandlet. Følger med på hva de "erfarne" skriver og håper å finne ut hva som er optimal behandling.

Blir nok å vente litt til det blir en slags konsensus på hva som er best.

Hva ble konklusjonen i artikkelen til Astor i et av båtbladene?

Sushi

Link to post
Share on other sites

Merk at sealeren eldes ganske fort - så kjøp små bokser og ikke lagre de over vinteren. 

 

Første gangs behandling kan godt være to tynne lag med sealer med et par dager i mellom.

Min har stått i kjelleren over vinteren. Like fin.  Mulig den er dårlig til neste år, det vet jeg ikke :-)

mvh

Windy37gm

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

@Billa: jeg har samme erfaring med Snappy, den tar livet av teaken. derfor jeg de 2 siste årene har brukt Respect1 som rens og Respect2 som brightner.  respect1 er langsomere rens, men oppleves ikke å "herje" så ille med teaken.

Respect2 og Biltema sin lysner like mye, Respect sin er mer tyktflytende så man bruker mindre da den ligger bedre og "jobber".

 

Vi ser jo at Høveling sin teakseler blir slitt iløpet av sommeren.  Men når båten vår omtales som "Badebåten", på det drøyeste er 10 unger igang samtidig på badeplattingen og de etterpå løpere mellom båtene hele dagen, utoginnogutoginnog... skulle det egentlig bare mangle. Men den sealeren holder bedre enn teakoljeprodukt jeg brukte før (på Bavarian ihvertfall).

På badeplattingen er sealeren himmelvid forskjell fra olje. Olje blir svart og møkkete, teak med sealer ser slitt ut, men endrer svært lite i fargen

 

mvh

Windy37gm

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

@Billa: jeg har samme erfaring med Snappy, den tar livet av teaken. derfor jeg de 2 siste årene har brukt Respect1 som rens og Respect2 som brightner.  respect1 er langsomere rens, men oppleves ikke å "herje" så ille med teaken.

Respect2 og Biltema sin lysner like mye, Respect sin er mer tyktflytende så man bruker mindre da den ligger bedre og "jobber".

 

Vi ser jo at Høveling sin teakseler blir slitt iløpet av sommeren.  Men når båten vår omtales som "Badebåten", på det drøyeste er 10 unger igang samtidig på badeplattingen og de etterpå løpere mellom båtene hele dagen, utoginnogutoginnog... skulle det egentlig bare mangle. Men den sealeren holder bedre enn teakoljeprodukt jeg brukte før (på Bavarian ihvertfall).

På badeplattingen er sealeren himmelvid forskjell fra olje. Olje blir svart og møkkete, teak med sealer ser slitt ut, men endrer svært lite i fargen

 

mvh

Windy37gm

Har samme erfaring med Respect 1 & 2. Fortsetter med denne.

Godt å høre at Respect går bra sammen med Golden. Sikkert valg det der. Tørketider og fukt tolleranse?

 

Også spent på høre erfaringer på Aglaze.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Hvordan liker du Aglaze teak behandling? Bruker Aglaze på skroget og det ser bra ut der.

 

Da var dagens innsats ferdig i regnværet. Vi har en teak langs hele rekka, på sidene under tak(flybridgen strekker seg over sidegangene), cocpit og badeplatform. Det som var mest skittent og egentlig så helt forferdelig ut var badeplattformen. Den har stått uten tildekning i hele vinter og under motorveibroen i Drammen kommer det kontinuerlig dritt med vinden. Vi valgte å gå over med rens en gang, bortsett fra plattformen som fikk to behandlinger.

Jeg skal gladelig innrømme at panikken tok meg litt da rensen ble som en gele-aktig suppe full av brun gugge. Dett rant/drypp pent nedover et nypolert skrog og det stoppet ikke. Jeg spylte og spylte med vann, men den brune væsken omgjorde en pen og ren båt til noe mindre pent. Da vi gå opp spylingen og gikk på med brightner skjedde noe, den brune gugga stoppet og treverket lysnet til noe jeg synes ble riktig så pent.

Vi var 2 stk. som gjorde jobben og godt var det, for det er ganske tidkrevende(spesielt rekka som må tas med svamp/oppvaskbørste). Takk igjen til kona som i år virkelig har gjort mye for at vi skal komme i mål.

 

Her er bilde av plattformen etter 2xrens og 1xbrightner. Treverket er fremdeles vått på bildet, men jeg vil tro fargen blir ganske lik når det har blitt satt inn med sealer.

bilde

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Prøvde Respect Invisible i fjor sommer for å finne ut om produktet er så fantastisk som det sies i reklamen. Skal ikke forandre fargen på teaken og ikke legge tykk hinne oppå som blir glatt i regnvær. Består av et eller annet som binder seg til cellulosefibrene i treet og dermed hindrer vanninntrengning. Ble påført først et strøk, tørking fire timer og så et strøk til. Etter tørking føltes treet å ta på som ubehandlet. Fargen ble heller ikke påvirket. Et par dager senere dusjet jeg over teaken med hageslangen for å se om vannet prellet. Og det gjorde det :thumbsup: Men erfaringen etter et år i sørvestlandsvær er at behandlingen må gjentas ofte for at ikke vann skal trenge inn i teaken. Behandles teaken en gang i måneden fungerer Respect Invisible greit synes jeg, men om det regner en del virker det som at lengre behandlingsintervaller skyller vekk behandlingen. Hadde produktet vært priset tilsvarende behandling en gang i måneden skulle jeg ha holdt ut arbeidet, men til den prisen (499kr for 0,5 liter) synes jeg det blir noe drøyt å fortsette med i lengden. Da blir det heller lett sliping og lys teakolje på benkene en gang i året framover, trøflater får være ubehandlet.

Link to post
Share on other sites

Da hadde teaken tørket og det ble påført 1 lag med sealer. Sealeren er tynn som vann og det er greit å påføre da den trekker lett inn i treverket, men kan være litt trøblete å slippe drypp der man ikke vil ha den. Vår for øvrig lett å tørke bort fra gelcoaten så sant man tok det med en gang. Jeg er IKKE fornøyd med resultatet da det veldig fort blir fargeforskjeller. Dette kommer når skal benytte en liten pensel for å legge den rundt detaljer og deretter går over de større flatene med en bredere pensel. Resultatet blir at man får litt mer sealer der man har vært med den lille penselen enn der man bare benytter den store. Det kan være at den bør ha 2 strøk for å få en jevnere farge, men jeg hadde ikke tid til å teste det nå. Hvis man ser bort fra litt fargeforskjeller tørket den kjapt og jeg tror, i henhold til at jeg pokker ikke får fjernet søl fra fingrene, at den er ganske holdbar.

Her er litt før og etter-bilder. Jeg får heller prøve et strøk til på en av side-dekkene når sjansen byr seg.

 

Akterdekk etter rens/brightner(tørket ferdig)

bilde

 

Akterdekket mot babord side

bilde

 

Sidedekk og rekke etter påføring av sealer(skinn-tørt)

bilde

 

Badeplatform etter sealer(skinn-tørr)

bilde

 

Akterdekk og trapp opp til flybridge etter sealer(skinn-tørr)

bilde

 

Jeg er altså som nevnt innledningsvis ikke helt fornøyd med at fargen blir ujevn(utgangspunktet var likt), men jeg får prøve ett strøk til om det ikke jevner seg mere ut når det får stått og tørket litt lengre.

Det kan være at fibrene i teaken ikke er like harde/myke og at det derfor ved bare 1 strøk trekker ujevnt, men jeg får vel svaret når jeg prøver litt mer på det ene sidedekket. 

 

Kommer tilbake med mer info når jeg har forsøkt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...