Jump to content

Anbefaling av teak-behandling/-forsegling, akterdekk-badeplatform


kjeros

Recommended Posts

Jeg har bevisst unnlatt å ha teak utover det som leveres som standard fra produsenten. Det vil si akterdekk, badeplattform samt baugspydet.

Jeg ønsker (i utgangspunktet) verken å olje eller lakke teaken. Jeg ønsker at det eldes med “verdighet”. Gråfargen plager meg ikke, så lenge stavene er hele og uten fliser og sprekker.
Å la teaken forbli ubehandlet, er ikke noen varig løsning. Badeplattformen vil slites av vær, vind og sjø. Det samme gjelder baugspydet. Akterdekket er mer beskyttet mot elementene pga. kalesje, men likevel utsatt for ymse flekker (mat, olje, rødvin++)
Jeg må forsegle teaken på et vis. Hva anbefales av remedier?
Baugspyd og badeplattform bør kanskje oljes, siden de er værutsatt?
Det finnes et antall tråder som omhandler dette, men mange er gamle. Det kommer stadig til nye produkter. 
Bilde av dagens ubehandlede akterdekk:
 
1431386090.jpg

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Det er flere produsenter som leverer produkter til dette formålet.

I fjor satte vi en ett ren teak(cocpit/badeplatform/reling/svalganger) inn med olje, men opplever at det suger til seg urenheter.

I år har jeg tenkt meg en annen behandling som du finner hos flere leverandører(vi tester A Glaze). Det består av en rens, en brightner(lysner teaken til en jevn lys farge) og en sealer.

Sealeren skal være sluttproduktet som lukker porer og gir økt bestandighet mot salt og UV-stråler samt gir en beskyttende hinne. Sealeren har litt fargepigmenter slik at den også gir en gyllen glød i treverket.

Jeg vet mange benyttet samme system fra Höveling f.eks.

 

Produktet vi skal teste finner du her: http://www.marineaglaze.com/caring-for-your-teak-decking/

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lagt ny teak på badeplattformen, samt natet om og pusset teaken i cockpiten i fjor høst, ser vårt dekk omtrent ut slik som på bildet ditt - Etter behandling med Teakseal som jeg har linket til. 
Det er også slik vi ønsker at det skal forbli, siden vi liker best et naturlig utseende på teaken og ikke den rødgule fargenyansen som ofte oppstår ved bruk av forskjellige oljer.

Siden dette stoffet er vannbasert så er det også snillt mot natene. Seige nater, som etterhvert ble nesten flytende, var årsaken til at vi måtte nate om i fjor og jeg mistenker sterkt oljer og andre funny things for å få en flashy look som årsaken til at natene gikk i oppløsning.

Teaksealen trekker rimelig raskt inn i treverket og så langt så preller vannet av som på den berømte gåsa.

 

http://baatdekk.no/teakseal/

Link to post
Share on other sites

 

I fjor satte vi en ett ren teak(cocpit/badeplatform/reling/svalganger) inn med olje, men opplever at det suger til seg urenheter.

 

 

 

Det var nettopp dette jeg har erfart tidligere. Jeg angret som en hund på at jeg valgte å bruke olje.

Jeg er ikke på jakt etter en quick-fix. Jeg innser at jeg sannsynligvis må behandle teaken årlig, men jeg ønsker en naturlig "look". Grå teak er OK, så lenge den er velholdt.

Jeg sjekker ut tipsene. 

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

 

Å la teaken forbli ubehandlet, er ikke noen varig løsning. Badeplattformen vil slites av vær, vind og sjø. Det samme gjelder baugspydet.

 

Ubehandlet er vel det mest varige som finnes, om du tenker på det? Behandling av disse flatene vil føre til behov for å gjenta behandlingen minst en gang i året, trolig flere. Og du får glattere flater der det absolutt ikke bør være glatt! Ubehandlet teak er ikke glatt, den er behagelig å gå barbent på og den er værbestandig. Alle disse egenskapene forringes ved behandling. Så jeg ville ha latt den være grå.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ubehandlet er vel det mest varige som finnes, om du tenker på det? Behandling av disse flatene vil føre til behov for å gjenta behandlingen minst en gang i året, trolig flere. Og du får glattere flater der det absolutt ikke bør være glatt! Ubehandlet teak er ikke glatt, den er behagelig å gå barbent på og den er værbestandig. Alle disse egenskapene forringes ved behandling. Så jeg ville ha latt den være grå.

 

Jeg er forsåvidt enig. Samtidig ser jeg behovet for å forsegle overflaten på et vis; -i hvert fall på akterdekket. Her vil det være fare for søl av ymse slag.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lagt ny teak på badeplattformen, samt natet om og pusset teaken i cockpiten i fjor høst, ser vårt dekk omtrent ut slik som på bildet ditt - Etter behandling med Teakseal som jeg har linket til. 

Det er også slik vi ønsker at det skal forbli, siden vi liker best et naturlig utseende på teaken og ikke den rødgule fargenyansen som ofte oppstår ved bruk av forskjellige oljer.

Siden dette stoffet er vannbasert så er det også snillt mot natene. Seige nater, som etterhvert ble nesten flytende, var årsaken til at vi måtte nate om i fjor og jeg mistenker sterkt oljer og andre funny things for å få en flashy look som årsaken til at natene gikk i oppløsning.

Teaksealen trekker rimelig raskt inn i treverket og så langt så preller vannet av som på den berømte gåsa.

 

http://baatdekk.no/teakseal/

Denne benyttet jeg på min tidligere båt og er meget bra, men med noen betydelige svakheter. Den er veldig ømfindtlig for fuktinnhold i teaken. Den må være tørr. Deretter må det stå i ro i 2 døgn etter påføring uten fukt fra regn. Dette medfører at man nesten må påføre Teakseal innendørs. I tillegg tåler den gangtrafikk med sko ganske dårlig.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Jeg er forsåvidt enig. Samtidig ser jeg behovet for å forsegle overflaten på et vis; -i hvert fall på akterdekket. Her vil det være fare for søl av ymse slag.

 

Kan være enig i at behandling av akterdekket kan være praktisk. Men badeplattform og baugspyd er utsatt for såpass mye sprut og tråkk at jeg ville ha valgt å la det være ubehandlet.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kan være enig i at behandling av akterdekket kan være praktisk. Men badeplattform og baugspyd er utsatt for såpass mye sprut og tråkk at jeg ville ha valgt å la det være ubehandlet.

 

Som du ser av bildet, er akterdekket og badeplattformen samme "stykke". Det er ikke noe naturlig overgang mellom delene. Det at akterbenken går på skinner, gjør ikke saken lettere. Den behandlingen jeg finner på å gi til akterdekket, må jeg også gi til badeplattformen.

 

bilde

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Se det ja! En slik badeplattform er vel heller ikke like utsatt for sprut som typen med stålramme og løse staver. Jeg ville i alle fall ha passet på at behandlingen ikke gir et stort glattere dekk en før, det kan være skummelt. Men et grått teakdekk som vaskes regelmessig er slett ikke noe dårlig valg det heller...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

-Neida, noe skal på... Men opplevde teakseal som tung å jobbe med mtp tid og den slites der du går, som badeplattform. Blir skjoldete... Den "mørkeste " teakseal'n ser kunstig brun ut og natene får en svak brunfarge.

 

Personlig synes jeg ikke noe om den. Brukte den i to år. Men det kan jo hende jeg gjorde det feil.

( dette er på en Grandezza)

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjekk også ut Nanoprotect Teakbeskyttelse.

https://www.maritim.no/nanoprotect-teakbeskyttelse-1l#.VVIWCCusV1A

 

Tynt som vann, veldig lett å påføre og tørker også fort.

Treverket forblir helt lik ubehandlet, men nå er det motstandsdyktig mot vann og groe.

 

Det er faktisk umulig å se hvor man har behandlet og ikke.. før man spruter litt vann på, da vises det godt.

 

Produktet skal visstnok beskytte i 3 år, men jeg har ikke noen langvarig erfaring enda.. 

Link to post
Share on other sites

Jeg behandlet teak med denne i år, men har ingen langtidserfaring. På Maritim sier de at kundene som har prøvd den, kommer igjen gang på gang for å kjøpe den.

Dette er tatt like etter å ha begynt på badeplattformen, så nybehandlet plattform ble litt lysere etter at sealeren hadde tørket

https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57604/20150406_120443.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt Hõvelig Golden Teak Sealer nå på andre året på nedslipt teak dekk. Så langt fornøyd. Er veldig tynn så legg på forsiktig. Har samme konsistens som rust vann. Gløden og fargen er beholdt og der har ikke blitt nevneverdig møkkete.

Kjøpt inn fra SeaSea på Rud i Bærum. Men det står ikke at de har det på hjemmesiden. Oksenøya marina på Snarøya skal også være forhandler men har ikke sjekket om de har.

/Anders

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...