Jump to content

Anbefaling av teak-behandling/-forsegling, akterdekk-badeplatform


kjeros

Recommended Posts

Var nede og la et strøk til nå i kveld og det så mye bedre ut. Blir noe mørkere, men også mye jevnere(glemte å ta bilde selvfølgelig).

En ting er i hvert fall sikkert, det krever langt mer presisjon og nøyaktighet å jobbe med disse sealerene enn å olje. En annen ting jeg merket meg er at de sitter som pokker. Brukte ei lita balje i Polyetylen å ha sealeren i og det kom noen dråper opp på veggene, når disse var tørket satt de dønn fast. Å feste seg til PE er som kjent ikke veldig enkelt da det er en upolar plast med meget lav overflatespenning. Slik sett har jeg "trua" om bare middelet også er godt bestandig mot salt og UV-stråler. Det var for øvrig vannbasert og meget enkelt å tørle vekk søl på fiberen samt vaske pensler.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tåler denne sealeren litt blod å slikt..?

Tenkt å invitere svigermor?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takk for gode tips! Jeg rakk å bli ferdig før pinse.

Her er resultatet etter behandlingen med Hövelings Teak Sealer.

Etter første strøk:

bilde

 

Etter andre strøk:

bilde

 

Jeg brukte Jordan 35mm flat pensel til påføringen. Jeg vurderte svamp, men jeg var litt engstelig for at friksjonen ville legge igjen "svamp-partikler". 

Nå er det 2,5 uke til ferie og både båt og mannskap er klar  :thumbsup:

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

 

Tusen takk for alle tips, hittil!

Jeg googler og sjekker de forskjellige alternativene.

Hvem er det som forhandler Höveling på vestkysten av Oslofjorden (med unntak av Wærner)?

 

Oksenøy Marina har, jeg handlet der for 2 uker siden

Vennlig hilsen

Tore Kristiansen
mailto:toreksande@gmail.com

Link to post
Share on other sites

Da ble det Golden på meg også. Var innom Båtbua i Fredrikstad og valget var derfor enklere.

 

Renset først to ganger med Respect 1 og 2. Forige eier har vært raus med både teakolje og Snappy noe som gir et problem når olja og de svarte sporene skal bort. Respect klarte ikke å fjerne alt og for å oppnå perfekt resultat så må jeg nok slipe. Kan ikke gjennta mange nok ganger hvor ferdig jeg er med Snappy som jeg tror er for sterkt for teak. Golden er som navnet sier gyllen og gir farge. Den dekker ikke like godt som den brune Teakseal jeg benyttet på en tidligere båt. Uansett, det ble et nokså godt resultat og bra nok for i år.

 

Golden minner mye om Teakseal som leveres av Sandøy. Veldig lav viskositet og trekker lett inn og utover teaken. Det er lett få en jevn farge og den fester veldig til fingrer og gelcoat. Første laget går uten søl, men pass på andre lag. Det trekker ikke så lett inn og legger det på for tykt vil det lett renne ned på gelcoat. Fikk en overraskelse når jeg åpnet motorromsluka. Ikke bare var spylevannet fra rensen trukket gjennom et hull i klempakningen, Golden hadde også lurt seg ned der. Konsistensen og lukta minner om beis eller grunning.

 

Brukte svamp på de store flatene og oval kost på detaljer. Dette gikk greit. Nå får vi hvor lenge det holder. Legger ut bilder senere.

NB! Det stinker løsemiddel lenge etter at det er lagt to lag.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Da har jeg en misstanke om at jeg neste gang skal bruke rens og brightner fra AGlaze og Golden sealer. Rensen og brightneren til AGlaze var utrolig bra, men sealeren deres var vanskelig å få jevn farge meg.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Her er det ikke slipt. Renset med Respect1 &2. IKKE pro utgaven, kun std utgaven (PRO er syre og bare ødelegger).

Her er bilde uten sol kl 19 idag. Tar meg selv i å sitte å se på det og smile. Mulig det er pga cidern i handa? :-)

bilde

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

@Billa- hvordan var erfaringen din med overgang fra Teakseal til Hövelings, nå når du ser på det på litt avstand? Jeg har egentlig alltid vært fan av Teakseal - lett å legge og holder seg relativt bra. Men - man må jo undres om det ikke fins noe der ute som varer mer enn såvidt gjennom sesongen...

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...