Jump to content

Anbefaling av teak-behandling/-forsegling, akterdekk-badeplatform


kjeros

Recommended Posts

Denne rensen og brightneren her kan jeg anbefale, den er helt suveren: http://www.aglaze-norge.no/produkt/teak-care-kit/

 

Sealeren deres var ikke så bra, den var utrolig vanskelig å få jevn og fargen ble mer brun enn gyllen.

 

I år brukte jeg hele systemet til Hövelling(Golden), men rensen og brightneren deres var ikke spesielt bra.

Jeg kommer til å kjøre en kombo med A-Glaze(rens/brightner) og Hövelling(Sealer) før ferien og da skal jeg ta både litt film og bilder av det.

Tror faktisk vi har en "vinner" da.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Her har jeg benyttet to stegs med Respect for rens https://www.bestmarin.no/produkter/baatpleie-og-opplagsutstyr/lakk-og-olje/clean-teak---respect-p1080601 Til slutt tok jeg to strøk med Høvelings Golden Teak Sealer - Jeg synes denne oppskriften ble bra. Respect er ikke så slem som Snappy men det blir rent. Kjøpte alt hos BestMarin på Barkåker.

teakdekk.jpg.267bb48396161ee3dc248510473944a2.jpg

Link to post
Share on other sites

@dante Det der så jo veldig bra ut Dante :thumbsup:

 

Jeg vil tro A-GLaze er mer lik Respect Clean Teak Pro, den var i hvert fall veldig effektiv. Når man likevel kan få det så bra med den litt mildere varianten du har bruk her så lurer jeg på om jeg kanskje skal teste den i stedet. Prisen var jo latterlig lav også :yesnod:

 

Redigert: Når jeg ser på forpakningen med 2 x 1 liter kan det neste se ut som det er PRO de leverer, men etiketten harmonerer ikke med noen av dem: http://webserver.flak.no/vbilder/80600_2.pdf

 

Uansett blir det Hövelling Sealer.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Respect Clean Teak Pro er omtrent like sterkt som Snappy. Med andre ord et middel for de spesielle anledninger slik jeg forstår det.

 

Jeg tok dekket for første gang med Snappy ifjor, for å gjøre et ærlig forsøk på å komme ned tli frisk teak igjen. Tidligere eiere har nok ikke vært så opptatt med vedlikehold... Resultatet med Snappy var ikke bra, det spiste mellomveden samt ødela natene, og jeg endte opp med å legge nye nater samt slipe hele dekket (og på en Nimbus er det endel teak...). Både før og etter Snappy-eventyret har jeg holdt meg til Teakseal- og syns det var bra. Men når jeg kikket på dekket i år syns jeg det begynner å se ut som om det gror mose på det?? Uansett - jeg vil prøve å finne noe som ikke inneholder farge, men som gir glød allikevel. Og en sealer som varer minst igjennom en sesong. 

 

Dette med å blande merkevarer på teak har ikke falt meg inn av en eller annen grunn. Men det virker jo smart - ihvertfall å bruke rens fra ett sted og sealer fra ett annet.  

 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Takk Vanntro - Et lite tips før rens.. Hvis natene er endel forhøyet er det enkelt å trimme/høvle de flush med teaken ved å benytte et sylskarpt hoggjern med eggen som annleggsflate. Kan være greit å sløve ned kantene på jernet så de ikke riper teaken. Et jern på 20-25 mm bredde funker bra.

Redigert av dante (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne tråden kom som bestilt! Har lagt ved noen bilder av teaken (fordekk, cockpit og badeplattform) og siden dette
er første sesong og båt med teak er jeg på jakt etter tips her.

 

Som du ser er teaken litt slitt enkelte steder, den er møkkete og trenger behandling. Har ikke bestemt meg for om 
den skal eldes/bli grå eller om den skal "fornyes" hvert år.

 

Uansett, hvordan bør jeg gå frem her?

WP_20170423_15_08_08.jpg

 

 

WP_20170423_15_08_16.jpg

WP_20170423_15_08_23.jpg

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Ut fra det jeg kan se, spesielt på måten det er slitt bak, likner dette på Høvelings etter et par sesonger :) - Teaken så fin ut - ut fra min erfaring ville jeg gjort som nevnt over. Men smaken er som baken - det finnes mye å velge mellom og forskjellige sealere gir forskjellig resultat mht farge. Når det gjelder rens ville jeg styrt unna Snappy - virker som den spiser opp de mykeste fibrene slik at man får dype furer.

Link to post
Share on other sites

dante skrev for 7 timer siden:

Takk Vanntro - Et lite tips før rens.. Hvis natene er endel forhøyet er det enkelt å trimme/høvle de flush med teaken ved å benytte et sylskarpt hoggjern med eggen som annleggsflate. Kan være greit å sløve ned kantene på jernet så de ikke riper teaken. Et jern på 20-25 mm bredde funker bra.

 

Ja, på plattformen kunne jeg nok med fordel tatt ned natene, der er en og annen nate litt for høy, ellers flukter de bra.

Båten min er en av få hvor det er brukt silikon og ikke hybrid polymer i natene og det blir litt spesielt for sealeren fester seg da ikke til natene.

Ikke det at det har noe å si siden de er sorte, men om man skal ha dekk med hvite nater og planlegger å behandle teaken er det noe å tenke på :yesnod:

(da fikk jeg jammen lurt inn noe om fugemasse her også) :giggle: 

 

@BingoBonzo Som dante sier, ser ut som det har ligget en sealer i 2 sesonger. Full runde med Respect eller A-Glaze og Hövelling Golden Teak Sealer så vil jeg tro du er fornøyd.

Her er en film som viser Respekt rens og brightner i bruk: https://youtu.be/16L9Au5FJ_4

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev for 11 timer siden:

Respect Clean Teak Pro er omtrent like sterkt som Snappy. Med andre ord et middel for de spesielle anledninger slik jeg forstår det.

 

Jeg tok dekket for første gang med Snappy ifjor, for å gjøre et ærlig forsøk på å komme ned tli frisk teak igjen. Tidligere eiere har nok ikke vært så opptatt med vedlikehold... Resultatet med Snappy var ikke bra, det spiste mellomveden samt ødela natene, og jeg endte opp med å legge nye nater samt slipe hele dekket (og på en Nimbus er det endel teak...). Både før og etter Snappy-eventyret har jeg holdt meg til Teakseal- og syns det var bra. Men når jeg kikket på dekket i år syns jeg det begynner å se ut som om det gror mose på det?? Uansett - jeg vil prøve å finne noe som ikke inneholder farge, men som gir glød allikevel. Og en sealer som varer minst igjennom en sesong. 

 

Dette med å blande merkevarer på teak har ikke falt meg inn av en eller annen grunn. Men det virker jo smart - ihvertfall å bruke rens fra ett sted og sealer fra ett annet.  

 

Snipp Snapp Snappy - så var teaken ute.

Snappy, raskeste veien til ny teak (bokstavlig talt).

 

Jeg mener Snappy er en av de 7 dødssynder på sjøen. Ting du har prøvd for aldri å gjennta igjen!

 

Sushi

Link to post
Share on other sites

Kommer aldri til å bruke Snappy på Nimbusen igjen nei, det var 50 timer jeg aldri får igjen... Og det verste med det er at jeg faktisk hadde spart tid ved kun å slipe. Da hadde jeg ikke behøvd å gå så dypt i slipingen og hadde ikke behøvd å bytte alle natene (noen måtte byttes uansett da de hadde sluppet) .

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Husk at det er veldig forskjell på natemassen også. Det som går ad undas for noen trenger ikke nødvendigvis gå samme veien for alle.

Medlemmet @guddal her på BP fikk ødelagt natene sine av en ganske så vanlig teakolje. De ble klissete og smittet carbon black over hele gulvet.

 

Bruker man noe man ikke har brukt tidligere er det veldig smart å gjøre en test på et lite område før man setter igang for fult.

Det står med liten skrift på de aller fleste tekniske datablader at produsenten fraskriver seg alt ansvar siden utvalget av produktet som kjemien brukes på er for stort til at de kan garantere noe. Anbefalingene er gjort i beste tro ut fra erfaringene produsenten sitter inne med.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

jeg kjøpte Snappy engang.  Og ga det bort pga det så sterkt ut basert på how-to på boksen. En av de beste beslutningene tydeligvis :-)

Her går det i Respect (IKKE pro)  og Høvelings Sealer

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Det er enkelt å få teaken fin - kortsiktig. Men samtidig må man være veldig obs på at natene kan bli klissete og løse seg opp av det man setter teaken inn med. 

Det er mange historier om det her inne. Og for å si det mildt - det ser ut som en drittjobb å bytte nater

 

Hos meg er det grå teak og Boracol nå. En av tingene som er enklere med seilbåt enn motorbåt :-)

Link to post
Share on other sites

Ja, det kan endre kjemikalier. Sjekk nøye at det du kjøper er tilpasset Kebony. Det ligger en del tråder her på det - bare å søke.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Bruker selv Høvelings Golden Teak Sealer og det må være det beste jeg har prøvd.

Men for å få vann til å prelle rett av teaken uten at det blir glatt er å bruke litt wetcoat, og da er det denne som gjelder http://bilnerden.no/gyeon-q2m-wetcoat

 

Bruker den på hele båten og skitten fester seg ikke og den holder seg blank. 

Skitten setter seg ikke så godt i teaken heller.

 

Men spray KUN små mengder og fordel på maks 1/4 av overflatene og spyl av nedenfra og opp.

Redigert av Dr Nelson (see edit history)
Link to post
Share on other sites

On ‎28‎.‎04‎.‎2017 at 6:47 PM, Napoli said:

Ja, det kan endre kjemikalier. Sjekk nøye at det du kjøper er tilpasset Kebony. Det ligger en del tråder her på det - bare å søke.

Nå har jeg søkt her, google og kebony.no + spurt folk (som selger slikt= på Tønsberg Boatshow, finner ikke noen ting som skulle tilsi at man bruker
andre bruker eller metoder for å behandle Kebony. Eneste jeg finner er at den skal være "vedlikeholdsfri", men det ser nok ut (ref bildene mine) at 
den krever sitt vedlikehold også. Sakset fra Kebony sine sider:

Kebony laget av furu kan overflatebehandles hvis man ønsker et annet utseende på sluttproduktet. Til dette anbefaler vi vannbasert akrylmaling. Ved bruk av beis og olje må man forvente en noe lengre tørketid enn oppgitt.

 

Skal høre med baatdekk.no på tirsdag, så får vi se.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Beklager, jeg var visst for rask. Tråden jeg tenkte på var denne: 

Jeg mente å huske at trådstarter der hadde kebony, men husket feil.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Da har jeg kjørt på en runde med Respect Deep Clean No 1 + Respect Deck Cleaner No 2. 
Har som nevnt Kebony men satser på at dette går bra, Respect produktene skal være snille.

 

Foreløpig resultat nå i kveld ser lovende ut, har ikke sett det tørt og i ordentlig dagslys.

 

Må i følge bruksanvisning til Respect vente 1-2 dager før overflaten etterbehandles med olje.

Antar det samme gjelder for påføring av Hövelling Golden Teak Sealer.

 

Tar noen bilder i morgen slik at vi kan sammenligne.

 

 

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...