Jump to content

Leveringstråd Oslo - Bergen


sap_2000

Recommended Posts

Sikten ble tidvis noe redusert etterhvert på siste strekket mellom Grimstad og Ærrrendal men ikke værre enn at man så 100-200 meter og kunne holde en grei fart ved hjelp av radaren. Utrolig god radar forresten.  Furuno med åpen antenne. 

 

Byen er rimelig full med båter nå i ferien, men vi fikk plass inne i pollen utenpå på to storesøstre av princessa.  Synes det er ålreit å ligge her inne. Mindre skvalp også, men noe støy må nok påregnes fra vannhullene.  

 

Bjørn kom innom litt etter ankomst og svipper reder til maritim og ett stk mannskap opp harabakkene til sørlandsbussen.  

 

Dukket plutselig opp en fisk, på tross av at vi ikke har dorget på veien ??

 

 Nå skal vi snart gå å få oss noe fôr og gjøre byen et ørlite hakk mer utrygg, så du får raske på å komme tilbake mr @Bjørn Løvjomås ?

 

Noen bilder fra siste halvdel av blindleia til Ærrrrendal 

IMG_2025.JPG

IMG_2028.JPG

IMG_2030.JPG

IMG_2032.JPG

IMG_2033.JPG

IMG_2034.JPG

IMG_2036.JPG

IMG_2039.JPG

IMG_2040.JPG

IMG_2042.JPG

IMG_2047.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

23 hours ago, sap_2000 said:

" Fikk oversendt noen bilder og 2 stk videosnutter fra Røvær. Usikker på om jeg tør laste de opp med lyd pga språkbruken :lipseal: "

 

Jo du kan :-))  Ellers takk for at du bruker tid på å poste bilder slik at vi ufrivillige landkrabber får en følelse av å være på tur med de dyre og fine båtene som vi ikke får kjøpt før lottokupongen slår inn med de magiske deilige tallene som sier....du har vunnet 20 mill...for en lykke når den dagen kommer :-)) Men som med de fleste som vinner så er du antakeligt kommet opp i en alder av nitti år og har da dessverre ikke lenger behov for denne lykken som kom seilendes inn ved livets slutt....men det har slekten... og de står klar.

 

Derfor er det veldigt viktig at du som har lykken med deg deler dette med oss andre,,,og da er videofilm (er) av turene en viktig  ingredients for å holde oss andre også lykkelige.

Ha en god natts søvn.....så venter vi i spenning på morgendagen :-)

 

Link to post
Share on other sites

Det var jo lov å prøve :smiley: 

Én vakker dag, Bjørn... :tongue: 

 

Det er lov å prøve, og det er lov å snu.  Vi ville ta sørlandsleia og hadde halve båten inne i knekken på østsiden av klokkøya.  Så på tungene som strekker seg ut fra hver side og vurderte.  

 

Vannet er lavt og jeg kjente en tvil på om marginene ble i underkant små for denne balja, så bakket oss ut igjen :sweat: 

 

Tok så å stakk nesa inn løpet på vestsiden, men det er grunt der, og når mitt kart ikke stemte helt med det bjørn satt med ang plasseringen et skvalpeskær (pratet i tlf) så feiga vi ut der også.  

 

Har et mål om at ting skal gå bra 100 av 100 ganger, så better safe then sorry.  

 

Tok heller å gikk kloss i land innenfor skjærene forbi kalvesund og Kilsund.  På inn mot Lyngør nå.  

 

Tusen takk for hjelp og hyggelig samvær bjørn.  Vi sees plutselig igjen :thumbsup:

 

 

IMG_2054.JPG

IMG_2055.JPG

IMG_2056.JPG

IMG_2057.JPG

IMG_2058.JPG

IMG_2059.JPG

IMG_2060.JPG

IMG_2061.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Fantastiske bilder, som vanlig!

Men jeg synes det blir mer og mer spennende i disse trange sundene du absolutt skal gjennom. Du trenger ikke å tøffe deg for oss på BP, du er helten vår uansett! :giggle:

En tur fra Bergen til Oslo på 4-5 dager er vel som ferie å regne for deg.

Hell og lykke i innspurten! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

På vei mot verdens ende nå.  Gikk jomfruladsleia og tror jeg så en kjent BP-båt omtrent ved Stråholmen @SoBo 

 

videre gikk turen innom Nevlunghavn og indre leia på rakke til Stavern.  Ca 65 nm igjen av turen.  

 

Været og temperaturen blir bare bedre og bedre, så vi sitter og griller oss på FB ☀️

 

 

Noen bilder fra strekningen Jomfruland - Stavern 

 

IMG_2074.JPG

IMG_2075.JPG

IMG_2076.JPG

IMG_2079.JPG

IMG_2080.JPG

IMG_2082.JPG

IMG_2083.JPG

IMG_2084.JPG

IMG_2085.JPG

IMG_2086.JPG

IMG_2091.JPG

IMG_2092.JPG

IMG_2093.JPG

IMG_2097.JPG

IMG_2098.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev for 2 timer siden:

Igjen herlige bilder og beskrivelser fra turen. 

Hvordan hensyntar dere bølgene dere lager med så stor båt? Minnes tiden på mtb og bølgene den lagde. Ville ikke gått innaskjærs med den på sørlandet på sommeren. 

Ser ut til at de gasset litt på for å blidgjøre vannscooterne! De må jo få ha det litt gøy de også!

Link to post
Share on other sites

Ingen dramatikk på det siste stykket fra Borgen og inn @Jangul :smiley: bare vært litt knapt med tid i etterkant.  

 

Lot hun strekke på beina på slutten. 33,5 kn på ferdig innflyttet båt på 35+ tonn båt som har ligget over 1 år i sjøen er ikke galt.  Under prøvekjøringen for et par uker siden når vi kom opp med sealinen gjorde hun 34,4 med nesten tomme tanker.  

 

Ser det har vært endel spørsmål underveis som jeg ikke har rukket svare på.  Skal lese gjennom og svare om et par dager, men kan ta det på siste siden nå.  

 

@Onkel Lars 

 

Takk for hyggelige ord.  Jo, føler meg heldig som får være med på dette og utrolig takknemlig for tilliten jeg blir gitt ved å få lov til å ratte disse skutene gjennom skjærgården da jeg garantert aldri vil kunne eie noe i denne klassen med mindre Hamar ringer noen ganger på rad.

-Og hadde de ringt, så hadde det nok ikke blitt noe så stort.  

 

Kjøring og manøvrering er null stress. Akslingbåter blir bare bedre og bedre jo større og tyngre de er,  men om man er alene som jeg ofte er blir der for mye løping, vindfang og vekt å håndtere med muskelkraft etter man har gått fra styreposisjon.  Dvs det går fint i rolig vær, og man trenger godt med hjelpemidler i form av fjernkontroll på thrustere, kameraer på sidene og akter da man ser lite annet enn baugen og sb side gjennom døra ved posisjonen nede. 

 

Snekret kjapt sammen snuttene og noen bilder fra Røvær i går kveld.  Link kommer snart.  

 

I og med at videoen viser litt folk og gloser vi ikke lærte på søndagsskolen setter jeg pris på at den ikke deles utenfor BP.  

 

Video, ja.  Tar endel Snapchat på turene, men er ikke lett å delt de med andre utenfor kontaktlista.   

skulle vært mulig å laste opp videoer på BP eller  tagge f.eks båtplassen.  YouTube blir for omstendelig underveis.  Noen som har forslag til måter å kjapt dele snutter med Snapchat eller kanskje insta underveis?

 

@Zitt litt spenning må man ha, men tar aldri noen sjanser eller prøver på noe jeg er i minste tvil om går.  Dette var en kompistur og gutta ville se litt flott skjærgård og fine steder på veien.  Begge deler finnes i rikelige mengder langs den unike kysten vår.  Blir like lamslått hver gang jeg ser disse perlene og går aldri lei ?

 

 

@pacuare.  takker ? 

Ang bølger og stor planende båt så er det å ta hensyn som gjelder. Folk, dyr, eiendom og natur skal ikke forulempes når jeg sitter bak spakene.  De fleste nm man kjører på en slik tur er utaskjærs eller i områder uten brygger, havner, andre båter etc.  

 

Men i lederne kan man jo møte på noen og da er det enten å slakke ned (helt ned) noen sekunder, holde god avstand, gå ut i en vinkel i riktig øyeblikk. Eller ta et annet spor på andre siden av øyer og skjer om mulig.  Og det gjorde jeg sikkert 100 ganger på turen.   Også steder hvor man ikke kan forvente det.

 

mange muligheter.   Koster så lite å ta en omvei eller dra ned noen øyeblikk.    Har jo depl båt selv og oppvokst i båt så vet godt hvor ubehagelig det blir når folk ikke tenker eller tar hensyn.  

 

Forøvrig synes jeg ikke denne båten var ille på sjø i de riktige hastighetene.  Er ikke alltid proporsjonalt med størrelsen, men mer hvor tungt/ dypt de går i vannet.  Denne båten er bred og har mye bæring så den kommer seg opp på rundt 20 kn.  Tror nord Star 47'en på 15-16 tonn ikke lager noe mindre sjø pga smalere skrog som gjør at den går tyngre før man når 26-27 knop. Balticer er jo kjent for mye sjø av de samme grunner. 

 

@tilplan  takk for sist ?

 

Nei, denne rederen er absolutt ingen passasjer.  Har nok kjørt mer båt eller "gin palace (engelsk flybridgebåt) enn de fleste.  Forrige båten gikk endel i charter og da skal folk ofte plukkes opp og leveres på de merkeligste trange og grunne steder hvor det ikke er tiltenkt at en 50 foter skal være. Får stålkontroll på båten sin etterhvert om man gjør dette endel (trening). 

 

Eier er en kammerat av meg og jeg var vel mer med på hyggetur og som kjentmann hvor det da var naturlig at jeg tok spakene (og ansvaret :giggle:) på endel av de trange stedene.

IMG_2110.JPG

IMG_2112.JPG

IMG_2113.JPG

IMG_2114.JPG

IMG_2115.JPG

IMG_2116.JPG

IMG_2117.JPG

IMG_2121.JPG

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...