Jump to content

Leveringstråd Oslo - Bergen


sap_2000

Recommended Posts

Uvant for meg å ligge med beina i kors og solbade på tur, men kan ikke si jeg lider ?

 

På vei til vågen for å plukke opp et par karer.  Finner vi ikke plass, låner vi brygga til bergen marinesenter.  

 

Lurer på å tusle noen timer videre i rolig fart.  Noen som vet hvordan trykket er i f.eks Austevoll, Bekkjarvik og evt Leirvik? 

Vi er på nytetur, så tar gjerne mot tips på steder å se eller overnatte :smiley:

 

 

IMG_1794.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Austevoll er nok sør for Bergen..... Bekkjarvik ligger i Austevoll kommune, og ca 25 nm fra Bergen. Utrolig populær havn og trolig mye båter der nå, midt i fellesferien. Fitjar ligger noen nm lenger sør, et alternativ hvis det er fullt i Bekkjarvik. Leirvik er en større havn, og jeg har ennå til gode å ikke finne plass der selv om vi er drøye 50 fot.

Link to post
Share on other sites

Siden dere er på nytetur....... Hvis dere har tid.... fra Stokksundet, vestsiden av Stord, gå gjennom Røyksundkanalen. Den er nylig mudret til rikelig dybde, men det er trangt enkelte steder. Videre mot vest til Kulleseidkanalen. Her er en av de bedre gjestehavnene i distriktet med flott anlegg, bar, restaurant og super service. Videre mot vest gjennom kanalen kommer dere til utsiden av Bømlo, og turen til Espevær er ikke lang. Espevær er absolutt verd et besøk når man er på nytetur i dette området, spesielt når vestlandet byr på praktfullt vær.

Link to post
Share on other sites

Har gått røyksund før mudringen, men tror ikke jeg har nerver til å ta denne gjennom. Trangt der.  

 

Ligger i vågen nå og mannskapet er ankommet.  Blir ofte noe mekking og utredning med ukjent båt, og vi slapp ikke helt  unna denne gangen heller.  

 

Baugthrusteren fungerte ikke i dag tidlig.  Hydrauliske thrustere her.  Fullt trykk i reservoaret og hekken funket.  Viste seg å være dårlig kontakt på et relé til solenoiden.  

 

På vei inn i vågen gikk vannslarmen i motorrommet.  Stupte ned luka og konstaterte noen titalls liter i bunn, men tørt rundt akslinger og ingen drypp fra motorer så vi la til i fred og ro.

Rommet ble suget tørt med vannsuger i går kveld, så merkelig.  

 

Både jeg og eier er noenlunde likt skrudd sammen, så årsak MÅ finnes selv om det var konstatert at det ikke var noe med motor og drivverk.  

Rimelig varmt å krabbe rundt mellom 2 CAT C18 inet par timer  kan jeg love, men for å gjøre en lang historie kort så var det dreneringen fra den ene løftepotta hvor kranen var en aning åpen.  Krana satt fast, så den har stått slik hele båtens levetid.... forøvrig var den på BB motor rimelig utilgjengelig så lumbagoen har meldt sin ankomst nå i etterkant.  

 

Mens vi utredet dette med motorene i gang så jeg at reimene på BB var slakke.  Båten var på en rimelig dyr service for 30 timer siden, og dette skulle de ha sjekket.  Blir ikke forundret over norsk båtbransje lenger, bare oppgitt.  

Etter at den var strammet, krabbet jeg over på utsiden av den 80 grader varme SB Caten og konstaterte det samme der... 

 

sinkpluggene og boltene på ventildekslet var ripet, og oljefiltrene var nye, sp noe har de heldigvis gjort. 

 

Fikk besøk av min nevø som var ute på tur for litt siden.  

 

Nå venter vi på et par heavy heaven, så sklir vi videre.  

Takk for tips ang havner.  Vi får kikke litt på veien ?

 

 

IMG_1796.JPG

IMG_1798.JPG

IMG_1799.JPG

IMG_1802.JPG

IMG_1803.JPG

IMG_1804.JPG

IMG_1806.JPG

IMG_1807.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hei Sap

 

Moro å se at du er på tur igjen!! Følger med på turene dine, men kommenterer ikke så mye. Må si at jeg er imponert over kunnskapene dine!! 

 

Fine tråder med god stemning og mye bra teknisk info... ja takk begge deler?

 

Hva er spec på skuta dere henter nå?

 

Ha en fortsatt god sommer?

Link to post
Share on other sites

jajaja stille og rolig sa du ...jau sånn går nå dagan kjedelig å bare drive dank så greit å ha noe å henge fingra i ?

Ærlige sjeler som tar vare på kundene de er det nok mangelvare på nå i disse dager ....gjelder mest å få pengene i kassa og kunden ut døra ...desverrre er service yrket ikke en ære lenger bare pengesluk
Godt dere fant ut av det og fikk fikset det ...god tur videre

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Da var heavy heaven fortært og vi Er vei ned mot klokkarvik og Korsfjorden. Er du hjemme @Catch22 ? Passerer om 10 min ca.    Ang gjestehavner så har jeg aldri stoppet i dette området før.  Hva finnes f.eks i Austevoll, og hvor er evt havna? 

 

 

Båten er en P62 med 2 CAT C18 på 1150 hk. Åpnet litt på hendlene nå etter kobbleia.  23 kn gir et relativt sett akseptabelt forbruk for høy fart å  være. 

Motorromet holder seg knusktørt og bi-turbo cattene maler som sibirske tigre. 

 

Ikke den verste sjarken å være på tur med og jeg har vært heldig å fått bauglugaren helt for meg selv.  Harde dager ??

IMG_1809.JPG

IMG_1810.JPG

IMG_1812.JPG

IMG_1814.JPG

IMG_1815.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Selv når bongotrommene er på ferie kan man forvente drømmevær i Bergen! :giggle:

596fb2c49b4e4_Bilde39.JPG.8ea3f89e43b03913f52ae9786a47ff0a.JPG

 

Jeg håper du holder ut i den posisjonen en stund, bare fordi du fortjener det! :yesnod:

596fb2e63554f_Bilde38.JPG.ef33b1590a16dc131a29ee4c5d04c26a.JPG

 

Kjekt å se at du har sans for de viktige motivene!

Hva er hamburgersjappa i bakgrunnen mot Beffen i Bergen! :giggle:

God tur videre! Jeg regner med at godværet holder til dere kommer til Sørlandet og Østlandet!

596fb2f89b206_Bilde37.JPG.13a36738025a14f26a8d5df2b2748157.JPG

Link to post
Share on other sites

Var smekkfullt i Bekkjarvik. Var inne havna å kikket, vred skuta rundt på propellene, så tuslet vider over Selbjørnfjorden og inn teløysund og opp mot Engesudsleia mellom Stord og Ålforo.  

På Melkeruta mellom Haugesund og Bergen synes jeg disse sundene utgjør det flotteste partiet  :yesnod:

 

Var på tide å finne seg en havn Vurderte Sagvåg på Stord  rett før bømlobrua hvor jeg har levert en bår tidligere men vi endte i Leirvik på Stord. Fikk kilt oss inn innerst på en flytebrygge rett foran baugen på ærverdige MS Sunnhordaland https://no.m.wikipedia.org/wiki/MS_«Sunnhordlankrd»_(1943)

 

Hadde en liten dåpsermoni for skuta i går kveld også :clap:

 

I dag er planen å være litt turist på veien sydover og ende ett eller annet sted før Lindesnes.  Meldt østavind i dag, økende i sør opp mot 15. 

 

Er kuleseid noe utfordring med denne båten?

andre steder jeg har i tankene er Espevær, røvær, og kvitsøy, og kanskje ende i Flekkefjord, borshavn, Farsund eller korshavn.  

Lenge siden jeg har vært i Flekkefjord (25 år) men husker jeg rett om at det ligger gjestebrygger rett i sentrum og st det er et koselig sted?

 

Fikk kjøpt meg en fin dobbel USB lader der vi tanket på Osterøy som viser spenningen, så nå er alt bare velstand.  

 

 Noen bilder 

IMG_1817.JPG

IMG_1820.JPG

IMG_1821.JPG

IMG_1823.JPG

IMG_1824.JPG

IMG_1825.JPG

IMG_1828.JPG

IMG_1829.JPG

IMG_1830.JPG

IMG_1831.JPG

IMG_1834.JPG

IMG_1836.JPG

IMG_1839.JPG

IMG_1846.JPG

IMG_1847.JPG

IMG_1848.JPG

IMG_1850.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Tror fotsyken nå er permanent medisinert @Eureka  er som en fancy leilighet. 

 

solide greier dette her, men likevel ikke skremmende med tanke på manøvrering. Har en utrolig autoritet med noen svære møller av noen propeller, og med kraftige hydrauliske thrustere i tillegg skal det mye til før man kommer til kort selv når det blåser spiker.  

 

Utfordringen er kjempehøye dollbord og et enormt vindfang som gjør det umulig holde igjen eller dra båten med håndmakt.  

 

Skippernen må stå ved spakene og holde båten der den skal være til de første tampene er festet korrekt.  

Kameraer på sider og bak er også nødvendig om man ikke har et par stykker man stoler på.  Vanskelig å se sider og hekk fra FB. 

 

Kuleseid dropper vi pga tid, men har lyst til p gå gjennom Røvær.  

Aldri vært der før, men sett noen bilder og video.  

Er det noen utfordringer for oss å gå gjennom der? Noe vi bør bære obs på? 

 

 

IMG_1856.JPG

IMG_1857.JPG

IMG_1858.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Røvær var trangt, ja.  Var helt rått å dra 62'en gjennom der, men vi kom ut på andre siden uten gummisriper i siden :cool:  Mulig det båteier fikk noen striper i boxeren, dog :giggle:

 

Fikk ikke tatt så mange bilder da det var hektisk bak spakene i tranga, men gutta tok noe film og video jeg skal få tak i senere.  Snart i Haugesund nå. 

 

IMG_1861.JPG

IMG_1864.JPG

IMG_1865.JPG

IMG_1866.JPG

IMG_1867.JPG

IMG_1868.JPG

IMG_1869.JPG

IMG_1870.JPG

IMG_1871.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...