Jump to content

Jeg har eid min siste drevbåt

Kal-El

Recommended Posts

På helårsbåt er vel aksling å foretrekke.

Det finne jo ulike akslingstettninger, men det later til at en del er ment å la det dryppe saltvann inn i båten. Og noen skal være tett, men drypper uansett. Det er vel neppe et pluss.

Totalt sett er det fordeler med både drev og aksling. Men mye kommer an på båttype og bruksmønster.

Men å slenge dritt og devaluerende kommentarer om annen manns båt og installasjon, synes jeg gjør en hedersmann til møkkamann. -ref den gamle gubbens kommentar på brygga.

-mye regnvær for tiden skjønner jeg.

Satser på at min hypotese (ikke skråsikker påstand) om at langsom oppvarming av motor til nesten driftstemperatur før båten tas jevnt opp i plan også hjelper på drevet. Lar båten motoren gå på 1000 rpm til jeg når 70 grader før jeg tar den opp i plan med moderat og jevnt gasspådrag. Skulle tro at dette påvirker temperaturen i drevet også slik at det ikke utsettes for maks belastning på kald olje. Hvor mye temperaturen stiger i drevolja vet jeg ikke ei heller om moderat gasspådrag (ikke full gass) ved aksellerasjon hjelper, men jeg gjør det i god tro. Når jeg tar båten ut av plan trekker jeg spaken langsom og jevnt bakover uten rykk og napp.

Så langt har jeg klart meg uten store dyre reperasjoner, men jeg kommer ikke unna svakheter som slanger og indikatorer osv..

Sushi

....................................................

-på de fleste akselbåter er det jern under som beskytter ror og propell. Vi som har aksel på båten har heller ikke det store behovet for å race gjennom skjærgården i 40 knop ............... Og dermed har vi tid til å følge mer med på ting som ligger foran oss, damer og andre gjenstander. Når du har tid til å følge med på hvor du kjører skjer det normalt heller ikke ulykker.

.................................

Jeg er hjertens enig. Men dette blir mye et spørsmål om behov og livssyn. Derfor kan de som måtte ønske det gjerne for meg feriere i 30+ knop.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Du tar feil. Me som har aksling kan troligen kjøra lenger opp på land enn du kan med ein flatbunnet båt. Me har den fordelen at me har ein solid kjøl som beskytter oss når vi kjører opp på land. Din båt hadde troligen revnet i bunnen viss du skulle utført det samme stuntet som me kan. Derfor faller ditt eget utsagn på sin egen urimelighet. Dette e enda et godt argument for å velga aksling.

https://baatplassen.no/i/topic/117754-oppshiningrep-av-sandvik-25-ac/page-3

Då gjenstår det bare to argumenter for å velga drev:

1-fart

2- det sosiala du kan ha sammen når du skrur.

Så argumentet ditt for og ha båt med strak aksling og kjøl er at du kan kjøre den på land.....???

Jeg tror vel ingen båter er bygd for gå på land. (Ja jeg vet det finnes luftputebåer og slikt).

Så om du driver og utfører stunt med båten din og kjører den jevnlig opp på land for og konstatere at kjølen tålte dette så vet jeg hvem jeg ikke skal kjøpe båt av i hvert fall :wink:

Blir vel også litt meningsløst og kalle en Windy 37 for en flatbunna båt som revner så fort de kommer i kontakt med stranda. Jeg eier en slik en selv, og den er alt annet en flatbunnet. har vel kanskje noe av markedets spisseste V Bunn for den størrelsen og er meget solid bygget. vil strekke meg til og si at bunnen på en Windy går mange kjølbåter en høy gang. Har selv sett en Riviera med kjøl som var  borti litt fjell :smiley:  den måtte repareres for x antall tusen kroner (og ja den tok inn vann).

Så noen argumenter for drevbåt.

Stort sett holder drev (Drevene) på en båt i godt over tusen driftimer med normalt vedlikehold. (Bytte belger, sink, o ringer, olje hvert år.) dette koster rundt 3500,- pr drev.

På de tusen timene har man i hvert fall spart såpass mye diesel at man kan skifte drev. selv om det mest trolig bare trenger en overhaling.

Båter med drev har uten tvil meget mye bedre manøvreringsevne en de med strak aksel.

Båter med drev har stort sett helt tørre motorrom og Kjølsvin. (slipper lekkasjer fra pakkbokser) slipper dermed saltvann inni båt. Jeg har i hvert fall til gode og se saltvann i mine båter som jeg har hatt med drev.

Drevbåter har tiltbare drev som muliggjør og komme seg inn på grunt vann, samt justere båten i forholdt til vind og sjø forhold.

Så hva skal vi si. Alle båter i ulike kombinasjoner med drev eller uten drev, strak aksel og kjøl, v bunn med propelltunnel osv. har alle sine fordeler og ulemper. og derfor blir det litt snevert og bare si at drevbåter er noe j... drit. og visa versa.  

Men som argument at kjølbåter kan kjøres på land. så sier jeg bare lykke til med dette :giggle: for min egen del prøver jeg så langt det er mulig og holde vann under kjølen og båten flytende. Det er vel det en båt egentlig er beregnet for..

PS Jeg tittet på linken du la ut som grunnlag for din påstander. Og jeg kan med sikkerhet si at windyen også hadde tålt dette med drevene helt oppe. Men om jeg hadde gjort dette... aldri i verden. Primeren tåler ikke noe mer på en kjølbåt en drevbåt..... Dette er vel bare og ønske plastpesten velkommen... men men lykke til med stunta...

Skip og Hoi

Redigert av Jørn Kynningsrud (see edit history)

Var det ikke ZF som produserte Trimax (og Buzzi som designet?) 

Korrekt.

Det er vel begge en type overflatedrev, og selv om det riktignok er en aksel og et ror der, så er det vel ikke akkurat det de fleste forbinder med "strak aksel", trodde jeg ?

Overflatedrev har jo sine fordeler og ulemper det også, det samme med vannjet og andre typer fremdriftsløsninger. Alt til sitt bruk.

bilde

Redigert av adeneo (see edit history)

Kanskje du skulle tatt deg tid til å lese ALLE innleggene før du skrev. Ta det ommatt som kjerringa sa te kallen når hu ikje var fornøyd.

Hva var poenget ditt da siden jeg åpenbart har litt tungt for det. :wink:

Om du mener at det uansett er en dårlig ide` og kjøre båten på land uansett type er vi helt enige..

Og som du sier i et tidligere innlegg at vi sannsynligvis aldri vil bli enige i dette spørsmålet, og da er jeg mindre smart en deg siden jeg velger drevbåt??

Bare lurær jeg altså... :smiley:   

Jeg har alltid hatt aksling og bytta båt nylig. Det ble aksling igjen. Men det er mange men i denne diskusjonen. Det blir jo så vanvittig mange fine båter vi går glipp av. 

Men det er nok også stor forskjell på hva slags båt det er snakk om. F eks er det nok en dårlig kombinasjon med en stor og tung båt med en motor og drev. 

Min skrekk er dog 2 tidlige VP D-serie med 2 drev. 

Jeg har alltid hatt aksling og bytta båt nylig. Det ble aksling igjen. Men det er mange men i denne diskusjonen. Det blir jo så vanvittig mange fine båter vi går glipp av. 

Men det er nok også stor forskjell på hva slags båt det er snakk om. F eks er det nok en dårlig kombinasjon med en stor og tung båt med en motor og drev.

Den trykker jeg " liker" på. :)

larss

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Skjønner ikke helt diskusjonen jeg, vi snakker om installasjoner med helt totalt forskjellige sjøeegenskaper og bruksområder opp mot hverandre. For meg blir dette som å sammenligne en harley med en plastrakett - det finnes ikke grunnlag for sammenligning. Om den jevne båtkjøper tenker på dette vites ikke, det er skroget som avgjør hva de fleste velger her, man kan ikke bare velge strak aksling på feks. en Targa og ei heller bare velge drev på en Viknes. Alt må vedlikeholdes og dette må man ta med i beregningen når man kjøper båt. Drev er ikke særlig kompliserte og krever heller ikke noe spesialverktøy før man skal bytte lagre eller foringer. Den som mener det kommer lite vann inn hvis man knuser drevet nedpå et skjær kan jo prøve og melde tilbake etterpå hvis telefonen fremdeles er tørr...

Hva var poenget ditt da siden jeg åpenbart har litt tungt for det. :wink:

Om du mener at det uansett er en dårlig ide` og kjøre båten på land uansett type er vi helt enige..

Og som du sier i et tidligere innlegg at vi sannsynligvis aldri vil bli enige i dette spørsmålet, og da er jeg mindre smart en deg siden jeg velger drevbåt??

Bare lurær jeg altså... :smiley:   

Du e ikje heilt i mål ennå. :sleep:

Hvis eg vil ha det besta med aksling som jo e det vedlikeholdsfrie og det besta som er med drev som er høyere fart. Vil ikje då Sea Rex og Mini Rex vera bortimot det besta du kan få som fremdrifts system på en båt. Hva er bakdelen med disse to systemene. For meg ser det ut som at du får det besta fra aksling og drev i et system.

For 10-15 år siden var det en del snakk om Eco Drive, og noen båter fikk vel installert dette også.

Virket ganske smart i utgangspunktet.

http://www.batguiden.no/wip4/product.epl?id=4090

http://www.habis.no/gear_propell/gear_propell.html

Men det hadde visstnok sine svakheter det også https://baatplassen.no/i/topic/47686-knekt-aksling-eco-drive/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hva er bakdelen med disse to systemene. For meg ser det ut som at du får det besta fra aksling og drev i et system.

Den største ulempen med de to systemene er vel at de koster en arm og et bein ?

De er ofte vanskelige å manøvrere med i lav fart, dårlig i revers, litt ettersom hvilken propell man har, og propellen koster en arm og et bein den også, i det minste med cleaver.

ZF *Rex drevene, og forsåvidt Arneson også, har ofte vært kjent for en del vibrasjoner i lavere hastigheter. Enkelte mener det kommer av feilmontering, men det er nå uansett et kjent fenomen.

Det pussige er at mange av ulempene forsvinner når man kommer opp i høy hastighet, da svinger de helt fantastisk og er omtrent vibrasjonsfrie.

Men, i høy fart bråker det også noe helt fantastisk, og man har en 100 meter høy vannsøyle bak båten.

Stilig synes noen, på en bruksbåt kanskje ikke så veldig ?

Dette er vel egentlig mest for spesielt interesserte som vil kjøre fort-fort, ettersom den største fordelen er nettopp at mesteparten av propellen sitter høyere enn båtens bunn, og ikke lager motstand, noe som øker toppfarten og reduserer drivstoffforbruket.

Samtidig kan man trimme hele greiene opp og ned og side til side for å både svinge og trimme inn osv.

Trimax serien er bygget litt annerledes og har ikke alle disse ulempene, men mangler også noen av fordelene.

For eksempel kan ikke Trimax trimmes noen som helst vei, og i så måte kan det vel minne om en fast aksel, og det er eget ror bak propellen for å svinge osv.

Det ligger fremdeles høyere i vannet og er et overflatedrev, men jeg er usikker på hvordan de er å svinge og bakke med, og hvor mye de bråker. Har aldri kjørt båt med Trimax ?

Igjen så kommer det jo an på bruksmønster og type båt, vil man ha noe som lager enda mindre motstand og omtrent ikke har utvendige deler, er enda enklere å vedlikeholde osv. så kan man jo gå for vannjet, men det har også sine ulemper, for å ikke snakke om luft, det må jo være optimalt for Sjonkel Lars ettersom ikke en eneste del er under vann og det finnes nesten ingenting som kan gå i stykker bortsett fra motoren og en gigantisk vifte.

bilde

Kanskje ikke så veldig praktisk, men den tåler en skikkelig landkjenning, og det er lite vedlikehold, i det minste på båten, damene er nok det motsatte ...

Tja, det er jo ikke hypoid da.

Ehm, nei det er jo ikke det, så det er riktig, det er jo forsåvidt en aksel som går rett ut bak, akkurat som på alle overflatedrev, men det er jo fremdeles et litt annet prinsipp enn det man er vant til som "strak aksel".

Hele greia er tross alt montert omtrent rett ut bak på transomen med propellen langt bak og uten kjøl, hylser, flyndrer og annet, noe som gir en annen motorplassering og litt andre fordeler og ulemper, akkurat som på andre typer overflatedrev.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...