Jump to content

Ventil mot sjø, type og stenge når båten forlates


HansO

Recommended Posts

Er forumets medlemmer påpasselige med å stenge ventiler mot sjø når båten forlates?

Kjøle vann inntak til motor, toalettspyling, tømming av septik og evt. andre.

 

Må innrømme at jeg selv ikke alltid "husker" å stenge for kjølevann inntak.

Dette har muligens noe med at jeg trenger et ekstra albueledd for å komme greit til, og at den er av "skru" typen.

Muligens en oppgradering er på sin plass her. Både plassering og endring til en kuleventil.

 

Noen meninger mot å bruke kuleventil ut mot sjø?

 

Link to post
Share on other sites

Er forumets medlemmer påpasselige med å stenge ventiler mot sjø når båten forlates?

Nei.

 

Med stor båt har jeg litt for mange ventiler til at det er aktuelt å stenge alle, og jeg forlater båten såpass ofte - jeg har ikke tid til dette.

 

Hvor stor er sannsynligheten for en lekkasje hvor det ville hjulpet å lukke stoppekrana? Som regel stikker jo ikke skroggjennomføringene så veldig dypt under vannlinja, og som regel har man en solid gummislange koblet på skroggjennomføringen med doble slangeklemmer, denne går som regel mer eller mindre rett opp og over vannlinja. Sannsynligheten for stor lekkasje her ser jeg som svært liten, og adskillig mindre enn at selve skroggjennomføringen eller stoppekranen skal lekke. En liten lekkasje anser jeg som ufarlig, så lenge man har automatiske lensepumper installert.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Inntak og utløp til toalett pleier å være stengt unntatt når vi er på tur. Sjøvannsinntak til motor derimot står alltid åpen, jeg bruker båten såpass ofte at det blir for tungvint å matte krype i motorrommet for å stenge denne hver gang. Husken er heller ikke alltid prioritert, så det hadde nok gått noen impellere ved tørrkjøring er jeg redd  :worry:  :blush: .

 

Jeg har kuleventiler på alle gjennomføringer nå. Har egentlig mest tro på sluseventiler, men kuleventiler er veldig mye mer brukervennlige.... :thumbsup:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har en Windy 7800, forøvrig nyinnkjøpt, den har to like kuleventiler, en på hver side i motorrommet, det er lufting til et eller annet men vet ikke hva, er det noen som har noen forslag, begge luftingene kommer fra hver sin side av ferskvannstanken men er umulig og lokaliser hvor de lufter fra.

Link to post
Share on other sites

Dette tenker jeg ofte på. Er vel nærmest en konstruksjonssvikt på 99% av alle båter. På min båt nå er alt vann overbord koplet på lenserørene fra cockpit. Vann inn er fordelt på 5 inntak, + 3 avløp fra vask og vaskemaskin som går ut under vann. + (ved nærmere ettertanke) to gjennomføringer fra septiktanker. Da jeg bor ombord, blir ikke alt dette lukket daglig, og er en tidsinnstilt bombe. Kan ikke ihvertfall alle vannintak samles på ett stigerør, med en felles ventil?

Link to post
Share on other sites

Jeg er opplært til det hjemmefra, på alle våre skyssbåter og fritidsbåter: sjøvannsinntaket stenges når båten forlates   -   ingen diskusjon!
Dette har jeg tatt med meg videre og jeg anbefaler konsekvent det samme på båtfører- og D5L-kurs.

På min nåværende båt har jeg fire undervanns gjennomføringer som stenges og tre overvanns "overbordventiler" som jeg med god samvittighet lar stå åpne.
Å argumentere med "har ikke tid" i den sammenheng kan fort bli det motsatte   -   for du skrekk hvor mye tid alt merarbeidet vil ta hvis "water from outside come inside" ....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Vår båt har bare ein inntaksventil, vann til toalett grenes etter ventilen. Trur ventiltypen kalles "butterfly". Den stenger vi på vinterhalvåret iht forsikringsselskapets krav. Septiktømming er litt vanskelig å forklare,båten er aluminium, og det er altså sveist eit rør nedi som strekker seg over vannlinja før slangetilkobling. Der er ingen krane å stenge.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Stenger alle når jeg forlater båten.

Hovedstrømnøkkel til motor kan man henge på sjøvannsinntakventilen, om man er redd for å glemme å åpne.

 

Har byttet alle ventiler til TruDesign. Dere som har metallventil kan med fordel åpne og lukke jevnlig, slik at ikke kula setter seg fast.

Link to post
Share on other sites

Jeg stenger alle bortsett fra inntaket til motoren, har litt dårlig samvittighet, men allikevelden blir ikke stengt.

 

Det skal mye til at slangen hopper av/løsner, den blir inspisert jevnlig.

 

Skrig gjennomføring eller kran kan jo også svikte selv om den er stengt, og da er man jo like langt.

 

Hyppig og godt vedlikehold er nøkkelen, men jeg har fundert litt på og tette alle hull under vannlinjen og lage ett opplegg for bombesikkert inntak av vann.

 

Men for å sette det på spissen: "Man har da forsikring"

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Stenger alltid alle kraner under vannlinja. Hva sier forsikringa dersom slangen hopper av og båten synker?

Hadde en båt på jobben for en tid siden. Kran til septiktømming stod oppe. Det var tæring i septiktanken og sjøvann kom

inn den veien.  Båten sakk og ble hevet igjen. Takstmann var på  befaring og eier fikk ikke erstatning meg forstått ??

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Enig i at alle bør stenges, men...  Det som er  koblet til inne i båten vår ifht vvs er av relativt nyere dato og kanskje det jeg har best kontroll på av installasjoner. 

 

Motoren er like gammel som båten, dvs 80 tallet. Liker å tro at jeg har kontroll på den, men har selvsagt ikke det. Motoren blir rett og slett for komplisert og det er for mange potensielle muligheter for at vann plutselig kan sive inn. 

 

Men når jeg tenker meg om så tror jeg nok at jeg rett og slett skal begynne å stenge alle. Stenger jo den til motoren, som er den som er mest klønete å komme til. De til VVS er enkle å stenge og når forsikringen tross alt er som den er så.. ja. Får skjerpe meg. 

Link to post
Share on other sites

Men hva iallverden stenge alle bunnventiler når båten forlates? Føler dette må være overnervøsitet. Jeg har hatt båt i 30 år og har aldrig stengt en eneste ventil når jeg har forlatt båten. Jeg har derimot vært svært nøye på att mine bunnventiler er i Toppstand og tilkoblet tjukkveggete gummislanger av god kvalitet med 2 gode og rustfrie slangeklemmer.på grunn av att jeg har vært så nøye på dette så har jeg vel opplevd og skiftet bunnventiler som egentlig ikke hadde vært nødvendig og skifte men dette vet en jo aldrig før en har tatt ut de gamle ventilene. Mitt forsikring selskap krever heller ikke att mine bunnventiler skal være stengt.

Link to post
Share on other sites

har 11 skroggjennomføringer, plassert i diverse skott, så lukking av disse hver gang jeg forlater båten blir ikke aktuelt. Som Tallisman sier blir løsningen derfor å ha 100% tillit til at gjennomføringer og slanger ikke kan svikte. Så da blir det å bytte disse i god tid før de går ut på dato. 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Kjenner til noen båter som har sunket i havn, og dette har uten unntak vært på grunn av lekkasje på slange koblet til skroggjennomføring under vann. Finnes nok ting som er enda mer ergerlig enn dette, men det vil komme ganske høyt opp på lista (særlig hvis det er montert kraner, som man bare velger ikke å bruke). Jeg har ikke større båt enn at dette greit forebygges ved å stenge kuleventiler for alle gjennomføringer under vannlinjen (samt krana fra dieseltanken) hver gang jeg forlater båten. Men så har jeg grei adkomst til disse kranene også. Godt mulig at kuleventiler egentlig ikke er optimalt for denne type stenging, men veldig lettvint. Kan godt skjønne at kronglete adkomst kan endre denne rutinen, spesielt hvis man supplerer med automatisk lensing, men da bør man enten ha hyppig tilsyn eller være koblet til landstrøm, slik jeg ser det.

Link to post
Share on other sites

-man skal ha ei enorm lensepumpe om man tror den skal ta unna for en slange som er helt av. Åpnet en gang 1/2" ventil til byssevasken og satte enden av slangen opp i ei bøtte. Husker ikke lenger eksakt, men bøtta ble full på under 8 sekunder. Dessuten tror jeg mange, inklusiv meg selv, har ventiler som er plassert slik at vannet ikke renner direkte ned i kjølen. Ihverfall ikke fritt og uten innsnevringer.

Link to post
Share on other sites

-man skal ha ei enorm lensepumpe om man tror den skal ta unna for en slange som er helt av.

Nei, men det skal heller ikke skje.

 

Det var en annen tråd med trykktesting av slangeklemmer, konklusjonen der var at man strengt tatt bare skulle trenge én slangeklemme også under vannlinja - men slangeklemmer som sitter i et fuktig og kanskje salt i dekader utsettes nok for helt andre typer påkjenninger enn slangeklemmer som trykktestes i ti minutter.

 

Det er nok viktig å se over alt av slangeklemmer og etterstramme disse hvert år. Uansett om man lukker kranene eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Nei, det skal ikke skje...

 

Det er mye som ikke skal skje..

 

Vi har med oss treplugger i tilfelle en gjennomføring ryker, samt stay aflote.

 

Vi har med oss ekstra dieselfilter om filterene går tette, vi tømmer kjemikalier på tanken for å " hindre" kondens...

 

Vi har med oss flåter, gummibåter, overlevelsesdrakt, nødbluss, VHF etc etc..

 

Vi har med ekstra smørolje til et helt oljeskift..

 

Vi har med ekstra impeller, om den skulle ryke..

 

Det er ganske mye vi er villig til å kjøpe og stappe båtene våre fulle av. Men vi er ikke villige til å ta en helt kostnadsfri runde i båten og stenge noen skarve ventiler. Det er jo bare en grunn til at man ikke stenger ventilene, bekvemmelighet.

 

Om man er villig til å betale seg til bekvemmelighet, som så med mye annet, har TruDesign elektrisk styrt ventil, med oversikt over hvilke som er lukket og hvilke som er åpne.

Link to post
Share on other sites

Om man er villig til å betale seg til bekvemmelighet, som så med mye annet, har TruDesign elektrisk styrt ventil, med oversikt over hvilke som er lukket og hvilke som er åpne.

 

En liten kommentar.... 

De har ikke skroggjennomføringsventiler som er elektrisk styrt. Bare overvåkning om de er åpne eller stengt.

Forøvrig har de elektrisk operert treveisventil, som kan benyttes på septikslange. (ut eller til tank)

Link to post
Share on other sites

Svarte ikke på spørsmålet i tråden.... 

Jeg stenger de ikke hver gang jeg forlater båten. Bruker båten relativt ofte, og noen sitter utilgjengelig til.

De blir testet av og til, men kun stengt dersom båten skal bli liggende lenge ubrukt.

 

Jeg byttet alle gjennomføringer og ventiler til TruDesign for et par år siden. (jeg så at gjennomføringene som stod der fremdeles holdt god kvalitet, men gjorde det for å være på den sikre siden)

Link to post
Share on other sites

Det var en annen tråd med trykktesting av slangeklemmer, konklusjonen der var at man strengt tatt bare skulle trenge én slangeklemme også under vannlinja

Den mer "korrekte" konklusjonen av den tråden ble vel noe slikt som: antageligvis er passform og utforming av nippel - og ikke minst, etterstramming og tilsyn - langt viktigere enn at man bruker doble slangeklemmer.

 

https://baatplassen.no/i/topic/111131-test-av-slanger-til-kjoelesystemet/page-2#entry1615344

 

Jeg bør nok bli flinkere på å stenge stoppekranene - men i de tilfellene hvor jeg har tenkt meg tilbake til båten noen få dager senere, så utgår det for mitt vedkomne - et rent kostnad/nytte-perspektiv (tid er penger ... og ødelagt impeller pga manglende kjølevann kan medføre både tap av tid, penger og medvirke til at planer og avtaler må kanselleres). Jeg tenker at det som virkelig er viktig ikke er å sørge for at stoppekranene er stengte, men å faktisk se over stoppekranene, få oversikt over hvor mange de er og hvor de er lokalisert, verifisere at de lar seg stenge, sjekke at innfesting av slanger er OK, samt etterstramme slangeklemmene.

 

Angående lekkasje på septiktank, dén skrogventilen bør jo uansett helst være lukket når båten ligger i havn (*kremt*) - men jeg noterer meg at det finnes adskillig medtilsynelatende bebodde båter her i landet som sjeldent eller aldri flyttes til septiksug eller til havs.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...