Jump to content

De syv dødssynder på sjøen


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Av den mer humoristiske sorten. Hva er de, og har man selv slumpet til å synde? Vet ikke om vi kan gi syndsforlatelse her men gode tilståelser og innrømmelser er jo alltid moro. :-)

-----

 

- Kom ned til båten på Fredag og innser at jeg har flagget i samfulle 14 dager i båsen. Jeg oppfordrer på det sterkeste til selvtekt om noen ser det neste gang :-) Det rare er at jeg ikke oppdaget det selv, det var kona som påpekte det etter at vi var ombord i båten. Kanskje jeg er "flaggblind"?

 

- Har oppdaget mer enn en gang at jeg har seilt med en eller flere fendre ute. Kanskje greit i motorbåt men i seilbåt... ufff, fy på lanken, ser ikke bra ut. Er vel kanskje "fenderblind" også?

 

- Jeg har ikke hjulpet, og hjulpet når jeg ikke skal hjelpe, andre båter som legger til. Har ikke skjønt koden ifht å hjelpe andre båter i gjestehavner, antar at folk klarer seg selv og at de ber om hjelp hvis de trenger det. Resultat er at jeg antagelig har blitt sett på som en uvillig kødd, og noen ganger har jeg blitt litt småarrogant avvist av folk som helt klart hverken trenger eller ønsket hjelp når jeg står og ser rar ut i påvente av å "redde noen på plass" ved brygga. 

 

- Vi har gått for motor i god seilvind. 

 

- Vi har seilt i trange farvann og sikkert køddet det til for andre som mer liker å kjøre båt i rett strek. 

 

- Ja jeg har tømt septik ulovlig. 

 

- Tok en pils bak rattet på en lang motoretappe her om dagen. Steike så godt det var! 

Link to post
Share on other sites

Flagget var bagatell. Spiller vel ingen rolle om det henger ute hele sommeren. Over til litt mer alvorlig.

 

Når man skal forlate ankringsplassen rydder man plassen for helga.Tar inn grill, stoler bord osv. Tar inn fendere, starter motor og til sist løser man tauene i baugen. Setter giret i bakover og kjører sakte ut fra land. Når man har kommet så vidt ut på dybt vann setter man giret i forover og gir gass. Så røsker det til og kapteinen stuper forover og skaller i frontruta og ankervinsj og kjettingkasser forsvinner i dypet og vannet fosser inn akter. Det er da man ikke forsto forskjellen på håndbrekk og bruce anker.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Lå på en plass for fiskebåter i Langesund og har hørt mangt og meget om hvor hissige fiskere kan være mot "fritidsbåtslasker", så jeg skjønner ikke helt hvorfor vi la oss der. Satt og speidet etter fiskebåter hele tiden..

 

Og så kom fiskebåten. Var så stresset og i hastverk når jeg gikk at jeg glemte springen, hvis feste i båten kjapt ble røsket ut. Henger sikkert på brygga enda :-)

----------

 

- Og en som jeg syns er veldig pinlig. Trøtt og fæl når jeg kikket over motoren. Tømte motorolje i vannkjøleren. Peila olja og klødde meg i hodet en stund før lyset ble slått på og jeg skjønte hva jeg akkurat hadde gjort. Glad jeg ikke gjorde det motsatt egentlig :-)

 

 

Uglesett: Fy f... da snakker vi om skrell. Må gå en rimelig god stund før en kan le av sånt :-)

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke hatt tid til så mange synder enda, men jobber også med å forstå når du skal tilby hjelp til de som skal legge til.. Har tilbudt meg å ta tampen noen ganger, men blir helst sett på 'hvorfor i alle dager skal du det' :-)

 

Har også tatt siste plass på gjestebrygge et par ganger, og glemt å legge fendre på utsiden av båten som velkomst til neste båt.. Men verre synder er det ikke å melde om!

 

En gladhistorie;

Kom ut til Tingholmen tidligere i vår, lå to store cabincruisere der med mannskapet godt fortøyd i behagelige stoler på brygga. Lett stresset oppdager jeg at vi må, for å få siste plassen, fortøye med baugen inn og anker ut bak. Etter litt knoting klarer vi å legge til, etter god guiding fra de utrolig hyggelige båtfolka på brygga. Gjestene mine går i land, tar med grillkull & mat og går oppover. Når jeg skal stramme opp, løsner ankeret. Før jeg vet ordet av det hopper en av de eldre fra cabincruiser'en ombord, drar opp anker mens jeg starter motor og guider meg ut og hjelper til. En usedvanlig hyggelig opplevelse, og en veldig hyggelig prat både underveis og etter ankringen. Slikt setter vi nybegynnere pris på - og lærer mye av!

Link to post
Share on other sites

Jeg kan jo dra opp en av mine beste dager fra 2006 da jeg hadde Joda310 med KAD44:-)  Here goes:

 

"Vi har vært en del turer ute iår før vi dro på sommerferie. Alle turene har forløpt helt perfekt, båten har vært helt strøken og ryddet (har pertentlig kone) når vi legger fra kai, og vi tusler avgårde i deilig fart og planer når det trengs.... Ungene har stort sett vært mønsterbarn, plettfritt båtliv egentlig. Ferien vår i 2006 derimot startet slik:

Ferdig på jobb kl 16:00, fruen har da allerede dratt til båten slik at alt skal være klart når vi drar. 2'ndre fender(min yngste sønn) er i et jæv** la humør denne dagen, så fruen er lett temperert i topplokket når jeg kommer. Jeg har vært i båten i ca 15 sekunder, hvorpå 2'ndre fender tryner noe så inni granskauen hardt at blodet flyter fra munnen. Et vannvittig hyl (at ingen ringte barnevevernet er et guds under) og masse greier for å stoppe blødningen. Fikk stoppet blødningen, vasket blod, dyttet inn smokk, lokket med litt godis og verden begynner igjen å bli litt rosa.

Nye 60 sekunder, så setter 1'ste fender i et hyl, han har da fått en flis i foten på størrelse med en 2 tomm 4. Skrikene skulle ivhertfall tilsi det. Flisen sitter godt, så vi må hente en kniv og skjære den den ut. Igjen er nevnte barnevern heldigvis ikke å se... Mens vi da holder på med 1'ste fender og skjærer i han med kniv, finner 2'ndre fender ut at alle klærne ligger pent i stabler og de trenger jo ikke. Så han hiver alt rundt omkring inne i kabinen.

Båten ser ut som et horehus idet vi legger avgårde for å fylle diesel. Fruen rydder febrilsk, mens kapteinen seiler oss sikkert mot "der tankschtelle". Vi fyller fullt med diesel, mens ungene egentlig oppfører seg nogenlunde greit. Vi betaler og legger fra kai i 3 knop. F**n så rart båten oppfører seg da?.. Hmm.. Plutselig så merker jeg et himmla drag og vi stopper opp. 2'ndre fender har da vært bortpå fjernkontrollen til dreggvinsjen og droppet dreggen utenfor "der tankschtelle"... (sikerhetsline er på planen for å få montert) Bak oss kommer en speedbåt med overflatepropeller, som ikke fungerer så godt i revers, så det ble litt styr av det der. Båter som driver, jeg høyrød i trynet prøver å få inn dreggen, den andre fører styrer for å ikke treffe oss, jegh peker på drittunger og legger skylda på dem.

 

Vel, vel dreggen kom opp og endelig.. Endelig får vi dratt avgårde. Nå er sommeren her!

Etter å ha varmkjørt vårt elskede dieseldyr, tenkte jeg at vi skulle plane til vår destinasjon. Får ikke båten i plan??? Men i hel***??. Hmmmppff.. Prøver og prøver, men båten er treig som en ku i vannet. "Dump vannet for fa***" roper jeg ned til rederinnen, hun dropper 1/2 parten av vannet og vi får den i plan på et vis og kommer oss til Lindholmen. Litt senere samme dag bestemmer jeg meg for å installere fiskefinner/ekkolodd/fishfinder som jeg kjøpte i USA (veeeeldig billig vettø). Kryper ned i motorrommet, kliner en fin klædd med Tec7 i bunnen av båten, dytter svingeren nedi og setter meg til å vente litt og filosofere over livet og rett og slett være litt alene. Titter litt rundt meg, og ser plutselig en j**la masse plastposer rundt alle luftinntakene.. ???? Og husker plutselig at jeg iløpet av vinteren tettet til alle luftinntakene for at varmen i motorrommet ikke skulle slippe ut (skulle ha mekaniker til å justere ventiler på motoren). Svarte!

Tar vekk 11 stk plastposer, drar opp dreggen for å testkjøre, og joda: Båten går i plan så fint så. Med full dieseltank og 1/2 vanntank og nesten full dasstank. Går akkurat slik den skal gett. Etter dette fungerte båt og mannskap perfekt, vi kom oss til Sverige koste oss masse, fisket sikkert 650 bergsnebber og 6211 krabber ved diverse brygger."

 

Ellers?

-Drukket Cider mens vi er i fart

-Fisket opp en undervannskabel på Koster

-Letet leteboring utenfor Marstrand (eller gått nedpå som andre kaller det)

-Knust vindskjermen til en svenske med baugdreggen vår

-Passert en seilbåt på ca 2 meters avstand i 25 knop (ja vi var idioter begge 2, kommenteres ikke ytterligere)

-Tømt bilgen i Grebbestad havn (egentlig var det eldste fender som var bortpå knappene)

-Forsøkte å sette ut Bavarian uten knopmåleren i hullet sitt i bunnen av båten. Det ble litt stress :-)

-Sikkert noe jeg har glemt eller fortrengt..

 

mvh

Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

1. Har satt ut snekka to ganger uten å ha satt i bunnpluggen, ene gangen hadde jeg den heller ikke i båten.
2. Satt ut en sjark i frisk bris uten å ha sjekket om alt virket, hadde kun styring til styrbord. Medfølgende panikk og nesten knust sjark. Den var for skummel.
3. Blitt tvunget ut av båthengeren før båten var klargjort på grunn av plutselig dårlig vær. Båten hold på å bli knust i vogna. En av tingene som manglet var ballast, det ble skummelt etter hvert. Lufting av kjøling var heller ikke gjort. Motorstopp var uunngåelig. Da jeg klatret rundt for å klargjøre ankeret mens de andre skrudde som febrilsk i et usikret motorrom der verktøy fløy rund ble dyppet under vann to ganger. Ene om bord var så redd at han kledde på seg redningsvesten opp ned.
4. Slått av roret på snekka med barn i båten. Ikke bra, en person hoppet over bord og fikk barna på land.
5. Kommet inn til havn med sterk røykutvikling fra båten, de på brygga fikk noe å se på.
6. Laget brann i vasken med rødsprit der jeg ikke tenkte på at brannen ville spre seg til utsiden via gatthullet.

Det er sikkert flere, men dette er de jeg kommer på nå.

Noen som vil bli med på tur?
 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

-Sjøsatte seilbåten med åpen bunnventil til motor og med slangene avmontert fra impellerpumpa. Ble varm i skallen i et par sekunder før jeg skjønte "hvem/hva/hvor". 

 

- Den tradisjonelle "fruen rydder nede med en eller annen åpen luke mens far spyler båten" er noe vi repeterer stadig. Spyler og vasker helt til kona sitt hyl får meg til å stoppe. 

 

- Hermet etter nabobåsen og la et tau på tvers i enden av båsen slik at jeg ikke kan knalle i brygga om jeg kommer litt for kjapt inn. Hadde en sånn gummipølse/fjær til overs fra fortøyningene og skulle flotte meg litt og gjøre det bedre enn alle andre så jeg monterte den på tauet slik at båten da, etter teorien, skulle bli fint dempet om jeg gikk for langt/fort inn i båsen. 

 

Var alene i båten og skulle selvfølgelig teste litt. Gled inn i båsen, kjente at baugen gikk i tauet og puffet på ørlite for å teste patenten, som fungerte helt perfekt. Spratt i land på utriggeren og var i ferd med å plukke opp fortøyning når 8,5 tonn båt plutselig bakket seg ut av båsen. Ble litt hektisk. Sikkert lurt med et tau for å slippe å dunke i brygga, men en sprettert er kanskje litt mindre lurt :-)

 

- Hadde Portapotti en tidligere båt, fungerte helt fint å tømme den fra gummijolla eller fra båten ute i sjøen. På toalettet i gjestehavn (nekter å fortelle hvilken) gikk det heller dårlig. Hadde ikke inne teknikken og holdt tømmetuten langt over vannflata i toalettet. Det gikk tregt før det plutselig sa *SVUPP* og *KLADASK* så var portapottien tom og dassen, pluss jeg, vegger og tak full av fine brune flekker av septik. Fy f.... Etter en hektisk håndvask vha toalettpapir av hele dassen, vegger og tak forlot jeg den nå lysebrune dassen og rømte ut på sjøen i gummijolla for total nedvask og bading av meg selv. Burde bedt havneverten om å låne vaskeutstyr men skiltet om at tømming av portaporti/septik i dassen ikke var lov gjorde at jeg følte meg som en tyv og banditt. Føltes ille å skulle angi seg selv i tillegg. Føler fortsatt på skammen.. :-)

Link to post
Share on other sites

Sist sommer lå jeg i en super flott havn med mange kjekke mennesker. Det er sol sommer og mange som bader.

Overraskelsen var stor når jeg kjente eimen av tømt septik tank som lå i havn som et giftig teppe. Hissig som "ei fele" føk jeg ut av båten og lette etter synderen. Hvem er så idi... ødelegger ferie idyllen til så mange.

For hver skritt jeg kom vekk ifra båten ble det mindre lukt.

Min septik tank var sprukket.

Etter dette har jeg hjulpet alle jeg på sjøen ?

Link to post
Share on other sites

Dummest og farligst:

Fortøyde i navigasjonsmerke, type bøye. Liten båt, så brukte kjettingen foran. Fungerte helt fint til det blåste opp, kjettingen gled ned under bøya og knuten drog til. 3 grader i vannet, stadig mer sjø i fire meter åpen båt, en matros som begynte å bli alvorlig skvetten og han var ikke alene om det. For hver bølgedal glipper båtens kjetting et hakk nedover på bøyas kjetting, for hver bølgetopp er vi ett hakk nærmere katastrofe. Matrosen fikk holde meg i beina/ anklene mens jeg måtte ned og løsne kjettingen. Mistet følelsen i ekstremitetene etter 4 sekunder, svelget uhorvelige mengder saltvann og lærte et par ting....

 

Dyrest:

Siden jeg er like glad i elektronikk og fiskeutstyr som jeg misliker tyver, tar jeg med alt hjem fra båten etter endt tur. Lager fin haug bak bilen siden jeg må gå flere runder, pakker inn i bilen, rygger ut av luken min og kjører. Problemet var bare at en multifunksjonsskjerm lå igjen på bakken, på linje med høyre bakhjul.

Redigert av Team Colibri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Litt langt vekk fra båten kanskje men.. Søstra mi skulle være med til båten for å ta bilder når den skulle selges. Hun er ganske fotointeressert og hadde med en sekk med utstyr, pluss mobil, kaffekanne og lommebok. Som hun selvsagt la bak bilen i et ubevoktet øyeblikk. Syns jeg hørte en rar lyd når jeg rygget ut. 

 

Tidenes dyreste foto-oppdrag kan en si... men båten ble solgt.

Link to post
Share on other sites

Og paraplydreggen ligger fremdeles på bunn i Åna Sira pga. oversett kabel i draftet, og episoden hvor mor reddet situasjonen ved håpløs navigering mot kai for drivstofffylling ( vinden tok oss fordi jeg absolutt skulle legge til med påfyllingssiden). Rask reaksjon fra min bedre halvdel som fikk kastet en tamp i land til noen som så hvor det bar reddet oss.

Og når det gjelder å ta imot i gjestehavner er det noe jeg konsekvent gjør. En ser fort om de har full kontroll. I de fleste tilfeller blir jeg møtt med takknemlighet og en fin måte å bli litt kjent med nyankomne.

Link to post
Share on other sites

Tror kanskje jeg har fortalt denne historien i en annen sammenheng her på BP…

I min barndom- og ungdomstid hadde jeg Helgeroa som tilholdssted om sommeren. Enten hang vi rundt Giljes Gatekjøkken nede på brygga, eller så raste vi rundt i båthavna eller på fjorden. 
Jeg hadde en knallgul GH10 med en Mariner 9,9hk (i flg. dekselet :giggle:) og rattkonsoll. Det var alltid “flat hendel” gjennom havna og inn i båsen for deretter å dra full revers for å stanse 5 cm fra brygga. Dette gikk fint et par år. Plutselig en dag hadde gearwiren satt seg. Jeg fikk ikke satt den i revers! Resultatet var at jeg traff brygga og båten skled halvveis opp på brygga før den deiset ned i vannet igjen. Heldigvis for meg var det festet en liggende fender i båsen som tok unna det verste. Eneste materielle skader var noen avslørende riper i bryggeplankene og at at øyet i baugen knakk. Hele episoden var uendelig flau!! Jeg var mer bekymret for om noen hadde sett denne pinlige hendelsen enn om det var noen skader. Dette var heldigvis sent på kvelden med lite folk ute. Jeg fortøyde båten og lusket meg skamfull avgårde. 
Denne hendelsen har svidd seg fast i minnet. Fra den dagen var det slutt på all råkjøring i havna for min del. Kanskje ble ungdommelig overmot erstattet av noe fornuft denne kvelden? 
 
Jeg har i ettertid sett flere andre båtførere som har kjørt "gjennom båsen" og opp på brygga, men det har som regel vært andre omstendigheter.
 

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Det er bare å oppfordre Johan Golden innom denne tråden... Golden Duck på sjøen hvor det lugger litt er morsomt å lese om! Mest for di man nikker gjenkjennende til mye her.. Og mye bra skrevet her...

Har ikke noen konkrete selv - unntatt de 14 dagene med flagg og litt sånt... Foreløpig!!!

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde nesten samme sak men hos meg var det ikke wiren. Dette var når jeg jobbet på oppdretts anlegg i Tyrkia. Der hadde vi en 15 fots båt med en 30hk som lå ute på draghale. Jeg fant ut at fullfart inn mot land så kunne jeg dra av gassen stoppe motoren og gå bak og bikke opp motoren en stund før jeg kom til blåsen og gled elegant opp på stranden. Siste gangen jeg gjorde dette hadde noen tømt dobbelbunnen for mye vann slik at jeg kom meg ikke bak til motoren før jeg ramlet når motoren tok ibunnen, ente opp på stranden med en noe humpete og rykkete entre.

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Litt for mye å følge med på, er det greit å ligge her? La dreggen gå! Den har såvidt festet seg når jeg ser at jeg antagelig har sluppet den over ankertauet til to store seilbåter som ligger med baugen mot land og antagelig skal ligge over. Da var den badeturen ødelagt for min del. Gruet meg vilt til å ta opp dreggen. Og ja - tauet til en av seilbåtene fulgte med opp, men jeg klarte å hekte det av før det ble krise (tror jeg). Er man folk i båt, så er man folk i båt, men lærer mye da.

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ikke min egen opplevelse men dog. En kompis gikk fra Helgeroa til Langesund, fest på gang må skjønne. Pga stor sjø valgte han å sette et tau rundt foten i tilfelle han skulle ramle uti eller noe (rar ting å gjøre, kanskje en del redusert dømmekraft allerede før festen). Vel inne i Kongshavn bakket han opp og spratt frem i koggen for å ta i mot. Da hogg tauet til og han tryna kraftfullt i dørken før koggen smalt i brygga sånn at absolutt alle fikk sett hva som skjedde. 

 

Når han skulle hjem på natta hadde koggen lagt seg under brygga og sjøen hadde flødd så han fikk et helsikens styr med å få båten løs. Turen hjem må ha gått bra siden han levde til å fortelle om den :-)

-----------

 

En annen kompis hadde også en gammel kogg, husker motoren hadde hakekors i støpen så den var fra krigens dager. Kompisen skrøyt fælt over at den motoren gikk og gikk, stoppet aldri. En natt han var på vei hjem etter hyggelig lag gikk det så galt at han ramlet uti midt på fjorden. Vannet var for kaldt til at han hadde sjanse til å klare å svømme på land og promillen for høy. Han var sikker på at dett var dett. Koggen gled vekk inn i mørket med taktfaste dunk, før den plutselig fusket en gang og stoppet. Også han levde til å fortelle historien :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...