Jump to content

De syv dødssynder på sjøen


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Mye morsom lesing her :-)

Noen episoder er jo uheldige omstendigheter mens andre er mer selvforskyldt.

 

Hadde en virkelig stygg en for noen år siden, kjøpte båt i Bergen og skulle ta den sjøveien hjem til M&R.

Oktober måned, så kom ikke lengre enn midt mellom Florø og Måløy før det ble mørkt. Flatt hav hele veien, så gikk på innsiden av Hennøya for å overnatte. På dregg. Paraplydregg.....

Den lille trekken som var i lufta kom fra NV, så jeg la meg SØ for øya.

 

Våknet lenge før det var lyst, av vinden!

Hadde tatt seg opp skikkelig ila natta og dreid på NØ. Skrudde på søkelyset og kunne bare konstatere at terrenget rundt båten var helt forandret fra jeg la meg. Så noen steiner som stakk opp 3-4 m fra båten, men gikk akkurat klar av bunnen der jeg lå.

Startet motor og kartmaskin for å komme meg vekk i sikker retning.

Dreggen hadde løsnet, så drev jeg over et parti der den ikke nådde bunn, før den heldigvis huket igjen nærmere land...180 meter unna droppstedet....

 

Må vel komme blant de virkelig store syndene. Og NÅ vet også jeg at det å overnatte på paraplydregg er noe man bare ikke gjør :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg var vel 11-12 år da jeg hadde en kompis med på hytta. Vi så noen ungdommer drev å kjørte tube/ring bak båten sin(faktisk en stiga rattkjelke også men det er en annen historie) og vi ville ikke være noe dårligere. I mangel på ring tenkte vi(jeg) at gummibåten(sånn barnerobåt) er omtrent lik og vil fungere bra..

 

Kompisen min var heldig og fikk prøve først! Vel.. På tomgang gikk det jo supert.. Jeg snudde meg fram og ga full gass(8hk)... Snudde meg tilbake og ser gummibåten har endret litt retning og peker nedover med baugen og kompisen min har vann godt over navlehøyde.. Fult påkledd så klart da vi ikke så helt hva som kunne gå galt med dette...

 

Neste dag dro vi med pappa og kjøpte en tube:)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

eg hørde ein historie frå forrige årtusen ein gang. Kameraten som fortalde var i marinen og seilte med ein båt.

Denne låg ved denne anledningen til kai, og som han sa: "Vi låg etter springen med maskinen på halv fart forover." Springen dengang var wire, og kapteinen ville slakka båten ein meter forover, so han gav ordre om å stikka ein meter på springen. Javel, sa kameraten, men sakka ned maskinen då. Slakka ein meter - kom brølet frå brua. Jamen - slakka ned motoren då. Skjenninga gjekk ei stund før det blei til at hvis du ikkje no slakker ein meter på springen, so blir det tiltale for ordrenekt. Dette foregjekk sopass høglytt at det hadde samla seg eit publikum på kaien, og dei fekk grei beskjed: "Fløtt dåke vekk herifrå, for no ska vi slita springen." Dermed so stakk han ut ein meter på springen, og blåheldt. Springen slitna tvert av, so løkka stod på pullerten i land og roterte. Kva som hende med båten, var ikkje sagt noko om, men eg antar at det ikkje var behagelig.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Var på Kongen i Frognerkilen og bunkret for noen uker siden. En mann var foran meg i køen. Men han står der i en loslitt boxershorts! Altså i underbuksa! Litt merkelig tenkte jeg. Ville ikke gjort det selv:-) Til info så selges det både mat og øl/vin over samme disk der;-)

Link to post
Share on other sites

Var på Kongen i Frognerkilen og bunkret for noen uker siden. En mann var foran meg i køen. Men han står der i en loslitt boxershorts!

 

Kanskje han ikke hadde klær? :)

 

Minner meg om da jeg mistet en sko på sjøen og måtte vandre rundt i Moss i sokkelesten på jakt etter store nok sko. Det er ikke enkelt, føttene mine er akkurat litt for store. Det var så mye som gikk galt på den turen, vi var flere i familien som hadde diare, og det var alt annet enn lett å få tak i toalettnøkkel den gangen.

Link to post
Share on other sites

Samme tur, vi hadde aldri vært i Moss før, og vi fikk ikke start på motor fordi jeg hadde glemt nøkkelen hjemme. Der kom vi, inn i kanalen sydfra i medvind uten motor, og med mast som ikke passet under brua, mørkt var det også. Jeg var ikke kjent med at strømmen i kanalen også kunne være kraftig. Det gikk veldig bra, men i retroperspektov var det galskap!

Link to post
Share on other sites

kom paa enda ein historie, dette var med ein kompis av meg som inviterte paa baat tur.  Han hadde ei plastsnekke.  Jeg spurte foer vi dro om han hadde nok driftstoff og han sa jada, det hadde han.  Vi var ikke kommet mer en et par mil avgaarde da motoren begynte aa hoste, og deretter full stopp.

 

Peila tanken og steike tomt.  Vi dreiv innover mot neon svaberg, og jeg og en annen kompis maatte hoppe i sjoeen for aa holde baaten av svaberget mens eieren for avgaarde gjennom skauen for aa faa tak i diesel.  En halvtime etter var han tilbake.  Vi i sjoen var iskalde og begynte nesten aa miste foelelsen i beina, dette var paa haustparten

 

Joda han fikk fylt paa diesel da, men start neida !  Jeg som sto i sjoeen spurte om han hadde lufta motoren.  Nei, hvordan gjoer jeg det,  svarte han.  Jeg oppi og fikk no lufta dieselsystemet etter hvert og da starta jo motoren selvfoelgelig.

 

Men irritert var jeg, og det var siste gang jeg for utover med den karen,

 

Mottoet er:  Sjekk alltid om du har nok drivstoff, og gjerne ha en ekstra dunk med ogsaa.  Og selvfoelgelig, laer deg hvordan du lufter diesel systemet paa motoren din.

Link to post
Share on other sites

Tabba meg litt ut i går. Var på en liten putretur i indre Oslofjord sammen med kjæresten min og en kompis av henne. Ingen av oss er spesielt sjøvant, men jeg og kjæresten begynner å komme oss. På hekken hang det en splitter ny Tohatsu 8, og litt av formålet med turen var å ta de første to timene av innkjøringen, dvs opp til 50% åpning. Vi putrer rundt og koser oss, og er soleglade for at motoren putrer som en katt, og jeg tenker "ja, to sylindre er jaggu bedre enn en!", da jeg har en hørselsskade som ikke setter pris på så mye støy. Den gamle Hondaen ga oss så mye problemer, at å legge i land, og bakke ut av bås var et mareritt, men nå var alle glade. Tok en tur til Husbergøya, og tusla litt rundt, og så dro vi mellom Skjælholmene for å titte litt på de. Kveldsbrisen kom og vi heiste forseil for litt motor-lensing. Sola var på vei ned, og jeg fant ut at det var på høy tid med en dukkert før det ble forseint, jeg er svært pysete med kaldt badevann må dere vite. Etter mye om og men kom jeg meg utti vannet med et hyl, og skrapa meg opp på noe rur under båten, herlig! Klatra opp i båten ved hjelp av en svært ustabil badestige, og fikk tørka meg. "Ok, la os kjøre hjem!", og kjæresten min skulle dra i gang motoren. Da Hondaen var et såre slit å få igang, har hun vært litt stressa for at hun kanskje ikke klarer å få igang motoren alene, noe som er dårlig sikkerhet, om  jeg fks skulle havne i vannet, og hun må plukke meg opp.

Så hun drar, men ingenting skjer. Choke ut, drar, ingenting. Pussig, den startet jo så lett!? Dytter choken inn, og drar igjen, ingen ting skjer. Sjekker at lufteventil var åpen, pumper, sjekker girspaken, drar, ingenting. Jeg tar over, drar, ingenting. Kjenner jeg begynner å bli litt færbanna, men det er ingenting å bli forbanna på, så finner manualen. Under "Feilsøking" kommer det et par forslag om hva som kan være galt, men ingen hjelp i få fiksa det. Blir frustrert. Så tenkte jeg kanskje at så mye kjøring på lavt turtall kunne sote pluggene, så jeg tar ut tennplugger, "hmm, de så ikke så ille ut", men bytter den ene, da jeg bare har en i resvere (!!), og drar. Ingenting. "Ok fram med årene" befalerer skipperen, men kontrolert stemme, mens jeg observerer at vi driver mot Malmøkalven. Så vi ror, sola går ned, og vi ror til krampa tar oss, for å komme til brygga på Husbergøya. Etter litt for jeg ideen om å pumpe opp jolla, for å "slepe" båten, også den med god gammaldags årekraft. I det jeg hopper ut i jolla spør min kjærestes venn, som tilsynelatende ikke har nevnverdig peiling på motorer, om han kan prøve igjen, "klart det" roper jeg, og ror retning brygga. Etter 3 minutter hører jeg motoren er i gang, og trekker meg tilbake til båten. "Ehh, jeg tror kanskje ikke dødmanssknopen var helt inne!?" roper han, mens jeg klatrer opp i båten, usikker på om jeg skal være glad for at vi kommer oss agårde, eller sur for at jeg ikke hadde skjekka det. Uansett gikk sola ned, og vi fikk dratt på første nattseilas i månelyset. Alt i alt en fin tur, og kompisen har blitt oppgradert til 2.styrmann.

Link to post
Share on other sites

Kopi av min FB publisering fra 2014, ikke en dødssynd å sjekke kartet, men moro var det lell.

 

Evy​ liker seg fortsatt på taket, i dag gikk vi til Hidra ved Rasvågen men likte ikke helt stedet. Som den flike kartleser jeg er satte vi kursen mot Kirkehamn. Vi tok en snarvei igjennom en kanalen som deler Øya Hidra i to, mellom Rasvågen og Hidrasundet. Vi ble umiddelbart kurert av 2 fot syken, Evy måtte dukke for buskas og broer og jeg ble stresset av å kun ha 1.3 m dybde. Aldri ( kanskje) om vi skal ha større båt, da får vi ikke slike adrenalinkick uten å gå på grunn eller smelle i vegger på slike kanaler som ble bygget før tiden det måtte masse politisk pissprat i medier etc for å få prioritet til en kanal foran nye prosjekter som vei i Ohslo og de nære veikryss rundt karl Johan.

Kanon kicket kom da en j.... lokal type kom kjørende i mot oss midt i kanalen. Hadde vi bredde nok, nope... Jeg kunne ta hånden ut på styrbord side og plukke epler i hagen til fru blomkål ... Med fluesmekken kunne jeg smekke vepsen på bordet på babord side til fru pedersen. Hva gjør vi da...jo vi får ikke panikk... Men det fikk 'duden' som kom i mot han tenkte vel 'kem fanen ...osv' heldivis bakket han... Jeg hadde ikke lyst å bakke og styre ved hjelp av håndmakt mot veggene.

Med Evy på taket... jo det er goe greier... Når jeg endelig kom ut av den blyanstrektynne kanalen kanalen som nesten bare bestod av dunst av vann slapper jeg endelig av og pustet ut; puuhhhh sa jeg, da dukket Evy på taket opp og sa hardt styrbord.... Og det var dagens høydare.... Jeg er fortsatten en av to type båteier... Jeg er fortsatt av den typen båteier som IKKE har gått på grunn. Om jeg skal ha noe rødt i glasset i kveld.. Ikke fanden.... Jeg klare ikke å sjenke oppi slik som jeg skjelver enda.

Link to post
Share on other sites

For 20 år siden hadde jeg en Wing 14 med 60 hk på.
I de små timer på St Hans dagen skulle jeg legge til i båsen min i havnen.
Det gikk helt fint til jeg skulle slå motoren i revers.
Gearspaken satt bom fast og dum som jeg var røsket jeg skikklig til da brygga nærmet seg fare truende.
Resten av tegningen skjønner dere men dæven så langt opp på brygga jeg kom før jeg fikk vridd av tenningen.
Braket hørtes på lang vei og båtvaktene kom løpene.
Der traff de en flau halvfull guttunge som skyldte på gearet som ikke virket.
Den gang lo de av hele opptrinet men tror ikke dagens ungdom bør prøve dette....veien til å ringe politiet er nok endel kortere.

Link to post
Share on other sites

For å komme tilbake til topic om 7 dødssynder; Her er min liste:

  1. Med ny båt skulle jeg seile alene fra Kristiansand til Stavanger i januar. Jeg hadde fått låne kart for hele strekningen. På vestsiden av Lista kunne jeg ikke finne kartet. Det var mørkt, og jeg var sjøsjuk og forvirra. Jeg krysset derfor fram og tilbake mellom Lista og fyret ved Åna Sira til det ble lyst. Fremdeles sjøsyk ante jeg ikke hvor jeg var, så jeg styrte på måfå inn mellom to skjær og fant meg en kai. Etter litt soving fant jeg kartet som hadde kilt seg fast under nedgangsluka. Fant ut at jeg var på Hidra.
  2. Kom til en gjestehavn sent på kvelden, og dro neste morgen før havnevakten kom og skulle ha betaling
  3. Kjeftet på kona i forbindelse med tillegging, såpass at hun ble dritsur og skjelte meg huden full foran hele havna.
  4. På grunn av manglende reserveimpeller måtte vi "seile" (nesten vindstille) i to dager ut fra Marokko før vi fant vinden
  5. Brakk en håv vi fikk til bryllupet første gang jeg brukte den.
  6. Mistet et undervansspyd vi også fikk til bryllupet, også første gang jeg brukte det
  7. De sedvanlige grunnstøtinger/tau i propell/dregging/seile med fendere ute osv

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Det var med førstebåten, hvor jeg var uten fungerende motor mesteparten av eierskapet ... vi kom mot en brygge og skulle legge oss longside forran en annen båt, fruen satte seg på baugsprydet og skulle ta i mot og bremse farta - men hun skriker opp at vi kommer for raskt inn, så jeg slenger lynkjapt ut en stor paraplydregg som vi hadde liggende i cockpit - og ser det gå ut sammen med masse tau og til slutt også tampen, som tilsynelatende ikke var festet på båten noe sted ...

Link to post
Share on other sites

Var fordekksgast og skulle sette spinnaker tidlig i min seilerkarriere. Tok løs spinnakerbommen fra rekka, og holdt den fast under armen mens jeg løsnet opp- og nedhal fra spinnakerskinna i masta, slik at det ble plass å sette fast bommen der. Oppmerksomheten var nok ikke vendt mot bommen, for jeg hørte et plask bak meg, og hadde plutselig ingen bom under armen. Eller i båten. Det var ikke min båt.

 

Jeg lærte to ting:

1) Spinnakerbommer flyter ikke, men koster likevel penger.

2) Å sette fast opp- eller nedhal i bommen før jeg løsner den fra rekka ...

Link to post
Share on other sites

Skulle ut på årets første tur for 2 år siden, hadde med gjest og skulle bare fylle vann på tanken før vi dro. Rakk å fylle i overkant av 20 liter vann før jeg oppdaget at jeg toppet opp dieseltanken, ikke vanntanken. Det ble ingen båttur den dagen...

 

Etter dette dobbeltsjekker jeg alltid at det står "Water" preget i metallet på hylsa før jeg stikker inn vannslangen.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

For en del av de eldre traverene her inne er vel det meste gammelt nytt men.

1. Lært at man ikke prøver å åpne septiktank på slipp med høytrykkspyler ( jo den åpnet seg..........)

2. Solgt båt med ubrukt anker fått i bryllupspresang..........

3. Solgt med en teleskophov fått av kona når jeg solgte samme båt som punkt 2.

4. Bakke i litt for tykk is med treskrog med svigerfar ombord

 

 

Er sikkert mye mer, men det var det kona kom på akkurat nå :-)

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Etter årets ferie kan jeg legge til et par:

 

1. Lå vindutsatt longside mot fjell på en trang og grunn plass, men også en nydelig plass. Var meldt økende vind utover neste dag. Sov godt og lenge, god og lang frokost og rett før jeg fikk tenkt at vi må gå før det blir vind så blåste det opp som juling. Hadde ikke sjanse til å komme ut fra fjellet og kilene vi hadde satt løsnet unntatt to. Startet motor og lå og gikk, vinden kom skrått forfra så jeg la inn gearet i de verste kastene. Fikk frem det lengste tauet ombord og festet det til en holme litt på skrått opp mot vinden. Var ikke plass til å få baugen gjennom vindøyet så jeg la tauet på bakre og ytre hjørne av båten. La en mesterlig plan om å bakke meg ut, la tauet vri båten 180 grader, for å så kjøre på springet slik at jeg fikk baugen ut av bukta før jeg lå på grunn i umiddelbar nærhet. Ventet i nær 3 timer før vinden la seg et øyeblikk og vi gjennomførte stuntet. Sneiet grunner og holmer med liten margin og seilte ut av bukta med en god følelse :-)

 

2. Glemte å betale for natt nr. 2 i en gjestehavn...

 

3. Gikk på grunn på ei sandbanke i en gjestehavn, stor stas for alle som så på. 

Link to post
Share on other sites

Mye bra lærdom her, som er betalt så dyrt at det ikke bør ignoreres av oss andre! Le meg føye til en del læresetninger:

- Landstrømkontakten holder ikke 5tonns seilbåt som er kommet i sig fra båsen

- Ankaroline-båndet er ikke festet innerst til rullen

- Når skipperens magefølelse sier "her kan det umulig være dypt nok til oss" så er det ant riktig

- Å snu en båt som stikker 2.4m inne i Loshavnen på Väderöene i 1knops strøm og 6m/s vind er veeeeldig vanskelig

- Hvis du fortøyer med pålestikk til et kryssholt med litt glatt strømpetau så pass på at tampen blir lang nok, særlig hvis det er meldt kuling til natten

- Ikke kast ut dørmatter i sjøen. Blir så dårlig ankerfestet til de som kommer etterpå.

- Hvis du har mistet ankerfeste pga en dørmatte, ikke prøv å avlaste trykket fra båt mot fjell med å starte motor og slå revers. Det er så lett å trekke ankarolinen inn i propellen...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...