Jump to content

De syv dødssynder på sjøen


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

I dag.. Grebbestad. Skulle ta med fruen på jolletur inn til sentrum og systembolaget. Fikk satt på motoren, og skulle bare hente noen jakker. Gikk ombord i jolla igjen, der sa det pang... Fremte pongtong hadde fått en revne da denne hadde stått over snap daviten????

 

Lapping har blitt forsøkt ikveld, så vi får se. Men kona sa hun var glad i meg likevel?

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

7 dødsynder.. Er ikke så mange spør du meg, men en irriterer meg. Og det er å legge til en uthavn med flatsiden til, istedet for å bruke anker. Men den værste er jo å gå på båttur uten ankerdram.

 

Hva er det som er problemet med det? Er det på grunn av at de tar opp for stor plass, eller er det farlig for båten?

 

Jeg er ikke vant til å dele uthavner da jeg bor der vi stor sett har hav og viker for oss selv. Har seilbåt så vi ankrer opp på svai stort sett, bare noen få plasser der det er veldig rolig og lite plass vi bruker landtau.

Link to post
Share on other sites

En kjenning av meg var i båten sin en mandag og skulle bare starte opp Sabben for å lade litt, så ringte kona og forlangte at han skulle handle før han kom hjem...... Når han kom i båten igjen på torsdagen....gikk fortsatt Sabben på tomgang :lol:

Han fikk ladet batteriet.... Heh heh.

Denne er god og overgår alle gangene jeg har glemt å slå av strømmen og forlatt båten med samme resultt hver gang.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Jeg var tidligere litt slik at jeg kunne utrykke meg nedlatende mot de som kjørte på faste objekter som skjær, holmer brygger og annet. Husker godt historien om en representant fra kultureliten som braste rett inn i Tofteholmen og mente at dette representerer nok deres ferdigheter og fokus.

En dag for flere år siden lå jeg i fint driv med min daværende båt Askeladden Beetle forbi Fuglevik på vei sørover. Farten var vel ca 24 knop og noe urolig sjø gjorde at det var vanskelig å feste blikket til plotteren. Men jeg var jo kjent og etterhvert erfaren så jeg trengte jo ikke nistirre på skjermen. Litt lengre sør kommer jeg plutselig på at det skulle være en stake i nærheten og tittet fremover, men kunne ikke se den uansett hvordan jeg fokuserte. Jeg ser ned på gps skjermen og ser merket ved båten, snur meg og ser Årefjordstaken. Propellstrømmen lå tydelig og klart 5-6 m innenfor staken. Jeg hadde altså bommet på jernstaken i 24 knop med bare få meter.

Denne opplevelsen samt et ufrivillig møte med en krabbe utenfor Hankø har lært meg forsiktighet, fokus og noe ydmykhet (håper jeg). Det er fort gjort å gjøre dumme feil.

Hvordan jeg overså staken som jeg visste var der har jeg ennå ikke skjønt, men etter å ha tittet på den igjen erkjenner jeg at den matte svart fargen må ha blitt borte i fargen på bergene bak. Viktig lærdom.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Vi har også fått lirket til en liten tabbe så langt i ferien:

 

La oss til i en ukjent uthavn i Tallakshavn innenfor Tønsberg Tønne med anker ut bak, fjell på babord/øst i vestavind med en kjip grunne rett ved siden av båten. Da vi skulle gå hadde det blåst opp litt mer fra vest mot den kjipe grunnen. Jeg gav tommel opp til dekkmannskapet forut om å slippe det siste tauet so var gjennom en øyebolt på land. Det var også i det tauet jeg hadde bundet fast en A4 kulefender-en liten detalj jeg hadde glemt.

 

Den fenderen hadde ingen ambisjoner om å reise gjennom den lille øyebolten ihvertfall.

 

Det ble mye styr med propell foran og ratting av drevene for å holde båten. Etterhvert kom jeg på at vi kunne jo bare slippe tauet fra båten for å løse "problemet". Så kunne gutta hente både tau og fender faen med RIBen.

 

Det neste problemet var å få opp bruce kopien som ikke skjønner at den suger. Den satt dønn, og vi mått to til for å få den opp. Vinsjen hadde gitt helt opp.

 

God sommer - og fortsett med å dele "opplevelsér"

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

1. Første dag med ny motor på båten. Rett før jeg skulle kjøre inn i et grunt vann, tiltet jeg påhengern et hakk høyere. Problem ble at motor hadde tendens til å stoppe når man satt den i gir, så man måtte gi mye gass for å unngå stopp. I løpet av tiden jeg brukte på å tilte motor opp drev jeg såpass langt at jeg måtte rygge ut med båten fra fjellkanten. Det som skjedde: Tok inn revers+fullgass. 0.3 sek senere var hele motorstammen i lufta og motor brølte ut alt den kunne på fullt turtall i lufta. Det var så dyktflaut for 4-5 andre båter ventet på at jeg kom igjennom.

Link to post
Share on other sites

Hadde forige helg en episode, som var ganske kjedelig: Hadde lastet opp båten med 6 stk venner, og vi skulle gå over fjorden her til en festival.
Den ene jenta som kom ombord var skeptisk pga litt krusninger på fjorden og hun ikkje kunne svømme, jeg forsikra henne om at denne båten tålte bra med bølger og at båten ikkje ville synke uansett hva. Da vi var kommet ca halveis og folk satt med øl og cider flaskene og skålte, sier den ene som stod i døren inn til cabinen: Skall det renne "bekk/elv" med vann nedover der, da viste det seg at det kom temmelig mye vann inn i båten fra bauen og at det alllerede var et par cm vann på gulvet helt akter i cabinen. Fikk beordret alle ut på akterdekket og kom meg frem i bauen for og sjekke.

Problemet var at drenerings hullet for tau rommet i baugen var gått under vann flata og hadde fylt rummet i baugen til toppen som i gjenn medførte at dette kom inn inn i cabinen, tror nok det tar en stund før hun som var skeptisk blir med i gjenn da hun trodde sine siste minutter var kommet. hehe 

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde lovet meg selv å ALDRI snakke om dette, men pytt.

 

En tidlig morgen når vi skulle gå fra uthavnen vi lå i, så fikk jeg ikke start på en av de de grønne monstrene i kjelleren. 

 

SB motor startet uten problemer, men BB var det ikke antydning til å starte. Det var null og niks respons fra motor (eller fra starter). Sjekket at hovedsikringen til motor var innkoblet og at det var strøm, men alt var i skjønneste orden.

Jeg banna og steikte og tenkte at nå ryker det x antall båtlapper. Jeg var så sikker på at starteren var kaputt at jeg var inne på marinepartseurope for å sjekke priser osv. 

 

Det gikk vel sikkert en liten time med surmuling før guttungen satt seg i førersetet og vridde om og startet begge motorene. For deretter å si tørt " Pappa, du kan da ikke starte motorene når den ene spaken står innkoblet"

 

Jepp, BB motor sto innkoblet.  :giggle:  :blush:

 

 

Det var samme dag som ankervinsjen låste seg, som igjen medførte at jeg ble "blåst" over et skjær og ødelagte propellene mine. På vei til RS for å få inspisert skadene på propell slet jolla seg og baugmadrassene blåste på sjøen.  

 

En FANTASTISK dag :) 

Redigert av bergetun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjørte i grunt farvann bevisst, tilter påhengeren et hakk opp som vanlig. Bare den gangen drev jeg for langt inn mot fjellet og

dermed tok jeg inn fullgass+revers. Plutselig smalt hele motoren opp i lufta og gikk på fullt turtall. Det verste med det hele at det sto

en gjeng med båter bak meg som ventet på at jeg skulle kjøre forbi. Denne handlingen skjedde i såkalte "Råna" langt inne ved Eydehavn, for

de som kjenner seg til området. Ved den første smale plassen hvor det er grunt i tillegg.

 

Første dag uti båt med ny båt. Møtte venner på esso, men så måtte jeg fort avsted å ta båten på land igjen (faren ventet). Jeg løp til

båten, løsnet tauet (kun foran), startet motor og presste inn reversen med høyere turtall, endte med at jeg dro brygga utover. Flaut.

Link to post
Share on other sites

Det at ankervinsjen låser seg på vei bakover må være marerittet for mange i uthavn. Da er det veldig lett å drive på land eller skjær. Heldigvis ikke skjedd meg ennå, men flaut er det når ankeret ikke vil slippe ut helt pga stivt tau som burde ha vært vasket eller byttet. En gang så måtte jeg inn tre ganger med folk som stod på land for å ta imot. Ankeret hang tre meter bak båten. Ut igjen. Følte meg som uthavnas grønne premiedust.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Har et par smaa jeg ogsaa.

 

Vi var ute og fiske med en 27 fots hardanger krysser i tre for mange aar siden.  Broderen sto paa fordekket og fiska, og han sa at naa kan vi flytte oss til en annen plass og fiske.  OK  sa jeg, satte gamlesabben i forover og begynte aa gaa.  Plutselig kom det en arm over rekka, og der hang bruttern.  Med en boeyd, soekkvaat sigarett i munnviken.

 

En annen gang vi hadde motorproblemer ble vi slept hjem til fortoeyningsplassen.  Dette var med boeye, saa broderen sto paa fordekket klar med baatshaka for aa huke tak i boeya.  Men aa stoppe en 4 tonn tung 27 foter er ikke lett.  Broderen huka tak i boeya, og slapp ikke.  Dermed for han over i et nydelig svalestup og rett i sjoen.  Dette var i oktober, og det var ikke mange gradene i sjoen.

 

Vi var oppover til et fjordhotell like soer for Bergen med baaten ogsaa.  Skulle fortoeye i en baat i gjestehamna.  Broderen steppa over sida, og plutselig saa jeg han ble kortere og kortere.  Han hadde gaat i land paa den smale utriggeren, og den er jo ikke beregna til aa ha noe vekt, saa han sank sakte men sikkert.  

 

Joda, det er mye som skjer, og alt er jo ikke like morsom akkurat naar det skjer, men i ettertid gir det alltid en god latter.

Link to post
Share on other sites

Når man er inne på badehistorier;

 

Jeg var 12-13 år, hadde med meg en passasjer i båten. (Askeladden 9 fot), passasjeren skulle hoppe i land fra båten, hoppet elegant  over gangbar utrigger.....

 

Jeg selv vandret på bryggen i en alder 7 / 8 år, gikk hakk i hæl på min far. Og antagelig i helt andre tanker, for brygga gjorde en 90 graders knekk, det gjorde ikke jeg...

Produsert i båt, oppvokst i båt, jobbet med båt, alltid hatt båt. Men dessverre akkurat nå "kaptein skuteløs"

"I went to find myself. If I come back before I find myself, please, tell me to wait for me”

 

Link to post
Share on other sites

For mange år siden hadde jeg og mitt søskenbarn laget oss en kano. Vi laget endatil et feste for påhengsmotor på den. Den gikk etter det jeg husker som et uvær med en liten 4 hester. Vi brukte den mye og ble selvsagt tøffere for hver dag. Helt til vi skulle prøve full gass og full sving. En kano er jo ikke så voldsomt stabil. Så resultatet ble en kano opp ned med en lånt motor under vann. Lykke var at vi hadde laget flytetanker i kanoen. Men det var to våte og flaue karer som måtte forklare vår onkel som eide motoren hva som hadde skjedd. Det gikk heldigvis bra med både oss og motoren. Men det ble litt mer forsiktig kjøring når motoren var fikset.

Link to post
Share on other sites

(...) Plutselig kom det en arm over rekka, og der hang bruttern.

(...) Broderen (...) i et nydelig svalestup og rett i sjoen.

(...) Broderen (...) sank sakte men sikkert.  

 

Joda, det er mye som skjer, og alt er jo ikke like morsom akkurat naar det skjer, men i ettertid gir det alltid en god latter.

Ikke like morsomt for din bror, nei ... men i din situasjon, det sikkert noen av oss som ikke ville være like flinke til å holde igjen en god latter der og da også ;-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har cabbet hele snekken min! Cabbet betyr i denne sammenheng å lage ufrivillig cabriolet av den. Hadde en eldre tresnekke med overbygg. Skulle legge meg langs en større skute, men litt vind og elendige manøvreringsferdigheter gjorde at baugspydet på den andre båten traff siden på styrehuset. Jeg måtte kaste meg ned, og hørte et forferdelig rabalder over meg. En gammel skipsklokke vi hadde ombord sa 'kling kling' og på kaien stod min bror - medeier i snekken - og lo så tårene trillet. Jeg reiste meg opp og så at hele styrehuset hadde blitt feid på sjøen.

 

Det var i sannhet et Youtube-øyeblikk.

 

mvh O

Link to post
Share on other sites

En gang ved Smögholmarne i Sverige la jeg ut ankeret med kjetting og gikk langsomt mot land inn ved siden av en seilbåt. Men jeg kunne ikke komme helt inn pga. en stein, så jeg stoppet og dro meg ut med vinsjen. Plutselig bråstoppet båtmotoren, jeg hadde fått den i "revers", og kjørte propellen i kjettingen. Da jeg holdt jeg på å drive sideveis på et skjær, så svensken i seilbåten det og ba meg kaste en trosse til ham så kunne han feste det i sin båt. Men jeg klarte ikke å kaste så langt. Dermed tok han av seg solbrillene, stupte uti og svømte ut til trossen, tok den mellom tennene og svømte tilbake til egen båt og strammet opp. Så var det min tur til å bade og få kjettingen ut av propellen (som ikke ble skadet).
 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En gang var jeg ute og kjørte i 20 knop i litt sjø med full båt. Blåste en del pg sikkert mot 1m bølger. Fartsmåleren skrudde seg av og jeg satt båten i tomgangsfart og skrudde den av og på, og målerene funket. Men motoren ville ikke starte, og det ble ganske ukomfortabelt sidelemgs i litt sjø. Begynte å få mer og mer panikk og ba alle sette seg i stikkøya så jeg fikk mer plass. Prøvde flere ting og kastet ut dregget u full panikk for vi blåste mot land selv om det var et godt stykke unna. Fikk dregget rett over øyet i en bølge og adrenalinen pumpa, og båten var sikra. Ringte 120 rolig og forklartw hvor vi var med koordinater og problemet. Etter 3 minutter spør han om jeg har satt motoren i fri. "Ja det.. eh nei..." og problemet var løst. Må være den flaueste samtalen noen gang.

 

Leksa er lært, hold alltid hodet kaldt og gå gjennom det grunnleggende først. Fikk en fin blåveis dagen etterpå.

 

Fikk heller ikke løs dregget og jeg følte meg såpass ukomfortabel og ville bare inn i havna igjen, så vi endte opp med å løsne og kaste dregget etter å ha sliti og prøvd i bølger i 10min...

Link to post
Share on other sites

Jeg faar vel ta en til med meg sjoel som tabbemakeren.  Vel ikke akkurat tabbe, men pinlig var det, spesielt for mor mi.  Da jeg hadde denne gamle hardangersnekka skulle vi gaa til Bergen for overhaling av SABB motoren.  Clutchen var godt slitt og den skulle ogsaa skiftes.  Paa turen til Bergen loesna clutchen nesten helt og jeg maatte til med noedreparasjon for aa faa skuta til aa gaa igjen.  

 

Etter aa ha faatt dette til var jeg jo ganske saa moekkete og full i diesel.  Vi kom til Bergen og fant vi skulle gaa opp i gaagata og spise frokost paa en hotell restaurantene der.  Da vi kom inn gjennom doeren kom det en hovmesterfan med det oppsynet, og sa kaldt, jeg tror ikke dere passer klientelet her.  Der sto jeg, moekkete og full i diesel, lommeboka tjukk med 30.000 kroner i cash.  

 

Mor sa senere at hun aldri har vaert saa flau i sitt liv som akkurat da.

 

JaJa, vi tusla innom en klesbutikk ved siden av, der jeg kjoepte meg en ren bukse og t-skjorte, inn paa toalettet og fikk vaska av meg det verste og skifta.  Men mor ville ikke gaa til samme restauranten, saa vi tusla inn paa en litt bortenfor, der var det ikke noen kommentarer lenger. Og vi fikk oss frokost.

 

Om ettermiddagen var SABB'en overhalt, og vi tusla heimover i fin 7 knops fart :-)

Link to post
Share on other sites

Da vi kom inn gjennom doeren kom det en hovmesterfan med det oppsynet, og sa kaldt, jeg tror ikke dere passer klientelet her.  Der sto jeg, moekkete og full i diesel,

Ikke på langt nær like pinlig - faktisk ikke pinlig i det hele tatt, men det føltes allikevel litt ubehagelig, men mest pussig. Jeg har ikke sjekket om det fortsatt er samme greie, men for en del år siden var det en dieselpumpe uten betalingsautomat ved gjestehavna i Horten. Det var fiskerestauranten som var ansvarlig for dieselpumpa - noe jeg der og da anslo for å være en finere restaurant. Så der står man da, og som man fort blir på en lengre båttur føler man seg noe ustelt og skitten, og med en bekledning som ikke er helt restaurantkompatibel - og så skal man altså inn i restauranten, få kontakt med en kelner og be om diesel!? Og etterpå be kelneren om regning. Jeg følte meg ikke helt komfortabel med opplegget.

 

Så har jeg også den motsatte erfaringen i første seilbåten min; etter ca ett år hvor jeg rett og slett ikke gadd å skifte en defekt startmotor (og ingen håndsveive, så jeg brukte seilene flittig i den perioden) var det endelig en gjest som hadde litt mer mekanikerfingre enn meg. Startmotoren svivet, vi fikk liv i hovedmotoren. Vi sa oss fornøyde med det, ankret opp på et nærmest vilkårlig sted med en Bruce-kopi fra Biltema og åt noe mat. Noen timer senere la vi merke til at vi dregget. Det var kuling ute. Vi prøvde å starte opp motoren igjen, men uten hell - det var visst en engangsstartmotor jeg hadde kjøpt. Vi prøvde å få opp storseilet, men panikkfaktoren var litt for stor, jeg husker ikke helt hva det var jeg hadde glemt å løsne men resultatet var i allefall at jeg greide å spjære seilet i to da jeg desperat forsøkte å hale det opp! Så var det å lete etter stormfokken - uten at vi fant den. Derfra var det bare å ringe redningsskøyta. De brukte laaaang tid på å komme, men heldigvis var det såpass med strøm (vi driftet mot Rystraumen i Tromsø, sørfra) at vi ikke gikk på land med det første (med ankeret ute som drivanker) - men det var nå skummelt allikevel. RS kom og tauet oss til Tromsø. Det jeg hadde av tørre klær neste dag var en billig Dressmann-bukse i polyester, med "fabrikkpress", samt en polyesterskjorte. Dette var i Desember, og da vi møtte mannskapet fra RS Gideon igjen, spurte de om jeg var på vei til julebord :-)

 

Det hører med til historien at vi fant stormfokka dagen derpå.

 

Lærekurven var bratt - pleier jeg å si om mine første år i båt :-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke akkurat synd men min bedre halvdel og jeg skulle gå ombord etter å ha nyttet litt Smirnoff og hvitvin i solnedgangen ute på Singløya. Jeg går først og hun sier "Kan ikke du tar telefonen min i tilfelle jeg faller i vannet?". Jo det kan jeg svare jeg... Tar telefonen hennes og 2 sekunder etterpå så snubbler jeg og faller overbord med både hennes og min Iphone i lomma. Ødelagte begge to (telefonene) :-)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...