Jump to content

De syv dødssynder på sjøen


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Apropos sandbanke utenfor gjestehavn ...

 

Det er en stadig tilbakevendende greie for meg, jeg har et eller flere røde eller grønne sjømerker å forholde meg til, da må jeg først finne ut av fargen (jeg er fargeblind, er ikke alltid like lett - og særlig i Sverige er det mange lateralmerker med manglende påskrubart toppmerke slik at jeg ikke kan forholde meg til spisse vs butte staker), deretter må jeg tenke og prøve å finne ut av om vi går med hovedledens retning eller mot den, og deretter må jeg prøve å huske om den grønne skulle være på babord eller styrbord side dersom vi går med/mot ledens hovedretning ... vel, det kan være en tidkrevende prossess. Særlig dersom jeg ikke er helt våken.

 

Det var vel i Ålborg i Limfjorden/Danmark, vi skulle passere noen broer, fortrinnsvis kvelden før, men det rakk vi ikke - så jeg stod opp grytidlig neste morgen for å rekke første broåpning. Jeg var ganske så groggy, og på vei ut av havnen greier jeg å gå på feil side av en stake - jeg ble litt overveldet rett før hendelsen fordi det var så mange staker i området og fordi kartplotteren ikke var helt i synk med terrenget - men da båten stod stille virket det jo så veldig innlysende, et utløp fra havna vi lå i, én grønn stake på styrbord side og én rød stake på babord side, klart man skulle gå i den brede leden midt i havneutløpet og midt imellom stakene, og ikke prøve seg på noen snarveier på utsiden! Heldigvis var det ganske trivielt å komme seg løs med motor i bakk og litt "vrikking" med baugpropell til styrbord og babord og vi rakk bruåpninga. Jeg tror det var fjerde gang jeg satte meg fast i sand eller mudder.

 

#3: Mudder er det massevis av utenfor Sandvika i Bærum/Indre Oslofjord, ifbm elveutløpet ved gjestehavna i Kadettangen. Og det er en god del staker der. Dette var med forrige båt - jeg hadde ikke kartplotter, men jeg fulgte med på Norgeskart på mobilen, la den etterhvert fra meg og fulgte stakene i stedet. Dessverre var ikke bøyene så veldig pålitelig. Vi jobbet med fendring etc og gikk så sakte mot strømmen at jeg ikke merket at vi gikk på grunn. Vi strevde lenge med å komme oss løs, inkludert forsøk på å fortøye bommen til bøya og dra til for å få krenget båten - men etter en stund måtte jeg gi opp og sjekke tidevannstabellen - selvfølgelig var det presist høyeste vannstand på 48 timer akkurat på det tidspunktet vi satte oss fast. Nå, vi burde egentlig bare ha tenkt ankerlanterna og lagt oss for å sove - vi hadde jo spart havneavgift også da - men det føltes ikke helt riktig å ligge akkurat der, og dessuten hadde jeg ikke ankerlanterne på den båten, så jeg kalte opp Tjøme radio og redningsskøyten kom. Med flombelysning, og de som allerede lå på gjestehavna nistirret selvfølgelig på oss. Og deretter la vi oss til i gjestehavna. Jeg følte meg ikke særlig smart ...

 

#5: Et par år senere satte jeg meg fast på akkurat samme sted, med den nye båten. Da stolte jeg litt for mye på kartplotteren, som markerte at jeg gikk et godt stykke unna mudderbanken. Heldigvis gikk det relativt greit å komme seg løs, men det ble litt styr, jeg prøvde i siste øyeblikk å svinge unna mudderbanken, på en slik måte at jeg trodde det ville være bedre å fortsette fremover i stedet for å ta båten bakk. Det ble en del kaving og bråk fra baugtrusterene, nok til at publikum ble oppmerksomme ...

 

#1: Min første kjenning med sand var i Tromsø. Båten hadde ikke motor, og jeg krysset litt nært land. Jeg husker ikke helt foranledningen, men jeg tror jeg skulle prøve å få tak i noe jeg hadde mistet og kom nærmere og nærmere land, mistet kontrollen i et øyeblikk, og så satt jeg fast og kunne føle kjølen dunke i sanden for hver bølge. Vi prøvde å få satt noe varpanker - jeg husker veldig godt at paraplydreggen (selvfølgelig) ikke gjorde noe nytte for seg i det hele tatt, men jeg husker ikke hva som var problemet med hovedankeret ... men jeg husker veldig godt at vi prøvde å holde posisjonen samt varpe oss noen millimeter vekk for hver bølgetopp vha anker. Det var imidlertid mange timer senere at vi lyktes, og da var det vel mer kombinasjonen av høyvann og at vinden hadde snudd (fra pålandsvind til fralandsvind) enn av vår innsats.

 

#2: Min andre sandbanke var rett sønnafor Svelviksund (Drammensfjorden). Når man kommer der ser det veldig åpent ut - men sundet fortsetter selv om det ser åpent ut; det er en veldig tydelig markert leie og grunt på utsiden - men enkelte av stedene kan man fint gå et stykke utenfor markeringen med en båt som ikke stikker så veldig dypt. Vi krysset, så vi hadde jo et ønske om lengst mulig kryss. Jeg sier til sønnen min noe slikt som ... "gi meg kartet, så jeg kan se om vi kan fortsette utenfor den markerte leia" - men sønnen min var absolutt ikke i humør til å gi meg noe kart, og mens vi krangler setter vi oss fast i sanda. Det er massevis av båtliv rundt oss, inkludert vindsurfere, enkelte tok seg en pause og stod like ved båten vår, med vannet opp til midjen - bare for å understreke at det faktisk var ganske grunt der. Av en eller annen grunn stod vi omtrent midt i vindøyet. En liten motorbåt gav oss litt drahjelp etter mine instruksjoner - alt som skulle til var å dra vinkelrett på baugen, slik at båten kunne vri seg bittelitt rundt og få vind i seilet, deretter ville hellingen og vindretningen få oss løs - og det gikk som planlagt.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

- Landstrømkontakten holder ikke 5tonns seilbåt som er kommet i sig fra båsen

Fortsatt til gode å teste ut dét, selv om jeg har vært nære på å glemme den av flere ganger!

 

Hørte en annonsering på VHF i vår, en seilbåt på vei ut fra Aker Brygge hadde ikke lagt merke til at landstrømmen fortsatt var koblet i, og slepte kabelen etter seg ...

 

- Ikke kast ut dørmatter i sjøen. Blir så dårlig ankerfestet til de som kommer etterpå.

- Hvis du har mistet ankerfeste pga en dørmatte, ikke prøv å avlaste trykket fra båt mot fjell med å starte motor og slå revers. Det er så lett å trekke ankarolinen inn i propellen...

:lol:

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hele sesongen har jeg glemt å stenge vann-inntaket til do, når jeg drar fra båten. Nå på søndag huska jeg det endelig. Så frem til en uke med god, bekymringsfri søvn.

Så på jobb på mandag slo det meg. Skrudde jeg av strømmen og kjøleboksen? Har ikke hatt mulighet til å sjekke før i dag. Og jammen gløda det såvidt i brytern til kjølern.

Den hadde tillogmed tømt startbatteriet. Arrgle!

Fikk endelig somla meg til å kjøpe landstømskabel da. Så helt bortkasta var det jo ikke. :-)

Kanskje på tide å gå gjennom og se hvordan alt er kobla også.

Ship o'hoi  :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Ok. Ser det er mye rart som er opplevd her, så da er ikke min historie så ille som jeg har innbilt meg i tre år.

Vi var på tur tidlig i andre sesong med Cranchien, og vi skulle legge oss på plass i gjestehavn. Det blåste friskt og det var litt trangt, så jeg fikk det for meg at jeg skulle gå med baug inn i båsen. Dette var store doble båser, sikkert 10 meter mellom utriggere. sikter meg inn på en plass slik at jeg får utrigger på min styrbord side og en seilbåt ligger på babord side. Idet jeg skal entre plassen ser jeg at seileren har lagt en lang spring på tvers av  den ledige plassen, fra sin baug, han ligger med akterenden inn, og til feste på brygga inne ved utriggerfeste. Jeg må da slå kjapt bakk og forsøke å gå litt lenger inn til neste ledige plass. Kommer litt skjevt inn og mister neste utrigger av syne idet den dukker under synsfeltet mitt. Båten har nokså langt og høyt fordekk fant jeg ut. Dermed klarer jeg å få utriggeren midt under baugen på et vis og hører en del dunk og bråk mens jeg sklir over de to ytterste metere av utriggeren. På bryggekanten er det trebjelke, så jeg legger baugen inntil den, mens jeg fortøyer båten og ser at jeg heldigvis kun har skrapt av litt bunnstoff i baugen. Da kommer eier av seiler og den lange sperrende springen gående og sier tørt; "Ja dette fikk du vel ikke helt til". Akkurat da følte jeg at det hele var hans feil pga springen, så jeg måtte konsentrere meg for å ikke si noe tilbake og tuppe ham på sjøen. 

Jeg tok meg så en gåtur og fant en ledig plass på innsiden av der kompisen min hadde lagt seg. I det vinden tok seg en liten pause, bakket jeg vekk fra seilebåten og inn i den ledige plassen.

Siden dengang har jeg kun bakket inn i båser. Utriggerene forsvinner under kanten på fordekket altfor tidlig til at jeg har kontroll med hvor de er...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Har båten på hytten en liten uke nå hvor vi har en liten moring til hyttebåten på 4-500 kilo. Jeg var litt skeptisk til å legge min der11-1200 kilo ca, men lite vind og jeg tenkte det gikk bra. Var på myra fra veien og la ny gangvei til hytta et par timer, og kjente vinden økte en del med kraftige kast.. Spøkte litt om at jeg håper båten ikke løsner...;)

 

Når jeg kommer ned legger jeg merke til båten, eller mangelen av den....

Den har dratt moringen med seg og heldigvis stoppet. Båten lå i bølgene 1,5-2 meter fra steinstranda.. Kom meg i båten og måtte komme meg ut. Etter litt testing løsnet eg tauet og kom meg ut. Gikk heldigvis bra med båt..

 

Nå ligger den en annen plass..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hadde en episode her for 1 måneds tid siden, gjikk ut fjorden her og til Ulvik på sommerfest, på vei tilbake, gjikk jeg i ca 5 knop langs land for og se etter en bensin pumpe jeg ble fortalt skulle være langs sjøkanten, paserte hotellet, der plenen ned til sjøen var stappfull av folk som var på ventet på starten av fiskekonkuransen, i det vi nermer oss en stor elv som ender i sjøen ved enden av hotell plenen sier jeg til min far som står inne i salongen: skall vi gå opp elva en tur( bare på spøk), får kontra svar at eg burde være obs da elva kunne ha tatt med mye stein ut.

Hadde når jeg da kastet et blikk ned i sjøen ser jeg at HER er det ikkje mye vann under kjølen, rekker akuratt og fri motoren før den smeller på grunn,
Tilter motoren opp men fortsatt står eg på, etter 5-6 skubb med båtmanshaken sliper til slutt båten bunnen og blir skubbet ut av strømmen fra elva.
Til mitt forsvar, så var eg så langt ute at jeg ikkje i min villeste fantasi kunne tro at de skullle være så grunt.
Vill tro hotell og sommerfest gjestene fikk seg en god latter av meg der ja ;). 

Link to post
Share on other sites

Idet jeg skal entre plassen ser jeg at seileren har lagt en lang spring på tvers av  den ledige plassen, fra sin baug, han ligger med akterenden inn, og til feste på brygga inne ved utriggerfeste.

Åh nei!

 

Hadde en tilsvarende i Marstrand i vinter. Vi kom i bekmørket. Det var jo omtrent milevis med bryggeplass og gikk jo fint an å ligge longside med en stor båt på flytebryggene hvor man normalt skal ligge med små båter og baugen inn - ingen vits i å fortøye side-om-side med naboer - det fant vi ut etter å ha passert kabelferga. Minnet fra forrige sommer (da var det regatta som endte opp i Marstrand i tillegg til det normale sommerkaoset) hadde brent seg litt fast i minnet vårt, så vi siktet mot første og beste ledige plass, ved siden av en annen båt, som lå med baugen inn på et sted beregnet for store båter. Denne båten viste seg å være meget godt fortøyd, omtrent alt av akterlinefortøyninger var strekt opp til hekken, i tillegg gikk det mange spring diagonalt fra hekken mot forskjellige festepunkter på land - båten lå der omtrent som edderkoppen i midten av et stort spindelvev. Det var som sagt bekmørkt, så vi var ganske nærme da jeg oppdaget det. Fikk litt panikk, men det gikk jo bra :-)

 

Samme greie så vi i Göteborg - mange fastboende hadde strekt ganske mye tauverk, mye av det hadde ganske åpenbart bare én hensikt, nemlig å sørge for at folk ikke la seg for nærme. Men det kan jo være skummelt når det er mørkt og tauene ikke er så synlige.

 

Forøvrig, i Oscarsborg forrige helg hadde vi en båtnabo som kommenterte at han måtte komme seg sidelengs ut av plassen sin tidlig neste morgen - av en eller annen grunn var det trekt tau under vann mellom to av akterfortøyningsbøyene!

Link to post
Share on other sites

Forøvrig, i Oscarsborg forrige helg hadde vi en båtnabo som kommenterte at han måtte komme seg sidelengs ut av plassen sin tidlig neste morgen - av en eller annen grunn var det trekt tau under vann mellom to av akterfortøyningsbøyene!

 

Var dette på flytebrygga som går ut rett ved betalingsautomaten? På de innerste 4-5 plassene på høyre side når man går utover bryggen (dvs plassene på siden mot cafeen)? Der går det en wire mellom bøyene, og den går visst ikke så dypt. Vi ble frarådet å ligge der med vår seilbåt da vi prøvde oss i mai, fordi kjølen ville hekte wiren (takk for advarselen, Bonus).

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Dette var store doble båser, sikkert 10 meter mellom utriggere. sikter meg inn på en plass slik at jeg får utrigger på min styrbord side og en seilbåt ligger på babord side. Idet jeg skal entre plassen ser jeg at seileren har lagt en lang spring på tvers av  den ledige plassen, fra sin baug, han ligger med akterenden inn, og til feste på brygga inne ved utriggerfeste. 

Dette var vel litt ufint? Eller var det strengt tatt mulig å snike seg inn ved siden av? Jeg hadde blitt ganske sur hvis jeg opplevde dette i en nesten full havn.

 

Vi hektet forresten selv i fast ankertau i sommer, i Hunnebostrand. Her ligger (på en av bryggene i hvert fall) ankertau festet i bryggen (uten bøye). Vi sikter mot en plass mellom to mindre snekker. I det vi er nesten inne tar sidevinden tak i båten (kort racingkjøl, gir minimal sidveis støtte når vannstrømmen opphører) og vi blir liggende å presse mot fendere uten å komme inn. Slår bakk for å gå ut igjen, og da hekter L-kjølen seg i ankertauet på den ene båten så vi kommer ikke ut heller. Ble litt kaos og junior dyppet begge beina og holdt på å få dem i klem mellom vår båt og snekken i lo mens han hang etter armene i pulpit. Heldigvis kom havneverten og hjalp akterenden opp mot vinden med påhengsen sin... Og junior fikk klar beskjed om at gelcoat er lettere å reparere enn knuste bein!

Redigert av noengangererdetallright (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På 78 tall bygt jeg ein 26ft tre snekker med ein Saab diesel motor.Kone mitt vart på ikke så glad i dette båt grunnet tidsforbruk så for det første par år vart jeg alene om bord.

 

Ein fin summers dag hadde jeg klart å overtale henne å være med lenger utt i fjorden å besøke noe venner.For a være sikker på at alt skulle være på topp gikk jeg om bord tidlig på dagen og rydde,Sjekket alt, diesel/olje,vann.Alt skulle være perfect.

 

Kl 14.00 kom kone om bord ikledde hvit jean bluse og genser,jeg starte motoren og vi forlatt havn,i veit ikke hvorfor men 200-300m utt åpnet jeg motor kasse og peile olje! Alle ha hørt om "blow out" ved ein olje brønn.Dette fikk vi,varmt olje rett up peile rør med godt trykk.

 

Begge to bli fullstendig dekket,så vart det slutt på denne dagen.Etterspill kan dere tenke seg.Jeg var regnet for å har ganske bra mekkaniske ferdigheter men denne dagen var der mange som miste truen på meg! Eg ha attpåtil jobbet 20 år i nordsjoen på borerigg.

 

Når det skjed vart det crisa samt meget flau men i etter tid ha vi led godt.

 

 

Link to post
Share on other sites

Var dette på flytebrygga som går ut rett ved betalingsautomaten? På de innerste 4-5 plassene på høyre side når man går utover bryggen (dvs plassene på siden mot cafeen)? Der går det en wire mellom bøyene, og den går visst ikke så dypt. Vi ble frarådet å ligge der med vår seilbåt da vi prøvde oss i mai, fordi kjølen ville hekte wiren (takk for advarselen, Bonus).

 

Synes Son gjestehavn hadde gjort det eksemplarisk enkelt for nybegynnere og ukjente i området; noe slikt kan jo bare ta noen minutter å lage og legges lett tilgjengelig på nettsiden?

 

http://www.sonhavn.no/wp-content/uploads/2014/01/Son-Havn-ortofoto_2015.pdf

Link to post
Share on other sites

Synes Son gjestehavn hadde gjort det eksemplarisk enkelt for nybegynnere og ukjente i området; noe slikt kan jo bare ta noen minutter å lage og legges lett tilgjengelig på nettsiden?

 

http://www.sonhavn.no/wp-content/uploads/2014/01/Son-Havn-ortofoto_2015.pdf

Alle gjestehavner burde hatt kart, skisse e.l. lett tilgjengelig på web, men jeg synes ikke det er særlig egnet å legge et såpass stort flyfoto i pdf-format. Hvordan fungerer dette på telefonen? Selv på arbeidsstasjonen på jobb, med relativt stor skjerm, er det vrient å navigere på kartet med pdf-viseren jeg har her. Jeg må f.eks. zoome skikkelig langt inn for å se hva som står på den gule boksen langt oppe ("vannledning"). Det er heller ikke tegnet inn dybdeforhold i havna på flyfotoet (joda, jeg vet det er "dypt nok" i hele havna, Son er dypeste naturlige havnebasseng i hele Oslofjorden, men det vet vel ikke alle). På et slikt kart over Oscarsborg burde det vært skrevet inn "max 1.5 meter" (eller tilsvarende, vet ikke hvor dypt den vajeren går) på de båsene som har dette problemet.

 

Slike kart på web hjelper imidlertid ikke når man kommer inn til en havn og ikke på forhånd har sjekket opp websidene.

Link to post
Share on other sites

- Min første båt hadde en 10hk Sabb diesel. Jeg peilet oljen , men satte ikke peilepinne ned igjen. I stedet startet jeg motor og hele stybord innside av båten ble oljet av motorolje som sprutet ut peilepinne rør. Det ble en skikkelig vaskejobb og lærepenge som jeg ikke har gjentatt :giggle:

 

- I fjor klarte jeg å legge fra kai uten å ta ut ladekabel, kontakt sto igjen I på land- fort gjort når man skynder seg litt :confused:

Link to post
Share on other sites

  1. Kjeftet på kona i forbindelse med tillegging, såpass at hun ble dritsur og skjelte meg huden full foran hele havna.

Klassiker, kan se for meg situasjonen :lol:

 

 

De fleste av  mine dødssynder i båt er nok knyttet til båt og dykking. Har nok blitt litt mindre synding etter at det ble familieliv og båt.

 

Her er to av dem.

 

1. Skulle ut å ta meg et dykk en gang. Dette var på vinteren, og lite båter ute på sjøen. Dro ut med ei 14 fots jolle jeg hadde den gangen (alene var jeg også..). Det blåste en del, så jeg kastet dreggen i et sund mellom to holmer. Tok på dykkerutstyret og hoppet i vannet. Da jeg kom tilbake omtrent der dreggen skulle vært så jeg bare to "skispor" i sanda som forsvant bortover. Jeg gikk opp til overflata og fikk øye på båten et lite stykke lengre bort, paraplydregg på sandbunn i litt vind er elendige greier :giggle:  Gikk deretter ned og fulgte "skisporet" til jeg fant dreggen, fulgte dreggtauet opp, og klatret opp i jolla. Da jeg kom inn i havna igjen og skulle fortøye så jeg at brannvesenet holdt på å sjøsette ei jolle inne på stranda. De knotet fælt husker jeg, fikk liksom ikke helt smell på å få ut den jolla. Men jeg satt meg nå i bilen og kjørte hjem. Dagen etter sto det en liten notis i avisa om at en liten båt var observert drivende mellom to holmer. Brannvesenets dykkere hadde rykket ut, men da de ankom stedet var båten borte :rolleyes:

 

2. Vi skulle dykke på vraket av en båt som ligger ganske nærme land utenfor en av byene her i distriktet. Det var midtvinters, og iståka lå tett over vannet. Innen vi var klare til å gå i vannet hadde imidlertid vinden feid bort litt tåke slik at det ble klar sikt over vannet. I det momanget den siste av oss hoppet uti (neida, ingen i båten kan skjønne....) var det en kar inne på kaia som så det og trodde det var en som ramlet i vannet. Han hadde da varslet redningsetaten, og da vi kom opp etter endt dykk glante vi rett inn i fjeset på en onkel som hadde rekvirert ei snekke og kommet seg ut på "åstedet". Da jeg kom meg opp i båten så jeg at hele kaia var full av sykebiler, stigebiler, NRK, TV2 osv. Vi var vel en smule slukøret da vi returnerte til båthavna der vi hadde satt ut båten på et skråplan :sweat:

Link to post
Share on other sites

Denne tråden var herlig!!

 

Man føler seg virkelig vel igjen etter å ha lagt igjen alt av selvtillit i båten....

 

3 ukers tid siden:

 

Jeg byttet tidligere i sommer båtplass i havnen i Solheimsviken i Bergen, jeg skulle overta en plass ytterst på den innerste Piren. Mens jeg ventet på at plassen skulle bli ledig nå 1. august fikk jeg ligge ytterst på piren, i enden av betongen.... Pepret med vanlige fendere utenpå pontongen var ikke dette noe heft.  Båten er en 8 meter RIB med 2x200 Evinrude, jeg bruker båten bortpå 200 driftstimer i året så å legge til er ikke det største problemet jeg normalt sett har. Jeg hadde alltid liggende et tau klar på brygga med en kraftig karabinkrog i enden som jeg huket fast i baugkroken på båten etter jeg hadde fortøyd den bak.

 

Når fruen er med pleier hun ta med seg et tau i land og holde baugen mens jeg drar den inntil bak med motorene, smooth and nice every time, jeg tenkte da at om jeg festen tauet foran i kroken ville dette fungere på akkurat samme måte (i teorien skulle det jo det). 

 

Akkurat i det jeg har huket på foran, og kommet meg tilbake i båten kommet det et vindkast, og båten ser ut som en humle i en hundebånd... Allerede nå var jeg litegranne heit i toppen med at båten var festet i baugkroken. Når jeg skal dra meg inntil brygga med motorene fungerer ikke denne teorien da baugfesten er mye lengre fremme enn hva tilfellet er når fruen holder et tau festen i et kryssholt... I stedet for å dras inntil brygga retter båten seg rett ut fra brygga som en overdose Viagra, siden "ingen" står og ser på tenker jeg at dette ser amatørmessig ut og må korrigeres asap! Jeg skal derfor vise mine evner som RIB fører til fulle med å ordne opp, skal korrigere "pittelitt" forover og glemmer at jeg kommer rett fra service med nysmurte kabler på throttlehendelen som har vært litt trege en stund (dere lukter nok lunta...), 400hk på 1800 kg båt dundrer i betongkanten med eneste punktet på båten som ikke er "ferdigfendret". Det smeller så jævlig at samtlige som bor i båtene sine kommer ut for å se hvilket godstog som har kræsjet i brygga, to turister står på andre siden og filmer (forventer å se det på Facebook feeden min any minute). En av de fastboende spør om jeg trenge hjelp, tosken meg svarer "neida, dette går helt fint" hvorpå jeg f... meg gjør det en gang til! 

 

Jeg kunne kjenne i luften at samtlige tenkte: "Overmotorisert RIB skal dem ha, men å bruke redskapen kan dem ikke!" Tror faktisk jeg kunne lese det på leppene til 20-30 tilskuere også... Konsolltrekket ble ikke satt på den dagen i alle fall!

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Guest Avmønstret#

I helga gikk jeg med båten fra Grimsøy mot Bunnefjorden for vinteropplag. Gikk med 5 stk fendere ute, inklusive stepfender, fra Grimsøy og helt til Son. 

 

Det er absolutt distanserekord i "fenderne ute under fart" med seilbåten :-)

 

Ikke pent men faktisk med vilje. Var ikke seilvind og når jeg startet ferden på Lørdagsmorgenen var det is og speilglatt på dekk så jeg valgte å ikke ta noen sjanser siden jeg var alene. Dvs ikke på dekk med mindre det faktisk er virkelig akutt. Etterhvert tok sola isen men da var jeg så fornøyd med livet at jeg ikke tenkte på fenderne mer.

 

Etter overnatting i Son gikk jeg resten av Oslofjorden på Søndag. Da smelta sola isen vekk såpass fort at jeg fikk fenderne inn rimelig kjapt. 

 

På mandag oppdaget jeg at jeg hadde glemt bankkortet i båten. Etter å ha hentet kortet nedi båten oppdager jeg at jeg har flagget hele natta og halve mandagen. 

----------

 

Så da har jeg to nye hakk i skjeftet. 

 

- Langdistanserekord i dårlig fenderføring under seilas

- Flagging hele første natta i ny havn 

 

Ingenting ville gledet meg mer enn om noen gremmes og plages fælt av mitt dårlige sjømannskap  :giggle: Men det virket som svært hyggelige og omgjengelige folk på Padda så jeg tror ikke det er mange som tar det svært tungt  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Dette skjedde i fjor når jeg hadde kjøpt ny båt. På vei hjem fikk jeg problemer med diesel. Tankene hadde ikke vært rengjort siden 1985 så det var mye rusk. Med redusert fart gikk motoren såpass at jeg kom meg vel i havn. Så da var det bare å begynne med vask av tanker. Fant ut at jeg bare skulle vaske bb tank først. Skulle jo på påsketur. Så slik ble det. Tanken ble vasket grundig og nye filter på motoren ble montert. Puttet så 200 liter på tanken og fikk luftet og startet motoren. Alt så meget bra ut. Turen til øya hvor vi skulle gikk smertefritt. Selvsagt litt stolt over ny båt. Etter noen dager var det på tide å sette kursen hjemover. Når vi var kommet ca halvveis stoppet plutselig motoren. Jeg prøvde flere ganger å starte den igjen men ikke pokker. Sjekket at det ikke var stoppwiren og slike ting. Madammen ble irritert og kalte båten en forbanna dritt-båt. Heldigvis var vi flere som gikk i lag så jeg fikk slep hjem. Vel hjemme sjekket jeg tanken og den var helt tom. Kunne ikke forstå det. Motoren skal jo ikke bruke 100 liter i timen. Ikke var det noe diesel i bunnen av båten heller så det var ikke lekkasje. Det ble ikke gjort mer med det siden jeg måtte reise på jobb. Mens jeg var på jobb kom jeg på hva som hadde gjort det. Retur-dieselen er ikke tillaget på noen god måte. Den går kun til sb tank. Så jeg hadde flyttet 200 liter med ren og fin diesel inn på en skitten tank. Så nå er det systemet forandret. Og madammen synes det er en god båt.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
Guest Avmønstret#

Lenge siden sist nå så da er det jo fort noen nye synder som kan bekjennes. 

 

Var innom Koster med "herreforeningen" og når sola gikk ned så trakk vi under dekk og glemte flagget. Flagget på båten er festet i rekka i nedkant slik at det ikke kan blåse av (har skjedd) og er vanskelig å få av/ned selv fra båten. Vi lå med "flaggsida" mot kaien og en eller annen flagg-general hadde tvinna flagget stramt som et pølseskinn rundt stanga i fortvilelse over vår dårlige flaggmoral. 

 

En uke etter "herreturen" var jeg ned i båten igjen for å fikse ett eller annet. På vei ut av båten igjen ser jeg, til min forbauselse, at det står en tomflaske Chablis fint utstilt mitt på dekket, synlig for alle som måtte gå forbi på brygga. Ikke utrolig pinlig men pinlig nok, syns jeg... :-)

 

Så var det en liten tur nedover svenskekysten med familien. Vel hjemme ble flagget husket, men to uker senere når jeg var i båten så jeg til min overraskelse at vi hadde ligget i båsen med svensk gjesteflagg hele tiden... sendte melding til kona om at seilforeningen hadde lagt lapp i båten om at plassen var sagt opp og medlemskapet i foreningen kanselert :-)

 

Til sist min store skam. Denne er fæl. Sist torsdag var jeg ute og seilte en tur alene. Autopiloten var litt småkranglete og jeg var litt ute av fokus men lenset nedover fjorden og koste meg veldig. Etterhvert snudde jeg og begynte å krysse oppover, vinden økte på litt og det ble så fint så fint.... helt til jeg oppdaget at jeg seilte med fenderne ute! 

 

Ja til og med ulike fendere da jeg har en liten og oransje kulefender mot flyteelementet på ene siden i båsen. 

 

Uff! Kjenner på skammen bare jeg skriver dette. Om noen tok bilder så lar jeg meg utpresse ;-) En ting er fendere ute for motor, det går strengt tatt an, men for seil... off!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Glemte en:

 

Har lenge vært kjepphøy ifht at jeg aldri har trengt å lufte motoren, en Perkins 4.108, som er kjent for å være litt vanskelige å lufte. Men hovmod stod for fall. Som vanlig litt senere enn tenkt i båten med familien og langhelg. Avgårde ut fra bukta i god stil helt til motoren jager litt, "hva faen!".. og dør.... hadde glemt å åpne dieselkrana!

 

Prøvde å sende kona ned for å åpne den men siden jeg er så elendig på å delegere ansvar så visste ikke hun hvor den var. Vi lå i det trangeste av sundet, som ikke er veldig trangt egentlig... men hadde ikke veldig mange meterne til land og vinden blåste jo dit så pulsen gikk faktisk godt hos meg. Ville ikke vært noen katastrofe men gud så pinlig om jeg rak på land 200 meter fra båsen... Stupte ned og fikk åpnet for diesel og kinna og kinna i håp om et mirakel, men nei. Måtte innse at det var en tapt kamp.

 

Tenkte et lite øyeblikk på å hive ut anker før det gikk opp for meg at jeg var i en seilbåt. Fikk ut en del av rullefokka og vinden var egentlig perfekt for å seile tilbake og legge til på utsiden av brygga. Har gjort det før i 31 foteren jeg hadde men ikke med 39 fot med doble ror og nær dobbel vekt som etter utsagn fra mange er ubrukelig til å styre med i lav fart. 

 

La en plan om å gå rett mot brygga med vinden på slør og vri 45 grader sving langsetter i siste sekund og komme meg i land med tau og få bremset opp båten med det. I følge alle som vet bedre en meg ville neppe båten klare en slik sving i lav fart.. Hadde akkurat tid til å fendre godt opp med alt jeg har (har god med fendere heldigvis) og gikk for gull. Som i praksis betyr at jeg knapt klarer å stå stille bak rattet og holder på å pisse i buksa. At jeg hadde baugrøster som selvfølgelig virket uten motoren i gang kom jeg ikke engang på...

 

Fikk god glid inn mot brygga (i betong) og syns kanskje det gikk litt i overkant fort, men så var det dette med 45 graders sving og styrefart da... 10 meter før brygga ruller jeg inn genua helt, og syns egentlig det begynner å gå alt for sakte med tanke på å ta 45 gradern opp mot vinden, kjenner litt på panikken. Nærmer meg veldig nå og må på en måte holde igjen meg selv for å ikke vri over for tidlig i sving. Her gjelder det å treffe planken! 

 

Og jaggu. Vrei over i siste øyeblikk, etter at kona i baugen hadde sendt et bekymret blikk bak til meg fordi jeg gikk med baugen rett mot brygga, og vi gled sakte og fint langsetter så det bare var å gå i land og fortøye. Helt perfekt :-) 

 

Så var det å lufte motoren... og selvsagt tok det så lang tid at vi droppet avgangen, men god vin i cockpit i solnedgang etterpå ble slettes ikke så ille det heller. Og vi alle var enige om at vi hadde lært mye på kort tid denne gangen ;-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...