Jump to content

Husk skikkelig ankerfeste!


Astor

Recommended Posts

Haha, jeg må glise...

 

Må faktisk være litt enig med Uglesett her. Her setter man himmel og jord i bevegelse for noe jeg kaller en bagatell.

 

Jeg må beklage på forhånd, det hadde sikkert vært smart av meg å holde kjeft, men jeg syns også at vi lever i et samfunn hvor man søker anerkjennelse for alt man foretar seg, til og med situasjoner som egentlig ikke hadde trengt å være en situasjon...

 

Det skal også sies at mange bare bryr seg om seg selv og sitt. Astor skal ha kreditt for at han reagerte, ingen tvil om det.

 

Sikkert mange som har lyst til å sette et stempel i panna mi nå. Jeg kommer ikke til å kommentere mer i denne tråden for å begrense kvalmen jeg påfører dere.

Link to post
Share on other sites

At ugler er natt-dyr visste vi vel, men at de også ligger i dvale?

Her for noe år siden løsnet en båt på den andre siden av odden . Nordavinden hadde økt til ca 8. Eieren hoppet i sjøen og forsøkte å holde båten slik at den ikke ble slått mot svaberget. Hektisk aktivitet og til slutt fikk vi dratt båten klar av land. En uhyggelig episode som man bør gjøre alt for å unngå. Det nytter ikke å ligge i dvale når man er båt, Q-Duck .

Link to post
Share on other sites

Jeg såg en artikkel om ankring for en tid tilbake. Tidligere var det 3xdybden som gjalt. Artikkelforfatter der mente at kvadratroten av dybden x 12 er det riktige, man vil da legge ut mer kjetting på grunnere vann. Ihvertfall vil jeg benytte meg av denne beregningen i fremtiden, da dette høres fornuftigt ut.

Link to post
Share on other sites

Her for noe år siden løsnet en båt på den andre siden av odden . Nordavinden hadde økt til ca 8. Eieren hoppet i sjøen og forsøkte å holde båten slik at den ikke ble slått mot svaberget. Hektisk aktivitet og til slutt fikk vi dratt båten klar av land. En uhyggelig episode som man bør gjøre alt for å unngå. Det nytter ikke å ligge i dvale når man er båt, Q-Duck .

 

Virkelig? Det må jeg si ... men det er innafor å sove til halen galer da ihvertfall? Da gjør det ikke noe om ankeret løsner.  Selv pleier jeg å la hanen være hjemme når jeg er på tur, but that's just me ...

Link to post
Share on other sites

Tidligere var det 3xdybden som gjalt. Artikkelforfatter der mente at kvadratroten av dybden x 12 er det riktige, man vil da legge ut mer kjetting på grunnere vann. Ihvertfall vil jeg benytte meg av denne beregningen i fremtiden, da dette høres fornuftigt ut.

Det som er avgjørende er hvilken vinkel ankeret trekkes med - hvor stor andel av kreftene på ankeret som ønsker å trekke ankeret oppover. Ideell vinkel avhenger av ankertype, men for de fleste ankere er det "flatest mulig" som gjelder, men et "1:3-scope" (18 grader) regnes som absolutt minimum, mens det gir lite vinning å prøve å komme under 1:7 (8 grader).

 

Dersom det er mye vind eller dersom man har lite vekt i hyssingen, vil tau/kjetting bli helt stram, så trenger man vel mer enn 3x uansett dybde - og da må måles fra det punktet ankeret går fra båten (typisk baugspryd ved svaiankring). Det siste kan være ganske signifikant dersom det er grunt vann eller dersom man har høyt baugspryd; er det 1.5 meter fra baugspryd og ned til vannflate og dybden er 4 meter, så bør man altså legge ut mer enn 16 meter, og ikke bare 12 meter.

 

Så kommer tyngden av ankerkjettingen og/eller blytau og/eller daumann. Ref Rocna-designeren spiller dette ingen rolle under ekstreme forhold - da vil kjetting/tau uansett være helt stram. Under de forhold som de fleste av oss ankrer opp under, spiller vekt på anker eller daumann stor rolle.

 

Vi har tung kjetting. Er det meldt rolige forhold føler jeg meg komfortabel med å ankre opp på 20 meters dyp med bare 50 meter kjetting.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...