Jump to content

Husk skikkelig ankerfeste!


Astor

Recommended Posts

 

Jeg har lest mange tråder og nesten uten untak blir folk dømt nord og ned når de feiler mht regelverk, ikke hjelper folk med motorstopp, ikke assisterer ved grunnstøting , ikke hjelper under ankring under vanskelige forhold eller lager hekkbølger ..ja til og med når man ikke hilser på møtende trafikk må man stå skolerett.

 

Nå har vi heldigvis fått slått fast at man ikke bør hjelpe båter som mister ankerfeste på svai. Aldri har enigheten vært større.

 

Har forsøkt å la være å kommentere noe i denne tråden, men hvordan i all verden kan du komme frem til denne konklusjonen???

 

Her har Astor vurdert situasjonen og deretter kontaktet Tjøme Radio for råd. HRS ble kontaktet og redningsskøyta som lå standby i nærheten ble sendt for å sikre den drivende båten. Slik jeg tolker det ble denne situasjonen håndtert av profesjonelle på en god måte og man unngikk dermed materielle skader.

 

Hvordan man klarer å vri dette til at man ikke skal hjelpe til i en tilsvarende situasjon er det trolig bare ugler som forstår....  

Link to post
Share on other sites

Astor har åpenbart gode hensikter, både med å minne oss alle på hva som kan skje og hvordan vi kan unngå samme problemer! Like fullt er det alltid noen «bedrevitere» som skal styrke selvbildet sitt ved å kritisere fra all verdens vinkler…. ?

Hva er poenget?

Hvorfor er manipulerende mennesker så opptatt av å vinne over andre mennesker hele tiden? Og hvorfor skal vi oversvømmes på diverse forum av de som bare skal kritisere i stedet for å glede seg og dele slike fine tiltak som Astor gjør her? Hvorfor skal Astor måtte forsvare sin vurdering av egen helsesituasjon og omstendigheter? Han gjorde jo det han var i stand til, og hadde god oversikt via AIS.

Det er bare vondt når mennesker et lavt eller fordreid selvbilde konsekvent følger trangen til å «jekke» ned andre, og det er jo de samme hele tiden som driver med dette? Kan vi ikke slippe det tullet? Drit og dra…. Hurra, Astor! Liker tiltaket ditt!

Link to post
Share on other sites

Nå har vi heldigvis fått slått fast at man ikke bør hjelpe båter som mister ankerfeste på svai. Aldri har enigheten vært større.

 

Lengre fra sannheten tror jeg ikke det går ann å komme.

 

Nå gjør jeg muligens en feil ved å kommenter Uglesett sine innspill.

Men har Uglesett tidligere deltatt på forumet under navnet  "Jeglikerdegogså"?

Synes jeg begynner å se visse likhetstrekk.

Link to post
Share on other sites

...

Hvordan husker man å sette en dregg på sønnavind som holder i nordavind? Det er her jeg ønsker tips. ...

 

Til dette formålet vil jeg sterkt anbefale SeaGrip-anker. De snur seg rundt og tar nytt grep når vinden snur.

Mulig kan dette innlegget mitt fra 2006 forklare litt mer....

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svarene blir veldig personfokusert jo lengre vi kommer ut i diskusjonen, dessverre.

 

Vi kan skrive om hendelsen og late som om vi er mannskapet på seilbåten.

Overskrift:

 

Ble vekket av redningsselskapet kl 3 om natta, helt unødvendig.

 

Vi hadde lagt oss på svai i Sandspollen da jeg hørte et forferdelig brøl og noen dunket i skroget med ei båtshake. Hei våkn opp ,dere må flytte. Vi hadde stilt inn ekoloddet på 3 meter og det var 5 meter her vi lå og mange meter inn til land. Dessuten var jeg våken og holdt et øye med situasjonen. Vhf'en stod på kanal 16 men fikk ingen oppkalling. Kona sov tungt og ble svært skremt og oppskaket. Det lå 50 båter som hadde ankret og det var bare min som hadde løsnet og drevet av noen meter , noe som kan skje enkelte ganger hvis man er uheldig med feste. Vinden var moderat, selv om den økte noe. Hvorfor kunne ikke de som var bekymret starte jolla og stikke over å spørre om alt var ok. Det var tross alt nesten ikke bølger bare litt vind. Vi følte episoden som veldig skremmende.

 

Skulle vært morsomt å høre kommentarene nå....synes jeg hører...folk har gått helt av skaftet..tenke å ringe rednin....blabla

Link to post
Share on other sites

Svarene blir veldig personfokusert jo lengre vi kommer ut i diskusjonen, dessverre.

 

Et naturlig spørsmål er da: Hva kan årsaken være?

 

 

Ingen av oss var tilstede denne natten i Sandspollen. Ingen av oss kan i ettertid vurdere vind og bølger som var rådende der på tidspunktet. Etter en totalvurdering av situasjonen valgte Astor å kontakte Tjøme Radio. Hvorfor skal vi andre på død og liv overprøve dette?

Astors enkle budskap var bare å minne oss på at vi må huske på skikkelig ankerfeste når vi ligger på svai. Han valgte å bruke en nylig opplevd hendelse som eksempel.

Kan du ikke forsøke å se forbi denne konkrete hendelsen og i stedet forsøke å absorbere det faktiske budskapet i Astors innlegg?

Hvis du lurer på hva man skal hva man gjør i gitte situasjoner, bør du starte egne tråder for dette.

 

Det er helt utrolig at en vennlig påminnelse gitt i beste mening kan generere 6 sider med innlegg  :confused:

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Svarene blir veldig personfokusert jo lengre vi kommer ut i diskusjonen, dessverre...

Mulig det. Men du stilte et konkret spørsmål. Jeg svarte deg, relativt konkret etter hva jeg selv synes. Du lar det være ukommentert. Var du fornøyd med svaret? Hjalp det deg 'videre'? Eller var kanskje ikke spørsmålet så viktig, bare litt sånn for gøy for å holde ting i gang?
Link to post
Share on other sites

Et naturlig spørsmål er da: Hva kan årsaken være?

 

 

Ingen av oss var tilstede denne natten i Sandspollen. Ingen av oss kan i ettertid vurdere vind og bølger som var rådende der på tidspunkt d:

Ja hva kan være årsaken hehe. Jeg vet det . Du får lese litt fram og tilbake så finner du helt sikkert svaret, men da må du ha evnen til å tenke sjæl.

 

Det er helt vanlig at medlemmene på BP løser problemstillinger selv om de ikke har vært tilstede eller kjenner saken. Det har også vært lov å nøste litt videre i trådene for å se og høre andre sider av saken. Der kan man høste erfaringer og lære noe nytt. Nå vet vi at det er flere som er utlærte og ikke trenger å høre andres meninger. Dessuten er de helt imune mot kritiske spørsmål. Jeg blir ikke imponert.

Link to post
Share on other sites

Vi ligger på Sætre noen dager. Fruen jobber og jeg driver med vedlikehold.

RS Bergesen dy kom inn for å fylle opp tankene og jeg benyttet sjansen til å slå av en prat. Etterhvert kom vi inn på hendelsen denne natten.

Jeg spurte,; Kunne vi gjort noe annerledes? Etter rådene forhold var det ikke tilrådelig å forsøke noe på egen hånd i det vindværet som var den natten, var svaret fra styrmannen ombord. Det var han jeg hadde på VHFen denne natten. Jeg kommenterte ikke mer om dette men konkluderte at de hadde kommet med alternative kommentarer hvis de mente noe annet.

Dermed setter jeg strek for videre egne kommentarer i denne tråden.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er synd, men det er slik det har blitt, vi sitter å ser på, tar noen bilder med mobilen som vi kan legge ut på Facebook, eller båtplassen, så vi kan formiddle dramatikken vi har opplevd, og overlater til andre og ordne opp i situasjonen. Hva om RS ikke kunna komme, hvem skulle da "redde" havaristen?

Ikke jeg, jeg er trøtt, gammel, pussa, eller gidder ikke. Idioter som ikke kan ankre slik som meg, kan bare gå på grunn.

Utrolig nok, Ugla berører en nerve.

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:
Link to post
Share on other sites

Utrolig nok, Ugla berører en nerve.

 

Nei. Det gjør han ikke. Man skal ikke gå inn i situasjoner man vurderer seg ikke skikket til å mestre, det vil skape enda mer arbeid for redningsmannskaper, og et problem som i høyden ville fått materielle skader som konsekvens kunne utløst uhell med personskader i tillegg. Regel nummer én: Skal man hjelpe hverandre må man være sikker på at man faktisk kan hjelpe. Og det kan man, i mange situasjoner. Men ikke i alle. Hva Astor ser seg i stand til å håndtere er det bare Astor som kan vurdere. Det tror jeg alle unntatt én forstår.

Link to post
Share on other sites

Hadde vi ikke hatt RS i nærheten hadde vi trolig satt inn andre ressurser som å vekke andre båter i området. Vi hadde ikke sittet og sett på at båten hadde drevet videre inn i fjæra. Løsningen på denne tenkte situasjonen vet vi selvsagt ikke løsningen på, natulig nok. Andre måtte i alle fall ha trådd til fysisk.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Mannskapet på RS båten sa det jo selv: Etter forholdene var det ikke tilrådelig med egeninnsats!!! Hadde RS på VHF og forklarte situasjonen,de kom da de hadde mulighet!! BRA Astor! Hadde gjort det same selv..kalt opp RS for råd...Ugla er jo superman så han hadde sikkert svømt over med en tamp I kjeften og dratt båten ut på dypere vann!! Erre mulig!!!!!!!

Link to post
Share on other sites

bilde

 

bilde

 

 

 

Hjelpen er på plass ......

Ugler har uvanlig godt nattsyn og er svært kloke.Ugla ser ingen kuling med storm i kastene eller farlige bølger. Ugla ser ikke kaos i uthavnen men bare en seilbåt av 50 som midlertidig har mistet ankerfeste. Ugla ser medlemmer som er mer opptatt av å forsvare et av ikonene på Bp enn å delta i en helt vanlig diskusjon hvor man som regel finner syndebukken

 

Nå er Ugler kjent for å være våkne når andre sover og sover når andre er våkne. Uglefar går å legger seg etter en lang natt på vingene.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Det er synd, men det er slik det har blitt,

Ikke jeg, jeg er trøtt, gammel, pussa, eller gidder ikke. Idioter som ikke kan ankre slik som meg, kan bare gå på grunn.

Utrolig nok, Ugla berører en nerve.

 

I mange tilfeller er det nok slik, folk sitter og ser på uten å gjøre noe, med i dettes tilfelle er det langt fra sannheten.

 

Dette er vel andre gangen Astor sin reaksjon har redusert skadeomfang i Sandspollen.

 

 

 

Derfor synes jeg det er utrolig at noen fortsetter å stille spørsmålstegn ved Astors handliger i dette tilfelle.

 

Når RS uttaler at: Etter rådene forhold var det ikke tilrådelig å forsøke noe på egen hånd i det vindværet som var den natten, var svaret fra styrmannen ombord.

 

På bildene ser man ikke hvor mye det blåser, dessuten ser jeg bare 2 båter ikke 50.

Redigert av Lett match (see edit history)
Link to post
Share on other sites

en uglespett med hjernerystelse etter betydelig overhakking, døgnvill og med hallusinasjoner såvel i sovende som i våken tilstand.

 

det er vel ingen som synes det er "greit" å drive rundt uten ankerfeste og blir irritert når noen tar grep, slik uglas velutviklede fantasi antyder.

 

mockingbird med stor underholdningsverdi, avnytes best etter et par ankerdrammer :)

Link to post
Share on other sites

Vi "reddet" en jeanneau sun odyssey 39i i dag som begynte å drive ved siden av oss her vi ligger på innsiden av Jomfruland.

Den var på god driv inn mot skjær da jeg bordet båten med jolla. 

Ingen var hjemme, og alt var låst av.. strømmen til anker vinsjen avslått.

 

En av de andre nabobåtene så også hva som skjedde og kom over med jolla også.

Han tok roret mens jeg dro den tilbake med jolla,  anker og alt ute. 

Vel tilbake der den opprinnelig sto så slapp vi ut 20-30 meter til med kjetting.. Den hadde åpenbart for lite kjetting ute.

 

Dessverre ble det ikke tid til å ta bilder før alt var over.. ;)

 

Moralen her ble vel.. sørg for å ha nok kjetting ute..!

God følelse, håper noen gjør det samme for meg om det skulle trengs.

Vi har 75 meter kjetting ombord, og er ikke redd for å slippe ut plenty, så lenge det er plass for det.

 

En morsom del av historien er at vi bruker elektrisk motor på jolla, men den dro 39 foter`n ganske lett opp i 5 km/t. (innebygget gps).

 

 

 

Etter den er dratt på plass:

bilde

 

 

Skjæret den var på vei til:

bilde

Link to post
Share on other sites

Nuh, man trenger ikke overdrive med kjetting/tau heller. Over en viss lengde, er gevinsten forsvinnende. Her står det litt om dette: http://www.petersmith.net.nz/boat-anchors/catenary.php

 

"Further, it should be recognized that adequate scope is very important in strong conditions. While catenary disappears, geometry cannot be argued with; for a constant depth, a longer rode means a lower maximum possible angle of pull on the anchor. A ratio of about 3:1 should be considered minimal, and adequate only for light to moderate conditions. Generally speaking about 5:1 is a good ratio to aim for. In worse conditions, the scope should be maximized, up to a ratio of around 8:1 – there is little benefit in higher ratios."

Link to post
Share on other sites

 

 

 

Det finnes unntak. Noe denne tråden tydelig illustrerer

Er det spent klin umulig å få en liten innrømmelse fra gamlekara at de kan gjøre en bitteliten ubetydelig feilvurdering en svært sjelden gang når de skal ta en meget vanskelig avgjørelse om man varsle eller redde . Dette krever mange tiårs erfaring som kun et fåtall har. Derfor skal man lytte når de taler.

 

Det er mrsmt å lese alle tilsvarende. Men etter å ha lest tråden skal jeg huske å ankre opp båten , Astor, for det var jo det som var budskapet.. og vi amatøra har så lett for å glemme slike ting. Husk å dropp ankeret.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...