Jump to content

Husk skikkelig ankerfeste!


Astor

Recommended Posts

bilde

 

Den lå for en tid siden bare ti meter fra oss og her har den skkurat passert en annen seilbåt på svai. Tjøme radio er varslet og redningsskøyte er på vei.

 

bilde

 

Hjelpen er på plass like før seilbåten driver på land.

 

 

 

 

 

 

 

Dette skjedde oss i natt:

 

Klokka er 02,45 i natt:

Kona sto opp i natt og var urolig da det blåste endel her vi ligger og bemerket at en seilbåt lå ganske nære oss. Vi ligger på svai i Sandspollen. Seilbåten har ligget på svai lenger nord i pollen. For hvert vindkast driver båten noen meter innover og klarer å drive mellom båtene som ligger på svai her. Det er en tredve - førti båter totalt her i kveld. Den driver lenger og lenger inn i pollen mot land og vi ringer 120 Tjøme radio da det er dårlig VHF kontakt her inne.

De kontakter HRS og får ja til å sende ut redningsskøyte.

Vi signaliserer til skøyta hvor vi ligger og tar kontakt via VHF. De går inn til den drivende Bavarian og vekker mannskapet ombord. De er ikke mange meterne før de er på grunn.

De ombord i seilbåten blir purret ut og får hjelp av mannskapet på RS Bergesen.

Bergesen takker for innsatsen og går til stasjonen for å sove videre.

Nå ligger seilbåten rett foran oss med nytt ankerfeste. Får håpe de har fått skikkelig feste denne gangen.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg liker ikke å ligge på svai. Ankeret kan sitte på sønnavind men løsne på nordavind. Det vet man ikke.

 

Jeg ser på et utall bilder av båten din Astor at når du ligger i uthavn ligger gummijolla med motor på vannet. Nå vet ikke jeg hva som skjedde, men man kan stille spørsmål hvorfor du ikke hoppet i jolla og svippet bort til seilbåten ( eller andre i uthavna)og varslet manskapet om at båten drev mot land? Det hadde tatt 5 minutter. Istedenfor varsler noen redningsskøyta som har responstid. Det blir mye oppstyr i uthavna hvor de fleste blir vekket opp og kanskje skremt?

 

Hvis man oppdager at en båt mister ankerfeste, tar inn vann eller blir utsatt for andre farer med folk ombord forventer man at folk rundt reagerer eller er den tid forbi?

 

Eller kan man bare ringe redningsskøyta og gå å legge seg? Kan vi få litt mer informasjon Astor slik at vi vet hvordan slike episoder bør håndteres.

Link to post
Share on other sites

Så selv en nederlender som dregget gjennom hele bukta for noen helger siden. Ikke var det spesielt mye vind heller.

 

Ble berget av noen med jolle som kom til fra andre siden, de ombord var ute på tur med sin egen jolle.

 

Det jeg reagerte var da de kom tilbake, og skulle ankre på ny.  Slapp bare anker rett ned, ikke snakk om å kjøre fast eller på andre måter sjekke om de satt.

 

Så jeg stiller meg bak oppfordringen til Astor. 'Husk skikkelig ankerfeste'

Vi kjører alltid fast ankeret, og har bank i bordet ikke dregget på mange år.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg liker ikke å ligge på svai. Ankeret kan sitte på sønnavind men løsne på nordavind. Det vet man ikke.

Jeg ser på et utall bilder av båten din Astor at når du ligger i uthavn ligger gummijolla med motor på vannet. Nå vet ikke jeg hva som skjedde, men man kan stille spørsmål hvorfor du ikke hoppet i jolla og svippet bort til seilbåten ( eller andre i uthavna)og varslet manskapet om at båten drev mot land? Det hadde tatt 5 minutter. Istedenfor varsler noen redningsskøyta som har responstid. Det blir mye oppstyr i uthavna hvor de fleste blir vekket opp og kanskje skremt?

Hvis man oppdager at en båt mister ankerfeste, tar inn vann eller blir utsatt for andre farer med folk ombord forventer man at folk rundt reagerer eller er den tid forbi?

Eller kan man bare ringe redningsskøyta og gå å legge seg? Kan vi få litt mer informasjon Astor slik at vi vet hvordan slike episoder bør håndteres.

Vi, fruen og jeg har gått gjennom hva vi kunne ha gjort sett i etterlant av nattens forløp.

Jolletur i sterk nordavind var uaktuellt. Alder og helsetilstand tilsier ikke det. Lydhorn var en tanke men lyden ville gått fremover og ikke blitt hørt nede i kjelleren i seilbåten.

Jeg hadde da en mulighet i å starte motorene og tatt opp ankeret og fått noen flere ombord til å hjelpe oss. Her er det krefter i sving.

 

Vi viste via AIS at RS lå bare en nm unna på Borgen. Da var vårt valg enkelt.

Hva hvis vi også sov?

 

Det er lett i etterkant å si det ene lg det andre. Vi har også tatt den runden ombord. Nå gikk det heldigvis bra uten skade på mennesker og materiell. Og godt er det.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

30-40 båter på svai og man tilkaller RS for å vekke mannskapet. Jaja. Ikke rart det koster å være totalmedlem.

 

Jeg tenkte det samme Viking.1. Hadde jeg vært vitne til en slik situasjon hadde jeg nok tatt jolla bort og banket litt i skroget for å finne ut om det var noen om bord. Ringe redningsskøyta tror jeg neste ikke jeg hadde tenkt på en gang.Tror nesten heller jeg hadde vekket noen andre i båtene i nærheten. Men, folk tenker forskjellig. Men hvis det er slik at alle i de andre båtene sov, og Astor ikke har helse til å kjøre jolle under de forholdene som var er jo vurderingen mer forståelig.

Link to post
Share on other sites

Støtter prioriteringen til Astor. Meld fra først og man sparer dyrbar tid.

 

-båten kunne vært uten mannskap.

-eller mannskapet kunne vært ute av stand til å føre båten.

 

-manglende fremdrift/ motordrift.

 

-Astor kunne selv fått problemer med jolle, på vei frem til stedet.

 

Tidsaspektet er nok viktig.

Link to post
Share on other sites

Kommer du inn i en seilbåt gir det ihvertfall meg visse assosiasjoner av å komme ned i en kjeller med sine smale vinduer oppunder taket.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Frem til Astor nå la frem mer detaljer, stusset jeg også på hvorfor RS ble sendt.

 

Heldigvis skrev jeg ingenting da, fordi han gjorde alt 100% riktig med de forutsetningene som var.

 

Egentlig ikke overraskende, med tanke på den kunnskapen og erfaring denne mannen har.

 

Er nok ikke alle (inkludert meg selv)som hadde tenkt like klart midt på natten.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Synes Astor handlet helt etter boka :thumbsup: Ikke vits å risikere liv og helse når det blåser såpass og dermed gjøre ting verre enn de er. Selv hadde jeg nok gjort akkurat det samme under lignende forhold, men hadde redningsskøyta vært lengre vekke hadde jeg nok tatt en vurdering på om jeg skulle prøvd meg med jolla.

 

Ankringsalarm er nok smart ja! Har ikke den store erfaringen med å ankre opp på svai selv, så kommer til å bruke alarm for å være sikrere når dette blir aktuelt.

 

Godt du setter fokus på dette Astor, det kunne i verste fall gått galt om ingen hadde tatt tak. Og bare flaks at ikke andre båter ble berørt under seilbåtens ferd.

Link to post
Share on other sites

Hadde det vært jeg i min kjellerbåt som lå å dreiv i bukta der Astor lå, hadde jeg vært han evig takknemlig for at han hadde iverksatt tiltak for at jeg ikke skulle bråvokne nedi kjelleren min av at jeg lå å dunka i land. Dunkelyder av kjøl som slår i stein og en rigg som gir fra seg lyd som en stemmegaffel er ikke behagelig i det hele tatt. Da måtte redningsskøyta sannsynligvis måtte ta seg en tur uansett.. Folk som bryr seg om andre på sjøen er en ressurs i mine øyne, og vurderingen med å ikke utsette seg selv for unødig fare ved en jolletur i mye vind på natta var bra. Hva folk som er unge og lette på foten hadde gjort er vel egentlig knakande likegyldig i mine øyne, bare man gjør noe for å hjelpe andre. Jeg synes det var tøft gjort å ta kontakt å få redningsskøyta til å hjelpe til!

Link to post
Share on other sites

Vi snakker om laber bris 7-8 med frisk bris 10 i kastene i indre Oslofjords mest beskyttede uthavn. Dersom det betraktes som farlige forhold for å gå i jolla kan man undres på hva man i det hele tatt skal med jolle. Godt for båten som dregget at RS ikke var langt unna.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...