Jump to content

Husk skikkelig ankerfeste!


Astor

Recommended Posts

Er det gode sjømannskapet i ferd med å forsvinne? Er det apper , mobiltelefoner og redningsselskapet som tar over sikkerheten. Fortøyer man i flokk?

 

Glemt er værmeldinger, kartobservasjoner, vindretninger, vindstyrker ,kompassretninger, landterreng, dybder osv. Observerer man ikke åpne vannflater hvor vind og bølger får fart og man fortøyer da ikke i sør når det er vind fra nord?

Link to post
Share on other sites

Og husk Surugla, det er ikke forbudt å ta i bruk nyere hjelpemidler. Jeg hadde foretrukket en hytte (dersom jeg skulle hatt en) med innlagt vann og strøm fremfor en med utedass og hvor en måtte hente vann langt nede i bekken.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå må ikke dette få voldsomme proposisjoner. Det var kun denne ene seilbåten som drev av og havnet noen meter fra steinene innerst i pollen. Ikke vet jeg hva slags anker denne hadde. I mørket så jeg tau og ikke kjetting. Jeg vet heller ikke om de var nye folk på sjøen eller gamle i gamet. Heller ikke hva slags forholdsregler de hadde gjort før de la seg til på svai. Jeg vet heller ikke hvor de ankret opp i bukta. De lå ihvertfall ikke i nærheten av oss da vi gikk til køys.

Skulle jeg treffe disse igjen vil jeg kanskje stille noen spørsmål om det skulle passe.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

En app erstatter ikke noe annet en behovet for å stå opp og kikke ut av båten om man føler seg usikker. Alt det andre må man jo ta hensyn til når man legger seg på svai uansett. 

 

Uglesett må jo gjerne stå opp og sjekke så mange ganger han ønsker i løpet av natten :-)

Link to post
Share on other sites

Helt enig, Pinkvin.

Vi har alltid på tracking (slepestrek) på Navionics på nettbrettet som ligger på lading ved senga. Da ser vi hvordan båten beveger seg når vi ligger på anker. Hører vi det blåser skikkelig opp om natta, gløtter vi bare bort på kartet, ser at vi ligger der vi skal ligge, og sover godt videre :smiley:

Link to post
Share on other sites

Spørsmål:

Bruker dere vanligvis ankervakt, GPS eller ekkolodd, når dere ligger på svai?

 

Jeg ligger svært sjelden på svai on natten, men ser for meg at det kan bli mer aktuelt etter hvert.

 

Det varierer både utfra forventet vær og hvor trygg eller kjent jeg er på ankringsplassen jeg har valgt. Er jeg det minste utrygg bruker jeg både ankervakten på kartplotteren og ankervakten på dybdemåleren. Har opplevd flere ganger at alarmen har gått når det har blåst opp selv om båten ikke har dregget. Noen ganger har jeg også brukt vindalarm.

 

Ser at enkelte er ute etter å hisse opp stemningen. Astor gjorde selvfølgelig helt riktig.

Link to post
Share on other sites

Lå masse på svai under seilferien nå i kroatia, i tildels kipe forhold og mye vind/sjø, løsningen var alltid å ha en mann i kjettingbua forran for å få ut hver eneste cm med kjetting (ca 70-80meter), kjenne på kjettingen om ankeret dro, eller fikk feste, var vel kun en gang vi måtte flytte båt nr 2 på hele turen når vi først hadde fått feste, men tror noen satt på land og humret av oss, mens vi prøvde i over 1 time den ene gangen... 

 

Vi hadde alltid 1 ankervakt per båt skal sies som var våken, på skift, for hadde det sluppet var det bare å fyre motor og dunke i gir umiddelbart da det ikke var den store marginen til land noen steder. 

Link to post
Share on other sites

 

Ser at enkelte er ute etter å hisse opp stemningen. Astor gjorde selvfølgelig helt riktig.

Hvis redningsselskapet skal rykke ut hver gang noen mister ankerfeste på anbefalte ankringsplasser for fritidsbåter hvor det ligger 40 -50 båter side om side så vil jeg tro beredskapen blir svekket for de som virkelig trenger bistand og er i nød.

 

Nå er ikke dette et forsøk på å hisse men mer på å lodde stemningen på hva man gjør i gitte situasjoner og når man bør tilkalle redningsselskapet.

 

Jeg trodde egentlig man burde hjelpe til hvis noen har småproblemer med ankerfeste, tau i propellen, mann over bord eller motorstopp.

 

Jeg tar denne praksisen til etteretning.

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke dette et forsøk på å hisse men mer på å lodde stemningen på hva man gjør i gitte situasjoner og når man bør tilkalle redningsselskapet.

 

Jeg trodde egentlig man burde hjelpe til hvis noen har småproblemer med ankerfeste, tau i propellen, mann over bord eller motorstopp.

Så klart man skal hjelpe!

 

Men ville som tidligere nevnt ha vurdert situasjonen. Hadde det vært forhold som tilsa at jeg uten særlig risiko kunne tatt jolla bort for å hjelpe hadde jeg selvfølgelig gjort det (har ved flere tilfeller trådd til opp gjennom årene, men innenfor forsvarlighetens grenser etter hvilken størrelse båt jeg har hatt og værforhold). Men hvis forholdene var slik at jeg vurderte det som lite forsvarlig (ut fra vær, type jolle og egen helsetilstand) å ta ut i egen jolle hadde jeg heller kontaktet redningsskøyta enn å potensielt risikere at natta deres heller gikk med på leteaksjon etter en overivrig hjelper som vurderte helt feil i forhold til situasjon og egen helse. Jeg mener en hver må vurdere situasjonen selv ut fra tidligere erfaringer og forutsetninger. Det er godt sjømannskap det, noe helt annet enn å risikere ens eget (og andres) liv unødvendig.

 

Å hjelpe andre er en selvfølge, ikke hvordan man hjelper dem. Så lenge folka det gjelder får hjelpen de trenger er det det viktigste. Det er nå min mening.

Link to post
Share on other sites

Hvis redningsselskapet skal rykke ut ...

 

Jeg tar denne praksisen til etteretning.

jeg vil tro redningsselskapet foretar en såkalt prioritering hvor det blant annet inngår risikovurdering, når flere oppdrag venter på tur.

 

og for øvrig, følg hjertet, ugla!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ingen grunn til å la være å bruke RS til slikt. De er tross alt spesialister på service. Å lade batterier, fylle diesel og fjerne tau er tross alt det de driver mest med. Sikkert kjekt å få få vekke et mannskap og be de om å ankre ordentlig en gang i blant og. Kosejobb for RS dette. 

-----

 

Ryktene sier at de satser på salg av is, avis og levering av pizza neste sesong. ;-)

 

Skjønner litt surmulinga fra Ugla, men ut fra forutsetningene så var det riktig å bruke RS, det viktigste var vel egentlig å redde situasjonen. Kjenner ikke de lokale forholdene men det hele hadde vel kanskje endt med at seilbåten hadde dunket kjølen i bunnen på en vennlig måte noen ganger for å vekke mannskapet, om det ikke er brådypt mot land der da?

 

Seilbåter er jo ikke så sensible og følsomme på laveste punkt som andre båter :-)

Link to post
Share on other sites

Det er forresten ikke så annerledes andre plasser. Vi og mange andre observerte en seilbåt som dregget til havs i frisk bris på Guadeloupe for noen måneder siden. Alle båter ble kalt opp på VHF 16, men ingen gjorde noe. Når båten var på vei til havs, ble kystvakten kalt opp. De sa de skulle se på saken, men i mellomtiden våknet mannskapet på båten og oppdaget de var en kilometer til havs.

Ingen hadde lyst til å gå ut i lettåten i frisk bris og bølger for å gå om bord i en fremmed båt. Hva skulle man evt. gjort om ingen var om bord? Starte motoren, ta opp ankeret og ankret på nytt? Det kunne mulugens fått større juridiske følger om det gikk galt igjen og båten drev på land/kolliderte med andre.

Link to post
Share on other sites

Det varierer veldig fra tråd til tråd hva man bør gjøre hvis noen trenger umiddelbar hjelp på sjøen. Jeg får inntrykk av at når en selv opplever en episode hvor noen trenger assistanse ringer man redningsselskapet . Det er alle skjønt enige i?

 

I linken under mener medlemmene noe helt annet. Her bør man stille opp å gi en hjelpende hånd. Er det dagsformen som avgjør ..hvem som spør..vindretning..bølgehøyde..båttype..

 

https://baatplassen.no/i/topic/91362-er-det-slutt-p%C3%A5-%C3%A5-hjelpe-hverandre-p%C3%A5-sj%C3%B8en/

 

 

Hvis en båteier kaller opp redningsskøyta på en annen båteier's vegne og den som blir hjulpet ikke er medlem og selv og mener det var helt unødvendig og nekter å betale noe som helst.. Hvem betaler for assistansen? Astor, eier av seilbåten eller redningsselskapet.

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg kalt opp RS men spurt Tjøme radio til råds. Det var de som rådspurte HRS om de kunne rekvirere RS som lå noen kabellengder unna. 

Selv ikke i min ungdom ville jeg hoppet i jolla under det vindværet som pågikk denne natten. Og jeg er ikke av den typen som ikke rekker ut en hånd når noen trenger hjelp. Jeg var redd for at den drivende seilbåten skulle treffe flere andre på sin ferd. Det gjorde den heldigvis ikke. Den var bare noen få meter fra den siste den passerte før den landet i fjæra. 

Det er sikkert lett å sitte tørt og godt å filosofere over hva man kunne ha gjort i ettertid. Vi vuderte lydhorn men vinden ville neppe ført den såpass langt at andre kunne hørt det. VHF på K-16 ble også brukt, men vi hadde ingen forbindelse mot Tjøme radio. Dermed var 120 eneste riktige denne kvelden. Resten ble bestemt av HRS og Tjøme radio. 

Noe mer er ikke å si om den saken. 

Min tanke med denne tråden var å sette fokus på ankringsvakt og hvor viktig det er å sette ut nok ankerkjetting/tau og eventuell daumann. 

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert lett å sitte tørt og godt å filosofere over hva man kunne ha gjort i ettertid.

 

Ja det er alltid lett etterpå. Da klarer de aller fleste å løse problemene veldig enkelt.

 

Men ingenting tyder på at medlemmene deler ditt syn på den saken , Astor.

 

https://baatplassen.no/i/topic/70350-havnet-i-sj%C3%B8en-ingen-kom-til-unnsetning/

Link to post
Share on other sites

Jeg er stadig forundret over hvorfor noen hele tiden svarer på innlegg fra personer som bare prøver å provosere for å lage kvalm og avspore tråden. Det er bare å ignorere vedkommende.

 

Helt enig! Undres over det samme.

Hvis man tror at noen skriver innlegg kun for å provosere er det vel bare å overse det og unngå å kommentere. Da er det ikke lenger moro og vil stoppe av seg selv.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ignorer det dere ikke liker.

 

Det er da svært nyttig å drøfte ulike scenario mtp hvordan man kan hjelpe hvis en båt mister festet på svai.  

 

Har ikke inntrykk av at Astor er en sensibel sommerfugl som tar seg nær av dette ;-)

---------

 

Så hva hvis en båt som driver av ikke har folk ombord? Mener faktisk å ha lest i noen tråder (utelandske forum) at en enkelte svaiplasser gjør avtaler med andre båter når en går på land og lar båten ligge klar til oppstart med nøkkelen i, eller lett tilgjengelig ombord. 

Link to post
Share on other sites

Men ingenting tyder på at medlemmene deler ditt syn på den saken , Astor.

 

 

 

Hva vet du om det? 

De aller fleste medlemmene følger med på diskusjonene uten å måtte kommentere.

Denne tråden har ca. 100 innlegg men er lest ca 5.500 ganger.

Jeg tipper de fleste er enig med Astors måte å hjelpe på.

Link to post
Share on other sites

https://baatplassen.no/i/topic/91362-er-det-slutt-p%C3%A5-%C3%A5-hjelpe-hverandre-p%C3%A5-sj%C3%B8en/

 

https://baatplassen.no/i/topic/70350-havnet-i-sj%C3%B8en-ingen-kom-til-unnsetning/

 

 

 

Jeg har lest mange tråder og nesten uten untak blir folk dømt nord og ned når de feiler mht regelverk, ikke hjelper folk med motorstopp, ikke assisterer ved grunnstøting , ikke hjelper under ankring under vanskelige forhold eller lager hekkbølger ..ja til og med når man ikke hilser på møtende trafikk må man stå skolerett.

 

Nå har vi heldigvis fått slått fast at man ikke bør hjelpe båter som mister ankerfeste på svai. Aldri har enigheten vært større.

Link to post
Share on other sites

Hedersmannen Astor hadde sitt anker i orden, og i tillegg skaffet han adekvat hjelp til en annen. Bedre blir det ikke. :thumbsup:

 

 

Ugla har ingen sak, han bare bruker dette som en arena for å øve seg på hvor lenge han kan få respons. Her er min:   :thumbsdown:

Han får slutte å kverulere, og heller bruke tiden til å sjekke sitt eget anker :diving:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...