Jump to content

Husk skikkelig ankerfeste!


Astor

Recommended Posts

En viktig egenskap ved et anker er at det skal sette seg igjen om det mot formodning skulle løsne og dregge. Det er lite sannsynlig at et moderne design vil dregge titalls meter langs bunnen uten at det får nytt feste og setter seg igjen. Med mindre bunnen er totalt håpløs, men det er den vel ikke, siden et titalls andre båter lå ankret på samme sted, og båten ved siden av på bildet heller ikke dregget...

Her var det nok enten teknikken eller ankertypen som nesten forårsaket en kostbar grunnstøting.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tråden er ikke om heltedåder, men om at det er lurt å huske på å få festet ankeret sitt skikkelig. Kan du ikke ta våset ditt på et annet forum?

:yesnod:

Han operere sikkert på et annet forum også. Men her driver han trolling og et opplagt forsøk på å ødelegge et godt forum.

Ignorer!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Tråden er ikke om heltedåder, men om at det er lurt å huske på å få festet ankeret sitt skikkelig. Kan du ikke ta våset ditt på et annet forum?

Flere i tråden har påpekt i innleggene at Astor gjorde en innsats langt ut over det som kan forlanges som det står respekt av og han blir hyllet som majestetisk når han forlater Strømstad havn ..hehe. Jeg synes Astor er akkurat som alle oss andre når han kaster loss og ingen konge. At noen mister ankerfeste er en dagligdags hendelse som ikke krever veldig oppmerksomhet, særlig ikke i en trygg uthavn som Sandspollen. Nok om det.

 

 

Hvordan husker man å sette en dregg på sønnavind som holder i nordavind? Det er her jeg ønsker tips. At må må dra en dregg ned i mudderet vet vel alle Hakkannen?

Link to post
Share on other sites

Vi kan jo spørre Astor om han betrakter det som en heltedåd å ringe redningsselskapet og fortelle at en båt har mistet ankerfeste i andedammen Sandspollen en lys sommmmernatt....

Tosk!

 

Hvorfor skal Astor måtte svare for seg på dette?

Han har da ikke på noen måte antydet at han har utført noen heletåd!

 

Det Heltedåd greiene er det bare du som gnåler om.

 

Han har ganske enkelt fortalt oss hva han har gjort, en ganske vanlig hendelse her på forumet.

 

Jeg skjønner at du kun er ute etter å trolle og irritere, det bare det at du er så elendig dårlig på det at, det blir gjennomskuet med en gang.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

En viktig egenskap ved et anker er at det skal sette seg igjen om det mot formodning skulle løsne og dregge. Det er lite sannsynlig at et moderne design vil dregge titalls meter langs bunnen uten at det får nytt feste og setter seg igjen.

Også "moderne" anker kan bli "satt ut" fordi det blir fyllt opp av sjøgress, skrot e.l. - ref https://baatplassen.no/i/topic/105999-erfaringer-med-ankrene-rocna-og-mantus/#entry1525367- men har man først fått feste så bør det tåle en vinddreining, ja.

Link to post
Share on other sites

Jeg håper jeg ikke oppfattes å være med i hylekoret "dette burde vært håndtert anderledes" - men et kjapt spørsmål, ble det forsøkt med oppkall på kanal 16? Det kunne jo tenkes at det var noen andre blandt de 40 båtene som kunne ha gjort jobben med å vekke mannskapet på den driftende båten ... :-)

 

(men ja, redningsskøyta var vel sikkert vel så rask, er jo ikke lange biten fra Oscarsborg nei. Og det kunne jo tenkes at det ville bli bruk for litt trekkraft for å få båten av grunn uansett, ser jo ut som at den ligger ganske nært land på bildet).

Link to post
Share on other sites

Kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen din REM. Du er velkommen ned i "kjelleren" min for en titt i en moderne seilbåt ?

 

Se der ja. Det var riktig så lekkert og annerledes enn hva jeg har sett i andre seilbåter

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hvordan husker man å sette en dregg på sønnavind som holder i nordavind? Det er her jeg ønsker tips.

 

"huske" er vel litt feil begrep i denne sammenhengen, men et tips er vel å anskaffe et anker som setter seg automatisk på nytt dersom belastningen kommer fra en annen vinkel og ankeret brytes opp av sjøen. Det eneste som er sikkert da er Mantus eller Rocna anker.

Link to post
Share on other sites

Spørsmål:

Bruker dere vanligvis ankervakt, GPS eller ekkolodd, når dere ligger på svai?

 

Jeg ligger svært sjelden på svai on natten, men ser for meg at det kan bli mer aktuelt etter hvert.

Vi har brukt en app på iPad (AnchorWatch), men den hylte i tide og utide så den ble kassert. Jeg syntes det er vanskelig å sette grensen for hvor stor svai sirkelen skal være selv om man vet hvor mye kjetting som er ute. Sirkelen skal ikke være så stor at du går på land, og ikke så liten at alarmen går av ved vindskifte. Ofte er det litt begrenset plass der man ligger og sirkelen kan ikke lages for stor. Dessuten "jukser" iPad gps i løpet av en hel natt, den varsler at vi er på drift men vi ligger fremdeles på samme plass. Alarmen på plotteren er for svak og for langt unna til at jeg hører den. Ved varslet vindskifte på natten stiller vi klokka slik at vi kan sjekke og evt forsterke feste med motor. Så gamle som vi er så er vi uansett oppe å pisser på natta. So far so good.

Link to post
Share on other sites

Spørsmål:

Bruker dere vanligvis ankervakt, GPS eller ekkolodd, når dere ligger på svai?

 

Jeg ligger svært sjelden på svai on natten, men ser for meg at det kan bli mer aktuelt etter hvert.

 

Jeg har en android-telefon og bruker en app som heter "Anchor Watch". Man trykker på en knapp når man slipper ankeret(konearbeid) og trykker en gang til når all kjetting/tau er ute. Jeg er veldig fornøyd med det. Har brukt det et par sesonger og har bare opplevd en gang at det pep i utide, og det var selfølgelig brukerfeil da jeg ikke trykket da vi slapp ankeret, men prøvde å justere det til etterpå. Du kan justere sikkerhetssone etter behov.

 

Jeg sover bedre og bedre med den.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Bruker også Anchor Watch på Androide. Enkel og grei app. 

 

Har telefonen/brettet ved senga og kan ta en kikk på situasjonen om jeg trenger det. Men svai gjør at jeg sover veldig tungt og godt. Båtens naturlige bevegelser, ingen gnissing fra fortøyninger og fendere osv, sover som en stein. 

Link to post
Share on other sites

Vi ligger ganske mange døgn på svai i Sandspollen. Dybden er rundt 10-12 meter i hele pollen. ,ed vårt anker, em Brucekopi, har vi aldri hatt problemer. Den største jobben er alt slammet som må spyles vekk fra ankerkjettingen. Vi har galvanisert kjetting som drar med seg mye slam. Med den nye spylepmpa vi har montert har denne blit et godt hjelpemiddel.

 

Tilbake til natten med båt i drift.

Mitt innlegg var ment for å illustrere en episode som kunne kostet eieren noen kroner og en ødelagt ferie. Det blåste godt i kastevindene som dro innover andedammen vår. Vi snakker om vinder som gjorde godt syv i den drivende båten. Bølgene snakker vi ikke om.

Heltedådtullet er bare vås. De fleste av oss som hadde oppdaget den drivende båten ville handlet etter egne forutsetninger.

Vi forsøker å legge oss i denne pollen etter meldt vindvær. Normalt ligger vi ikke så langt inne i syd inpollen som denne natten. Det var faktisk første gangen vi lå på svai i denne delen.

Hadde dette skjedd i natt hadde den drivende båten helt sikkert truffet andre båter på sin ferd. I natt var det mange båter som hadde Sandspollen som første stopp på sin feriestart.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Også lastet ned Anchor Watch, virker bra.

Takk for tipset.

 

Ikke noe stort problem å etterpå sette opp hvor ankeret ligger, bare anslår lengde på kjetting som er ute, og hvilken retning ankeret ligger.

 

Også kan man sjekke på "map" etterpå at man har satt det opp riktig.

 

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

"huske" er vel litt feil begrep i denne sammenhengen, men et tips er vel å anskaffe et anker som setter seg automatisk på nytt dersom belastningen kommer fra en annen vinkel og ankeret brytes opp av sjøen. Det eneste som er sikkert da er Mantus eller Rocna anker.

 

Det er vel en drøy påstand, Mantus og Rocna er sikkert gode ankere, men ethvert anker som duger skal resette seg ved skiftende vindretning. Har aldri hatt problem med vårt Delta. 100% sikkert er ingen ankere, det er mange faktirere som spiller inn, bl.a. bunnforhold. 

Link to post
Share on other sites

Også lastet ned Anchor Watch, virker bra.

Takk for tipset.

 

Ikke noe stort problem å etterpå sette opp hvor ankeret ligger, bare anslår lengde på kjetting som er ute, og hvilken retning ankeret ligger.

 

Også kan man sjekke på "map" etterpå at man har satt det opp riktig.

 

 

 

screenshot_2015-07-11-21-53-22.jpg

Problemet er ikke appen, problemet for oss er at ipad gps ikke funker bra nok over en hel natt. Når gps'n fusker så går alarmen fordi den forteller appen at vi er på drift. Nå har jeg en tidlig versjon av ipad så det er mulig at gps chippen er blitt bedre på de siste modellene. Jeg skal gi den en sjangse i ferien med ny iPad.

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De tilårskommende ringer redningsselskapet og ber de rykke ut. "Ungdommen"satser på mobilen. Vi erfarne leser dybder, vurder værvarsler, vindretninger , vindstyrker, terrenget rundt båten, ankeret's beskaffenhet og lang erfaring. Vi havner sjelden i denne situasjonen at vi må flytte eller være til bekymring for andre båteiere når vi ankrer opp.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor har ikke administrator eller moderator fjernet Ugla for godt? Vedkommende gjør jo ikke annet enn å forsøple alle tråder vedkommende deltar i??!   I beste fall tar Ugla ting ut av sin sammenheng og maler videre på dette, men som regel kommer Ugla med bevisstløst og oppdiktet sludder, hvor tilsynelatende eneste mål er å provosere og ødelegge trådene vedkommende deltar i.

 
Uglers kunnskapsrikdom er en myte. I europeisk kultur forbindes fuglen med død, begravelse og lyssky aktivitet.
Ugla framstiller seg selv som representant for arten. Det at en person framstiller seg selv som et dyr, finnes det en diagnose på...
 
Jeg leste følgende på Wikipedia: “Ugler har kikkertsyn, og deres store øyne sitter fast i skallen, slik at de må snu hele hodet for å se andre veier.”
Individer med kikkertsyn har (som kjent) meget vanskelig for å orientere seg i omgivelsene.
 
Kanskje vi har med en virkelig ugle å gjøre, likevel??  Hvem vet?
Redigert av Dr. Nielsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Problemet er ikke appen, problemet for oss er at ipad gps ikke funker bra nok over en hel natt. Når gps'n fusker så går alarmen fordi den forteller appen at vi er på drift. Nå har jeg en tidlig versjon av ipad så det er mulig at gps chippen er blitt bedre på de siste modellene. Jeg skal gi den en sjangse i ferien med ny iPad.

 

Er ikke muligheter for innstillinger av GPS? På androide kan en selv velge "nøyaktighet", dvs om en skal bruke wifi og mobilmaster i tillegg til gps, evt kun gps og hvor ofte den skal sjekke. 

Link to post
Share on other sites

Dessuten "jukser" iPad gps i løpet av en hel natt, den varsler at vi er på drift men vi ligger fremdeles på samme plass. Alarmen på plotteren er for svak og for langt unna til at jeg hører den. Ved varslet vindskifte på natten stiller vi klokka slik at vi kan sjekke og evt forsterke feste med motor. 

 

 

Har du iPad'en til lading når du bruker den som ankervakt? Kan hende at det er strømsparingen som slår inn? Hvis GPSen kobler ut tar det litt tid før den får fix igjen. Jeg bruker ankervakt-funksjonen på plotteren. Selv om jeg ligger og sover i etasjen under, hører jeg den alarmen.

-Jeg er fortsatt litt for ung til å pisse om natta, men den til kommer nok  :lol:

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Er ikke muligheter for innstillinger av GPS? På androide kan en selv velge "nøyaktighet", dvs om en skal bruke wifi og mobilmaster i tillegg til gps, evt kun gps og hvor ofte den skal sjekke.

 

 

Nope, jeg har ikke funnet noen GPS instillinger som kan justeres.

 

Har du iPad'en til lading når du bruker den som ankervakt? Kan hende at det er strømsparingen som slår inn? Hvis GPSen kobler ut tar det litt tid før den får fix igjen. Jeg bruker ankervakt-funksjonen på plotteren. Selv om jeg ligger og sover i etasjen under, hører jeg den alarmen.

-Jeg er fortsatt litt for ung til å pisse om natta, men den til kommer nok :lol:

Nei, den har ikke stått på lading under natten, men jeg har hatt max batteri når vi la oss. Det virker som den tar en liten hvil i nøyaktigheten, og det holder jo med et lite et før alarmen hyler. Den alarmen skremmer vettet av matrosen så jeg vil nødig at den skal gå av i tide og utide. Jeg hører ikke plotteren om jeg så står ved roret, jeg er det man før kalte dauhørt dessverre. Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En billig ankervakt som ikke engag krever energi er:

 

Et lodd på 3 - 5 kilo, en 3mm line som er festet til kasseroller på salogbordet (eller ett annet sted du hører når de faller i dørken: Linen må være så pass lang at den ikke strammer til ved små vindskift. Blir det større vindskift 180 grader eller man driver av vil man bli vekket. Legger man ut lenger line kan man greie 180 grader vindskift uten å bli vekket, men dersom man driver av begynner spetaklet.

NB. Denne metoden er er ikke garanert å virke. Linen kan f. eks. feste seg i aknerlinen/kjettingen. Dersom man sover godt og er redd for å ikke høre kasseroller som går i dørken kan man faste linen i stortåa.

Redigert av Lett match (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...