Jump to content

Redningsselskapet, nå også i Hellas


adeneo

Recommended Posts

Redningsselskapet har i disse dager skøyta "Peter Henry Von Koss" i Hellas for å hjelpe båtflyktninger.

 

http://www.maritime.no/nyheter/her-er-redningsskoyten-pa-vei/

http://www.maritime.no/nyheter/peter-henry-von-koss-er-fremme-i-middelhavet/

 

Dette finansieres med 3 millioner av Redningsselskapets egne penger, det vil si penger fra donasjoner og medlemskap.

Resten skal i utgangspunktet dekkes av Frontex - EUs grensekontrollorgan, samt at Justis og beredskapsdepartementet dekker noe av kostnadene.

For denne innsatsen har de mottatt en hel del kritikk, og flere hevder nå de vil stanse sin støtte til Redningsselskapet.

 

http://www.nord24.no/redningsselskapet-det-er-forferdelig-trist-at-vi-ikke-kan-vare-sa-romslige-i-dette-landet-at-vi-ikke-kan-hjelpe-andre/s/5-32-33273

http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/redningsselskapet---det-er-forferdelig-trist-at-vi-ikke-kan-vre-sa-romslige-i-dette-landet-at-vi-ikke-kan-hjelpe-andre/3422809675.html

 

Hva mener båtfolket, vel brukte penger, eller burde de konsentrere seg om Norskekysten i stedet ?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt greit for meg. De kommer sikkert til å redde massevis av liv, og det er både bra og i deres ånd.

 

Etter jeg så den serien om redningsselskapet på TV for et år siden fikk jeg lyst til å melde meg ut. Stort sett hjalp de folk som hadde gjort dumme ting med det jeg regner som småproblemer. Tau som viklet seg inn i anker ved brygga og slikt. Jeg har ved flere anledninger tullet meg inn i kjipere situasjoner og aldri tenkt på å ringe RS. Jeg ble rett og slett provosert av det. Jeg er medlem for å ringe dem når jeg er redd for å dø og for å støtte dem slik at de kan hindre andre i å dø. Jeg tenker på dem som siste instans, de som redder livene våre.

 

Dette får meg til å se litt mer positivt på dem, og jeg vil fortsette å være medlem.

Link to post
Share on other sites

Dette låter helt feil i mine ører. De skal bruke 3 mill av egen lomme som er donert og gitt i den tro og for det formål og redde Norsk liv, perso og båt i norsk farvenn. Dette skurrer. Jeg har ikke noe til overs for RS. De gjør nok en god jobb mange ganger, men mener det også finnes mye snusk der. Grunnen til at jeg er registrert i småbåtregisteret er pga. at jeg får noe billigere forsikring, men å bli medlem eller støtte medlem er uaktuelt. Ikke har dem noe redningsfartøy her på Randsfjorden heller.

Redigert av Leon KAD502 (see edit history)

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post
Share on other sites

Merkelig. Mener å ha hørt for noen år siden at økonomien var skral. Samtidig tigger de jo om penger ved en hver anledning. Da tolker jeg det slik at de flommer over av penger nå, slik at de må bruke opp noe.

Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter.

Link to post
Share on other sites

VG skriver

 

 

Inntil onsdag ettermiddag hadde 10 medlemmer meldt seg ut av Redningsselskapet i protest.

Men samtidig har 20 nye givere meldt seg til støtte for operasjonen i Middelhavet, opplyser selskapet.

 

...

 

Flere skriver på Facebook at Redningsselskapet ikke burde delta i operasjonen, fordi de hevder at mange av båtflyktningene ikke er reelle flyktninger.

Andre skriver at de frykter for beredskapen i Nordsjøen når «Peter Henry Von Koss» har forlatt Egersund.

Link to post
Share on other sites

min oppfatning er at rednings-skøyta har ingen ting i middelhavet å gjøre, den skal være her på norske kysten,

dessmere båter det er å hente opp folk i middelhavet, dessmere kommer det ut, og det er mafiaen i afrika som blir rik,

neste år er dei uten mitt medlemmskap :nonod:

Link to post
Share on other sites

Det blir litt emment hele greia. Jeg har dyp respekt for jobben som gjøres på det lokale plan. RS sin ledelse blir fjernere og fjernere for meg. Medlemskapet er til vurdering, ekstrabidragene er det helt slutt på

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

RS er en SAR tjeneste.

De skal drive Search and Rescue uavhengig av nasjonalitet, hudfarge og nasjonalitet.

Jeg synes det er langt viktigere å redde folk som flykter fra krig og fattigdom fra å drukne en å assistere en seilbåt i indre Oslofjord som har gått tom for Diesel.

Link to post
Share on other sites

De skal drive Search and Rescue uavhengig av nasjonalitet, hudfarge og nasjonalitet.

Likevel sier deres vedtekter altså 

 

§ 1–1 Formål

Norsk Selskab til Skibbrudnes Redning (Redningsselskapet) er en landsdekkende, humanitær forening.

 

Redningsselskapet har som sine fremste formål å redde liv og berge verdier på sjøen, samt å opprettholde og utføre søks-, rednings- og hjelpetjeneste langs den norske kyst og i tilstøtende havområder hvor det måtte oppstå behov for Redningsselskapets tjenester, og å verne kystmiljøet

 

Dette er også første gang de tar slike oppdrag i utlandet, så det er vel ikke urimelig at de aller fleste nok forventer at Redningsselskapet driver med SAR langs den norske kyst, ikke i utlandet ?

Link to post
Share on other sites

Så du mener at de som støtter Redningsselskapet forventer at RS skal drive SAR i utlandet, selv om dette er første gang siden 1891 at de gjør nettopp det?

 

Jeg vet ikke jeg, men jeg ville kanskje tro det var motsatt, at de fleste antok at Redningsselskapet opererte langs Norskekysten ?

Link to post
Share on other sites

Jeg skal unngå blande meg bort i  Norges flyktningpolitikk og vil også berømme alle som viser medfølelse

med folk i en vanskelig  situasjon både i Middelhavet og andre havområder.

Når det gjelder Redningsselskapet har jeg derimot en mistanke om et brennende ønske om å vise logoen

så mange steder som mulig. Det har faktisk noe med reklame å gjøre. 

Denne transporten av en komplett skøyte ned til Greske farvann koster vel endel.

Jeg undres derfor på om de har forsøkt andre muligheter. Det er for sent nå men jeg tar meg den friheten å 

henvise til Finn kode# 56567384.  Kan jo være noe å ha i tankene hvis de vil utvide virksomheten.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet at folk mener at Norge må gjøre mer for å avhjelpe den største humanitære katastrofe i vår tid.

Bortsett fra noen med brune kanter.

Svenskene er der med sin kystvakt.

 

Ville det ikke da være mer naturlig at Norge bidro med sin kystvakt, ikke at Redningsselskapet brukte donasjoner og medlemskontingenter på å sende en privat redningsskøyte nedover?

Med "brune kanter" antar jeg at du mener at alle som ikke er enig med deg i at Redningsselskapet bør hjelpe til i Middelhavet er brunskjorter, eller enklere sagt, nazister?

 

Jeg personlig er ikke medlem av Redningsselskapet, så for meg kan de dra akkurat hvor de vil.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har vel vært diskutert akkurat dette her flere steder siste tiden!

 

Ser ikke problemet jeg, greit Rs skal i all hovedsak redde her i landet, men når det er unntakstilstander andre steder og det finnes muligheter ja så reis og bidra.

 

Om dere melder dere ut så gjør det.

 

Men om alle melder seg ut pga dette, så avvikles en dag skøytene langs kysten, eventuelt det blir lenger mellom skøytene og dekningen dårligere.

 

Hva oppnår man det? Flere omkommet på vannet her hjemme ?

Flere båter som synker, flere båter med tomme batterier i uthavnene som må få andre private ril å hjelpe seg eventuelt slep!

 

Og dere som ikke er medlemer, mitt inntrykk er ofte at det er dem som klager mest på Rs sin pengebruk? Og samtidig forventer at Rs er der uansett.

 

Kan dere kalles snyltere på de andre betalende medlemmene som sørger for at beredskapen er aktiv?

 

Selv om man ikke er medlem så har man rett på hjelp på sjøen uansett , men det er jo stort sett takket være betalende medlemmer at det faktisk finnes noen til å redde dere også !

 

 

Jeg både betaler medlemskapet og bidrar som frivillig og mitt inntrykk er at de aller fleste er positive til dette.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Kan dere kalles snyltere på de andre betalende medlemmene som sørger for at beredskapen er aktiv?

 

 

Strengt tatt så er vi vel alle med på å betale?

Redningsselskapet finansieres så vidt jeg vet i all hovedsak av midler fra statsstøtte og Norsk Tipping, og kun en liten del er medlemskontingenten din.

Link to post
Share on other sites

Jeg er slett ikke positiv til dette!

og jeg er medlem, med to båter sånn at det er sagt.

 

At regjeringen yter midler, og kjøper tjenester fra kommersielle aktører

etter utlyst anbud er en ting, det er solidarisk, men at penger innsamlet

til en veldedig organisasjon hjemme brukes ute blir helt feil.

 

Dette er over grensa til svindel, nemlig det å samle inn penger til

et formål, og etterpå bruke de til noe helt annet.

 

Det snakkes om å fakturere medlemmer som utviser dårlig sjømannsskap

og som etter dette trenger berging av RS.. Og så går det av medlemmenes

penger til folk som frivillig legger ut på Middelhavet i mildt sagt tvilsomme

farkoster?

 

Tenker også på uttallelser fra fartøyssjef Barstad på Siem pilot den senere

tiden, nemlig det at det er  personer som har store krav og

forventninger til fasiliteter de plukker opp av sjøen der nede. Som altså

handler mot bedre viten og lar oss betale for det.

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som nevnt 10 meldte seg ut pga dette , 20 meldte seg inn.

 

Ja det finansieres igjennom grasrot og statlig støtte.

Men om det fantes 0 betalende medlemmer så hadde nok ikke ikke den lille støtten fra staten vært der heller, dermed hadde Rs vært vekk.

 

I utgangspunktet burde hele Rs vært fullfinansiert av staten.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Men om det fantes 0 betalende medlemmer så hadde nok ikke ikke den lille støtten fra staten vært der heller, dermed hadde Rs vært vekk.

Inntektene fordeler seg som følger (tatt fra 2013 regnskapet, i millioner kroner)

 

Rammetilskudd fra Fiskeri- og kystdepartementet

56,2

 

Maritime inntekter - berging, assistanser, oppdrag

96,6

 

Medlemsinntekter

53,5

 

Lotteri og bingo

5,6

 

Testamentariske gaver og donasjoner

15,9

 

Støtte og gaver

14,1

 

Samarbeidsavtaler og sponsorinntekter

7,9

 

Kompensasjon fra Norsk Tipping

167,3

 

Annonse-/varesalg og kursinntekter

18,1

 

Innsamlingsaksjoner og andre inntekter

37,0

 

Småbåtregisteret

26,3

 

Legg merke til at medlemskontingenten utgjør kun 10% av inntektene, RS er i hovedsak finansiert av statlige midler.

Det er også verdt å merke seg DNV donerte nesten 10 millioner kroner til RS dette året, derav den høye summen for donasjoner.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var i beste fall et resonnement man kan diskutere..

 

er det staten eller medlemmer tror du som betaler til: Berging og assistanse

Testamenterer midler, Spiller lotto, herunder grasrotandel, Sponser driften,

Annonserer og handler i RS butikk, Driver innsamling, Registrerer båter i registeret.

Link to post
Share on other sites

Helt på trynet, og jeg melder meg iallefall ikke frivillig inn i noe som RS har noe med å gjøre.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

er det staten eller medlemmer tror du som betaler til: Berging og assistanse

Posten Berging og assistanse dreier seg stort sett om betalte oppdrag, eller i all hovedsak ambulansebåtene så vidt jeg forstår, og de betales av de helseforetakene de betjener, som igjen betales av ... wait for it ... Staten.

Jeg antar at også ikke-medlemmer som betaler går under den posten.

 

Andelen fra Norsk Tipping betales direkte som kompensasjon for bortfall av inntekter fra spilleautomater.

Registrering i Småbåtregisteret er det nok flere enn medlemmene som betaler for, og det er tross alt en tjeneste, ikke støtte til det veldedige arbeidet.

 

Det er klart kontingentene er med på å finansiere RS, men det er jo ikke slik at de som ikke er medlemmer snylter på andre, hele det norske folk er jo i aller høyeste grad med på å betale for Redningsselskapet over skatteseddelen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...