Jump to content

Redningsselskapet, nå også i Hellas


adeneo

Recommended Posts

At det er et "gutta-på-gølvet"-initiativ endrer ingenting. Ledelsen i RS kunne da søkt om midler blant medlemmer eller staten for å gjennomføre prosjektet. Det har min fulle støtte, men ledelsen RS har som oppgave å oppfylle sine egne statutter. Punkt. slut.

 

Det er ledelsens oppgave å fortelle sine ansatte som ønsker å bidra at dette må finansieres utenfor RS' ordinære budsjett og være øremerket. Jeg vil tro det ikke ville vært vanskelig å finne midler til dette, men på prinsipielt grunnlag ser jeg problemer med at RS' ordinere midler skal benyttes til dette. Uansett hvor mye ansatte eller ledelse RS skulle ønske dette.

 

Det er selvfølgelig mulig å være pragmatisk til dette, men 3 millioner er mye penger og om man ønsker å gå utover sitt mandat hadde det kanskje vært mulig å søke råd hos sine medlemmer først? Men det har de kanskje ikke så mye erfaring med...?

 

Forøvrig tror jeg en VG/NRK/TV2-artikkel der RS sier de er klare til å hjelpe hadde finansiert dette fra statens side ASAP. Det er riktig vei, fremfor å bruke medlemskontigenter på noe som det ikke er ment å brukes på.

 

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

var det ett eller to innlegg du greidde å forholde deg

saklig? :thumbsup:

Ett tror jeg kanskje når jeg tråler gjennom :-)

Men fra spøk til alvor; Hvorfor er det egentlig dere er i mot? er det p.g.a av at dere ikke vil at deres kontingent skal brukes på dette, fordi vi får dårligere beredskap her hjemme, fordi dere frykter at det skal bli flere flyktninger fordi de vet at det ligger en Norsk RS-båt der eller rett og slett fordi NSSR bør følge statuttene og at dere er prinsipielt uenige? Eller er det bare sånn at dere ikke syns de bør reddes?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Jo flere som reddes jo flere kommer det. Problemet er endeløst og vil bare eskalere.

Det må nok iverksettes helt andre løsninger om Europa skal ha en framtid som noe som ligner et slags utviklet velferdssamfunn.

Noe de politisk korrekte har vanskelig for å forstå.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ett tror jeg kanskje når jeg tråler gjennom :-)Men fra spøk til alvor; Hvorfor er det egentlig dere er i mot? er det p.g.a av at dere ikke vil at deres kontingent skal brukes på dette, fordi vi får dårligere beredskap her hjemme, fordi dere frykter at det skal bli flere flyktninger fordi de vet at det ligger en Norsk RS-båt der eller rett og slett fordi NSSR bør følge statuttene og at dere er prinsipielt uenige? Eller er det bare sånn at dere ikke syns de bør reddes?

Si meg fru Jacobsen, leser du ikke begrunnelsene kritikerne gir, de finnes rett foran deg.

Kanskje på tide å gå å legge seg?

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:
Link to post
Share on other sites

Men fra spøk til alvor; Hvorfor er det egentlig dere er i mot? er det p.g.a av at dere ikke vil at deres kontingent skal brukes på dette, fordi vi får dårligere beredskap her hjemme, fordi dere frykter at det skal bli flere flyktninger fordi de vet at det ligger en Norsk RS-båt der eller rett og slett fordi NSSR bør følge statuttene og at dere er prinsipielt uenige? Eller er det bare sånn at dere ikke syns de bør reddes?

 

Det viktigste må etter min mening være formålet med Redningsselskapet, og hva de forespeiler når de samler inn penger til sin drift.

 

Som nevnt av andre, så er det ikke et privat selskap, men en organisasjon bestående av betalende medlemmer, og da bør man nødvendigvis forespørre medlemmene om dette er greit, og også være veldig klar når man ber om donasjoner, på at pengene går til Middelhavet, og ikke til redningsarbeid i Norge.

 

3 millioner kroner er jo egentlig ikke all verden av et budsjett på over en halv milliard i året, men det er likevel en del penger.

Det er jo ikke opprinnelig lagt opp til at RS sine midler skal brukes til denne typen humanitært arbeid, og prinsipielt sett så blir det feil å ta inn penger for å drive redningsarbeid i Norge, for så å bruke pengene i Middelhavet, det er svik i forhold til hva man har forespeilet for de som har bidratt med disse pengene.

Link to post
Share on other sites

Du er god, adeneo. Du vet hva som engasjerer folket, og jeg vet hvor du vil hen og jeg er enig med deg.

Jeg kunne plukket ut mye her i tråden for sitering og kommentering, men det blir for mye for meg.

Jeg oppsummerer slik: RS er en stiftelse, de får tilskudd fra staten baset på sitt medlemstall og sine vedtekter. medlemmene betaler kontingent for å "sikre ferdsel langs norskekysten" dette for dem selv, deres ektefeller, slekt og venner som ferdes eller har sitt yrke på havet..

Hvilke konsekvenser det har å fravike vedtektene på slik måte, vet ikke jeg, men at dette er noe utenfor " bullseye" er det ikke tvil om.

Hva som nå ligger til grunn for at RS velger å reise bort fra norske farvann for å søke lykken andre steder vet nok ledelsen bedre enn meg.

Jeg betaler nødhjelp og bistandsmidler over skatteseddelen, dersom jeg ønsker å bidra ytterligere gjør jeg dette til de formål og organisasjoner jeg finner troverdig.

Jeg er ikke medlem RSog blir det heller ikke.

Klart mennesker i nød skal hjelpes, men i dette tilfellet er det i høyeste grad et statlig ansvar.

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

For meg er dette har dette en prinsippiell side og en pragmatisk side.

 

Prinsipp:

Å gå ut over sitt mandat, gitt av de som finansierer deg, er problematisk.

 

Pragmatisk:

Det er en liten sum i det store hele RS bruker på dette, og ansatte bruker av fritid og egen lomme for å gjennomføre oppgaven. Dette vil ha en positiv effekt på de ansatte som man vil få igjen på " den andre siden". Således er dette innafor hva RS kan disponere for å skape en god tjeneste også her hjemme. Man bør også bygge opp om de frivillige/ansattes egne initiativer i en slik ekstremstituasjon. Tommer opp!

 

Personlig er jeg tilhenger av den pragmatiske grenen av folket, men det skurrer litt med AP-RikkeLind som velger å gjøre som hun vil med en organisasjon der hun ikke velger å ta med sine medlemmer med på råd i viktige saker,

 

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er enig med adeneo. RS begynner her et spill som politisk aktør.

Innblandingen i humanitære organisasjoners arbeid er ikke grei.

 

Redningsselskapet fungerer og har fungert som politisk aktør lenge. De jobber aktivt mot politikere i flere sammenhenger. Siste sak som fikk stor blest var deres engasjement i saken om påbud av redningsvest.

 

Jeg synes tre millioner kroner er ganske lite penger. Vi burde kunne spandere det.

 

Statistisk sett kommer nok dette til å være de pengene som redder flest liv pr. krone.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes nok at staten burde betalt hele operasjonen til RS uten noe mas, mannskapene reiser uten betaling og sånn skal det være i et humanitært bilde. Stusser likevel på hvordan de senere har tenkt å formulere disse ekstra tiggergiroene som kommer nå og da.

Link to post
Share on other sites

Tenk om ordet sprer seg? at det er bare å legge ut på Middelhavet

i tvilsomme farkoster uten mat eller drikke.

 

Det er vel ikke engang snakk om Middelhavet, men sundet mellom Tyrkia og greske øyer (spesielt Lesbos, men også Kos) som ligger cirka seks (6) kilometer unna (Lesbos) og man ser lett over. Folk på land i Hellas har ikke lov å hjelpe flyktningene og hvis noen f.eks transporterer dem fra stranden de går i land og til flyktningemottaket de skal/må til så anses det som å hjelpe ulovlige flyktninger og man risikerer å få bilen beslaglagt! Flyktningen skal ta seg til mottaket på egen hånd og de lokale forbys å hjelpe på noe vis, men gjør det allikevel med mat og klær. For en stor del er det snakk om flyktninger fra Syria, men også Afghanistan og andre land (også afrikanske), og de som virkelig tjener penger på dette er tyrkere, også offentlig ansatte som ser den andre veien bare beløpet de mottar er riktig!

 

Hva Redningsselskapet har der å gjøre med egne midler skjønner jeg bare ikke! På oppdrag for og betalt av den norske stat, javel, men det blir en annen diskusjon som blir rent politisk og må taes et annet sted enn her

.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Må det være menneskeforakt å være uenig i RS beslutning her? Jeg synes ikke det og synes at det er en stygg personkarakteristikk av de som er uenig med deg.

Jeg kommer IKKE til å melde meg ut av RS selv om jeg er uenig i avgjørelsen deres. Men som totalmedlem så synes jeg at jeg har rett til å mene noe om hva min medlemskontingent går til. For dette er IKKE RS sine "egne" penger. RS er ikke et AS, de er en ideell stiftelse som får sine bidrag fra offentlige og private midler. Jeg har ingenting imot at staten kunne ha kontrahert en skøyte fra RS og betalt driftskostnadene. Det jeg er uenig i er at de bruker av medlemmenes og frivilliges midler til et oppdrag som ligger langt utenfor det virkeområdet stiftelsen har hatt.

Jeg skulle ønske jeg kunne blitt respektert for en slik meningsuenighet uten å være menneskeforakter. Jeg skal etter planen selv bidra på Siem Pilot senere i høst.

 

Ok, kan være enig med deg i det. Men hvorfor komplisere? Eller det vil si, vi vet hvorfor folk kompliserer i denne debatten, det er fordi de ikke ønsker å fremstå med sitt egentlige standpunkt som er varianter av "jeg vil ikke at en eneste av mine kroner går til å redde livet til flykninger". Og derfra er det ulike varianter, fra de som vil ha en restriktiv innvandringspolitikk til de som faktisk ønsker at disse flyktningene skal drukne. Og så er det de som tror at båtene fra Norge fylles opp og kommer til hjemhavna i Norge med tusenvis av flyktninger, som faktisk tror at det å redde flyktninger fra å drukne gir flere flyktninger i Norge.. Mye vikarierende argumentasjon men det hele ender i at en nekter å strekke ut en hånd til en person som drukner rett foran oss akkurat nå. 

 

Det grunnleggende i denne saken er enkelt. Folk drukner og dør akkurat her og nå. Kan vi gjøre noe med det? Ja det kan vi. Gjør vi noe med det? Ja men ikke så mye som vi kan gjøre og det ser RS. I RS er det ordentlige folk, de kjenner på plikten til å hjelpe folk som drukner og de gjøre det. All heder til RS som stiller opp. 

--------------

 

Og om ens personlige engasjement er sånn at en aktivt kritiserer og boikotter organisasjoner og personer, i dette tilfellet RS, som konkret strekker ut hånda og trekker folk som drukner opp av havet. Ja hva annet er det en menneskeforakt? Å aktivt skulle ødelegge for mennesker som redder liv akkurat her og nå?

 

Gjør det enkelt, kall en spade for en spade. Og som jeg skrev tidligere, de som ikke vil redde liv på havet bør absolutt melde seg ut av RS. 

Link to post
Share on other sites

Mye vikarierende argumentasjon men det hele ender i at en nekter å strekke ut en hånd til en person som drukner rett foran oss akkurat nå. 

 

Det må være ille å ha en slik menneskeforakt for sine medmennesker som av diverse grunner velger å ikke støtte veldedige organisasjoner som Redningsselskapet!

 

Med den holdningen kan jeg nesten ikke forstå at du klarer å leve med deg selv?

Kollektivt er jo vi nordmenn helt grusomme, vi har 7000 milliarder på bok og kan fjerne all fattigdom med et pennestrøk, altså all fattigdom i hele verden kan vi bli kvitt ved å bruke pensjonsfondet vårt, og frastå alle pensjoner og trygder her i landet.

 

Eller hva med Redningsselskapet, de har vel rundt 100 skøyter tilgjengelig, og sender bare én skøyte, én eneste ynkelig skøyte er alt de bidrar med, og det er helt tydelig at de helst vil at folk skal drukne.

Og hva med Pinkvinen, som sikkert har både penger og aktiva som kan selges, for å bidra mer i Middelhavet, burde ikke du strekke ut hånda til disse stakkars menneskene som drukner, eller har du slik forakt for andre mennesker at du ikke er villig til å selge alt du eier og reise nedover?

 

Dersom noen ønsker å trekke sin helt frivillige støtte til Redningsselskapet, så er det vel noe ufint og viser en total mangel på respekt for andre menneskers meninger, når man hevder at de gjør dette fordi de har en forakt for andre mennesker, og aktivt ønsker at flyktninger skal dø.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Dersom noen ønsker å trekke sin helt frivillige støtte til Redningsselskapet, så er det vel noe ufint og viser en total mangel på respekt for andre menneskers meninger, når man hevder at de gjør dette fordi de har en forakt for andre mennesker, og aktivt ønsker at flyktninger skal dø.

 

Har full respekt for andre sine meninger, på samme måte som de fleste har det for min. Respekten for andre sine holdninger hindrer ingen fra å mene noe om den. Og jeg velger å bruke klartekst fremfor vikarierende argumenter, masse innvikling og tåkeprat som folk bruker for å dekke over sin faktiske holdning. 

 

Når noen få melder seg ut av RS og dermed trekker sin støtte til  RS som, med en ørliten innsats, akkurat nå redder mennesker fra å drukne så mener jeg sterkt om det. Ja jeg forakter folk som kan gjøre noe sånt og det gleder meg at de går ut av RS. Selvsagt vil ikke RS eller folk flest være bekjent med slike holdninger. Det er klart en stor fordel at slike elementer finner seg en annen plass å ytre seg. 

-----

 

Gi meg en alternativ tolkning til at en trekker sin støtte til å redde mennesker som drukner akkurat nå. Når man i klartekst sier at en ikke vil at RS skal redde liv akkurat her og nå. At man i klartekst sier at en nå vil slutte å betale noen få kroner til RS fordi RS ikke skal redde menneskeliv her og nå. 

 

Mer tåkeprat eller er det så enkelt, at en spade er en spade? Menneskeforakt i sin klareste og tydeligste form dette. Det nytter ikke å dekke over med tå(p)keprat og visvas. 

Link to post
Share on other sites

Gjør det enkelt, kall en spade for en spade. Og som jeg skrev tidligere, de som ikke vil redde liv på havet bør absolutt melde seg ut av RS. 

 

Du har til tider mange gode innlegg, men her er du bare helt på bærtur, dessverre, og fremsetter påstander om andres holdninger som ikke holder vann og er direkte vemmelige!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det må være ille å ha en slik menneskeforakt for sine medmennesker som av diverse grunner velger å ikke støtte veldedige organisasjoner som Redningsselskapet!

 

 

 

Jeg snakker om de som er medlem og selv tydelig argumenterer at de sier opp sitt medlemskap pga det som skjer nå, at RS redder liv. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...