Jump to content

Redningsselskapet, nå også i Hellas


adeneo

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

De fleste har jo redning dekket gjennom forsikring. Men en som seiler uten forsikring, og også uten medlemskap. Tja, der kan jeg følge Tombåt i at egenandel ikke bør være liten... men alle må selvsagt bli berga uansett, men noen velger å satse på å dekke utgiftene egenhendig, andre velger å gjøre det i fellesskap. 

 

Aner ikke hva en rimelig egenandel for utrykning til folk som satser på egenassuranse bør være? Har selv som regel max egenandel på forsikringer og om jeg husker riktig så har jeg 8000,- i egenandel på båten. Men som selvassurandør må en vel legge lista vesentlig høyere. 

 

Kanskje 20 000,- dekker kostnadene greit for utrykning med en RS skøyte?

 

En solid egenandel for ikke medlemmer vil vel fort også redusere pågangen og gi bedre kapasitet og tilbud til medlemmer. 

Link to post
Share on other sites

Men en som seiler uten forsikring, og også uten medlemskap. Tja, der kan jeg følge Tombåt i at egenandel ikke bør være liten...

 

Jeg har nødig lyst til å blande meg inn i denne debatten, men ble veldig nysgjerrig på om dette utsagnet ditt gjelder også for flyktninger som legger ut over middelhavet, ofte i gamle båter modne for skraphaugen, helt uten forsikring?

Mener du det er rimelig at disse også skal betale 20 000,- eller er det bare nordmenn langs norskekysten som skal betale slike egenandeler?

 

Har ikke klovnen et lite poeng, dog noe ufint fremsatt, at det bør være lik kostnad for alle ikke-medlemmer som reddes av RS, uansett hvor de reddes og hvem de er?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Nei ser ikke noe poeng her. Dvs jeg klarer fint å skille mellom vanlig drift langs Norskekysten og den kanskje største folkevandringen i nyere tid i verden. 

 

Tvert i mot ville det vel være svært sært og rart å stille like krav og vilkår på tvers av grenser og mellom vanlig drift i Norge og deltakelse i internasjonale nødoperasjoner. Det ville være noe helt nytt..

 

Og det å i det hele tatt dra sammenligninger og sammenhenger mellom fritidsbåteiere langs Norskekysten og situasjonen i middelhavet, ja det er både fantasifullt og vel i i grunnen i all hovedsak fullstendig uforståelig. 

-------

 

 Alt dette trøkket mot RS er kun stråmannsargumentasjon fra innvandringskritiske miljøer. Dvs jeg har til gode å se noe som helst som tyder på noe annet. 

Link to post
Share on other sites

Nei ser ikke noe poeng her. Dvs jeg klarer fint å skille mellom vanlig drift langs Norskekysten og den kanskje største folkevandringen i nyere tid i verden. 

 

Tvert i mot ville det vel være svært sært og rart å stille like krav og vilkår på tvers av grenser og mellom vanlig drift i Norge og deltakelse i internasjonale nødoperasjoner. Det ville være noe helt nytt..

 

Og det å i det hele tatt dra sammenligninger og sammenhenger mellom fritidsbåteiere langs Norskekysten og situasjonen i middelhavet, ja det er både fantasifullt og vel i i grunnen i all hovedsak fullstendig uforståelig. 

-------

 

 Alt dette trøkket mot RS er kun stråmannsargumentasjon fra innvandringskritiske miljøer. Dvs jeg har til gode å se noe som helst som tyder på noe annet. 

:thumbsup:  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Nei ser ikke noe poeng her. Dvs jeg klarer fint å skille mellom vanlig drift langs Norskekysten og den kanskje største folkevandringen i nyere tid i verden. 

 

Tvert i mot ville det vel være svært sært og rart å stille like krav og vilkår på tvers av grenser og mellom vanlig drift i Norge og deltakelse i internasjonale nødoperasjoner. Det ville være noe helt nytt..

 

Det virket nemlig som om du hadde et problem med folk som ikke var medlem i RS, og at disse burde betale en "solid egenandel for å redusere pågangen, og gi bedre kapasitet og tilbud til medlemmer", men det gjelder altså ikke for båtflyktninger, enten de flykter fra krig i Syria eller er lykkejegere fra Afrika, så bør de ikke betale en krone for å bli reddet, den gleden reserverer du for nordmenn i havsnød.

 

Og for ordens skyld, jeg er fremdeles ikke medlem av RS, og bryr meg fint lite om hva de bruker pengene sine, eller medlemmenes sine penger, på.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Disclaimer: Jeg er aktiv medlem av et av Redningsselskapets Sjøredningskorps, men jeg har ikke tillittsverv i selskapet. Alt jeg skriver har skriver jeg som privatperson på egne vegne.

 

Siden denne diskusjonen blusser opp igjen, og spesieltperspektivet om betaling for redning, føler jeg behov for å klargjøre et par ting: Det er vesensforskjell mellom redning og assistanse. Både i norske farvann og i Middelhavet betaler man ikke for redning, altså ved overhengende fare for liv og helse. For Redningsselskapets del blir vi betalt av staten for å opprettholde en viss beredskap, og vår *rednings*tjeneste er operativt underlagt hovedredningssentralene.

 

I tillegg driver Redningsselskapet en assistansetjeneste, der man kan få bistand ved motorhavari og andre ikke-kritiske problemer. Dette koster penger, enten pr. assistanse, eller gjennom medlemsskap i RS (tidligere Kystpatruljen, nå Totalmedlem).

 

I begge tilfeller kan den bergede/assisterte bli avkrevet erstatning ved grov uforstand. Dvs. staten kan kreve erstatning for kostnader ved redningsaksjoner utløst av grov uforstand. Det skal nok mye til å bli rammet av dette så lenge nøden er reell, men det finnes flere eksempler på at falske nødmeldinger blir ganske dyrt for den ansvarlige. Redningsselskapet har tilsvarende enkelte typer havari som skyldes dårlig sjømannskap som ikke dekkes av medlemsskapet. Man får selvsagt hjelp, men må betale for utrykningen. Tom for drivstoff er et eksempel på slik dårlig sjømannskap.

 

Og så et viktig poeng for de som plages av at Redningsskøytene assisterer båtfolk som enkelte tydeligvis ikke synes fortjener det. Selv om redningstjenesten er det viktigste Redningsselskapet driver med, utgjør dette i volum en svært liten del av virksomheten. Det hadde ikke vært mulig å opprettholde den beredskap som er, dersom man ikke hadde hatt assistansetjenesten som gir både inntekter og nødvendig trening for mannskapene.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

 

Og så et viktig poeng for de som plages av at Redningsskøytene assisterer båtfolk som enkelte tydeligvis ikke synes fortjener det. Selv om redningstjenesten er det viktigste Redningsselskapet driver med, utgjør dette i volum en svært liten del av virksomheten. Det hadde ikke vært mulig å opprettholde den beredskap som er, dersom man ikke hadde hatt assistansetjenesten som gir både inntekter og nødvendig trening for mannskapene.

 

Det handler ikke om man fortjener det eller ikke, alle skjønner vel at 900,- ikke dekker en brøkdel av kostnaden ved assistanse. Prisen er rett og slett for lav, noe som gjør at det blir overforbruk. 

 

Hvordan dette kan gi inntekter vil jeg gjerne forstå. 

 

Rent logisk vil jo alle skjønne at deres medlemsbetaling faktisk også går til å kjøre diesel eller dykke etter tau i propellen til trygt fortøyde fritidsbåter. Ja det er kjekt å ha en slik tjeneste, men er det noe som skal dekkes av felles medlemmsbetaling? Selv er jeg medlem for å øke sikkerheten langs kysten for meg selv og andre, ikke for å yte "skjærgårdsservice", det syns jeg faktisk kommersielle aktører burde slippe til å gjøre slik at det blir arbeidsplasser og fortjeneste utav det langs kysten. 

 

Men rent pedagogisk, hvordan tjener RS penger på å kjøre diesel til meg om jeg går tom i en uthavn på feks Tjøme?

Link to post
Share on other sites

Alle vet vel at RS er finansiert av Norsk Tipping, og er stinn av kroner, og det som ikke kommer fra Norsk Tipping, kommer fra Staten på andre måter.

 

Medlemskontingenten til Pinkvin er helt ubetydelig, og egentlig kunne all nordmenn fått gratis medlemskap i RS uten at det hadde vært noe som helst problem.

Selv kostnadene for å kjøre ut diesel utgjør et musepiss i havet for en organisasjon som sitter på over en milliard riksdaler.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

 

Medlemskontingenten til Pinkvin er helt ubetydelig, 

 

Og heldigvis har jeg ikke hatt "gleden" av å få hjelp av de enda.

 

Foreløpig har RS bare gitt meg og familien et godt sjokk etter de pløyde forbi når vi lå med hekkanker mot Ballen på Singleøya.  Personlig fikk jeg buksevann siden jeg stod på land og bølgen slo helt opp i ballehøyde når jeg stod på Ballen og febrilsk prøvde å holde båten unna fjellet. Det ballet seg til på Ballen... Men som man sier, bedre med balla i vann enn vann i ballene ;-)

 

Så om jeg både ble senket og reddet av RS hadde jo det vært svært god uttelling for medlemskapet :-D 
Link to post
Share on other sites

Det handler ikke om man fortjener det eller ikke, alle skjønner vel at 900,- ikke dekker en brøkdel av kostnaden ved assistanse. Prisen er rett og slett for lav, noe som gjør at det blir overforbruk. 

 

Hvordan dette kan gi inntekter vil jeg gjerne forstå. 

 

Rent logisk vil jo alle skjønne at deres medlemsbetaling faktisk også går til å kjøre diesel eller dykke etter tau i propellen til trygt fortøyde fritidsbåter. Ja det er kjekt å ha en slik tjeneste, men er det noe som skal dekkes av felles medlemmsbetaling? Selv er jeg medlem for å øke sikkerheten langs kysten for meg selv og andre, ikke for å yte "skjærgårdsservice", det syns jeg faktisk kommersielle aktører burde slippe til å gjøre slik at det blir arbeidsplasser og fortjeneste utav det langs kysten. 

 

Men rent pedagogisk, hvordan tjener RS penger på å kjøre diesel til meg om jeg går tom i en uthavn på feks Tjøme?

 

900,- kroner? Som om hvert enkelt medlem benytter assistanse hvert år?

 

Dersom du går tom for diesel på Tjøme vil det koste deg som medlem 2500 pr påbegynte time, pluss dieselen. Noe dyrere for ikke-medlem.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

"Og jeg er så flau over å være medlem at jeg heller vil gå ned med Fjordgrynt enn å ringe NSSR......................" :diving: du har sikkert samme holdningen når du ligger i iskaldt vann og ser RS kommer mot deg ,som når du sitter hjemme i stua god og varm og forteller at du heller drukner enn å bli reddet av RS  :lipseal:  :nonod:  :confused:

Link to post
Share on other sites

Men så kommer nyheten om at det er du og jeg, vanlige fritidsbåteiere i Norge, som må betale regningen ?

 

Nå tøyserufært.

Koss er stilt til disposisjon for Frontex av regjeringen Solberg.

RS betaler inntil 3 mill. av kostnadene, resten av regjeringen og Frontex.

Det er norsk politi som leder arbeidet ombord.

Det står ikke lenger "SAR" på siden. Det står "Border Control".

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...