Jump to content

Redningsselskapet, nå også i Hellas


adeneo

Recommended Posts

Det var vel i fjord at de truet med å fjerne Von Koss fra Egersund,  fordi de ikke hadde råd til og drifte den der,  da de ikke fikk den støtten de ville ha av staten,

Jeg tror RS tjener penger på dette,  hvis de ikke gjør det så har de drete skikkeligt på dråget.

 

Skal de blitt lover mer i støtte i neste budsjett  ?  kan det ligge en skjult agenda bak.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Saksa fra Redningsselskapets sider: 

 

"Redningsselskapet bidrar med tre millioner kroner til denne humanitære operasjonen. Resten dekkes av EU og Frontex. Oppdraget skal ikke gå utover beredskapen i Norge, men generalsekretæren ser ikke bort i fra at de må ut å be det norske folk om å bidra med støtte." 

 

Så hvis de som er for bidrar med tre millioner i en målretta insamlingsaksjon har det ikke kostet de som er mot noenting.

Link to post
Share on other sites

Her er jeg enig med Audiquattro - en gedigen pr-jippo fra Rikke Lind sin side, men når det er sagt syns jeg det er smålig å ikke unne stakkarene i middelhavet all mulig hjelp. Og å melde seg ut av selskapet forstår jeg ingenting av!?

De aller fleste medlemmene betaler 895 eller hva det nå er for å få hjelp til alle mulig små og store tulleting, og det får de da likevel… Eller er det slik at "hvis MINE 895 spenn går til å hjelpe flyktininger vil ihvertfall ikke jeg ha hjelp mer"????


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Mulligan har i grunnen sagt det vesentlige.

 

Fint at de som ikke vil redde mennesker i akutt nød på havet melder seg ut av RS, så det støtter jeg 100%. Om deres forakt ovenfor menneskeliv er slik kan jeg ikke begripe at de meldte seg inn i en organisasjon som RS utgangspunktet og jeg kan ikke se at de har noe der å gjøre.

 

Er menneskeforakten viktigere enn å støtte RS og redde mennesker må valget være lett, for begge parter.

Link to post
Share on other sites

Svaret er enkelt; De som er i mot dette meldte seg inn av én grunn - for selv å få hjelp! Det betyr gjerne for mange at de gjerne mister et par briller i dass for å få valuta for SINE penger


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

For en måned siden sendte nssr en båt til Italia, uten mye støy...  hvorfor blir det mye støy når nssr sender båt til Hellas?

Eh… vi snakker vel om samme båten?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Mulligan har i grunnen sagt det vesentlige.

 

Fint at de som ikke vil redde mennesker i akutt nød på havet melder seg ut av RS, så det støtter jeg 100%. Om deres forakt ovenfor menneskeliv er slik kan jeg ikke begripe at de meldte seg inn i en organisasjon som RS utgangspunktet og jeg kan ikke se at de har noe der å gjøre.

 

Er menneskeforakten viktigere enn å støtte RS og redde mennesker må valget være lett, for begge parter.

Støttes 100%

Link to post
Share on other sites

Ville det ikke da være mer naturlig at Norge bidro med sin kystvakt, ikke at Redningsselskapet brukte donasjoner og medlemskontingenter på å sende en privat redningsskøyte nedover?

Med "brune kanter" antar jeg at du mener at alle som ikke er enig med deg i at Redningsselskapet bør hjelpe til i Middelhavet er brunskjorter, eller enklere sagt, nazister?

 

Jeg personlig er ikke medlem av Redningsselskapet, så for meg kan de dra akkurat hvor de vil.

 

Jeg er enig med deg, Adeneo. Det er helt i orden at vi hjelper til fra Norge skulle bare mangle), men dette er en medlemsorganisasjon og jeg hadde ikke tenkt at min kontingent skulle brukes på slikkt. Det er en form for gisseltaking. Nei, dette er politikk. Da får en betale frivillig, eller noen må gjøre et politisk demokratisk vedtak først om å bruke RS til oppdrag i Middelhavet.

 

Hvis man hadde engasjert Forsvaret i Norge og de hadde leid inn RS etter en bevilgning over Styatsbudjettet, hadde dette sett helt annerledes ut. Det er ikke det at det er så galt å hjelpe, jeg mener jo ikke det. Men dette tyder på at det har foregått en institusjonalisering av RS som er svært uheldig.

 

Jeg vet at folk mener at Norge må gjøre mer for å avhjelpe den største humanitære katastrofe i vår tid.

Bortsett fra noen med brune kanter.

Svenskene er der med sin kystvakt.

 

Jeg finner meg ikke i at du skal tegne et bilde av andre på den måten. "-noen med brune kanter" - hørt på maken til tull og vas fra deg Muligan! Det hadde jeg ikkke ventet.

Jeg har masse medfølelse med flyktningene. På samme måte som jeg har det med norske rusmisbrukere, som er offer for griske bakmenn. Når det gjelder politiske meninger m hvordan vi skal skille mellom offentlig og privat ideell virksomhet, er vi alle like ra menensker.

 

Så skal jeg legge til at ikke gadd å lese hele tråden ferdig så langt, så kanskje andre har sagt det samme før meg. Dette var en guffen tråd.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Det er mulig jeg ikke har fått med meg noe, men er det slik når man melder seg inn i Redningsselskapet, eller donerer penger, at man blir opplyst om at disse pengene går til flyktninger i Middelhavet.

Jeg trodde ikke Redningsselskapet var en organisasjon som bidro i humanitære kriser i utlandet, men reddet folk i havsnød langs norges kyst?

 

Er det slik at de som føler seg noe lurt fordi de ikke har fått opplyst at det er dette de betaler for, automatisk ønsker at båtflyktningene skal drukne, og har en grusom menneskeforakt ?

 

Bør jeg føle meg truffet, og innse at jeg også har en menneskeforakt av dimensjoner og ikke ønsker å redde flyktninger fra Afrika fordi jeg ikke er totalmedlem i Redningsselskapet, og i så fall kan jeg melde meg inn nå for 895,- for å få god samvittighet ?

Link to post
Share on other sites

Propell1; du hadde ikke ventet at medlemskontingenten DIN skulle brukes på slikt? på å redde mennesker i nød? Hva trodde du den skulle brukes til?

Tror du også at nå er kontingenten din brukt opp slik at du ikke lenger vil få hjelp?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Er menneskeforakten viktigere enn å støtte RS og redde mennesker må valget være lett, for begge parter.

Må det være menneskeforakt å være uenig i RS beslutning her? Jeg synes ikke det og synes at det er en stygg personkarakteristikk av de som er uenig med deg.

Jeg kommer IKKE til å melde meg ut av RS selv om jeg er uenig i avgjørelsen deres. Men som totalmedlem så synes jeg at jeg har rett til å mene noe om hva min medlemskontingent går til. For dette er IKKE RS sine "egne" penger. RS er ikke et AS, de er en ideell stiftelse som får sine bidrag fra offentlige og private midler. Jeg har ingenting imot at staten kunne ha kontrahert en skøyte fra RS og betalt driftskostnadene. Det jeg er uenig i er at de bruker av medlemmenes og frivilliges midler til et oppdrag som ligger langt utenfor det virkeområdet stiftelsen har hatt.

Jeg skulle ønske jeg kunne blitt respektert for en slik meningsuenighet uten å være menneskeforakter. Jeg skal etter planen selv bidra på Siem Pilot senere i høst.

Link to post
Share on other sites

Propell1; du hadde ikke ventet at medlemskontingenten DIN skulle brukes på slikt? på å redde mennesker i nød? Hva trodde du den skulle brukes til?

Tror du også at nå er kontingenten din brukt opp slik at du ikke lenger vil få hjelp?

 

Dette blir for dumt for meg. Beklager, jeg gidder ikke å diskutere på slike premisser.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Prisverdig av RS engasjerer seg, men dette er et oppdrag som faller utenfor RS' mandat. Helt ok å reise nedover, men da kan det ikke gjøres bare fordi Rikke Lind synes det er en god ide.

 

Ledelsen sier det er stor oppslutning blant gutta og jentene som jobber på gulvet i organisasjonen. Det er egentlig uinteressant. Hvem tør si nei til å hjelpe folk i nød når ledelsen mener det er en god ide?

 

Her burde RS stilt sin båt til disposisjon for staten og latt de betale. Og jeg er rimelig sikker på at det er slik det er, med Linds politiske kontakter. Noe annet ville vært oppsiktsvekkende. I følge statuttene er ikke RS' oppgave å være i Hellas og selv om Lind skulle ønske noe annet er det en grov feilvurdering.

 

De kunne gjerne satt i gang en spesifisert innsamling blant medlemmer og andre for å finansiere de 3 millionene det koster å dra nedover, men å bare bestemme seg på kammerset for å gjøre dette er ikke riktig.

 

Selv om saken er viktig og absolutt verdig å støtte.

 

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Okay, jeg vrei den litt langt - er enig det. Men hvorfor så voldsom reaksjon på dette? Tre mill er ingenting oppi det store og det hele. Og ingen vil få redusert hjelp i sommer. Og hvorfor folk melder seg ut p.g.a dette skjønner jeg heller ingen ting av.

Nå har NSSR blanda kortene så voldsomt de siste åra med komersiell havnebuksering av skip, lostransport etc at jeg syns faktisk dette rare stuntet er noe av det bedre de har klekket ut på lenge


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Poenget er at det ikke er Rikke Linds eget selskap hun kan skalte og valte med. Hun må forholde seg til statutter og regler som er nedfelt i RS' oppgave. Selv i en krisesituasjon.

 

RS kan ikke velge å gjøre noe bare fordi det er aktverdig. De må forholde seg til sine egne regler og statutter. Det har de, slik jeg ser det, ikke gjort her.

 

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har NSSR blanda kortene så voldsomt de siste åra med komersiell havnebuksering av skip, lostransport etc at jeg syns faktisk dette rare stuntet er noe av det bedre de har klekket ut på lenge

 

dette skal du få mene, og samtidig ber jeg om forståelse og

respekt for oss som måtte ha et annet syn på det.

 

vi i Norge representerer under en promille av befolkningen

på kula. og så mye betyr sikkert vårt fortvila forsøk på hjelp også.

Link to post
Share on other sites

I følge ledelsen i NSSR er dette et prosjekt som er jobbet frem av gutta på gulvet,nærmere bestemt på stasjonen i Egersund og at de reiser sydover frivillig. Er dette en form for Mercy Ships prosjekt hvor man jobber frivillig uten lønn menmed et tilskudd til mat?  I så fall er det et tiltak som det står respekt av.

Link to post
Share on other sites

Joa, men vårt fortvilte forsøk på hjelp betyr sikkert mye for de få vi evt. greier å redde.

Men jeg toner det ned litt og respekterer selvfølgelig deres meninger, men forståelse for det har jeg ikke.

Men det må være lov ;-)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Tenk om ordet sprer seg? at det er bare å legge ut på Middelhavet

i tvilsomme farkoster uten mat eller drikke.

 

for Norge har redningsskøyte der om det  går galt.

 

så den dagen de legger ut har skøyta reist derifra..  Det er vel ikke

akkurat hjelp til selvhjelp.

 

«Gi en mann en fisk og han har mat for en dag. Lær en mann å fiske, og han har mat for resten av livet.»

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...