Jump to content

Redningsselskapet, nå også i Hellas


adeneo

Recommended Posts

Nå står det vel ganske tydelig i teksten at Redningsselskapet skal søke midler til å finansiere dette fra

UD og eksterne sponsorer. Altså skal man ikke belaste det vanlige innenlands budsjettet til utenlands

operasjoner. Om Redningsselskapet vil gå world wide og erobre verden, er det bare flott for oss alle.

Resten av verden kan jammen lære mye av måten Redningsselskapet driver på.

Så må ikke vi her oppe i det høye nord bli surmaga og bare tenke på vårt eget velbefinnende.

?
Link to post
Share on other sites

Må gjerne kalle det surmaget, jeg kaller det galskap.

At disse folkene blir reddet og kommer seg over på andre siden, gjør bare at flere prøver og menneskehandelelen opprettholdes.

 

Merkelig at man ikke skjønner det.

 

Det som trenger hjelp må hentes ut direkte fra krigssonen og bringes til en trygg plass.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Må gjerne kalle det surmaget, jeg kaller det galskap.

At disse folkene blir reddet og kommer seg over på andre siden, gjør bare at flere prøver og menneskehandelelen opprettholdes.

 

Merkelig at man ikke skjønner det.

 

Det som trenger hjelp må hentes ut direkte fra krigssonen og bringes til en trygg plass.

 

så alternativet ditt er å sende militære bakkestyrker inn i Syria ?

Link to post
Share on other sites

Må gjerne kalle det surmaget, jeg kaller det galskap.

At disse folkene blir reddet og kommer seg over på andre siden, gjør bare at flere prøver og menneskehandelelen opprettholdes.

 

Merkelig at man ikke skjønner det.

 

Det som trenger hjelp må hentes ut direkte fra krigssonen og bringes til en trygg plass.

Merkelig hva du skjønner!!

Link to post
Share on other sites

Nå synes jeg ikke man skal blande snørr og barter her da, her blander man to ulike diskusjoner.

Joda, det er helt frivillig å være medlem i Redningsselskapet, om man skulle være i mot måten

de driver på.

Redningsselskapet er en kommersiell organisasjon, riktignok med mange frivillige - men at de ønsker

å ekspandere sitt virkeområde det kan de vel neppe klandres for. Det er jo slik i dag at de driver med

andre ting enn bare redningsskøyter i Norge. Poenget her er vel at disse andre aktivitetene ikke skal 

gå utover den redningstjenesten vi har innenlands i dag.

 

Så er det en stor debatt i alle fora om flyktningesituasjonen, det er først og fremst en politisk debatt, som

alle gjerne kan ha en mening om, men det har jo lite med de aktørene som er engasjert og blir betalt  for

å gjøre en jobb. 

Det er mange både organisasjoner og rederier som er engasjert i Middelhavet på ulike vis, og alle dem som 

på sitt vis bidrar med å hjelpe enkeltpersoner eller land fortjener honnør enten de sitter på brua på en redningsskøyte,

en Wilhelmsen ro-ro båt eller en Siem supply båt eller andre. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det handler kun om å redde liv. Honnør for de som stiller opp rent faktisk, og honnør til de som stiller opp med støtte på den måten de har mulighet for. 

 

Så kan jo noen sitte og si at de vet bedre enn de hundretusener som har tatt seg over sjøen, og bedre enn den millionen (eller flere) som kommer til å komme, men det er jo til liten nytte. Får håpe de gjør noe annet som faktisk redder liv samtidig. 

Link to post
Share on other sites

Noen sier at det blir mer av det, hvis vi bruker ressurser på å hjelpe flyktningene over havet og inn i Europa.

Andre mener det er umoralsk å ikke hjelpe.

 

Nå mener jeg det var en parallell situasjon, der en norsk journalist (?) ble kidnappet av en muslimsk terrorgruppe i fjor.

Hvordan gikk det med ham?

 

Jeg mener at norske myndigheter nektet å forhandle om løsepenger, med den begrunnelsen at:

 

Hvis man gjorde det, og hjalp ham på denne måten, ville det være en invitt til terroristene som da ville lage flere gisselsaker.

 

Men hvordan gikke det med denne nordmannen? Noen som husker, vet?

 

(Jeg tror ikke han hadde noe med båt å gjøre, men det er jo samme argumentasjon som i denne tråden, men med motsatt fortegn det der.) Uff, disse moralske dilemmaene dere, dette er vanskelig.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

så alternativet ditt er å sende militære bakkestyrker inn i Syria ?

Nei, sende ned humanitær hjelp i form av mat, klær og medisinsk utstyr/personell, for de akutte tilfellene og fly/båt for å flytte de ut av sonen etterpå.

 

Kanskje sende ned en passasjerferge til å FRAKTE folk med, fremfor båter til å redde folk fra drukningsdøden.

 

Hvis man allikevel skal ta de inn til Europa ,kan man vel gjøre det på ordentlig måte?

 

Slik man driver på nå, er det bare menneskehandlere som "skor seg", med 1000 dollar for en billett over til Hellas skjønner vel de fleste at det ikke er "hvermansen" som kommer. De fattige og som er i den mest utsatte posisjonen sitter igjen.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det har blitt foreslått "innsjekk til Europa" på Tyrkisk grunn og trygg transport over for lenge siden. Men det virker ikke som mulig å få til. 

 

Årsakene til det er sikkert mange og komplekse, resultatet kjenner vi, flere tusener druknet så langt. 

-----

 

Så lenge folk faktisk drukner her og nå så må noen redde de. Og så får en samtidig jobbe for å få frem andre løsninger. Men det ene utelukker ikke det andre. 

 

Å avstå fra å hjelpe folk som drukner for å presse frem en løsning på noe annet er ikke et moralsk dilemma, det er umulig. Eller et konstruert dilemma som ikke finnes. 

Link to post
Share on other sites

Da tror jeg den enkleste løsningen for å redde liv, er å opprette ferjerute(r ) med regelmessige avganger, Pinkvin.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Det går ferger i bøtter og spann mellom Nordafrika og Europa.

Bare mellom Marokko og Spania er det 12 ruter.

 

Og poenget ditt er da...?

 

-Jeg som trodde vi diskuterte de tragiske følgene av menneskesmugling mellom Tyrkia og Hellas her.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

De tragiske følgene av menneskesmugling mellom Tyrkia og Hellas er ikke et tema som hører hjemme på båtforumet.

 

Da er dedet noejeg ikke forstår her. -Er det ikke nettopp derfor Redningsselskapet opererer i Hellas nå, og denne trådens overskrift er:

"Redningsselskapet, nå også i Hellas".

 

Kanskje tråden bør stenges. Enhver diskusjon av dette slaget blir jo betent også, så det er kanskje like greitt å henlegge slike  diskusjoner andre steder.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Greit så lenge man holder seg til RS og deres oppdrag.

Det er nå flere innlegg her som ikke har noe med RS å gjøre.

 

OK, da er diskusjonen adskillig mer avgrenset.

Da blir vel fokus for diskusjonen hva redningsselskapets oppdrag er.

 

Jeg oppfatter det slik at RS skal drive sjøredning langs norskekysten og nærliggende havområder.

De redder liv i Hellas, som knapt kan kalles nærliggende havområdee til norskekysten. Så de som vil at kontingenten man betaler inn, skal brukes til det angitte formålet, må da finne seg i at det blir satt opp mot bilder av barn som har druknet i Hellas, med kommentaren: "Det er dette det handler om", og fremstå som hjerteløs fordi man mener RS bruker pengene utenom sitt oppdrag?

Kan man i det hele tatt diskutere om RS skal redde liv utenom "norskekysten og nærliggende havområder", uten å blli fremstilt som hjerteløs?

Jeg vet ikke om noen som mener at man ikke skal plukke folk opp av vannet hvis de er i ferd med å drukne. Men kanskje ikke organisasjonen RS sin oppgave i Hellas.

 

-Så da er det vel et moralsk dilemma, da?

 

Samtidig er det de siste årene tatt inn i RS sine vedtekter, at i organisasjonens beslutningshierarki, kan et høyerestående organ i organisasjonen erklære vedtak  tatt av et underordnet organ, for ugyldige. Ledelsen har trukket stigen opp etter seg, og topplederne kan gjøre som de vil med medlemmenes penger.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Jeg vet ikke om noen som mener at man ikke skal plukke folk opp av vannet hvis de er i ferd med å drukne. Men kanskje ikke organisasjonen RS sin oppgave i Hellas.

 

 

 

 

 

Smart at RS da lærer opp lokale krefter i Hellas. Da kan de bidra til å bygge opp kapasitet og kompetanse lokalt uten at det påvirker egen kapasitet. 

 

Og det kan vel heller ikke utelukkes at RS kan ha hatt overkapasitet i lange perioder, feks når Oslofjorden og sørlandet ikke er fulle av fritidsbåter som seiler rundt på mer eller mindre uorganisert vis. 

----

 

En annen sak er vel det rent emosjonelle. Tipper mennesker som faktisk driver med livredding i større grad ikke er av typen som vil akseptere å stå å se på hvis de ser muligheter for å bidra. 

 

Vil en brannmann tåle å se på at folk brenner inne uten at noen gjør noe? Vil en lege tåle så godt å se at folk dør fordi noen ikke får behandlingen de trenger. Ja kanskje, men når virkeligheten rykker nært nok så blir det kanskje verre og verre å ikke gjøre noe. 

 

Når virkeligheten skylles opp på strendene i Hellas så tror jeg det er så nært at mange rett og slett bare velger å hjelpe til. Og mange har det sikkert også sånn at de ikke oppfatter det som et valg, men noe man må gjøre.

-----

 

Har møtt og snakket med mange unge som har jobbet som frivillige med å hjelpe flyktninger i Hellas i høst. Har ikke noen oppfatning av at de har ment det handler om valg mellom ulike "modeller". De har mer sett på det som absolutt nødvendig, en plikt, noe de må gjøre. Noen har satt studier på vent, jobb på vent, familieliv på vent. Samlet inn penger privat, tatt opp lån, kjørt kakelotteri og salg på gatene i Oslo osv for å skrape i sammen penger slik at de kan dra ned og hjelpe mennesker i nød. 

 

Det skal man ha respekt for og man skal også være svært varsom med å kritisere mennesker som gjør sånt. Debatten rundt RS og jobben de har gjort har til tider vært direkte stygg med tanke på hva folk ofrer for å redde og hjelpe andre mennesker i nød.

 

Det er ikke til å unngå at de som sitter trygt i sofaen hjemme og kritiserer da fremstår som både hjerteløse, lite omtenksomme og fæle folk. Og skjønner man ikke det selv, eller gir f..  hvordan ens uttalelser og skriverier kan ramme andre, ja da fortjener man kanskje det man får tilbake?

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

når man leser en del innlegg kommer det vel fram forskjellen på båtfolk, og folk i båt ?

Hovedpoenget her må vel være at så lenge beredskapen ikke blir svekket langs norskekysten, så får vi jo det vi betaler for, eller skal det være slik at vi skal melde oss ut av en organisasjon som  hjelper ikke betalende medlemmer ?

 

Og en hittil uskreven regel blandt Norske sjømenn er at man alltid hjelper mennesker i havsnød, uansett årsak

 

se denne fra  1.35 - Norsk sjømannskap

 

http://www.tv2.no/a/6311833

Redigert av kointa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke til å unngå at de som sitter trygt i sofaen hjemme og kritiserer da fremstår som både hjerteløse, lite omtenksomme og fæle folk. Og skjønner man ikke det selv, eller gir f..  hvordan ens uttalelser og skriverier kan ramme andre, ja da fortjener man kanskje det man får tilbake?

 

Jeg vil bare nevne for min egen del som et helt personlig svar til Pinkvin, at jeg gir betydelig mer til internasjonale hjelpeorganisasjoner, særlig Redd Barna/Unicef enn det medlemskapet mitt i RS koster.

 

Men nå meldes det senest i dag, at Nato sender tre krigsskip for å få kontroll over menneskesmuglingen fra Tyrkia, og de får vel da forhåpentligvis en begrensende effekt på skadevirkningene av denne "ferjevirksomheten" - som Redningselskapet har prøvd å avhjelpe på mottagersiden. Det var sannelig på tide at Europa og Nato nå viser handlekraft.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Og en hittil uskreven regel blandt Norske sjømenn er at man alltid hjelper mennesker i havsnød, uansett årsak

 

litt pirkete kanskje.......

 

regelen er ikke uskreven........ og den gjeller tror jeg alle nasjonaliteters sjømenn

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1994-06-24-39/KAPITTEL_2-2#KAPITTEL_2-2

 

§ 135. Havsnød

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

litt pirkete kanskje.......

 

regelen er ikke uskreven........ og den gjeller tror jeg alle nasjonaliteters sjømenn

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1994-06-24-39/KAPITTEL_2-2#KAPITTEL_2-2

 

§ 135. Havsnød

 

pirker litt selv jeg :-) utklipp fra Dagbladet iht alle andre nasjoner

 

 

Ifølge Rederiforbundet, stopper alle norske skip for å redde menneskene. Langt fra alle lands båter har samme tradisjon.

Link to post
Share on other sites

 

når man leser en del innlegg kommer det vel fram forskjellen på båtfolk, og folk i båt ?

Hovedpoenget her må vel være at så lenge beredskapen ikke blir svekket langs norskekysten, så får vi jo det vi betaler for, eller skal det være slik at vi skal melde oss ut av en organisasjon som  hjelper ikke betalende medlemmer ?

 

:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...