Jernbåten Svart 11.August.2015 Link til dette innlegget Svart 11.August.2015 Detaljbilder av bruddet er meget interessant for oss materialfreaker. Også oversikt slik at det vises hvor bruddet ligger i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 11.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2015 (redigert) Trist dette Bergstad! Hva er grunnen til at motorer må ut? Alle gamle støydempingsplater som sitter på veggene og på dieseltanker må ut, disse er fulle av sot og uforbrendt diesel. I tillegg må alt av dieselrør elektriske ledninger vannrør demonteres da dette er festet utenpå isolasjonen. Redigert 11.August.2015 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
beauty of aqua Svart 11.August.2015 Link til dette innlegget Svart 11.August.2015 Det er jo en ypperlig annledning til å legge opp nye fuelslanger om du har de gamle kobberrørene...Jeg er nettopp ferdig i mitt motorrom.har hatt motorer ute,lakket de,byttet tanker,ny isolasjon,malt, byttet alt av slanger og gjennomføringer og så mye,mye mer! Deilig når det er gjort. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 11.August.2015 Link til dette innlegget Svart 11.August.2015 Dette må jo bli en utrolig flott båt etterpå.. dersom alt går etter planen. Så når alt først skulle gå så galt så blir det ikke hakkendes galt likavel Lykke til.. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.August.2015 Link til dette innlegget Svart 12.August.2015 Det er jo en ypperlig annledning til å legge opp nye fuelslanger om du har de gamle kobberrørene...Det hørtes ikkje ut som en lur oppgradering. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
BOBO II Svart 12.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2015 Dette må jo bli en utrolig flott båt etterpå.. dersom alt går etter planen. Så når alt først skulle gå så galt så blir det ikke hakkendes galt likavel Lykke til.. :)Hei Bjørn skulle vært foruten denne hendelsen. Men håper på at det blir like bra som før skaden. Motorrom et er jo ikke det første du ser når du er ombord. Tenker mer på cabiner og der du sitter mest. Hvis de ikke får dette rent og luktfri. Spiller det liksom ingen rolle at motorrom er bra. Men jeg er optimistisk og ser fremover til neste sesong Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 12.August.2015 Link til dette innlegget Svart 12.August.2015 Tror nok.. å håper at de går like grundig til verks I kabiner og lugarer.. men her kan vel du påvirke? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
BOBO II Svart 15.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2015 Da er gamlo tatt opp og ligger godt og trygt på land. Gutta på Holmen Yachtverft har en utrolig kompetanse på det meste. mekanikere som har jobbet der i mange år og i tillegg verksmester som er en utrolig og faglig dyktig person. ikke for og fremme noen fremfor andre men der i gården ligger kompetansen godt inngrodd hos de fleste . Noen bilder av eksos krøkene hvor bruddet vises. krøken som er hel bør også skiftes pga av innvendig tæring Når båten først er oppe benytter jeg anledningen til og polere akslinger ror og propeller. Når mekaniker skulle skyve akslinger bakover fikk jeg en overraskelse, cutles lager i den ene akselen var helt i filler det samme var cutles lageret i flyndra det ble besluttet og ta ut begge akslinger når dem først var i gang med demontering av motorer. Det stoppet ikke der akslinger ble demontert og satt i benk for å måle om det i tillegg var noe skjevheter pga av lagrene eller om det var et resultat av at motorer mulig hadde sunket ned i bankkant. resultat ser der på bilde under. Avvik ble målt ved propell mutter, senter av aksel og ved klemflensen. tydelig at her har det vært en del ytre påvirkninger som har resultert i skjeve akslinger. I tillegg så har splinten i klemflensen røket tvers av med resultat at aksling har spunnet på flensen slik at denne har skjært seg. Det sluttet ikke der begge propeller ble grundig sjekket og målt. Bilde 1 viser utgangspunktet i stigning på det ene bladet. bilde 2 viser et avvik på ca 7mm på blad nr 2 og bilde 3 viser et avvik på ca 1cm på blad nr.3 og dette er samme propell. den som har utført rep av propellen har vel ikke vist hva han holder på med. dette har ikke skjedd under mitt eie, men så at propellen hadde vært reparet når jeg tok opp båten første gang etter at jeg overtok. Antok at dette var sikkert helt ok iom at det ikke var noe vibrasjoner i båten. Nye lager, nye akslinger og flens er bestilt propeller er sendt til Arendal for oppretting og sjekk. er bare å få dette iorden. Så til det positive Motorer er løftet ut av båten på fredag. Vil si at denne mannen har det helt ut i fingerspissene, her er det snakk om fin manøvrering. Girkassene måtte heises ut først Her er kommer BB motor. Nå er det no return og begge motorer er ute. Mandag starter renoverings jobben i motorrom og nå ser jeg frem til et nytt og bedre båtliv. polering av skrogsider med maskin er påbegynt. F.F Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
SoBo Svart 15.August.2015 Link til dette innlegget Svart 15.August.2015 Godt å se at arbeidet er godt igang Bergstad og nå håper vi alt blir bedre enn nytt. Lykke til videre Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
beauty of aqua Svart 15.August.2015 Link til dette innlegget Svart 15.August.2015 Det hørtes ikkje ut som en lur oppgradering. Hvorfor ikke? Jeg gjorde det i min båt som er like gammel som bergstad sin.de var blitt veldig skjøre,så tror det var lurt og bytte de.Dette var Loyds registrerte slanger av ypperlig kvalitet ifølge selger.Sikkert 3 -4 mm veggtykkelse i de. Har du orginale kjølevannslanger så ville jeg ha byttet de også.Mine kunne man knekke tvers av.Samme med kjølevannslangene mellom bereder og motor,bare og knekke de av. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Hulda Svart 15.August.2015 Link til dette innlegget Svart 15.August.2015 Nå var det vel snakk om kopperrør kontra gummislanger. Men kopper blir uansett sprøtt med årene og bør glødes opp. På Hulda kjører jeg stort sett gummislanger på vann og diesel. Det famøse bendet er virkelig en dårlig konstruksjon. Korrosjon ser ut til å være årsaken til bruddet. Som sådan burde bendet hatt en fastsatt levetid på et antall år for utskifting. Slik som det er lagt opp, vil man også kunne risikere vann i motoren. Slik er det kun snakk om hvor korrosjonen angriper, vann i motor eller eksos inn i båten. Funderte mye over samme problematikk den gangen jeg lagde opplegget i Hulda. Endte opp med syrefast anlegg, med tørr eksos den første biten. Men ikke så galt, så godt for noe. Du får jo sjekket resten av 'drivverket', hvor det også var feilkilder. Blir jo ny båt til våren. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 18.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2015 Har vært en tur i båten i dag. Da begynner det og bli tomt nede i kjellern.. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
BOBO II Svart 20.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2015 F.F Da er det bare å glede seg fremover Friske rom har begynt med renovering av båten innvendig ,men først så er det tømming av hele båten for utstyr og personlige effekter. Kom med stor lastebil og løfte-lem utrolig hvor mye som er ombord. får håpe at det meste lar seg fikse slik at det ikke blir for mye kast. Motorer begynner å se ut som gode gamle Volvo pentamaskiner igjen og grønnfargen er nesten tilbake . Begge motorer har fått demontert og renset begge intercoolere og varmevekslere alle slanger som er vanskelig og komme til etter at de er montert på plass blir skiftet. F.F Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 20.August.2015 Link til dette innlegget Svart 20.August.2015 Har litt troa på dette jeg. :) men som du sier... Håper de gjør like grundig arbeid inne I lugarer og cockpit . :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
BOBO II Svart 24.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2015 (redigert) Sanerings firma har før helgen begynt å tømme skuta for alt av inventar og personlige effekter som enten må renses eller kasseres som bildene viser er det ikke mye igjen innvendig. Holmen Yachtverft begynte i dag og skru av sideplater i cabiner slik at rengjøring lar seg gjøre på en enklere og mer grundig måte. Nå ser en ikke på bildene alt av sot , men tro meg det er mye. Alt som ikke er fastmontert er tatt ut. som dere ser på bilde så lå det igjen 2 ølbokser og et par ramløsa. Det passet meg perfekt da jeg glemte og kjøpe noen bokser øl lørdag ettermiddag. Rederinnen og jeg fikk også gjort en del praktiske ting på båten utvendig, nesten ferdig med maskinpolering og bunnsmøring under ble det også tid til. Rederinnen fikk også med seg alt av tauverk for en runde i vaskemaskinen med masse skyllemiddel. Er en fordel med helt rent og mykt tauverk når vi en gang får skuta på vannet igjen. FF Redigert 24.August.2015 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Havlengt Svart 24.August.2015 Link til dette innlegget Svart 24.August.2015 - Hmm Det er nok spennande tider dette... Håpar verkeleg at du blir fornøgd med slutt-resultatet! Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 25.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2015 det skjer litt vær dag. I dag har mekaniker byttet to av cutless lagerene. nye gjennomføringer er også skiftet til kjølevann inntaket på begge motorer og air conditions anlegget.Viktig med skikkelig rengjøring med aceton og gjenge lås påført før montering av cutless lager. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
MajorAndy Svart 25.August.2015 Link til dette innlegget Svart 25.August.2015 Du får jo nærmest ny båd her! Held i uheld kan man fristes til at sige. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.August.2015 Link til dette innlegget Svart 25.August.2015 Går ut fra at dette er ting du får vekstedet til å gjøre for din regning siden motorene likevel er ute? Så generøse er vel ikke forsikringsselskapet går jeg ut fra? Uansett, veldig greit med en totalrenovering når den først ligger der... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
BOBO II Svart 25.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2015 Håper den ikke blir noe dårligere en den var før skaden MajorAndy. må benytte sjansen nå som den ligger på land. Bytter alt av aksler og cutlesslager i tillegg er begge stevnelagrene tatt ut og glassblåst av samme mekaniker. Må si jeg er meget imponert av hva den mannen kan og kvaliteten på jobben som blir utført. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
BOBO II Svart 25.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2015 Går ut fra at dette er ting du får vekstedet til å gjøre for din regning siden motorene likevel er ute? Så generøse er vel ikke forsikringsselskapet går jeg ut fra? Uansett, veldig greit med en totalrenovering når den først ligger der... He he det er jo lov å prøve seg Nei alt tilleggsarbeide må jeg nok betale for egen regning, men greit å få det gjort. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
index Svart 25.August.2015 Link til dette innlegget Svart 25.August.2015 Jepp, du kommer nok til å ha en veldig god følelse for tilstanden til båten når du sjøsetter igjen! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
BOBO II Svart 26.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 (redigert) Også i dag rører det på seg og i dag har de tatt for seg timingen på Dieselpumpene var ikke helt på stell der, en del avvik ble målt. Må benytte muligheten til å utføre serviser som ikke lar seg gjøre med motorer når de står ned i kjellern. Virker som disse gutta kan sine saker På SB motor er pumpen lett tilgjengelig men på BB motor er det ikke mulig med slik presisjonsarbeide. Iom at jeg har vært en del oppstarts røyk får vi håpe at noe av denne forsvinner. FF Redigert 26.August.2015 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Bitteliten Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Får nesten ny båt du jo Sitér dette innlegget Link to post
Andboats Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Bra det går bra med motorene Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.