Jump to content

Uheldig avsluttning på ferie , fikk hele båten fylt med svart sot


BOBO II

Recommended Posts

Trist dette Bergstad!

Hva er grunnen til at motorer må ut?

Alle gamle støydempingsplater som sitter på veggene og på dieseltanker må ut, disse er fulle av sot og uforbrendt diesel. I tillegg må alt av dieselrør elektriske ledninger vannrør demonteres da dette er festet utenpå isolasjonen. Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Det er jo en ypperlig annledning til å legge opp nye fuelslanger om du har de gamle kobberrørene...Jeg er nettopp ferdig i mitt motorrom.har hatt motorer ute,lakket de,byttet tanker,ny isolasjon,malt, byttet alt av slanger og gjennomføringer og så mye,mye mer!

Deilig når det er gjort.

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post

Dette må jo bli en utrolig flott båt etterpå.. dersom alt går etter planen. Så når alt først skulle gå så galt så blir det ikke hakkendes galt likavel Lykke til.. :)

Hei Bjørn skulle vært foruten denne hendelsen. Men håper på at det blir like bra som før skaden. Motorrom et er jo ikke det første du ser når du er ombord. Tenker mer på cabiner og der du sitter mest. Hvis de ikke får dette rent og luktfri. Spiller det liksom ingen rolle at motorrom er bra. Men jeg er optimistisk og ser fremover til neste sesong

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Da er gamlo tatt opp og ligger godt og trygt på land. Gutta på Holmen Yachtverft har en utrolig kompetanse på det meste. mekanikere som har jobbet der i mange år og i tillegg verksmester som er en utrolig og faglig dyktig person. ikke for og fremme noen fremfor andre men der i gården ligger kompetansen godt inngrodd hos de fleste

.bilde

Noen bilder av eksos krøkene hvor bruddet vises. krøken som er hel bør også skiftes pga av innvendig tæring

bilde

Når båten først er oppe benytter jeg anledningen til og polere akslinger ror og propeller. Når mekaniker skulle skyve akslinger bakover fikk jeg en overraskelse, cutles lager i den ene akselen var helt i filler det samme var cutles lageret i flyndra det ble besluttet og ta ut begge akslinger når dem først var i gang med demontering av motorer. 

bilde

Det stoppet ikke der akslinger ble demontert og satt i benk for å måle om det i tillegg var noe skjevheter pga av lagrene eller om det var et resultat av at motorer mulig hadde sunket ned i bankkant. resultat ser der på bilde under. Avvik ble målt ved propell mutter, senter av aksel og ved klemflensen. tydelig at her har det vært en del ytre påvirkninger som har resultert i skjeve akslinger. I tillegg så har splinten i klemflensen røket tvers av med resultat at aksling har spunnet på flensen slik at denne har skjært seg.

bilde

bilde

Det sluttet ikke der begge propeller ble grundig sjekket og målt. Bilde 1 viser utgangspunktet i stigning på det ene bladet. bilde 2 viser et avvik på ca 7mm på blad nr 2 og bilde 3 viser et avvik på ca 1cm på blad nr.3 og dette er samme propell. den som har utført rep av propellen har vel ikke vist hva han holder på med.

dette har ikke skjedd under mitt eie, men så at propellen hadde vært reparet når jeg tok opp båten første gang etter at jeg overtok. Antok at dette var sikkert helt ok iom at det ikke var noe vibrasjoner i båten. Nye lager, nye akslinger og flens er bestilt propeller er sendt til Arendal for oppretting og sjekk. er bare å få dette iorden.

bilde

bilde

Så til det positive Motorer er løftet ut av båten på fredag. Vil si at denne mannen har det helt ut i fingerspissene, her er det snakk om fin manøvrering. Girkassene måtte heises ut først 

bilde

Her er kommer BB motor. 

bilde

Nå er det no return og begge motorer er ute. Mandag starter renoverings jobben i motorrom og  nå ser jeg frem til et nytt og bedre båtliv.

polering av skrogsider med maskin er påbegynt. 

bilde

F.F

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Det hørtes ikkje ut som en lur oppgradering.

Hvorfor ikke?

Jeg gjorde det i min båt som er like gammel som bergstad sin.de var blitt veldig skjøre,så tror det var lurt og bytte de.Dette var Loyds registrerte slanger av ypperlig kvalitet ifølge selger.Sikkert 3 -4 mm veggtykkelse i de.

 

Har du orginale kjølevannslanger så ville jeg ha byttet de også.Mine kunne man knekke tvers av.Samme med kjølevannslangene mellom bereder og motor,bare og knekke de av.

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post

Nå var det vel snakk om kopperrør kontra gummislanger. Men kopper blir uansett sprøtt med årene og bør glødes opp. På Hulda kjører jeg stort sett gummislanger på vann og diesel.

 

Det famøse bendet er virkelig en dårlig konstruksjon. Korrosjon ser ut til å være årsaken til bruddet. Som sådan burde bendet hatt en fastsatt levetid på et antall år for utskifting. Slik som det er lagt opp, vil man også kunne risikere vann i motoren. Slik er det kun snakk om hvor korrosjonen angriper, vann i motor eller eksos inn i båten.

 

Funderte mye over samme problematikk den gangen jeg lagde opplegget i Hulda. Endte opp med syrefast anlegg, med tørr eksos den første biten.

 

Men ikke så galt, så godt for noe. Du får jo sjekket resten av 'drivverket', hvor det også var feilkilder. Blir jo ny båt til våren.

Link to post

Har vært en tur i båten i dag. Da begynner det og bli tomt nede i kjellern..bilde

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

F.F

Da er det bare å glede seg fremover Friske rom har begynt med renovering av båten innvendig ,men først så er det tømming av hele båten for utstyr og personlige effekter. Kom med stor lastebil og løfte-lem :thumbsup: utrolig hvor mye som er ombord. får håpe at det meste lar seg fikse slik at det ikke blir for mye kast. 

Motorer begynner å se ut som gode gamle Volvo pentamaskiner igjen og grønnfargen er nesten tilbake :yesnod:.

bilde

Begge motorer har fått demontert og renset begge  intercoolere og varmevekslere alle slanger som er vanskelig og komme til etter at de er montert på plass blir skiftet.

bilde

F.F

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Sanerings firma har før helgen begynt å tømme skuta for alt av inventar og personlige effekter som enten må renses eller kasseres som bildene viser er det ikke mye igjen innvendig.  Holmen Yachtverft begynte i dag og skru av sideplater i cabiner slik at rengjøring lar seg gjøre på en enklere og mer grundig måte. Nå ser en ikke på bildene alt av sot , men tro meg det er mye.

bilde

bilde

Alt som ikke er fastmontert er tatt ut. som dere ser på bilde så lå det igjen 2 ølbokser og et par ramløsa. Det passet meg perfekt da jeg glemte og kjøpe noen bokser øl lørdag ettermiddag.

bilde

bilde

Rederinnen og jeg fikk også gjort en del praktiske ting på båten utvendig, nesten ferdig med maskinpolering og bunnsmøring  under ble det også tid til. Rederinnen fikk også med seg alt av tauverk for en runde i vaskemaskinen med masse skyllemiddel. Er en fordel med helt rent og mykt tauverk når vi en gang får skuta på vannet igjen.

 

FF

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

det skjer litt vær dag. I dag har mekaniker byttet to av cutless lagerene. nye gjennomføringer er også skiftet til kjølevann inntaket på begge motorer og air conditions anlegget.Viktig med skikkelig rengjøring med aceton og gjenge lås påført før montering av cutless lager. 

bilde

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Håper den ikke blir noe dårligere en den var før skaden MajorAndy. må benytte sjansen nå som den ligger på land. Bytter alt av aksler og cutlesslager i tillegg er begge stevnelagrene tatt ut og glassblåst av samme mekaniker. Må si jeg er meget imponert av hva den mannen kan og kvaliteten på jobben som blir utført. 

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Går ut fra at dette er ting du får vekstedet til å gjøre for din regning siden motorene likevel er ute? Så generøse er vel ikke forsikringsselskapet går jeg ut fra? Uansett, veldig greit med en totalrenovering når den først ligger der...

He he det er jo lov å prøve seg :giggle: Nei alt tilleggsarbeide må jeg nok betale for egen regning, men greit å få det gjort.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Også i dag rører det på seg og i dag har de tatt for seg timingen på Dieselpumpene var ikke helt på stell der, en del avvik ble  målt. Må benytte muligheten til å utføre serviser som ikke lar seg gjøre med motorer når de står ned i kjellern. Virker som disse gutta kan sine saker :thumbsup:  :yesnod:  På SB motor er pumpen lett tilgjengelig men på BB motor er det ikke mulig med slik presisjonsarbeide. 

Iom at jeg har vært en del oppstarts røyk får vi håpe at noe av denne forsvinner.

 

bilde

FF

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...