Jump to content

Båter med elektrisk fremdrift i løpet av de neste 10 år?


jotto

Recommended Posts

Hei igjen Jeg er full av tanker rundt dette.

 

En ting er at det handler hovedsaklig om energilagring og tilgangen på energi knyttet til den lagringsformen man har (batterier, brenselceller (f.eks. hydrogen lagring), solceller på båten og/eller land. Dette er inntil videre ikke åpenbart og teknologien utvikles videre og bidrar til å definere hva som er mulig å få til. Det tar både tid og penger, og vi vil få en gradvis overgang, uvisst hvor fort det går.

 

Så tenker jeg at det handler om miljø og alt man lager, har en viss miljøregning. Så hva er det mulig å tilpasse av eksisterende installasjoner, laget for fossil energi? Det vil nok uansett i en lang overgangperiode være nødvendig å tenke hybridløsninger. Muligheten til å anvende fossilt brensel når man mangler elektrisk energi er viktig (avstander, nødkjøring, fossilt strømagregat vekselbruk m.m.).

 

Så jeg serverer noen tanker om dette og spør den ekspertise som åpenbart leser denne tråden, om noen av de følgende ideene kan være teknisk mulige. Hvor stor "må" en elektromotor være?

 

Først for bil: Vil det være teknisk mulig å plassere en elektromotor på hvert hjul, og (kanskje) likevel beholde bensin/dieselmotoren som alternativ drivkraft i en hybridløsning? I såfall er det kansje rart at ingen har gjort dette allerede...? 4 elektromotorer kan jo fint datastyres og gi 4WD, antispinn og lignende.

 

Så over til båt. Vil det være mulig å konstruere en "hybrid girkasse" som erstatter kun den gamle girkassen (det bør kunne lages adaptere for forskjellige motorer), med mulighet til å koble om mellom elektromotor eller originalmotor. Som regel er det jo plass i høyden over girkassen, i hvertall for drivlinjer med aksliing i båter. Tilsvarende ville vel et seildrev kunne tilpasses, men seilbåter har en annen motorbruk så der kan en enklere eldrift lettere reliseres når det bare handler om å komme seg inn og ut fra brygger. Og det finnes fortsatt folk som seiler helt uten motor, men det er en annen problemstilling og så miljøvennlig som det kan få blitt.

 

Det er også mulig å ha drivlinjer basert på hydraulisk overføring fra motor til drivaksel. Fra motoren går det hydraulikkslanger til et drev som sitter på akslingen, og motoren kan da plasseres hvor man vil i båten nesten. -Mitt spørsmål er antagelig lett å besvare av noen som vet: Kan man ganske enkelt koble ett ekstra sett med hydrauliske slanger til et slikt akseldrev, y-forgrening på trykk inn og ut, og velge hvilke slanger(ved valg av hvilken motor som leverer trykket -og dermed hvilken type motor) som leverer kraften? Jeg antar at det hydrauliske trykket vil gå i riktig returslange tilbake til den motoren som leverer trykket. I såfall kunne hybrid-drift realiseres uten å ta ut den gamle fossilmotoren, og uten en slik "hybrid girkasse". Og kunne man tenke seg at den gamle fossilmotoren kunne frikobles og lade batterier med en "hybrid girkasse". Under seil kunne kanskje den elektriske drivmotoren kobles om til å fungere som en kraftig dynamo?

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

Båter med elektrisk fremdrift i løpet av de neste 10 år?

Berre i svært energieffektive smale deplasementskrog  i sakte fart og i segelbåtar (der ein brukar batteria som ballast), men elles gløym det!

 

 

Ja, jo....  Men det kan like gjerne hende t det blir mer status å være saktegående og miljøvennlig, mens støyende fartsmaskiner slutter å imponere? Da må thrill-seekere gå over til seiling eller fjellklatring, hanggliding, basehopping - eller lette vannscootere... i hvertall hvis det er status det handler om. Men jeg er ikke så bastant som deg (ok det altså), og tenker at når først fokus rettes inn på dette området, vet man aldri hva slags nye teknologier som plutselig dukker opp. -Så fart og støyende fres på vannet: Glem det. Inntil videre i hvertfall.

 

Vi bør derfor begynne i den ene enden - med saktegående systemer - og kanskje bare vente og se hva annet med mer fart som ligger foran oss, foreløpig skjult under horisonten. Det skal bli spennende å følge  med, og den som lever får se.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

Kanskje man egentlig bør bruke begrepet "batteridrift". En hybridferge, brennselscelleferge, atomferge, etc er jo i grunnen alle med "elektrisk fremdrift" ... :-)

 

Der er jeg så totalt uenig at jeg må si fra. Batteridrift fokuset nå, men det er ingen grunn til å velge en ordbruk som definerer det endelige resultatet. Det man egentlig diskuterer er elmotor.

Eldrift er også et godt ord.

 

Vi får da håpe at eldrift kan realiseres en gang i fremtiden uten å drasse rundt på de tunge, ikke resirkulerbare og miljøskadelige batteripakkene!

 

Så hvis vi diskuterer EL-DRIFT (alt. el-motor) , fanger vi jo opp alle mulige løsninger, nåværende og de som ingen ennå har sett.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
  • 2 måneder senere...

Jeg kom over denne:

 

http://phys.org/news/2015-10-path-ultimate-battery.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium–air_battery

 

"the researchers caution that a practical lithium-air battery still remains at least a decade away". Hmja.

 

Litium-oxygen-batterier, med energitetthet på nivå med bensin. Fortsatt mange tekniske utfordringer før dette kan plasseres inn i fritidsbåtflåten ... men ... hvem vet, kanskje dette kan kommersialiseres i løpet av et dekade eller to. Da kommer nok forbrenningsmotorene til å forsvinne ut av fritidsbåtflåten (og bilparken) raskere enn kullfyrte dampkjeler ...

 

Miljøaspektet kan man jo diskutere til man blir blå i ansiktet, inntil vi for alvor har faset ut kullfyrt elproduksjon i Europa (og verden forøvrig) er jeg skeptisk - men man slipper unna en god del lokal forurensing, støy, oljesøl og problemer.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Vi får da håpe at eldrift kan realiseres en gang i fremtiden uten å drasse rundt på de tunge, ikke resirkulerbare og miljøskadelige batteripakkene!

 

Så hvis vi diskuterer EL-DRIFT (alt. el-motor) , fanger vi jo opp alle mulige løsninger, nåværende og de som ingen ennå har sett.

 

Mener at jeg leste et sted her om dagen at 98% eller noe slikt av blybatteriene resirkuleres. Men å komme på det nå hvor det var, det er skjer jo ikke.

 

Tok ett søk, på "lead acid recycle", og kom til http://batterycouncil.org/?page=battery_recycling

 

99% av alt blyet står det der. Totalt så påståes det at 60-80% av blyet og plasten i ett batteri kommer er resirkulert.

 

Det er jo bra. så kan en bare lure på hvor miljøvennlig kraften som brukes i gjenvinningen og transporten er, det vet jeg ikke noe om.

Redigert av finnarne (see edit history)

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post

Jeg blir litt oppgitt over den stadige henvisningen til elmotorer og forbruk av brunkull. Det er klart, trekker man bort absolutt alle positive sider og kun ser de negative kan man pulverisere alle gode argumenter. Så lenge vi tidvis er netto eksportører av fornybar energi, så lenge det ofte er slik at de som tenker eldrift også tenker miljøaspekter f.eks i form av energiøkonomisering, så lenge enhver innovasjon er avhengig av brukere/kjøpere, vil det være en miljøgevinst ved bruk av ikke fossil kraft/elektrisk drift. For ikke å snakke om den lokale gevinsten i form av bortfall av hekseskadelige utslipp

 

Hvordan skal man kunne fornye/forbedre batteriteknologien hvis det ikke fantes kjøpere til den teknologien som allerede finnes? Mange husholdninger i Norge har kuttet energibehovet med ned mot det halve grunnet etterisolering og varmepumper og burde av den grunn alene kunne lade el-bilen med god samvittighet. Skal man kun se spøkelser på høylys dag og ikke kunne ta del i teknologisk nyvinning fordi det muligens kan medføre bruk av noen brunkullbriketter på kontinentet?

 

Noen lader til og med bilen direkte fra solen, uten at andre må fyre ett gram brunkull av den grunn.

 

For ikke å snakke om den lydmessige forunrensningen. Jeg har tilhold ved et vann hvor det er blitt totalforbud mot motorbruk. Det er rett og slett blitt en enestående naturperle, hvor eneste lyden er padleårene mot vannflaten og fuglenes kvitter. Klart vi skal se frem mot el-drift også i større båter. Jeg tror det kun er få år til vi har batteriteknologi som revolusjonerer bruk av el-motorer i en god del av småbåtflåten Den rivende utviklingen på el-påhengsmotorfronten, tilsier også dette.   

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post

 

Først for bil: Vil det være teknisk mulig å plassere en elektromotor på hvert hjul, og (kanskje) likevel beholde bensin/dieselmotoren som alternativ drivkraft i en hybridløsning? I såfall er det kansje rart at ingen har gjort dette allerede...? 4 elektromotorer kan jo fint datastyres og gi 4WD, antispinn og lignende.

 

Ulempen med dette er at du enten må ha drivaksler på alle fire hjul, som en vanlig 4wd, ellers så kan du ha navmotorer, men da øker du den uavfjærede vekten ganske mye, og det går ut over f.eks. komfort og kjøreegenskaper. Og så må du da ha kabler som tåler å dingle opp og ned mange millioner ganger f.eks. i humper o.l.

Link to post

Noen lader til og med bilen direkte fra solen, uten at andre må fyre ett gram brunkull av den grunn.

For all del. Men jeg har vært oppgitt i dekader over hvordan forskjellige teknologier er blitt fremmet som "sølvkulen". Jeg leste en barnebok her for en tid siden som omhandlet antropomorfe biler, der ble både biodrivstoff og solcellekraft omtalt. Biodrivstoff: bonden hadde en liten jordflekk som ble benyttet for formålet, og det var tilstrekkelig til at bonden kunne levere flere fat med drivstoff til racerbilene. Solcellekraft: en bil hadde greid å kjøre tom for drivstoff. En annen bil var drevet med solceller på taket, den stod stille og ladet i en halvtime, deretter kunne den slepe med seg den bilen som var gått tom for drivstoff til andre enden av byen. Argh! Ting fungerer ikke slik!

 

Beklager å være gretten, sur og pessimistisk: men biler er per definisjon ikke miljøvennlige, og det er slettes ikke opplagt at et økt salg av elbiler er bra for miljøet. "Elbilfanatikere" av i dag er veldig flinke på å snakke opp alle fordelene med elbil. For meg som bor i Oslo, så er min subjektive oppfatning at det miljømessige største problemet vi står ovenfor i dag er at sneen blir svart så snart den berører bakken. Vil elektrifisering av bilparken hjelpe? Jeg tviler.

 

Ingen grunn til å tvile på at elektrifisering har mange positive sider, men det løser f.eks. ikke problemer med trafikkavviklingen eller ulykker.

 

 

For ikke å snakke om den lydmessige forunrensningen. Jeg har tilhold ved et vann hvor det er blitt totalforbud mot motorbruk. Det er rett og slett blitt en enestående naturperle, hvor eneste lyden er padleårene mot vannflaten og fuglenes kvitter.

Bra det ... elektriske båter medfører ikke på langt nær like mye støyforurensing samt forurensing av luft, vann som forbrenningsmotorer - men vil det fortsatt være like mye naturperle dersom det var tett med elektriske planende båter på vannet? Neppe!

 

Forøvrig, elektriske båter har "alltid" vært brukt i miljøer særlig ømfintelig for forurensing, bl.a. for å ferge turister i hulesystemer o.l.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_boat...

 

In a few situations, the use of electric boats has persisted from the early 20th century to the present day. One of these is on the Königssee lake, near Berchtesgaden in south-eastern Germany. Here the lake is considered so environmentally sensitive that steam and motor boats have been prohibited since 1909. Instead the Bayerische Seenschifffahrt company and its predecessors have operated a fleet of electric launches to provide a public passenger service on the lake.

Klart vi skal se frem mot el-drift også i større båter. Jeg tror det kun er få år til vi har batteriteknologi som revolusjonerer bruk av el-motorer i en god del av småbåtflåten Den rivende utviklingen på el-påhengsmotorfronten, tilsier også dette.

Den revolusjonen vi står midt oppi er overgangen fra blybatterier til Li-Ion-batterier. Det som vil skje i løpet av de neste få årene er neppe noen ytterligere teknologisk utvikling, men en markedsutvikling hvor Li-Ion blir mer normalt i båt.

 

Jeg har sniffet på muligheten for elektrifisering av jolla og har foreløbig kommet frem til at det er alt for dyrt. Husk på at subsidiene til elbil (ja, fravær av avgifter er en form for subsidie) er ganske generøse i dag, det er svært tvilsomt at man vil gi tilsvarende incentiver for å elektrifisere fritidsbåtflåten - så jeg tror det fortsatt vil være "for dyrt" for allminnelige folk i lang tid fremover. De fleste som elektrifiserer i dag er "spesielt interesserte".

 

En annen faktor, skulle jeg ha kvittet meg med dieselmotoren i seilbåten, så måtte jeg enten hatt inn et aggregat. eller supplert solcellepanelene med vindmølle - og det før installasjon av elmotor. Jeg må nok innrømme at for en familiefar med stramt "tidsbudsjett" og "ambisiøse" mål for ferier og helger, så blir det mye kjøring av jerngenoa når vinden uteblir eller blåser i feil retning. Joda, skulle jeg skaffet meg ny båt og hadde jeg hatt valget og hadde det vært kostnadsmessig forsvarlig - så ja, da hadde jeg gått for elektrisk motor og aggregat heller enn motor med fastmontert propellaksel og dynamo. Men med dagens (og morgendagens) batteriteknologi, så "trenger" vi fortsatt dieseldrift.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Det er klart, trekker man bort absolutt alle positive sider og kun ser de negative kan man pulverisere alle gode argumenter.

 

Jeg gjentar det jeg skrev innledningsvis, tobixen. Du trekker inn argumenter som overhodet ikke har relevans til hva jeg skriver og mener. Når jeg skriver at noen lader batteriene direkte fra solen, betyr ikke det nødvendigvis at de det gjelder kjører bil med solcellepanel på taket.

 

Det er et økende antall ildsjeler som utstyrer husene med kraftige solcellepaneler og av økonomiske grunner er det fordel å kutte ut den vanlige batteribanken og enten bruke strømmen direkte i husholdningen, eller sende den inn på eksisterende el-nettet for salg. I Norge er det foreløpig liten fortjeneste ved salg av strøm fra privatpersoner, så en av mulighetene er da å la bilen lades opp mens solen skinner.

 

Mulig dette også vil ha gunstig effekt på biltettheten inn til byene, da flere kanskje vil la bilen stå til lading på dagtid da lademuligheten er høyest. Med alle bilene i bybildet, forstår man at en god del av disse kjøres av personer som ikke er i jobb og som sikkert kan tilpasse tiden de bruker bilen.

 

Nå nevnte jeg i mitt innlegg ett spesielt vann hvor motordrift var forbudt og hvor det er blitt en naturperle av dimensjoner. Tidligere var det knapt noen som rodde, de fleste dro i snoren og putret avgårde. Idag er det overveiende kanoer og kajakker vi ser, noen få har utstyrt båtene med el-motorer. Jeg tror at vanens makt er stor, når folk oppdager eller gjenoppdager det behagelige og rolige livet ved roing/padling vil man antagelig også verdsette roen i andre sammenheng. 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post

Interessant artikkel om utviklingen av batteripriser de siste årene: http://arstechnica.com/science/2015/07/electric-vehicle-batteries-are-getting-cheaper-much-faster-than-we-expected/. Ressymmé: prisen går mye raskere nedover enn forventet.

 

Det samme skjer nok her som i andre teknologiskifter: når noe blir masseprodusert, så stuper prisene. Om 5-10 år kommer vi til å himle med øynene over hvor mye vi betalte for batterier i 2015.

Link to post

Tror kanskje denne er nevnt tidligere i denne tråden uten at jeg klarte å finne den når jeg skummet gjennom innleggene, så dere får ha meg unnskyldt hvis det er gammelt nytt jeg kommer med.  http://www.arconayachts.com/the-new-380z-zero-emissions/ 

 

38 fot seilbåt fra Arcona, og som dere ser på videoen er det lagt inn colcellepaneler i storseilet i tillegg til på dekk, og på bommen.  Mener å ha lest at 380Z uten disse ekstra solcellepanelene koster ca. 500.000,- mer enn tilsvarende båt med dieselmotor så vi vil neppe få se så veldig mange av disse de nærmeste årene.  Kanskje etter hvert, men av hensyn til miljøet er det vel ikke nødvendigvis på moderne seilbåter vi som båtfolk har mest å hente.  Da tror jeg vi kommer bedre ut hvis flere velger seilbåter i stedet for raske båter som i løpet av en times tid eller to svir av like mye diesel som jeg gjør på en sesong ;-)

Link to post

Hei igjen Jeg er full av tanker rundt dette.

 

 

 

Så over til båt. Vil det være mulig å konstruere en "hybrid girkasse" som erstatter kun den gamle girkassen (det bør kunne lages adaptere for forskjellige motorer), med mulighet til å koble om mellom elektromotor eller originalmotor.

Slike kasser kalles blant annet for 'frihjul'. Og de har vært benyttet i diverse lands marinefartøyer siden 70-tallet. Kastet det siste jeg hadde fra en engelsk produsent for noen år siden. Poenget var at to gassturbiner skulle kunne drive via en felles propell. Og fremdriften skulle kunne fortsette uten problem med giret på en gassturbin. Dette var ikke kun i 'havarihensikt', men også for at det er mer økonomisk og hensiktsmessig å kunne kjøre kun en turbin av gangen på høy last.

 

Jeg har regnet litt på Hulda. For rolig fremdrift for motor trengs 20 hk på flatt vann for å gi så der 5,5 knop. For drift mot brenninger og hard vind trengs rundt 80 hk (+/- 10 hk). Så det er de parametrene som må tilfredsstilles for en slik båt på 16 tonn. Så har man en batteribank ala Tesla, så ville det vel fungert sammen med en forbrenningsmotor.

Link to post

Da tror jeg vi kommer bedre ut hvis flere velger seilbåter i stedet for raske båter som i løpet av en times tid eller to svir av like mye diesel som jeg gjør på en sesong ;-)

Minner meg om at jeg må fylle diesel snart. Fylte sist i februar. Har vært i København siden den gang :-) Dette tatt i betraktning, dersom jeg hadde byttet ut dieseltanken med samme volum med Li-Ion-batterier, så kunne jeg nok fint klart meg uten forbrenningsmotor ombord. Men, hvor mye ville en slik batteribank koste - i avskriving og kapitalkostnader? Sikkert langt mer enn dieselforbruket mitt :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Det er klart, trekker man bort absolutt alle positive sider og kun ser de negative kan man pulverisere alle gode argumenter.

Det jeg prøver å si er at dette slår begge veier. Mange er alt for optimistiske. Elektrisk hurtigferge til Drøbak? Tror det ikke før jeg får se det.

 

Jeg er absolutt ikke ensidig negativ til elektrisk fremdrift, jeg ser mange fordeler med det.

 

Nå nevnte jeg i mitt innlegg ett spesielt vann hvor motordrift var forbudt og hvor det er blitt en naturperle av dimensjoner. Tidligere var det knapt noen som rodde, de fleste dro i snoren og putret avgårde. Idag er det overveiende kanoer og kajakker vi ser, noen få har utstyrt båtene med el-motorer. Jeg tror at vanens makt er stor, når folk oppdager eller gjenoppdager det behagelige og rolige livet ved roing/padling vil man antagelig også verdsette roen i andre sammenheng.

Absolutt. Jeg driver ikke med kajakking selv, men jeg ser for meg at idyllen blir noe ødelagt med kajak på sjøen når man ikke har noen som helst friområder man kan ha for seg selv, og når folk freser på i flere titalls knop med svære fjordploger uten å se seg særlig for.

 

Likeledes ser jeg at idyllen på dette vannet du henviser til også fort kan forsvinne dersom det blir veldig vanlig med kraftige elektriske motorer og store batteribanker på dette vannet.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Minner meg om at jeg må fylle diesel snart. Fylte sist i februar. Har vært i København siden den gang :-) Dette tatt i betraktning, dersom jeg hadde byttet ut dieseltanken med samme volum med Li-Ion-batterier, så kunne jeg nok fint klart meg uten forbrenningsmotor ombord. Men, hvor mye ville en slik batteribank koste - i avskriving og kapitalkostnader? Sikkert langt mer enn dieselforbruket mitt :-)

 

Du trenger ikke en batteribank med de fremtidige hydrogenløsningene. "Batterbanken" er jo bare et spesifikt navn på en bestemt måte å lagre energi.

 

Med energi lagret som HYDROGEN, kjører man 10 mil på 1 kg hydrogen.

Hydrogenbilene som lanseres nå (og som det er bare 20 stk. av i Norge fordi politikerne har kastet bort pengene våre til agiftsfritak for BATTERIBILER),

 

kjører 60 mil på en tanking. Energien man frakter med seg veier altså ca 60 kg på startstreken- pluss gasstanken rundt energien- pluss omvandleren fra hydrogen til strøm: ---brenselcellen.

Skal vi tippe 200 kg?  Effektiviteten med hydrogendrift av personbil er på vei mot 0,6-0,7 kg pr. mil (ifølge markedssjef i NEL Hydrogen ASA, det NORSKE firmaet som leverer denne teknologien, foreløpig kun til resten av verden, utenfor Norge) og etter hvert som volumproduksjon av hydrogenbilene kommer i gang for fullt, skal de bli veldig billige (bilene). Teknologien er ganske grei, nemlig.

Skal du fra Oslo til Bergen med en hydrogenbil uten batteribank, kjører du også på strøm hele veien. Det tar ca 3 minutter å tanke full tank før avreise.

 

-Ingen grunn til at dette ikke kan benyttes i båt heller. Men da må man få et system med utskiftbare tanker/beholdere, tilsvarende det systemet vi allerede har med propangass, først.

 

Men det kommer. Synd at politikerne våre har sløst bort så mye penger på avgiftsfritak for oppladbare batteribiler at de ikke får bygget hydrogenstasjoner raskt. Dumt dette,  når norsk industrikompetanse sitter klar til å levere hydrogenstasjoenr i Norge. Nå leveres det derfor mest til utlandet, Danmark, Tyskland, Japan og California. Mens den amerikanske Tesla-fabrikken selger alt de kan TIL Norge og fyller lommene sine, med våre skattepenger, så å si.

 

Men det kommer hit selv om det tar tid med slike "fremsynte miljøpolitikere". Da slipper vi å stenge Oslo sentrum også! Hydrogenbiler slipper ut vann som avfallsprodukt. Og legger vi på 10 år til,  slipper båteiere å tåkelegge gjestehavner med oppstart av en gammel dieselmotor også.   Selv om DET er enda lenger fram i tid.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

Jeg har regnet litt på Hulda. For rolig fremdrift for motor trengs 20 hk på flatt vann for å gi så der 5,5 knop. For drift mot brenninger og hard vind trengs rundt 80 hk (+/- 10 hk). Så det er de parametrene som må tilfredsstilles for en slik båt på 16 tonn. Så har man en batteribank ala Tesla, så ville det vel fungert sammen med en forbrenningsmotor.

 

Det går Hydrogenbusser i Oslo nå. Jeg vil tro de yter mer motorkraft enn det du får ut av ett tonn batterier i en Tesla... i en båt er jo vekten litt viktig også, hvis man vil spare energi.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...