Jump to content

Båter med elektrisk fremdrift i løpet av de neste 10 år?


jotto

Recommended Posts

 

 

Tja, de som bor rundt kullkraftverkene som mater Teslaen med strøm kanskje........

 

Nuvel, total fornybar energi produsert i norge overstiger forbruket i norge (som inkluderer lading av tesla).

Så om hr Olsen kjøper strøm fra kullkraftverket i øst europa mens vladimir kjøper ren kraft fra norge spiller det vel ingen trille? Det er jo totalen som teller.

 

Fra NVE:

 

Beregningsunderlag for varedeklarasjon for 2014:

 

Produksjon Varmekraft  

         3 474 946

MWh

Produksjon -Vindkraft

         2 216 297

MWh

Produksjon -Vannkraft

     136 635 753

MWh

Utstedte opprinnelsesgarantier (OG) 2014-produksjon

     132 183 958

MWh

Utløpte OG (2013 og 2014 produksjon) Vannkraft 1.4.2014-31.3.2015

         1 896 228

MWh

Utløpte OG (2013 og 2014 produksjon) Vindkraft 1.4.2014-31.3.2015

              83 175

MWh

Kansellerte OG pr 31.3.2015 benyttet i individuell varedeklarasjon for 2014

       18 924 381

MWh

Forbruk Norge 2014

     126 741 732

MWh

Forbruk norske kunder som ikke kjøper kraft det er innløst opprinnelsesgarantier for

     107 817 351

MWh

Redigert av eriklepe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nuvel, total fornybar energi produsert i norge overstiger forbruket i norge (som inkluderer lading av tesla).

 

Ja, men hvis vi heller hadde eksportert den strømmen vi lader Teslaene med, så ville den erstattet tilsvarende "kølfyrt" kraft.

Så lenge det er kullkraftverk i drift så vil jeg tro det er til det beste for miljøet å bruke bensin og diesel fremfor mer strøm.

Den dagen det er slutt på kullkraft kan man kanskje hevde at Teslaen går på atomkraft.

Link to post
Share on other sites

...

El-bilen går ikke på vannkraft, men brunkull av værste sort.

Det løser dog lokale forurensingsproblemer og har positiv effekt i storbyer.

...

 

Er det bare el-bilene som går på brunkull? Eller gjelder det også induksjonsplater, flatskjermen og panelovner?

Nei, men induksjonsplater, flatskjermer og panelovner hadde gått på strøm uansett, og i mange tilfeller er de, ihvertfall en induksjonsplate og en flatskjerm, mere effektive enn sine aldrende slektninger, som støpehjernsplate og bilderør-tv.

Men ja, det løser noe av den lokale forurensingen. 

 

Jeg klarer ikke helt forstå motstanden noen har mot eldrift. De fleste som gjør dette nå gjør det ikke fordi det lønner seg på kort sikt.

...

Elektrisk framdrift blir mer og mer praktisk for hver løsning vi tester ut. Det er mange ting som skal på plass før alt blir bra, i mellomtiden er vi avhengige av at noen ofrer seg, de er helter.

Jeg kjenner etterhvert noen som har elbil. og alle skryter av at de er miljøbeviste, mens jeg som har noen (for tiden 3) gamle LandRovere er et miljøsvin. Men de fleste som kjører Elbil (som jeg kjenner), er ikke interessert i teknologi, og innrømmer gladelig at de gjør det først og fremst fordi de sparer penger, deretter fordi det gir dem god samvittighet, miljømessig.

 

El-motor i seilbåt må være gode ting. Og du får det allerede.

 

Seilbåt er jo ikke ment å ha så voldsom fart, siger lett med liten kraft.

En passe stor motor og en stor batteribank plassert rett over kjølen må være bra. Supert å få 500 kg vekt i båtens senter, på laveste punkt.

 

-hvor lang tid vil det ta å lade en "Tesla batteripakke" med en god vindturbin?

 

Dessuten bruker man jo ofte motoren kun inn og ut av havna.

Jeg sammenligner for tiden forskjellige tilbud som jeg har fått på ny motor til Tafatt. I garasjen står det en brukt Yanmar YSB8 som etter planen skulle inn i løpet av sommeren. Jeg skulle gjennbruke den gamle aksingen som allerede stod der. Men så må jeg muligens bytte litt på den også, og da har jeg igjen begynt å tenke. Så langt ser det ut til at jeg ender på ca 50' for en elmotor, kontroller, lader og ny propellaksling. Så kan jeg trekke ifra litt for mulig salg av Yanmaren, samt det jeg sparer på å ikke bytte så mye på den akslingen som er der.

 

Men siden jeg har en 40+ år gammel båt, så kan jeg ikke nøvendigvis plassere 500 kg nederst i båten.

 

Jeg venter fortsatt på noen tilbud, men er snart klar for å handle.

Målet mitt er å ha nok batterikapasitet til å kunne gå 25-30 nm. Er det vind, ønsker vi å seile.

Det som jeg ser er en utfordring, er batterilading, kanskje spesielt i uthavn. Mulig jeg må ut å seile innimellom for å lade batteriene. For jeg er ganske sikker på at ikke ledningsnettet på brygga i båthavna har kapasitet til at alle båtene må lade hver gang de har vært ute på sjøen.

Ideelt sett vil jeg bruke en elmotor på maks under 5 minutter pr tur, og under 30 minutter på lav fart.

Det er mye mulig det etterhvert blir en generator i tillegg ombord.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Ja, men hvis vi heller hadde eksportert den strømmen vi lader Teslaene med, så ville den erstattet tilsvarende "kølfyrt" kraft.

Så lenge det er kullkraftverk i drift så vil jeg tro det er til det beste for miljøet å bruke bensin og diesel fremfor mer strøm.

Den dagen det er slutt på kullkraft kan man kanskje hevde at Teslaen går på atomkraft.

Jeg ser forsåvidt logikken i det resonnementet. Vi burde nok beholde oljefyren, ettersom mye av denne oppvarmingen sikkert blir erstattet av elektrisk. Egentlig burde vi vel redusere strømforbruket vårt, også vi som ikke kjører Tesla.

Link to post
Share on other sites

Nuvel, total fornybar energi produsert i norge overstiger forbruket i norge (som inkluderer lading av tesla).

Så om hr Olsen kjøper strøm fra kullkraftverket i øst europa mens vladimir kjøper ren kraft fra norge spiller det vel ingen trille? Det er jo totalen som teller.

 

 

Totalen teller ja. Helt riktig. Og det er nettopp poenget.

Totalt i Europa er det mangel på ren kraft.

For hver kwh time ren kraft Norge IKKE eksporterer, desto mer må de skitne reservekraftverkene produsere.

 

I praksis betyr det at for hver kwh som fylles på en Tesla, så vil like mange kwh produseres av kullkraft et annet sted i Europa.

 

En direkte proposjonalitet mellom bruk av el-bil og kullkraftproduksjon

Link to post
Share on other sites

Totalen teller ja. Helt riktig. Og det er nettopp poenget.

Totalt i Europa er det mangel på ren kraft.

For hver kwh time ren kraft Norge IKKE eksporterer, desto mer må de skitne reservekraftverkene produsere.

I praksis betyr det at for hver kwh som fylles på en Tesla, så vil like mange kwh produseres av kullkraft et annet sted i Europa.

En direkte proposjonalitet mellom bruk av el-bil og kullkraftproduksjon

 

Får ikke helt den ligningen din til å gå opp da da det mangler noe vesentlig. Nå er det jo ikke slik at el bil eiere kjører for rekreasjonen sin del. De kjører for å komme seg fra a til b. Dersom de ikke hadde hatt el bil ville de hatt fossildrivstoffbil. Så da er vel co2 utslippet bare flyttet og ikke økt. Dvs egentlig er det redusert med minst 50% da det fremdeles serveres mest vannkraft her til lands. Importert utgjør noe sånt som 42% iht nve.

 

Og om man virkelig vil påse at man fyller vannkraft på elbilen tilbyr endel nå opprinnelse for strømmen man handler.

Værste miljøsynden ift elbil er selve produksjonen, men totalt sett viser anslag fra nve at elbil slipper ut mindre co2 enn bensin og diesel i løpet av bilens levetid. Ikke mye mindre, men alikavel mindre. Dersom ingen kjøpte elbiler ville ikke den teknologiske utviklingen innenfor dette feltet cært spesielt imponerende. Egentlig bør alle bilbrukere være glad for at noen gidder å kjøre beta utgaven av nye transportmidler for å få et supert sluttprodukt.

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo ikke slik at el bil eiere kjører for rekreasjonen sin del. De kjører for å komme seg fra a til b. Dersom de ikke hadde hatt el bil ville de hatt fossildrivstoffbil.

Det ble vel gjort noe research for noen år siden, som tyder på at de fleste elbileiere også har fossilbil, og at elbilen fortrenger reiser som ellers ville vært gjort til fots, med sykkel eller med kollektivtransport.

 

Men nå beveger vi oss veldig vekk fra båt, gjør vi ikke? :-)

 

Angående båter - alle batteribåter har en eller flere av disse svakhetene ...

  • hybriddrift (generator, påhengsmotor e.l. i bakhånd)
  • kort eller veldig kort rekkevidde
  • begrenset hastighet og neppe nok propellkraft til å stå i mot en storm
... og det er ikke mulig å komme over disse begrensningene med vidreutvikling av dagens batteriteknologi, det kreves annen type teknologi for energilagring, f.eks. hydrogen - men hydrogen gir på langt nær like mye oomph som diesel, hydrogenbeholderene krever mye plass.

 

Det finnes mange nisjer hvor man fint kan leve med begrensningene over.

 

Det er pr i dag veldig billig med elektriske påhengsmotorer med veldig lav effekt - men skal man opp i effektklasse koster motoren skjorta. Dette vil sikkert endre seg. Det er sikkert mulig å finne elmotorer billig på bilhuggern etterhvert ...

 

Batteridrift innebærer en rekke fordeler sammenlignet med fossildrift, mtp støy, vedlikehold, vibrasjoner, (sikkerhet?), lokal forurensing, drivstofføkonomi og ymse - men det langt fra opplagt at det gir noen miljøgevinst.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ble vel gjort noe research for noen år siden, som tyder på at de fleste elbileiere også har fossilbil, og at elbilen fortrenger reiser som ellers ville vært gjort til fots, med sykkel eller med kollektivtransport.

 

Så derfor slår jeg et slag for el-sykkelen, har nettop kjøpt meg en til (selger den "gamle"). Bruker denne både sommer og vinter på stort sett alt jeg skal innenfor en 10/15 kilometeres radius, og det betyr at bilen står. Selv med både el-sykler (fruen har også en) samt en elbil (fortsatt en fossilbil grunnet distanse) så har ikke strømforbruket i heimen gått opp, pussig nok.

Sikkert mange so flirer av el-sykkel, de fleste av dem har ikke prøvd det(?), men med et salg i Holland på 220.000 og i Tyskland på 490.000 bare i fjor, kurven er fortsatt stigende (!), så må det jo ha noe for seg. I tillegg har man helseeffekten av frisk luft og litt mosjon!

At vi kommer til å se en økning i utnyttelsen av solenergi, vindenergi osv er detnok liten tvil om, og ja, på enkelte bttyper vil dette også fungere bra.

 

Er bruken av "værste brunkullet" som nevnes her et stort problem eller har det vært en viss dreining i bruk av kulltyper samt rensing siste 100 år?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Sikkert mange so flirer av el-sykkel, de fleste av dem har ikke prøvd det(?),

Det største problemet med elektriske sykler er ... regnvær. Sykkelen tåler det nok, og syklisten tåler det nok, men dagens nordmenn unngår det dersom de kan. Ja, særlig de som jobber i yrker hvor det er forventet at man stiller opp med pent, tørt antrekk på jobb.

 

Fruen har to sammenleggbare sykler, hvorav en er elektrisk - og jeg har etterhvert mer eller mindre gitt opp egen sykkel, låner nesten alltid fruens sykler. Sammenleggbart er jo kjekt både når man tar kollektiver og når man skal ha sykkelen med seg i båten.

 

Den ikke-elektriske er en Brompton, "det nærmeste man kommer Rolls-Royce av sammenleggbare sykler" er det vel blitt sagt. Vi var i England for mange år siden, fruen så sykkelen i et butikkvindu og sa noe slikt som ... "den skal jeg ha!", hvorpå jeg klaget over at den var alt for dyr og at vi ikke hadde plass til en hel sykkel i kofferten. I dag er jeg veldig glad for at vi kjøpte den - men forutsetningene har jo endret seg mye, vi bodde vel i Tromsø på den tiden, hvis vi enda hadde kjøpt båt var den så liten at det var vanskelig å få med seg sykkel ombord - så de to behovene over var ikke så aktuelle den gang da.

 

Den elektriske er en kinagreie, som fruen har kjøpt i Russland fordi hun tilfeldigvis kjente importøren. Den er ikke på langt nær like sammenbrettbar som Brompton-sykkelen, og den er blytung. Det er ikke tilstrekkelig å bare brette den sammen - når jeg skal ha den inn og ut av båten demonterer jeg setet og batteriet. Det blir som regel til at jeg bruker Brompton-sykkelen, uten eldrift - det er enklest.

 

Bromptonsykkelen har små hjul og føles litt ustabil ut i stor fart. På flatmark sykler jeg langt raskere med en vanlig sykkel enn med den elektriske. I oppoverbakker er den elektriske uslåelig.

 

Jo, elektriske sykler har stort potensial! ... og dagens nordmenn har meget godt av å gjeninnføre mantraet ... "det finnes ikke dårlig vær, bare dårlig bekledning".

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så en batteri pakke på 85kw til elbil tilsalgs i USA, pris tilsvarende Nkr 175.000,- da var det pent brukt i 3 mnd.

Med moms og frakt blir det en bra sum her.

Tviler på det blir så mye billigere batterier med det første.

Hva med lyd og lukt, diesel motorer er bare nydelig.

På batteri drevet farkost, kan man kanskje montere noe som lager lyd, på sykkel som guttunger hadde dassrull med snor ned til klesklype med papp skive festet til skjerm stag.

Jo mer "gass" man gav jo mer lyd ha ha.

 

Tror jeg kjører med diesel motorer i båten så lenge jeg kan. 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Apropos "fjordbanen", jeg snakket med en som mente Nesoddferga burde egne seg for elektrifisering. Jeg tror ikke det, den har ikke tilstrekkelig liggetid i endene. Svelvik må være en langt bedre kandidat.

 

En batteridreven hurtigferge som trafikkerer Oslofjorden helt ut til Drøbak og tilogmed Horten, det tror jeg ikke overlever en rralitetssjekk.

Link to post
Share on other sites

med såpass mye energi som går med til framdrift for å kjøre i 30 knop med et slikt fartøy , så skal det jo noe energi inn på batteriene igjen ja: 

http://www.tu.no/industri/2011/06/03/vil-ha-batteridrevet-hurtigbat

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

http://www.fosennamsos.no/trondheim-vanvikan/

 

"MS Trondheimsfjord II er bygget ved Brødrene Aa AS i Hyen og ble overlevert rederiet våren 2008."

 

Nei, det er en helt allminnelig dieseldrevet katamaranferge.

 

Om det var tekniske, politiske eller andre årsaker til at prosjektet med elektrisk ferge ikke er noe det ble skrevet mer om vites ikke - men jeg tenker mitt.

 

Jeg anser det ikke som utenkelig at noen har melket offentlig R&D-støtte på å designe flyvende griser ... jeg mener batteridrevne hurtigferger.

 

Kanskje man kan få til én krysning, men dersom denne strekningen har noe som helst til felles med Nesoddstrekningen, så ønsker man ikke lang liggetid på noen av sidene.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

http://www.tu.no/industri/2015/03/20/denne-fergen-er-revolusjonerende.-men-passasjerene-merker-det-knapt

 

Ti tonn batterier. Fullades hver natt. Klattlades i ti minutter ved hvert stopp. Blir det under 42% lading, blir ferga stående. Teknikken med å gi propellkraft mot brygga for å stå rolig kan ikke anvendes da det krever for mye energi. Normal fergehastighet, 10-12 knop. 20 minutters overfart, så 1/3 av tiden skal være anvendelig for ladning. Egentlig ikke så helt ulikt Nesoddferga, overfarten er vel på i overkant av tyve minutter og i underkant av ti minutters landligge, men dersom det er forsinkelser, så bruker den ikke lengre tid enn hva som er høyst nødvendig for å skifte ut passasjerene. (Fergepassasjerene oppfører seg som en gjeng sauer, alle skal på raskest mulig, det hadde gått mye raskere å tømme ferga dersom folk på land hadde gitt plass til folka som skal av).

 

Det er en ren batteriløsning, men de har reserveaggregat for krisetilfeller.

 

http://www.firda.no/mf-ampere-ma-sta-over-kvar-tredje-tur/s/5-15-44841<- underproduksjon, ferga må stå over flere turer og lade - men det er visst pga problemer på landsiden, ikke på båten

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De som slår meg etter å ha lest innleggene i denne tråden er at de som argumenterer for EL drift på transport ser fremover og har velbegrunnet argumentasjon. De som er i mot unnlater jeg å si noe om. Kullkraft argumentasjonen trodde jeg vi hadde kommet videre fra, det som gjelder nå er fornybar energi og det kommer :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg argumenterer ikke mot eldrift som sådan, tvert om ser jeg mange nisjer hvor det gir mening. Faktisk vurderte jeg eldrift til jolla, men det ble for dyrt.

 

Dagens batterier gir ikke nok energi ifht vekt til at det er realistisk å basere en hurtigbåt fra Oslo til Sætre og tilbake igjen etter kort opphold på batterier, det kreves alt for mye ebergi. Om dette skulle være teknisk gjennomførbart, så tviler jeg fortsatt på at det er økonomisk gjennomførbart. Jeg vedder gjerne på at dette ikke blir realisert dette dekadet, evt at det blir realisert som et hybridprosjekt.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

må jo være lov med litt skepsis også innimellom..?  

 

jeg mener det må være bedre å starte med ferger, kreves langt mindre energi for å gå i skrogfart enn å dytte mange tonn opp i 30 knop, samt mindre følsomt for vekt 

 

men ang ampere: hva er problemet med å si hvor det butter imot? 

 

 

- Kva går problemet reint konkret ut på?

- Det vil eg ikkje gå i teknisk detalj på, svarar han.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg argumenterer ikke mot eldrift som sådan, tvert om ser jeg mange nisjer hvor det gir mening. Faktisk vurderte jeg eldrift til jolla, men det ble for dyrt.

 

Dagens batterier gir ikke nok energi ifht vekt til at det er realistisk å basere en hurtigbåt fra Oslo til Sætre og tilbake igjen etter kort opphold på batterier, det kreves alt for mye ebergi. Om dette skulle være teknisk gjennomførbart, så tviler jeg fortsatt på at det er økonomisk gjennomførbart. Jeg vedder gjerne på at dette ikke blir realisert dette dekadet, evt at det blir realisert som et hybridprosjekt.

Å drive en passasjerbåt i plan kreves enorm energi. Det sier deg selv at når en liten sjark må lades 240 ganger i året x 10 timer som går med skrogfart 2400 timer i året med lading, så må nok en hurtigbåt lades mellom hver tur!! passer vel dårlig med ruteplanen!

Skal det være noe slaks miljøgevinst må dem jo heller begynne å se på skipstrafikken.. lystbåter og småbåter er en liten promille. Husk at en supplybåt i nordsjøen forurenser like mye som ALLE lystbåtene i Norge!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...