Jump to content

Båter med elektrisk fremdrift i løpet av de neste 10 år?


jotto

Recommended Posts

Jeg lurer da på hvor lang tid det vil ta til Gøteborg, med EL båt?

Ha med aggregat, tror jeg.

Eller lang skjøteledning.

Det underlige er jo hvor s kal vi få strømmen fra, med bare elbiler og båter, når det ikke skal produseres strøm, verken vannkraft, vindkraft eller atom kraft. Eg spyr bare MDG, Miljøpartiet de GALE.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Faxen skrev 1 time siden:

...

Det underlige er jo hvor s kal vi få strømmen fra, med bare elbiler og båter...

Jeg kjører 20.000 km i året med en I-Pace (stor bil). Det går med 4000 kWh per år, noe som tilsvarer 25% av gjennomsnittlig energiforbruk for norske husholdninger. Fra SSB/ENØK finner jeg at dette er litt mer enn vi bruker på oppvarming av vann (20% av energiforbruket). Eller 615 dusjer à 10 minutter. Raffinering av råolje til bensin/diesel bruker i overkant av 2 kWh per liter. Så vi kommer oss faktisk unna med å ikke kjøpe den bensinen/dieselen kombinert med å montere et sparedusjhode. 
 

Nå er det slik at elbil krever litt mer planlegging, men fungerer helt fint for de fleste. Med båt er det annerledes - det er mer energikrevende og batteriene er foreløpig ikke gode nok. For ikke å snakke om ressursene (og miljøhensyn) ved svære batteripakker til noe som bare brukes i ferien. 

Link to post

@lr-80 du klarer nok ikke overtale dem, de er bestemte forbi rasjonell argumentasjon. Faktisk så bestemt at argumenter i mot deres syn får dem til å spy.

 

Dersom noen lurer på hvorfor vi forgubbes i dette forumet finnes svaret et par poster over denne.

 

Jeg synes det er trist at vi er slik. Vi burde være bedre enn å kalle de vi er uenige med for gale.

Link to post
lr-80 skrev for 2 timer siden:

Jeg kjører 20.000 km i året med en I-Pace (stor bil). Det går med 4000 kWh per år, noe som tilsvarer 25% av gjennomsnittlig energiforbruk for norske husholdninger. Fra SSB/ENØK finner jeg at dette er litt mer enn vi bruker på oppvarming av vann (20% av energiforbruket). Eller 615 dusjer à 10 minutter. Raffinering av råolje til bensin/diesel bruker i overkant av 2 kWh per liter. Så vi kommer oss faktisk unna med å ikke kjøpe den bensinen/dieselen kombinert med å montere et sparedusjhode. 
 

Nå er det slik at elbil krever litt mer planlegging, men fungerer helt fint for de fleste. Med båt er det annerledes - det er mer energikrevende og batteriene er foreløpig ikke gode nok. For ikke å snakke om ressursene (og miljøhensyn) ved svære batteripakker til noe som bare brukes i ferien. 

For å avspore denne tråden ennå litt mer:

Dette var interessant, vi vurderer sterkt (nesten bestemt) ny elbil med 99kwh batteri. Hvor får du statistikken fra? Regnet ut eller har du oversikt fra et sted? :)

(Har elbil nå, men den egner seg ikke til langkjøring, så ikke så interessant med strømforbruk.)

 

Ellers, sparedusj installerer jeg aldri!

https://images.app.goo.gl/yBQgvXk6M7CpGHwX7

Link to post

Jeg har Tibber app som registrerer forbruk til lading. Praktisk talt alt lades i garasjen, men det blir litt hurtiglading med noen måneders mellomrom. Krever litt planlegging til hytta (32 mil), så det hadde vært enklere med en dieselbil - spesielt (bare) på utfartsdager når det er ladekø.  2CCEE78F-34BD-4174-B3DF-4D62BAE4C1D9.png.c3f020a333ebfd0eb99eab44751d5666.png

Ellers tror jeg både sparedusj og elbil er eksempler på tilpasninger vi må gjøre som kanskje går litt utover komfort men som vi fint kan få til å fungere. 
 

Men å bytte til batterier for å spare 150 L diesel per sesong har jeg liten tro på. Men kunne vurdere det om motoren ryker - siden jeg har seilbåt. Må nok ha litt sporty innstilling da...

Link to post

Stilig, takk :) Vi bor i blokk og har en eller annen løsning på dette i sameiet, fungerer ikke topp, så vi er nok begrenset til hva vi kan få fra bilen.

 

Ellers ligger vi i bøye, så mye må nok forandre seg før elfremdrift er aktuelt for oss. Siden vi også har seilbåt ser jeg heller ikke store poenget. 

 

Gjentar spøken om sparedusj ;)

 

https://youtu.be/lyZ41rgC07o

Link to post
Profondo skrev for 4 timer siden:

Noen som har sett de?

 

Nei.

 

"nytt superbatteri snart ferdig utviklet" Har hørt det så mange ganger at det har blitt en klisje. For øyeblikket har vel Tesla sine pakker en energitetthet på 260 Wh/kg, og med samme utviklingstakt som vi har hatt, så er det forventet 300 Wh/kg i 2030.

 

Solid State batterier som blant andre QuantumScape jobber med, skal vistnok ligge på 380-500 Wh/kg, men differansen i seg selv gir jo ikke så mye tilit :rolleyes:Og som vanlig har vi ingen serieproduserte produkter på markedet. Det er vistnok forventet rundt 2025. Og da går nok uansett alt til VW i mange år før vi kan håpe på mer universale løsninger.

 

Redigert av PolarLi (see edit history)
Link to post

Ser på forumet gjennom årene om diskusjoner om brannfaren med bensin innenbordsmotor og eksplosjonsfaren der forum medlemer har advart folk om bruk av bensin innenbordsmotorer. Eksplosjonsfaren ved bruk av store lithium og lipo batterier er også ganske stor om det skjer noe med cellene i batteriet eller ved feil lading. Det å slukke en brann i denne type batterier er som regel svært vanskelig og veldig krevende og lar seg nesten ikke gjøre. Som elektriker så hadde jeg ikke turt å overnatte i en båt med store batteribanker slik som det trengs for bruk til fremdrift i elbåter. Batteridrift i biler er helt ok, men der har du muligheten til å stoppe bilen nesten momentant å rømme, samt at du som regel ikke overnatter i en elbil. 

Redigert av MorganX (see edit history)
Link to post
MorganX skrev for 3 timer siden:

Ser på forumet gjennom årene om diskusjoner om brannfaren med bensin innenbordsmotor og eksplosjonsfaren der forum medlemer har advart folk om bruk av bensin innenbordsmotorer. Eksplosjonsfaren ved bruk av store lithium og lipo batterier er også ganske stor om det skjer noe med cellene i batteriet eller ved feil lading. Det å slukke en brann i denne type batterier er som regel svært vanskelig og veldig krevende og lar seg nesten ikke gjøre. Som elektriker så hadde jeg ikke turt å overnatte i en båt med store batteribanker slik som det trengs for bruk til fremdrift i elbåter. Batteridrift i biler er helt ok, men der har du muligheten til å stoppe bilen nesten momentant å rømme, samt at du som regel ikke overnatter i en elbil. 

 

Ganske aktuelt å overnatte i div. elbiler. Noen har "camp mode" slik at bilen holder ønsket temp. og ventilasjon i bilen hele natten gjennom :smiley: Bilde av Tesla Model Y under.

Men for båter blir eldrift for spesielt interesserte og spesiell bruk. Bl.a. mindre dagsturbåter for de som ikke har det så travelt.

Hybrid-drift derimot har jo vært tilgjengelig i mange år. Genialt når man bare skal "putre" sakte rundt mye av dagen.

 

camp1.jpg.4073290bcdac0f39242b1229e7cebc79.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
MorganX skrev for 4 timer siden:

 Eksplosjonsfaren ved bruk av store lithium og lipo batterier er også ganske stor om det skjer noe med cellene i batteriet eller ved feil lading. Det å slukke en brann i denne type batterier er som regel svært vanskelig og veldig krevende og lar seg nesten ikke gjøre. Som elektriker så hadde jeg ikke turt å overnatte i en båt med store batteribanker slik som det trengs for bruk til fremdrift i elbåter. Batteridrift i biler er helt ok, men der har du muligheten til å stoppe bilen nesten momentant å rømme, samt at du som regel ikke overnatter i en elbil. 


LFP batterier som det vil være naturlig å bruke i lystbåt, og som forsåvidt også er på vei til bil,  er hverken brann eller eksplosjonsfarlige. Ikke bland sammen alt som begynner med noe på lithium..  Kortslutningstrømmen kan sikkert være en risiko for kringutrustning, men batterikjemien som sådann er stabil og ikke utsatt for runaways. 

Link to post
Faxen skrev for 15 timer siden:

Det underlige er jo hvor s kal vi få strømmen fra, med bare elbiler og båter, når det ikke skal produseres strøm, verken vannkraft, vindkraft eller atom kraft. Eg spyr bare MDG, Miljøpartiet de GALE.

 

Har du noen tanker om hvor mye strøm det går med til å produsere en liten bensin/diesel til bilen eller båten din?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Faxen skrev for 16 timer siden:

Det underlige er jo hvor s kal vi få strømmen fra, med bare elbiler og båter, når det ikke skal produseres strøm, verken vannkraft, vindkraft eller atom kraft. Eg spyr bare MDG, Miljøpartiet de GALE.

 

Skal du legge ned vannkraften?

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev 13 minutter siden:

 

Skal du legge ned vannkraften?

Den vannkraften vi i dag har dekker jo ikke dagens behov. Når det blir kalt importerer vi jo store mengder kullkraft fra Europa. Så skal vi elektrifisere mer bør vi vel bygge ut betydelig mer kraftproduksjon. Men det er det jo ingen som vill. Det er jo betydelig motstand mot både utbygging av kraftverk og overføringslinjer men strøm skal alle ha.

Link to post
Bårdp skrev 1 minutt siden:

Den vannkraften vi i dag har dekker jo ikke dagens behov. Når det blir kalt importerer vi jo store mengder kullkraft fra Europa. 

 

Når det ikke er kaldt så har vi for stor produksjon (vannføring) og må enten la vannet renne ut i havet eller selge strøm billig til utlandet. Strømmen vi importerer når det er kaldt her er i stor grad vindkraft, ikke kullkraft, fra Europa. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Bårdp skrev 1 minutt siden:

I år var det kalt både her og i Europa og alle kullkraftverk gikk for fult så den topp produksjonen som vår import kommer inn under kommer fra de kraftverkene som først reguleres ned nemlig kullkraftverkene.  Men det vil vi jo selvsagt ikke innrømme.

 

Det er ingen som har påstått at det ikke finnes kullkraftverk lengre. Men det blir helt klart mindre av dem, vi er i en overgangsfase.

 

Med dagens utvikling er det vanskelig å se for seg et samfunn som produserer mindre energi enn tidligere, og det har vel heller ikke skjedd tidligere. Vi trenger bestandig mer energi.

 

Jeg vil også si at jeg tror ikke alle er i mot alt, noen er for ting også, men de som er i mot bråker veldig mye. Og det gjelder jo egentlig mange av de som er for fossilt drivstoff også.

 

Vindkraft er fint det, ingen ting bedre enn å slå av motoren og la vinden fylle seilene.

Link to post
Bårdp skrev 56 minutter siden:

I år var det kalt både her og i Europa og alle kullkraftverk gikk for fult så den topp produksjonen som vår import kommer inn under kommer fra de kraftverkene som først reguleres ned nemlig kullkraftverkene.  Men det vil vi jo selvsagt ikke innrømme.

 

Det er vel ingen som ikke innrømmer hva du hevder her? For to år siden var rundt halvparten av den tyske strømproduksjonen basert på fornybarenegi, andelen har økt siden det, og grunnen til at strømmen nylig var vesentlig biligere på Sørlandet var fordi man importerte billigere kraft fra Tyskland. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

@Mouche det skifter fort. Nå har det vært kaldt og lite vind i Europa. Då blir strømprisen grisedyr, og nettet i Europa nær kollaps.

Så vindkraft bidrar i sin natur til både pristopper og bunner.

Pristopp når det er vindstille. Ofte samstemmer dette med at det også er kaldt og energibehovet er stort og vindmøllene ikke produserer noen verdens ting.

Prisbunn når det blåser akkurat passe, og man ikke vet hvor man skal gjøre av all energien som produseres. Da opplever man også negative strømpriser.

Link to post
Faxen skrev for 18 timer siden:

Det underlige er jo hvor s kal vi få strømmen fra, med bare elbiler og båter, når det ikke skal produseres strøm, verken vannkraft, vindkraft eller atom kraft. Eg spyr bare MDG, Miljøpartiet de GALE.

 

Synd at du spyr av de som prøver å finne en løsning for at vi alle skal kunne leve lenge her på kloden. Lite løsningorientert.

 

Ellers så tenker jeg at uansett teknologi må det da være positivt med utlippsløse løsninger i byer og andre plasser der folk er tett på hverandre. Om så noe av strømmen blir produsert av gass eller kullkraftverk, tenker jeg at det er lettere å få til effektiv rensing på ett slikt anlegg en på en million biler. Så gevinst er det uansett. Men dette er kun midlertidig, teknologien utvikles stadig i retning av utslippsfri kraftproduksjon. Vi må være en del av utviklingen, vi kan ikke vente til alt er perfekt før vi henger oss på. Da skjer det faktisk ikke noen utvikling. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Mouche skrev 1 time siden:

 

Det er vel ingen som ikke innrømmer hva du hevder her? For to år siden var rundt halvparten av den tyske strømproduksjonen basert på fornybarenegi, andelen har økt siden det, og grunnen til at strømmen nylig var vesentlig biligere på Sørlandet var fordi man importerte billigere kraft fra Tyskland. 

Mente det var pga stor kraftproduksjon på sørlandet, og manglende overføringskapasitet til andre deler av landet, at de hadde billig strøm. Sakset fra E24:

Han peker på at flaskehalser i nettet gjør at man ikke får levert like billig strøm til alle. I prisområdet på Sørlandet er det stor kraftproduksjon, og der er strømmen billigere enn i Oslo-området som har lite produksjon.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...