Jump to content

Støydemping Motorrom hva skal jeg velge?


BOBO II

Recommended Posts

Etter uhellet med båten hvor alt av isolasjon og tekniske ting + begge motorer er ute.er vi snart kommet til at motorrom snart skal isoleres støydempes. Fra før satt det gammelt eggeskall formet støyisolasjon i motorrommet. Som bilde under.

bilde

De som skal gjøre jobben mener at dette belegget er det beste og absorberer støy best og i tillegg det enkleste å montere da dette er mer fleksibelt og forme rundt hjørner og vanskelige hulrom.

Min oppfatning fra før uhellet er at dette søpler mye , mulig jeg som er noe sær men det kan også ha noe med at belegget er helt fra båten var ny.

Har også sjekket litt rund ang. priser. Watski tar kr 675.- pr plate for denne på 1X1m 

Ser også at Maritim og biltema plater er brukt mye av andre medlemmer. 

Jo mer jeg leser meg opp jo mer undrene blir jeg. Noen som har noen erfaring med å gå fra dette belegget til andre typer støydempings plater håper jeg noen kan gi meg noen tips. :smiley:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Jeg hjalp en kar med en Cranchi 39 som hadde isolasjon som så slik ut. Den smuldret opp og drøsset over alt, ville aldri hatt noe sånt i motorrommet. Hvis det er den typen du snakker om synes jeg ikke du er sær. Jeg har dessverre ikke noen konkret anbefaling til deg annet enn de tipsene jeg selv har lest her inne. Venter i spenning på svarene :smiley:

 

Ps, husker ikke årsmodellen på den Cranchien, men den var ikke gammel. Det var egentlig noe av det som forundret meg.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har slikt sort isolasjonsmateriale i skuta vi også.  Samme erfaring som dere.  Isolasjonen  smuldrer opp.

Tror også jeg vil prøve noe annet når det skal ut.  Leste i et båtblad at Thinsulate skal være bra både mot støy og 

som brannhemmende materiale.  Forhandles ikke i Norge men skal være mulig å få tak i borte i Sverige 

Link to post
Share on other sites

Jeg reiv ut madrass gummien med eggeskall for 1.5 år siden. Kjøpte denne fra biltema

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Lyddempingsplate-2000018990/

Det ble mye bedre. Tidligere var det ikke mulig å prate når jeg stod på dekk med noen i kabinen. Etter at jeg byttet var det mulig. Men en erfarenhet er at forarbeidet til limingen må göres nöye.

Jeg er I hvertfall fornøyd.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...