Jump to content

Ønsker brukt flybridgebåt til maks 1,2 million, hva finnes?


Dykker

Recommended Posts

Men brukt Vaagen for man ikke til 1,2.

 

Nei, det stemmer. Det var kun ment som en tilbakemelding på at Viksund 360 er det største alternativet med en motor.

 

 

Vaagen med singelinstalasjon...

Trodde nesten den skulle trenge dobbel.

 

Det kommer kanskje an på hvor stor den motoren er da -

Link to post

Denne tråden kunne vel like gjerne vært din Worry før du kjøpte den flotte Rivieran?

Hvilke alternativer vurderte du?

..

St.Cruz er nok en mere moderne båt designmessig og løsningsmessig. Den er ganske mye større enn Rivieraen. Trådstarter, eller rettere sagt, madammen hans, hadde ønske om seng foran med inngang fra begge sider. Det har ikke Rivieraen. Min båt er bygget som en 30-foter, St.Cruz er bygget som en 34+. Jeg hadde budsjett på 1.0, ikke 1,2, og da blir St.Cruz noen år eldre. Jeg kjøpte min grunnet 2010-modell maskin på aksling og betydelige oppgraderinger. Jeg hadde ønsket meg Riviera i mange år. Gammeldags, flott båt, som jeg alltid har likt. Men den blir for liten og gammeldags for mange, det forstår jeg godt ! Alternativet mitt var Skilsø 33FB. Ikke så mange av de med aksling. Fine de også, men jeg liker løsningen og kvaliteten i Rivieraen bedre.

Lykke til på båtjakten !

Link to post

Ja, jeg tenker mye på det. Båten vi har idag er rimelig å vedlikeholde og å drifte. En motor av type Yanmar290 6LPA, enkel teknikk ellers i båten. Det er nettopp dette som Worry II påpeker at jeg er veldig i tenkeboksen med å bytte til større båt. Skjønner rederinnens ønsker, men ser for meg at vedlikehold og andre utgifter blir betydelig høyere enn de vi har med vår enkle båt.

Båtgleden har jeg ikke lyst til å miste hvis vedlikeholdsutgiftene og andre utgifter blir for høye.

 

 

 

Link to post

Ja, jeg tenker mye på det. Båten vi har idag er rimelig å vedlikeholde og å drifte. En motor av type Yanmar290 6LPA, enkel teknikk ellers i båten. Det er nettopp dette som Worry II påpeker at jeg er veldig i tenkeboksen med å bytte til større båt. Skjønner rederinnens ønsker, men ser for meg at vedlikehold og andre utgifter blir betydelig høyere enn de vi har med vår enkle båt.

Båtgleden har jeg ikke lyst til å miste hvis vedlikeholdsutgiftene og andre utgifter blir for høye.

Om du holder deg til enmotors kan du fint gå opp til VP D6/435 uten at dette skremmer vannet av driftskostnadene (drivstoff og service). Med tomotors går det jo noe mer men det er også et must når båten passerer 40 fot og vekta er doblet jamført med 34 fotingen.

Link to post

Denne var jo veldig fin, men 190 båtpenger over budsjett. Men med Yanmar290 6LPA motorer.

 

Sealine F37 2000

 

http://www.finn.no/64041708

 

Vi har søsterskipet til denne med samme utstyr. Vi er fornøyd med båten, større salong enn P38 og F38, men det får du igjen med trangere cabiner. Men der skal man jo bare sove.

 

Disse er rimelig å drifte, vi kjørte Hvaler Gøteborg tur retur for 430l diesel.

 

28 knop har vi aldri sett, det må være med tomme tanker og jolle og aggregatet stående på land.

 

Ligger på Grimsøy hvis du vil titte

Link to post

Viktig som det blir påpekt med drivstofføkonomi og ikke minst vedlikehold. Hvis det skulle bli slik vi kjøper ny bruktbåt (forutsatt at nåværende båt blir solgt), så heller vi mot Fairline Phantom eller Sealine 37F. Men tenker også på Viksund St. Cruz med enkelinnstallasjon VP D6/435, allikevel om dette blir en litt annen båttype.

Ble litt forundret over drivstofforbruket til Marida med 2x Yanmar290 6LPA. Det er ikke store forskjellen fra min båt nå med en stk Yanmar290 6LPA. Bruker ca 35-40 l/t i rundt 20 knop.

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post

Vi har et vennepar med en Sealine 34F. Fin båt!

 

Det eneste som jeg tenkte som noe negativt med den er at man får kallesjen i bakhodet når man sitter på benken bak. Det burde vært litt mer avstand mellom benken og kallesjen. Kan hende 37-foteren er bedre sånn? De byttet også ut den ene kjøleskapet (eller var det fryser?) Inne til fordel for bedre skapplass i byssa.

Link to post

Gode poeng du har når du nevner størrelse på flybridge og rett kalesje bak så du slipper å sitte med hodet i kalesjen.

Nimbus 34 blir vel veldig trang med mye trapper og små rom i forhold til andre båter i samme størrelse, men, smak og behag.

Virker som trådstarter begynner å sirkle inn noen modeller.

Fairline kontra Viksund blir jo "samme" type båt, men en Fairline blir større, tyngre og "mer" båt.

Link to post

Angående skepsis til økt forbruk av diesel ved 2 store maskiner og stor båt: Ikke noe å tenke på! vi har aldri hatt billigere båthold (diesel og reperasjoner) enn ved nåværende båt!

2x370hk på 2 aklinger og 11 tonn båt! Går mye sakte med jevne "utblåsninger" og god marsj i 5-10 min hver 3 helg.

Klart...er vi i farten, renner det gjennom ca 100l/t....

Velger du FB forlenger du sesongen vesentlig. Vi avsluttet 2014 og startet 2015 på en øy i Ryfylke...Herlig ;-)

Lykke til og kan trygt anbefale Phantom 37 som du viser til som et alternativ!

bilde

Link to post

Selve servicekostnadene synes jeg på ingen måte er avskrekkende hva gjelder tomotors. Jeg vil anta at for en akslingsbåt med årlig bytte av sink, motorolje, filter etc. så havner ikke kosten på over 8-10 tkr tilsammen på et normalår, iallefall ikke om du har en nyere motorgenerasjon med hydr. løftere etc.

 

Enkelte år blir litt annerledes når de større servicene kommer med bytte av frostvæske, gearolje etc. men fortsatt ikke avskrekkende. Tomotors akslingbåt er nok rimeligere å eie motormessig enn en enmotors aggregatbåt vil jeg anta.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...