Bjørn Løvjomås Svart 14.September.2015 Link til dette innlegget Svart 14.September.2015 Oppgradering på gang?:)Nedgradering Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Komodo Svart 14.September.2015 Link til dette innlegget Svart 14.September.2015 Men brukt Vaagen for man ikke til 1,2. Nei, det stemmer. Det var kun ment som en tilbakemelding på at Viksund 360 er det største alternativet med en motor. Vaagen med singelinstalasjon... Trodde nesten den skulle trenge dobbel. Det kommer kanskje an på hvor stor den motoren er da - Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Dykker Svart 14.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2015 Sporer ikke tråden litt av? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 14.September.2015 Link til dette innlegget Svart 14.September.2015 Denne tråden kunne vel like gjerne vært din Worry før du kjøpte den flotte Rivieran? Hvilke alternativer vurderte du? .. St.Cruz er nok en mere moderne båt designmessig og løsningsmessig. Den er ganske mye større enn Rivieraen. Trådstarter, eller rettere sagt, madammen hans, hadde ønske om seng foran med inngang fra begge sider. Det har ikke Rivieraen. Min båt er bygget som en 30-foter, St.Cruz er bygget som en 34+. Jeg hadde budsjett på 1.0, ikke 1,2, og da blir St.Cruz noen år eldre. Jeg kjøpte min grunnet 2010-modell maskin på aksling og betydelige oppgraderinger. Jeg hadde ønsket meg Riviera i mange år. Gammeldags, flott båt, som jeg alltid har likt. Men den blir for liten og gammeldags for mange, det forstår jeg godt ! Alternativet mitt var Skilsø 33FB. Ikke så mange av de med aksling. Fine de også, men jeg liker løsningen og kvaliteten i Rivieraen bedre. Lykke til på båtjakten ! Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 14.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2015 Denne var jo veldig fin, men 190 båtpenger over budsjett. Men med Yanmar290 6LPA motorer. Sealine F37 2000 http://www.finn.no/64041708 Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 14.September.2015 Link til dette innlegget Svart 14.September.2015 Ingen tvil om at det skjer mye for hver 200-lapp du går opp fra 1 sværing. Viktig å stoppe før vedlikeholdsutgiftene dreper gleden. Tenk deg godt om, for det er ganske mye dyrere med 2 av de maskinene du nå har 1 av. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 14.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2015 Ja, jeg tenker mye på det. Båten vi har idag er rimelig å vedlikeholde og å drifte. En motor av type Yanmar290 6LPA, enkel teknikk ellers i båten. Det er nettopp dette som Worry II påpeker at jeg er veldig i tenkeboksen med å bytte til større båt. Skjønner rederinnens ønsker, men ser for meg at vedlikehold og andre utgifter blir betydelig høyere enn de vi har med vår enkle båt. Båtgleden har jeg ikke lyst til å miste hvis vedlikeholdsutgiftene og andre utgifter blir for høye. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 14.September.2015 Link til dette innlegget Svart 14.September.2015 Ja, jeg tenker mye på det. Båten vi har idag er rimelig å vedlikeholde og å drifte. En motor av type Yanmar290 6LPA, enkel teknikk ellers i båten. Det er nettopp dette som Worry II påpeker at jeg er veldig i tenkeboksen med å bytte til større båt. Skjønner rederinnens ønsker, men ser for meg at vedlikehold og andre utgifter blir betydelig høyere enn de vi har med vår enkle båt. Båtgleden har jeg ikke lyst til å miste hvis vedlikeholdsutgiftene og andre utgifter blir for høye. Om du holder deg til enmotors kan du fint gå opp til VP D6/435 uten at dette skremmer vannet av driftskostnadene (drivstoff og service). Med tomotors går det jo noe mer men det er også et must når båten passerer 40 fot og vekta er doblet jamført med 34 fotingen. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 15.September.2015 Link til dette innlegget Svart 15.September.2015 Denne var jo veldig fin, men 190 båtpenger over budsjett. Men med Yanmar290 6LPA motorer. Sealine F37 2000 http://www.finn.no/64041708 Vi har søsterskipet til denne med samme utstyr. Vi er fornøyd med båten, større salong enn P38 og F38, men det får du igjen med trangere cabiner. Men der skal man jo bare sove. Disse er rimelig å drifte, vi kjørte Hvaler Gøteborg tur retur for 430l diesel. 28 knop har vi aldri sett, det må være med tomme tanker og jolle og aggregatet stående på land. Ligger på Grimsøy hvis du vil titte Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 15.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2015 (redigert) Viktig som det blir påpekt med drivstofføkonomi og ikke minst vedlikehold. Hvis det skulle bli slik vi kjøper ny bruktbåt (forutsatt at nåværende båt blir solgt), så heller vi mot Fairline Phantom eller Sealine 37F. Men tenker også på Viksund St. Cruz med enkelinnstallasjon VP D6/435, allikevel om dette blir en litt annen båttype. Ble litt forundret over drivstofforbruket til Marida med 2x Yanmar290 6LPA. Det er ikke store forskjellen fra min båt nå med en stk Yanmar290 6LPA. Bruker ca 35-40 l/t i rundt 20 knop. Redigert 15.September.2015 av Dykker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 15.September.2015 Link til dette innlegget Svart 15.September.2015 (redigert) Må sies at det med det forbruket ikke ble kjørt mye I plan. Mest I 7-8 knop. Vi hadde ferie. Redigert 15.September.2015 av Marida (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 15.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2015 Da skjønner jeg. Flott båt du har! Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 15.September.2015 Link til dette innlegget Svart 15.September.2015 Hva med en Nimbus 34 Commander som har litt av hvert ? Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 15.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2015 Nimbus 34 Commander har mye flotte løsninger, men FB blir for liten. Noen FB jeg har spesielt sansen for er de på Fairline 37 Phantom, Sealine F37 og Cranchi Atlantique. Store FB som trekker godt over akterdekket. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 15.September.2015 Link til dette innlegget Svart 15.September.2015 Vi har et vennepar med en Sealine 34F. Fin båt! Det eneste som jeg tenkte som noe negativt med den er at man får kallesjen i bakhodet når man sitter på benken bak. Det burde vært litt mer avstand mellom benken og kallesjen. Kan hende 37-foteren er bedre sånn? De byttet også ut den ene kjøleskapet (eller var det fryser?) Inne til fordel for bedre skapplass i byssa. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 15.September.2015 Link til dette innlegget Svart 15.September.2015 Gode poeng du har når du nevner størrelse på flybridge og rett kalesje bak så du slipper å sitte med hodet i kalesjen. Nimbus 34 blir vel veldig trang med mye trapper og små rom i forhold til andre båter i samme størrelse, men, smak og behag. Virker som trådstarter begynner å sirkle inn noen modeller. Fairline kontra Viksund blir jo "samme" type båt, men en Fairline blir større, tyngre og "mer" båt. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 15.September.2015 Link til dette innlegget Svart 15.September.2015 Tenk sikkerhet, og velg 2 motorer. Drivstoff forbruk er ikke værste. Det er ikke dobbelt forbruk selv om du har 2 motorer. Servicekostnad er dobbelt. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Andresh Svart 15.September.2015 Link til dette innlegget Svart 15.September.2015 Angående skepsis til økt forbruk av diesel ved 2 store maskiner og stor båt: Ikke noe å tenke på! vi har aldri hatt billigere båthold (diesel og reperasjoner) enn ved nåværende båt! 2x370hk på 2 aklinger og 11 tonn båt! Går mye sakte med jevne "utblåsninger" og god marsj i 5-10 min hver 3 helg. Klart...er vi i farten, renner det gjennom ca 100l/t.... Velger du FB forlenger du sesongen vesentlig. Vi avsluttet 2014 og startet 2015 på en øy i Ryfylke...Herlig ;-) Lykke til og kan trygt anbefale Phantom 37 som du viser til som et alternativ! Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 15.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2015 Helt enig med at 2 motorer er ekstra sikkerhet. Kjedelig å få motorstopp over Gule Humpen i SV med en motor. Har ofte tenkt på dette når vi har gått i heftig sjø med vår båt med enkelinnstallasjon. Holder derfor godt ut fra land i slikt vær. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 15.September.2015 Link til dette innlegget Svart 15.September.2015 Selve servicekostnadene synes jeg på ingen måte er avskrekkende hva gjelder tomotors. Jeg vil anta at for en akslingsbåt med årlig bytte av sink, motorolje, filter etc. så havner ikke kosten på over 8-10 tkr tilsammen på et normalår, iallefall ikke om du har en nyere motorgenerasjon med hydr. løftere etc. Enkelte år blir litt annerledes når de større servicene kommer med bytte av frostvæske, gearolje etc. men fortsatt ikke avskrekkende. Tomotors akslingbåt er nok rimeligere å eie motormessig enn en enmotors aggregatbåt vil jeg anta. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 15.September.2015 Link til dette innlegget Svart 15.September.2015 (redigert) Mulig det gir noe økt sikkerhet med 2 maskiner, men du dobler jo også risikoen for havari på "motoren". Redigert 15.September.2015 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 15.September.2015 Link til dette innlegget Svart 15.September.2015 Passerer man en viss båtstørrelse er det ikke lengre et valg om man vil ha enmotors eller tomotors. Ikke så mange merker der man på en og samme båt kan velge mellom disse to alternativene. Det går litt på sånne vurderinger. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 15.September.2015 Link til dette innlegget Svart 15.September.2015 (redigert) Helt enig der ! Finn først ut om båten må være så stor at den bør ha 2 motorer, eller klarer du deg, eksempelvis som nevnt 360 St.Cruz. Utrolig mye båt ! Redigert 15.September.2015 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 15.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2015 Begynner som dere skjønner, ønske i rekkefølge; Fairline 37 Phantom, Sealine F37 og Viksund 340/360. De to førstnevnte blir selvsagt twin innstallasjon og sistnevnte singel innstallasjon. Så da er det å prøve å få solgt nåværende båt, for så å se etter ny båt. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 15.September.2015 Link til dette innlegget Svart 15.September.2015 Denne 360'en ser ut til å være et alternativ i den klassen som etterspørres og med et robust motoralternativ: http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=63849139 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.