Tom Rør Startet 28.September.2015 Del på Facebook Startet 28.September.2015 Jeg har siden jeg var liten drømt om å ta ferie i Nordland, med egen båt, og nå er det i ferd med å bli realisert. Etter inspirasjon fra medlemmer som Regina lll, som ikke er skvetne for å dra langt med båten, blir Mon Bijou fraktet med båt fra Fredrikstad, til Bodø rundt St.Hans, og vi vil starte turen den 3 Juli. Da jeg har familie i området Bodø/Gildeskål, vil vi ta et par dager der, og Saltstraumen må vi innom, da jeg kun har vært der med skjærgårdsjeep, og ser for meg at det hadde vært morsomt å cruise litt der også. Tenkte å gå til Lofoten, og kanskje stikke nebbet innom Trollfjorden , da det ser morsomt ut. Tenkte å gå ut til Værøy og røst, for deretter å ta en lang strekke mot Helgeland. Klokkergården på Rødøy er også spikret, men utover det er alt åpent. Etter en ukes tid etter ankomst Bodø, setter vi kursen sørover i moderat fart, for å bruke ca 6 uker til Oslo. Håper det er tid nok for å kunne se en del av de flotte stedene vi har nedover kysten. Etter henteturen, har jeg sett mye fra Molde og sørover, men det blir noe annet å gå på sommerstid. Er ikke dette en tur som høres bra ut? Tips om fine steder å besøke tas i mot med takk. Tom Sitér dette innlegget Link to post
Lars O Svart 28.September.2015 Del på Facebook Svart 28.September.2015 Høres ut som en kjempefin tur.....ække litt misunnelig engang ! Da regner jeg med at lesestoffet og siklebilder er sikret for sommeren 2016. Lars O Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 28.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2015 Må lage en eller annen form for livesending på turen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 28.September.2015 Del på Facebook Svart 28.September.2015 Det der kommer nok til å bli en uforglemmelig tur. Litt tidlig å følge med på værmeldingen, kanskje.. Det er jo så mange fantastiske øyer, fyr og små tettsteder med masse maritim historikk. Med mAis, webkamera og BP-blogg er vi mange som allerede har begynt å glede oss. Du får bruke høst, vinter og vår på å forsikre deg om at alle systemer på P42'n er velsmurt og fri for potensielle problemer. Du har jo ikke hatt den så lenge, 2 år ? Tar jo litt tid å bli skikkelig kjent i alle kroker og kriker. Lykke til med planlegging, og hold oss oppdatert underveis. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 28.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2015 Skal ta skikkelig service på motorer i høst,og den skal lagres inne i vinter ,og der skal den få en kosmetisk strekk,med polering og teakshine. Har noen måneder på å få den ship shape før St.Hans også Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 29.September.2015 Del på Facebook Svart 29.September.2015 Spennende planer, og en tur som kan bli helt fantastisk! Kan du si noe om hvem som står for transporten av båten og pris for dette? Når det gjelder steder å besøke, så bør det tidligere fiskeværet Myken ytterst på Helgelandskysten, stå på lista! Stedet holdes "i live" av en gjeng ildsjeler. De har til og med eget whisky-destilleri der! Her er min rapport fra en tur med seilbåt i det aktuelle området for en del år siden: https://baatplassen.no/i/topic/59179-dr%C3%B8mmetur-med-seilb%C3%A5t-langs-nordlandskysten/?hl=myken Du finner flere "reisebrev", både her på båtplassen og på nettet forøvrig, hvis du søker litt. Lykke til med planleggingen! Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 29.September.2015 Del på Facebook Svart 29.September.2015 Dette må jo være drømmeturen, spesielt i godvær. Det landskapet vi har i nord er helt fantastisk. Lykke til med planlegging og gjennomføring! Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 29.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2015 Egil Ulvan Rederi skal stå for transporten, og det jeg husker ikke prisen, men jeg har tilbudet på mail. Hvis været blir sånn nogenlunde, kan det bli en båttur man aldri glemmer :-) Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 29.September.2015 Del på Facebook Svart 29.September.2015 Det blir en båttur du aldri vil glemme, uansett vær! Det viktigste er å avbestille lange perioder med vind og værfast. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 29.September.2015 Del på Facebook Svart 29.September.2015 Herlig! Vurderer samme tur, men frem og tilbake. Noen grunn til at du stopper i Bodø? Jeg ville forlenget til lofoten. Men det er jo lett en uke ekstra. Men du skriver at du har kjørt Molde Oslo før, det kan jo gå fort, heller ta inn litt tid der. Ut fra hukommelsen er det ca 1000 nm bra Bodø til Oslo, med 12 knop i snittfart er det 2 timer om dagen. Hvis du synes det er langt, legg inn ett par laaange dager. Da sluker du mil. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 29.September.2015 Del på Facebook Svart 29.September.2015 Selv har jeg trålet norkskysten opp og ned mange ganger og vært innom de fleste avkroker, og spessielt i nord er det meget vakkert! Det er vanskelig å nevne noen få steder.. det er så mange flotte steder man kan besøke og oppleve ting både i natur og i historisk sammenheng! det viktigste er å ta seg tid til å besøke steder og gjerne lese seg litt opp på forhånd! Jeg har vært veldig heldig å tjenestegjort på MTB og dermed besøkt de utroligste utposter og steder langs kysten i Nordnorge opp til grense Jacobselv. favoritter må være Helgelandskysten, Lofoten, Vesterålen men også mange flotte steder i Troms. Spesifikke steder Raftsundet, Risøyrenna, Trollfjorden, Sommarøy, Tinden i Øksnes. Værøy og Røst er helt spessielle steder. Har kryssa Vestfjorden i blikkstille flere ganger, men når SV kommer inn, så er det utrivelig i småbåt der! Trivelige steder og små byer og meget trivelig og gjestfrie folk! Tromsø, Harstad, Svolvær. Ikke til forkleinelse for Søringer, men nordlendinger er litt varmere og frodigere folkeslag! God planlegging og ikke minst nøyaktig følge med vær og værutvikling. Lytt til lokale folk ang. værutvikling og strømforhold. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
glalaks Svart 29.September.2015 Del på Facebook Svart 29.September.2015 Du får legge kursen bak sommerbåten så er livedekningen i boks;) Og så klart må du innom Norges vakreste by Trondheim;) Hitra og rundt der er det mye fint å se på. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
TICORA Svart 29.September.2015 Del på Facebook Svart 29.September.2015 Veeeldig misunnelig Tom. Ikke vært turen på egen kjøl men vært der mange ganger under min tid i marinen. Ellers enig i at Bodø er kjedelig mens Lofoten i fint vær kan en aldri se seg mett på. Ellers er øyriket utenfor Trondheimsfjorden også fantastisk. Trondheimsfjorden selv er et laaangt gjesp selv om Trondheim er en flott by. Bedre å ta fly dit. Vil følge dere på turen:-)) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 29.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2015 Innsiden av Lofoten skal besøkes, men da jeg har masse slekt i området rundt Bodø og Gildeskål blir det noen dager der før turen starter nedover.Jeg skal også sjekke ut hvor man mest sannsynlig får bra diesel langs kysten, så man kan unngå de stedene folk fraråder fylling på. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 29.September.2015 Del på Facebook Svart 29.September.2015 Det lyder fantastisk! Vi glæder os til rejseberetning med mange billeder fra en tur og et område, som mange af os misunder dig! Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 29.September.2015 Del på Facebook Svart 29.September.2015 Huhei, dette blir en fantastisk opplevelse, Tom! Kunne tenke meg det samme selv, men for øyeblikket er det vanskelig med lang nok sammenhengende sommerferie. Det skal uansett følges med på deres opplevelser langs den flotte kysten vår. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Tom Rør Svart 29.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2015 Får lang ferie av sjefen, etter harde forhandlinger :-) (meg selv) Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 29.September.2015 Del på Facebook Svart 29.September.2015 I know. :-) Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Hakkannen Svart 29.September.2015 Del på Facebook Svart 29.September.2015 Blir nok en opplevelse for livet Skal bli kjekt å følge med! Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 29.September.2015 Del på Facebook Svart 29.September.2015 Problemet med en slik tur er alle de fine plassene man ikke får tid til dra innom, men når turen planlegges god tid i forveien bør det være rimelig enkelt å i hvertfall plukke ut noen steder man må innom. I Lofoten ville jeg dratt innom Svolvær, Henningsvær, Nusfjord, og Reine. Er det vær til det ville jeg også gått gjennom Sundstraumen og tatt en tur på yttersiden av Moskenesøya. Ca. 20 nautiske sør for Bodø har du Inndyr, og litt lengre vest Sørfugløy. Vet ikke hvor mange jeg har møt der som har kommet inn på havnen på Sørfugløy utpå kvelden for så bare å dra videre neste morgen uten å bruke en liten time på land. De har en fantastisk godt ivaretatt bebyggelse der, og en lang fin strand et steinkast men ikke synlig fra småbåthavnen. Synd at så mange haster videre for de går glipp av mye, og det gjelder nok mange av de stedene man er innom når man er på tur. Myken og Rødøy er nevnt. Rett sør for Rødøy har du Melfjord, og Nordfjorden (tror det var VG som beskrev den som Nordnorges svar på Sognefjorden for noen år siden) som er en sidefjord til Melfjorden. Her kommer du nesten helt inn til Svartisen. Træna og Lovund er også verdt et besøk. Bodø, Sandnessjøen, og Brønnøysund er greie nok hvis man vil inn til en by, og det må man vel også gjøre en gang i blant. Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 29.September.2015 Del på Facebook Svart 29.September.2015 (redigert) Detta skall jag följa nöje då vi har nästa samma planer inför 2017 ?? Har sett stora delar från land men vill visa min fru denna fantastiska kust. Är 100% säker att båten kommer top of the line när du drar norrut utifrån det jag hört. Redigert 29.September.2015 av Svensk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 29.September.2015 Del på Facebook Svart 29.September.2015 (redigert) Kommer til å bli en herlig tur Tom. Lykke til videre med med planlegging og turen som kommer. Dette blir det vel en "skildring" av. Har du muligheten til en avstikker over til Lofoten, så gjør det. Der skal det være meget flott meg forstått. Redigert 29.September.2015 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Tom Rør Svart 29.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2015 (redigert) Jeg har familie på Inndyr Nevermind, og for en del år siden fikk vi han som drev kiosken på Inndyr før til å ta oss ut til Fugløya, hvor vi overnattet i sjarken hans. Vi så spekkhuggere,sel, og gud vet hva vi ikke så. Fugløya skal også besøkes, og det er klart at vi ikke rekker alt, men hvis livet farer vel med oss, så kan det bli flere turer senere også :-) Denne tråden skal brukes til å få tips fra lokalkjente, og folk som har vært på plassene før oss, akkurat som på henteturen vår 1 1/2 år siden. Redigert 29.September.2015 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 29.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2015 Har planer om tur til Lofoten, for vi hadde vært passe snøblinde hvis vi lot den sjansen gå fra oss Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 30.September.2015 Del på Facebook Svart 30.September.2015 Sør-Gjæslingan fiskevær sør for Rørvik anbefales sterkt om Folla er i godlune:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.