Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Lars Martin skrev for 5 timer siden:

 

Men jeg lurer på noe om motorkassa.
I vinklene i på ytterveggen har du avsluttet kjernematerialet ganske langt fra hjørnet. Hva er tanken rundt det? og har du gjort det samme ned mot bunnen?
Og hvorfor gjør du det ikke med avstiverene?

Hei Lars Martin!  Nå har jo @joachimo funnet fram hvor det står litt om dette. Hvis du blar deg tilbake til produksjon og montering av kassa finner du detaljerte beskriver. 

 

Årsaken til at avstivningsskottene er massive helt ut er fordi de står rett mot en flate på alle sider. Da var det lett å komme til for å laminere på begge sider av platene. En annen årsak er at det er raskere å lage panelene på den måten enn å trappe ned til enkeltlaminat. 

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev 1 time siden:

Ser bra ut, husk pidestall og trekkrør til teinehaler/ kraftblokk.

Det vil bli støpt en brakett på styrbord side framme for montasje av teinehaler hvis det var det du tenkte på?  Trekkrør er lagt fra stytekonsoll til rommet framme i baugen. Derfra kan jeg trekke kabler i kanalen bak skjørtekanten til haleren. 

Link to post
Share on other sites

Hadde håpet på å få støpt ferdig skjørtekantene i går, men da gikk dagen med på sykehuset med en datter med knekt kragebein. 

 

Fikk støpt ferdig babord side med fire lag. 

DSC_5563.JPG.ca15e679af2d67b7b514c89d8a7c6b94.JPG

 

DSC_5562.JPG.815bdd80add63301b808131d5638aacb.JPG

 

Men nå går det ei kule varmt med skoleavslutninger og det det ene med det andre, så da får vi se hva det blir tid til innimellom... 

Link to post
Share on other sites

Jammen rakk jeg ikke å støpe ferdig skjørtekanten på styrbord side etter skoleavslutningen :clap:

 

Det er litt stress å støpe så mange lag vått-i-vått når man holder på alene, kunne gjerne vært tre til den jobben. Først skal matte legges ut og fuktes, så skal man rulle ut luft. Men når det blir så langt strekk (5 meter her) blir det mange matter, og når den første er ferdig fuktet skulle man helst begynt å legge på neste lag med det samme. Så, når alle lagene er på plass og fuktet er det å rulle ut luft. Det er en kamp mot klokka før polyesteren begynner å herde :sweat:  Jeg delte støpejobben opp i to, og brukte 4,5 timer totalt på hele jobben. Da var mattene tilpasset og lagt i rekkefølge på forhånd. 

1642690159_21_06_1802.jpg.3770d8f2eb937f5dfe04ef3975c41e54.jpg

 

Da begynner det å se litt mer helhetlig ut :smiley:

1009410308_21_06_1801.jpg.28f6ca3d97c793418392de8751861e61.jpg

 

Noe støping gjenstår imidlertid før jeg kan coate. Den bakre skjørtekanten syntes jeg ble litt tynn, så der skal jeg legge på et par lag til. Her skal det også monteres hengsler til luka bak, så den må jo tåle litt. Jeg skal også flikke litt på hjørnene i framkant av lukekanten. 

1936655373_21_06_1803.jpg.17b73421ce47fab5122e02e3497dad43.jpg

 

Benken framme har kun ett lag glass midt på flata, så der skal jeg støpe på litt til. Bak pullertfeste på styrbord side skal det også støpes fast en brakett for montering av teinehaler. Når dette er gjort er det kun plata bak på toppen av kassa som gjenstår av støpearbeider.

1508026228_21_06_1804.jpg.d59173ca29e9e84fc1d00a7602f99976.jpg

 

Oppsummert i dag brukte jeg 2,9kg csm matte i tre ulike tykkelser og fire lag. Til dette brukte jeg 4,4kg polyester. Det gir meg en glassprosent på 66%, og det er jeg veldig fornøyd med. Normalt på CSM regner man jo 50% glass. Er man nøye når man ruller klarer man imidlertid å oppnå høyere glassprosent, noe som gir et sterkere og lettere produkt. Forutsetningen er selvsagt at man får fuktet mattene godt, og det følte jeg at jeg gjorde.

 

Dette gir 7,3 kg forbrukt materiell til styrbord side. For begge sider blir det altså 14,6kg materiell. I tillegg kommer plata bak benken, samt de tynne platene jeg limte fast for å støpe på. Rundt regnet kan man kanskje si at skjørtekantene tilsammen ble 20kg materiell. Ikke mye i seg selv, men mange bekker små gjør en stor å som de sa i gamle dager :giggle: Skjørtekantene er imidlertid en viktig del av båten, ikke kun for det visuelle, men også for stivheten i skrogsidene og styrken. Her skal jo også monteres pullerter og rustfrie rekker, så dette må tåle litt.

 

Duk

DSC_5566.JPG.190d7b90a81310211094cab1d235d6a1.JPG

 

Polyester 

 

 

 

DSC_5564.JPG

Redigert av Komodo
La til bilder fra telefon. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så har jeg fått svidd av noen timer på fredagskvelden med polyester og rulle. Begynte med et par timer med slipemaskin og T-skjorte, så det er ikke fritt for at det klør litt nå :sweat:

 

Her har skjørtekanten bak benken fått seg noen flere lag med matte. 

335371400_22_06_1801.jpg.8581054ccff46c5c0abaa6bca56acd42.jpg

 

Styrkemessig har jo ikke denne veggen den helt store betydningen, men siden jeg skal skru hengslene til luka i den vil jeg at den skal være litt solid. Begynte med en 10cm brei remse med 600g CSM (kan ennå skimtes), og la over fire lag med 150g.

2055014169_22_06_1806.jpg.9f49232655e1323d0f4b363ce13e6d55.jpg

 

Hjørnet bak på styrbord side var litt ujevnt, så der la jeg på 8-10 lag med biter som jeg rev opp. Da har jeg litt å slipe på for å få det plant. Har ikke tenkt å sparkle noe på dette.

1632044199_22_06_1807.jpg.73d177d3d9e9c12a0ffa6b27242f715a.jpg

 

Hjørnene på lukekanten fikk seg også litt forsterkning.

1891783207_22_06_1805.jpg.e7d5be54aff0a0f6506b06d21e88af3b.jpg

 

La også to lag på benken framme. Også der skulle hjørnene forsterkes. Årsaken til at disse hjørnene trengte litt forsterkning er at det er en sammenføyning her. For de som husker hvordan delene ble laget, så er det en hel radie i bakkant, mens framkanten er sammenføyd med det vertikale skottet.

1707619108_22_06_1802.jpg.efd79cbd80ad62a2f7398ce7352a2dbb.jpg

 

Da er det fremdeles to støpejobber som gjenstår inne i båten. Luka i dørken ligger og "rir" litt, så der må jeg enten støpe opp eller sparkle opp lukekanten litt. Tar ikke sjansen på å slipe på den uten å bygge opp litt ekstra først. Den behøver ikke være 100% plan, det er ikke noe problem å dra ned luka litt, men jeg vil ha den litt bedre.

450867655_22_06_1803.jpg.c42309056e3812b9de77629b59c28de8.jpg

 

Den andre støpejobben er å lage en brakett hvor jeg kan montere teinehaler. Braketten har jeg tenkt å plassere omtrent der det er merket med svart tusj.

1535272543_22_06_1804.jpg.274d7f5ce2778e75e095fcd516b9b50d.jpg

 

 

Vel, det var det for i dag, så får jeg se om jeg får gjort noe mer i helga. Ferietiden nærmer seg, og det er ikke fritt for at andre gjøremål presser seg fram :worry:

 

 

Lagt til:

 

Må også pønske ut en liten løsning her. Jeg ønsker å ha en plate i bunn av benken slik at det blir et praktisk oppbevaringsrom. Tenker at det er en fordel at den plata er delt opp i 3, og at den har anlegg på stringerene samt i skroget på hver side. Mulig jeg bør støpe fast noen klosser den kan ligge på. Har ikke bestemt meg for om jeg skal støpe plate, eller om jeg bare skal kappe til ei plate i kryssfiner....

22.06.18 08.jpg

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fem timer med sliping og støvsuging senere var båten stort sett renslipt og mattet ned for coating. 

1539298117_23_06_1801.jpg.ef3dd83dc6e65cad114b79b0f3bf652c.jpg

 

Kanten utvendig ble slipt ren for "skjegg" og rundet. Etter litt ettertanke tror jeg at jeg vil maskere fenderlista og coate helt ned til den. Det er uansett en del sår som må sparkles opp, f.eks. bak der flaggholderen har stått.

1259811559_23_06_1802.jpg.51c23ca76760216cdb263bb4cdcfa8ce.jpg

 

Da kunne jeg endelig begynne å lage brakett til teinehaler. Til dette gjenbruker jeg glassfiberbiter som jeg kappet ut da skroget ble renskjært. Her er den øvre plata satt fast med sparkel. Litt godt med herder i og litt varme med varmepistol, så kan tvinga fjernes nesten med det samme.

1487288675_23_06_1803.jpg.9f847382f21e72fd94dd0e75ec7c62f3.jpg

 

Så støpte jeg den fast med fire lag på hver side. Sideplater ble også tilpasset etter mal. 

555103906_23_06_1804.jpg.c125401156820047cdbf1a5224fad272.jpg

 

 

1098668684_23_06_1805.jpg.67df6cf2dfa49537d8a1b0daba81ae1f.jpg

 

Men da var det jaggu kvelden og vel så det, så mer rakk jeg ikke i dag...

Link to post
Share on other sites

I dag fikk jeg gjort ferdig braketten til teinehaleren. 

 

Her er delene satt sammen med sparkel, og noen remser er lagt mot skroget.

53434451_24_06_1801.jpg.92ec720d0dc4bf757b6c751f117556f0.jpg

 

Og så ferdig støpt. Litt sliping må også til før coating.

2028447841_24_06_1802.jpg.b91a2cacd12ae8d61f0697772ddfc7e1.jpg

 

Grublet en stund på hva jeg skulle gjøre med lukekanten i dørken som har blitt litt ujevn i høyden. Forsøkte å legge på sparkel på kanten, men det ble bare knot. Gikk derfor for det samme trikset som jeg nå har brukt flere andre steder-  støpe på ei smal remse med glassfiber langs kanten. Etterpå kan jeg da sparkle mot den, og runde av hjørnet til slutt. Mulig jeg legger et par lag av den tynne 150g. matta over til slutt også, vi får se.

1073950422_24_06_1803.jpg.bbc89dc6e6bd63d9ca14404a64c97100.jpg

 

En annen ting jeg grublet litt på er fenderlista. Er det noen som vet om den er sveiset bak dette beslaget, eller er det bare en skjøt? Vurderer å sleppe den opp for å få litt avstand til skroget når jeg skal coate langs kanten.

930155949_24_06_1804.jpg.865c440b96f59fd2212c40f7b8ca9a5c.jpg

Link to post
Share on other sites

Fenderlisten er neppe sveist. Er det orginal list? den ser ganske ny ut. Er det en gammel list vil den trolig være sprø og neppe egnet til å ta av og på igjen. Uansett nye eller gammel må listen varmes godt i en krabbekoker e.l. før du tar den på (igjen). Ha noen jekkestropper, et par gummihammere og en varmluftspistol klar, her bør det være minst 2-3 mann. 

Link to post
Share on other sites

Flott arbeid, er en glede å saumfare oppdateringer i tråden! Men vær litt snill mot seg selv nå?

 

Plata inni akterbenken skal slik jeg forstår det være løs, og vil ligge noenlunde tørt. Kryssfiner vil holde i årevis, for ikke å si tiårevis.

 

La fenderlista sitte på, masker godt før du coater. Som flere har vært inne på, mye jobb å bytte, ikke gratis med ny heller.

Redigert av Sjøvind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange takk for tilbakemeldinger karer! 

 

Men etter slike utsagn:

Gunga Din skrev for 2 timer siden:

, en hestejobb hvis du skal ha av og på den.

 

Tror jeg nok at jeg gjør som Sjøvind sier...

Sjøvind skrev 21 minutter siden:

La fenderlista sitte på, masker godt før du coater. Som flere har vært inne på, mye jobb å bytte, ikke gratis med ny heller.

 

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått jobbet litt mer med lukekanten. Det ble en prosess over flere økter. Selvsagt ikke den enkleste og raskeste måten, men siden det ble litt grubling underveis så ble det som det ble. Tror det er bra nå.

 

Som man ser på bildet lenger opp så startet jeg med å laminere på en strimmel  med 600g csm på innsiden av lukekanten. Når den hadde herdet smurte jeg på litt polyester så hele strimmelen ble hard. Så blandet jeg en vending med sparkel av polyester og sagflis. For å få den passe seig tilsatte jeg litt slipestøv av glassfiber. Så la jeg på et raust lag rundt hele kanten med denne vellingen. Da det hadde herdet slipte jeg ned kanten slik at luka lå greit. Så ble det en runde til med sparkel fra utsiden av radien, der hadde jeg opprinnelig ingen støtte å sparkle mot. Så ble det ny runde med sliping, og til slutt la jeg to lag 150g csm over hele kanten. Denne tynne matta rev jeg for å få minst mulig synlige skjøtekanter på dørken. Slik ble resultatet da. Her er det bare å dra over med 40 papir og coate.

608362388_01_06_1801.jpg.38bf1959b51760a2f208d91e78c4e177.jpg

 

Slipte også over kantene på innstøpingen av braketten til teinehaler.

222711574_01_06_1802.jpg.641f2bafe5de9688a5865529d91ed2aa.jpg

 

Til slutt ble det også tid til noen mindre sparklejobber der fenderfester har vært osv.

 

Bak har jeg tidligere beskrevet hvordan jeg lappet igjen et hull der det har sittet en flaggstangholder. Den hadde fått medfart, så der var det skader tvers gjennom laminatet. Her hadde jeg tenkt å sparkle over før maling, men så fant jeg ut at det er like kjapt gjort å legge på noen lag med glassfiber slik at jeg kommer over på høyden. Overskytende blir bare slipt vekk, og da maler jeg topcoat rett på. 

 

Til slike småjobber blander jeg gjerne litt polyester i en liten blikkboks. Her 50g. En 1mg sprøyte er perfekt til å dosere herder til slike småskvetter.

1779820332_01_06_1804.jpg.f192a1dcaf65719335357e1000f65937.jpg

 

På forhånd hadde jeg klippet til 8-10 biter av csm. Siden jeg brukte rester av den tynne 150g matta måtte jeg ha ganske mange.

388348889_01_06_1803.jpg.326da8cfa204ff7fc81a50e0e803ba83.jpg

 

Da ble det slik. I morgen er det bare å slipe over, så er det klart for å coate.

1235751576_01_06_1805.jpg.3befef64f633f9a296bc5c4f78ac4aad.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Lekker teinehalerbrakett! :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Takk for det @WithVital og @NilsPils :thumbsup: 

 

Sløyebrett blir det, og det kommer nok til å bli klamret i rekka (som skal lages etterhvert...)  Hvis ikke blir det alltids plenty med muligheter for å lime eller skru fast fester i ettertid. 

 

Nå er jeg helt ferdig med støping innvendig i båten, så de siste dagene har jeg ruslet litt med noe småtteri som må på plass før coating.

 

I baugen var det to hull fra en bøyle som jeg hadde tenkt å montere tilbake. Av en eller annen grunn har det vært to slike fortøyningsbøyler i baugen, men når jeg hadde den opp ned støpte jeg igjen det ene festet. Etter nærmere ettertanke bestemte jeg meg for å sparkle igjen det andre festet også, og montere en ny bøyle litt lenger ned. Den nye bøylen jeg kjøpte hadde også litt større senteravstand mellom pinnene. I tillegg oppdaget jeg at hullene fra den gamle var boret ganske langt ut fra senter. Slik vil jeg ikke ha det.

 

Her har jeg fylt igjen hullene med glassfibersparkel. På innsiden er det forsterket med fem lag glassfiber. Bilder av det lenger bak i tråden.

1487582911_06_07_1801.jpg.1d96a09b19ccd6cd8bb71c3a871f8510.jpg

 

Så litt gelcoatsparkel

851507409_06_07_1802.jpg.c075db5d2de843979102ed181479e589.jpg

 

En annen ting jeg må gjøre er å bore noen hull på undersiden av styrekonsollen der alle gjennomføringer kommer opp. Heldigvis hadde jeg ikke kastet den gamle malen jeg lagde, så her har jeg klippet ut hull slik at jeg kan merke rett på konsollen.

1935172738_06_07_1803.jpg.30cc2e47f42a8d7b19ebf2a54ffafd0b.jpg

 

Og en annen liten detalj. Når jeg støpte plata som ble skott til benken framme laget jeg to utsparinger i divinycellen for drenering av vann fra rommet under benken. Inni disse utsparingene la jeg på to lag med glassfiber før jeg støpte inn skottet. 

25389450_06_07_1804.jpg.d7ef5078d0a8ed19e91869303c1f2e7e.jpg

 

Men etter at jeg støpte fast skottet ble hullene tettet, så de måtte freses opp med en liten dremel. Da ble det slik.

1417799135_06_07_1805.jpg.52288ec9bc054b245cc96d98cc19bc82.jpg

 

Det har også blitt en del sprut og søl med polyester på fenderlista, så den må fikses opp litt. Til det bruker jeg hjemmelagde skraper som jeg sliper sylskarpe. Når man drar over med dem høvler man rett og slett av det øverste oksyderte laget av gummien i fenderlista, og den blir som ny. Skrapene hadde jeg fra før, da jeg har gjort den samme jobben på Viksunden for noen år siden. Jeg bruker da flere skraper med forskjellige profiler i forhold til fenderlistas fasong. I første omgang skrapet jeg bare rent inntil kanten som skal coates.

51950543_06_07_1806.jpg.6fb59234623b6a122922504996b31eee.jpg

 

 

1327719306_06_07_1807.jpg.52cea4323792ff5dd492bf0829668a33.jpg

 

Deretter gikk jeg i gang med mer pussing. Denne gangen gikk jeg over alle kriker og kroker for hånd for å sikre at det ikke var noen glassfibertuster eller skarpe kanter igjen før jeg begynner å coate. Pusset også over alle rom innvendig, samt at jeg gikk over dørken og det meste av sidene en gang til. Den verste jobben var nedi oppbevaringsrommene under dørken og i benken bak. Der hadde det blitt en del klin og søl fra støping som måtte fjernes.

130153563_06_07_1808.jpg.e4b1712f9654338713294870e161e961.jpg

 

Avsluttet med en grundig støvsuging. En runde med aceton samt maskering av fenderlist, så er det klart for å rulle på litt topcoat :thumbsup:

1275515813_06_07_1809.jpg.2dd04b79c0e2541db2c78bf4066ce1de.jpg

 

Og jammen dukket det ikke opp en kompis med et nytt (gammelt) tig-apparat :thumbsup:  Greit å fornye seg litt. Det gamle apparatet er ikke fullt så avansert, så dette blir gøy å prøve :smiley:

761008244_06_07_1810.jpg.7e0e6bd1599191e3af9067edb619c8ba.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Dette er nok den mest fasinerende og interessante tråden jeg har lest noen gang! Er det helt feil av meg å små-grue meg tildu blir ferdig....?

For et fantastisk øye for detaljer, kunne ønske jeg hadde en brøkdel av det samme!  ....og ikke minst en vanvittig evne til å dokumentere fremdrift......

Redigert av Smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Dagen blir ikke denne samme uten denne tråden.... :wink:

 

Fantastisk morro å se hvor nøye du er med alt. Blir spennende og se resultatet på vannet, samtidig som det er vemodig å tenke på at det da drar seg mot slutten av denne fantastiske tråden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...