Jump to content

Stående rigg - dyform wire vs. rod?


quantumduck

Recommended Posts

Mulig jeg forvirrer litt men,  tidligere hadde jeg en Bavaria Macth med rod rigg.

En av ulempene med rod var vistnok at det er vanskelig å se om stagene begynte å bli svake i infestingen i forhold til wire. Du for da liten forvarsel før de ryker. Men dette er vel ikke noe problem de første 10 til 15 år.

Link to post
Share on other sites

 En får "hel ved" som sitter mye bedre enn en wire som er klemt på.

Nåja. Det var vel å forenkle det noe.

Swaging er noe mer enn å "klemme på". Swaging maskina bruker så høyt trykk at materialet blir stresset over flytgrensa. Du får en kaldsveis.

Ved swaging griper hele lengden av terminalen om wiren. Rod termineringa griper kun der fortykningen skjer.

Rodrigging ville jeg bare brukt dersom jeg kun seilte regatta. Og det gjør jeg ikke mer.

Turseilere bør også ha i bakhodet at wire rigging er hva som på nynorsk heter field repairable.

Stalok skjøter, Spelter sockets osv.

Link to post
Share on other sites

Takk for god forklaring på swaging Mulligan! Også enig i at på turbåter er wire å foretrekke. Men å ha med utstyr til reperasjoner på turseiling mener jeg er owerkill hvis en ikke krysser atlantern. Ser jeg slitasje på havet er det diesel nok ombord til å putre til land på all seiling i Europa. Ring å bestill ny wire hos nærmeste rigger, med leiebil får du hentet den på under ett døgn. (NordNorge er kanskje ett unntak, ref de som skulle sette fartsrekort Lindesnes - Nordkapp)

Link to post
Share on other sites

 

 

Har du referanser til litteratur på riggtrimming? Jeg har aldri lest noe om det, tuningguider forklarer lite hvorfor, mer hva en skal gjøre. Husker Terje Wang hadde noen sider i Seilas eller Seilmagasinet som var bra skrevet for noen år siden. Jeg er nerd nok til å bestille og lese det du foreslår. 

 

Her er et lite utvalg av bøker og dokumenter som jeg har hatt glede av å lese som omtaler rigg. Trim av rigg er jo litt esoterisk da det er vanskelig å lage universelle trimguider som passer for alle båter, men bedre forståelse av hvordan riggen fungerer kan jo slumpe å gi oss bedre forståelse av hvorfor noe fungerer. For min egen båt har jeg stort sett tatt utgangspunkt i trimguider laget av seilere med betydelig lengre fartstid enn meg selv. Min erfaring er at tuningguider for en-type ofte klaffer ganske bra (IF, Express). Dessverre sitter nok begrensingen i min egen båt i enden av rorkulten og ikke i riggen.

 

Tilfeldig rekkefølge:

 

-Sailing Rigs and Spars: Installation Maintenance and Tuning

  GT Foulis & Co Ltd, 1990

 

- The Art of Rig Tune and Bend

  Rick Turney (North Sails)

 

- The Nature of Boats

  Dave Gerr, 1995

  Denne er mer overordnet, men diskuterer blant annet forholdet rundt strukturell stivhet og effekten dette har på riggspenning.

 

- Aero-Hydrodynamics of Sailing

  Marchaj, 2000

  Skikkelig nerdebok for de som er glad i diagrammer

 

- Principles of Yacht Design

  Larsson & Eliasson, 2007

  Min favoritt for tiden. Tar for seg alle detaljer rundt materialbruk, dimensjonering og bruksområder samt effekten av ulike optimaliseringer.

 

Skal bla litt videre i bokhylla, men de fleste riggbøkene ligger fremdeles i båten.

Redigert av Grønnskollingen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

- Principles of Yacht Design

  Larsson & Eliasson, 2007

  Min favoritt for tiden. Tar for seg alle detaljer rundt materialbruk, dimensjonering og bruksområder samt effekten av ulike optimaliseringer.

Bestillte denne i 2014 utgave. Det har skjedd sykt mye på rigg trim de siste 10 - 15 årene, så eldre bøker er ikke relevante. Rigg design og materialer er det mindre endringer på. Skal se linken til Framtia når jeg får tid.

Link to post
Share on other sites

Takk for god forklaring på swaging Mulligan! 

Jeg aner en viss ironi.

Rene klemmeforbindelser som wireklemme o.l. holder ikke.

Utaskjærs er de ikke lov å bruke.

På den forrige båten min kom riggen uterminert.

Fant ingen seilmaker som kunne sette på termineringer, men jeg hadde noen kontakter i et verksted som drev med offshoreprodukter.

Endte opp med fem sertifikater i permen komplett med signert load-test.

Link to post
Share on other sites

Jeg aner en viss ironi.

.

Jeg hadde en elendig, forenklet forklaring. Du kom med en god forklaring. Overhodet ingen ironi. Korriger meg gjerne fremover, da kan vi lære mer.

 

Må innrømme at jeg nøyer meg med orginale terminaler. Jeg har modifisert noen rigger, men terminalene har jeg stolt på riggverkstedet. Har hatt brudd på kordeller i wire, og hele wire, men aldri brudd i rod. Terminaler har jeg heller ikke klart å ødelegge.

Link to post
Share on other sites

Ikke strictly on topic, men norske Lovinda Too hadde brudd i et underkant på vei fra Palmerston til Niue i Stillehavet tidligere i år. Riggen var halvannet år gammel rod.

 

Masta står stadig og de fikk tilsendt nytt underkant fra New Zealand, men jeg ville nok tenkt over aktuelt fartsområde før jeg gikk for en fornyet rodløsning. På regattabåter innaskjærs skjønner jeg godt valget.

Link to post
Share on other sites

 Mulig at kulhetsfaktoren er viktig for noen, men av de som seiler aktivt har jeg ikke sett så mye av det.

 

 

Det blir jo som å sette lavprofildekk på en gammel lada. Kjempekult. Men det var vel ikke mange gamle lada'er som ble levert med lavprofildekk fra fabrikken ... 

 

Match'en (på sin side) har stålramme som tar opp kreftene, ergo er den problemstillingen som ble reist i et tidligere innlegg ikke så relevant. Problemstillingen her er heller om man vil sette balongdekk på M3'en (kremt, eh, husk BMW er også fra Bayern :o), jeg ønsker ikke å "nedgradere" båten gjennom løpende vedlikehold ved å skifte til dacron seil, wire i stående rigg, og så videre. Det er penger å spare, men hvor kurant blir båten på bruktmarkedet til slutt? Og ikke minst, hvor morsom å seile frem til evt. salg? Hvis rod er kult får jeg bare ta det som en hyggelig bonus :o) 

 

Enden på visa er at ny stående rigg er bestillt, selv om det er et par år før tiden. Det er et avslag i pris her pga. arbeidsbesparelsen som på et vis går opp-i-opp med merkostnaden ved å bytte litt tidlig. Da er det like greit å gjøre det nå, å vente litt "ekstra" siden slitasje på båten har vært lav oppgjennom åra er jeg litt ukomfortabel med, det går 99,9% sikkert bra, men den siste tvilen kommer til å gnage når det blåser litt, om noen år. Bedre da å vite at alt er 100%.

 

Noterer forøvrig mange fine referanser til litteratur om rigg og trim, det blir god lektyre i vintermånedene.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rod må da være helt toppers. Den eneste svakheten er der gjengepartiet har høyest pariallast (om man kan benytte dette ordet). Det vil si der gjengene kommer ut av strekkfisken, og der gjengepartiet avsluttes. Men om man har litt omtanke og spyler med ferskvann, om det ikke skulle regne på et par måneder etter en ramsalt seilas i 35 graders varme, så må det være helt greit. Vet forøvrig ikke hvilken materialkvalitet det er i disse rod'ene. Og de som kutter (bør rulle) gjengene bør vite hva de driver med.

 

Hulda ville absolutt være en båt som ville kunne bruke rod. Nå har jeg denne wiren der kordelene er formet nærmest som trekanter.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bilde

 

Jeg bare måtte.. :-)

 

Så slik en, omsorgsfullt stylet, senket og lakkert på motormessa på Lillestrøm i helga, rørende ... sniff. Men den der ovenfor ser ikke fabrikkny ut akkurat, jeg nekter å tro annet enn at lavprofildekk ble betraktet som kapitalistisk og degenererende!

Link to post
Share on other sites

Quantumduck, når du en gang kommer over sjokket kunne det være interessant å vite hvor mye det koster å skifte rod... (håper det blir mange år til for min del :-)

 

35 båtpenger, og da er det et angivelig ganske stort avslag inne i bildet, pga. at stående rigg uansett skal av. 15 000 dyrere enn wire, så ren materialkostnad må være en del høyere. Og kanskje transportkostnader også? Har ikke shoppet rundt etter billigere, skulle det vært byttet annet sted ville jo besparelsen gått fløyten. 

 

Hvor lenge ville du ventet før bytte? Tror jeg uansett ville hatt trøbbel med å kose meg i kulingen når sakene var blitt over 15 år gammelt ... Det er nok sannsynlig at det ville holde dobbelt så lenge, men man får intet forvarsel, og det er jo ikke så artig når det ryker.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...