Lett match Svart 22.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2015 Mulig jeg forvirrer litt men, tidligere hadde jeg en Bavaria Macth med rod rigg. En av ulempene med rod var vistnok at det er vanskelig å se om stagene begynte å bli svake i infestingen i forhold til wire. Du for da liten forvarsel før de ryker. Men dette er vel ikke noe problem de første 10 til 15 år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 22.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2015 En får "hel ved" som sitter mye bedre enn en wire som er klemt på. Nåja. Det var vel å forenkle det noe. Swaging er noe mer enn å "klemme på". Swaging maskina bruker så høyt trykk at materialet blir stresset over flytgrensa. Du får en kaldsveis. Ved swaging griper hele lengden av terminalen om wiren. Rod termineringa griper kun der fortykningen skjer. Rodrigging ville jeg bare brukt dersom jeg kun seilte regatta. Og det gjør jeg ikke mer. Turseilere bør også ha i bakhodet at wire rigging er hva som på nynorsk heter field repairable. Stalok skjøter, Spelter sockets osv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pacuare Svart 22.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2015 Takk for god forklaring på swaging Mulligan! Også enig i at på turbåter er wire å foretrekke. Men å ha med utstyr til reperasjoner på turseiling mener jeg er owerkill hvis en ikke krysser atlantern. Ser jeg slitasje på havet er det diesel nok ombord til å putre til land på all seiling i Europa. Ring å bestill ny wire hos nærmeste rigger, med leiebil får du hentet den på under ett døgn. (NordNorge er kanskje ett unntak, ref de som skulle sette fartsrekort Lindesnes - Nordkapp) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grønnskollingen Svart 22.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2015 (redigert) Har du referanser til litteratur på riggtrimming? Jeg har aldri lest noe om det, tuningguider forklarer lite hvorfor, mer hva en skal gjøre. Husker Terje Wang hadde noen sider i Seilas eller Seilmagasinet som var bra skrevet for noen år siden. Jeg er nerd nok til å bestille og lese det du foreslår. Her er et lite utvalg av bøker og dokumenter som jeg har hatt glede av å lese som omtaler rigg. Trim av rigg er jo litt esoterisk da det er vanskelig å lage universelle trimguider som passer for alle båter, men bedre forståelse av hvordan riggen fungerer kan jo slumpe å gi oss bedre forståelse av hvorfor noe fungerer. For min egen båt har jeg stort sett tatt utgangspunkt i trimguider laget av seilere med betydelig lengre fartstid enn meg selv. Min erfaring er at tuningguider for en-type ofte klaffer ganske bra (IF, Express). Dessverre sitter nok begrensingen i min egen båt i enden av rorkulten og ikke i riggen. Tilfeldig rekkefølge: -Sailing Rigs and Spars: Installation Maintenance and Tuning GT Foulis & Co Ltd, 1990 - The Art of Rig Tune and Bend Rick Turney (North Sails) - The Nature of Boats Dave Gerr, 1995 Denne er mer overordnet, men diskuterer blant annet forholdet rundt strukturell stivhet og effekten dette har på riggspenning. - Aero-Hydrodynamics of Sailing Marchaj, 2000 Skikkelig nerdebok for de som er glad i diagrammer - Principles of Yacht Design Larsson & Eliasson, 2007 Min favoritt for tiden. Tar for seg alle detaljer rundt materialbruk, dimensjonering og bruksområder samt effekten av ulike optimaliseringer. Skal bla litt videre i bokhylla, men de fleste riggbøkene ligger fremdeles i båten. Redigert 22.Oktober.2015 av Grønnskollingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 23.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2015 http://www.searchmagazine.se/News/view/5669 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
pacuare Svart 23.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2015 - Principles of Yacht Design Larsson & Eliasson, 2007 Min favoritt for tiden. Tar for seg alle detaljer rundt materialbruk, dimensjonering og bruksområder samt effekten av ulike optimaliseringer. Bestillte denne i 2014 utgave. Det har skjedd sykt mye på rigg trim de siste 10 - 15 årene, så eldre bøker er ikke relevante. Rigg design og materialer er det mindre endringer på. Skal se linken til Framtia når jeg får tid. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 23.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2015 Takk for god forklaring på swaging Mulligan! Jeg aner en viss ironi. Rene klemmeforbindelser som wireklemme o.l. holder ikke. Utaskjærs er de ikke lov å bruke. På den forrige båten min kom riggen uterminert. Fant ingen seilmaker som kunne sette på termineringer, men jeg hadde noen kontakter i et verksted som drev med offshoreprodukter. Endte opp med fem sertifikater i permen komplett med signert load-test. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pacuare Svart 23.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2015 Jeg aner en viss ironi. . Jeg hadde en elendig, forenklet forklaring. Du kom med en god forklaring. Overhodet ingen ironi. Korriger meg gjerne fremover, da kan vi lære mer. Må innrømme at jeg nøyer meg med orginale terminaler. Jeg har modifisert noen rigger, men terminalene har jeg stolt på riggverkstedet. Har hatt brudd på kordeller i wire, og hele wire, men aldri brudd i rod. Terminaler har jeg heller ikke klart å ødelegge. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Euklid Svart 24.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2015 Ikke strictly on topic, men norske Lovinda Too hadde brudd i et underkant på vei fra Palmerston til Niue i Stillehavet tidligere i år. Riggen var halvannet år gammel rod. Masta står stadig og de fikk tilsendt nytt underkant fra New Zealand, men jeg ville nok tenkt over aktuelt fartsområde før jeg gikk for en fornyet rodløsning. På regattabåter innaskjærs skjønner jeg godt valget. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 26.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 (redigert) Mulig at kulhetsfaktoren er viktig for noen, men av de som seiler aktivt har jeg ikke sett så mye av det. Det blir jo som å sette lavprofildekk på en gammel lada. Kjempekult. Men det var vel ikke mange gamle lada'er som ble levert med lavprofildekk fra fabrikken ... Match'en (på sin side) har stålramme som tar opp kreftene, ergo er den problemstillingen som ble reist i et tidligere innlegg ikke så relevant. Problemstillingen her er heller om man vil sette balongdekk på M3'en (kremt, eh, husk BMW er også fra Bayern :o), jeg ønsker ikke å "nedgradere" båten gjennom løpende vedlikehold ved å skifte til dacron seil, wire i stående rigg, og så videre. Det er penger å spare, men hvor kurant blir båten på bruktmarkedet til slutt? Og ikke minst, hvor morsom å seile frem til evt. salg? Hvis rod er kult får jeg bare ta det som en hyggelig bonus :o) Enden på visa er at ny stående rigg er bestillt, selv om det er et par år før tiden. Det er et avslag i pris her pga. arbeidsbesparelsen som på et vis går opp-i-opp med merkostnaden ved å bytte litt tidlig. Da er det like greit å gjøre det nå, å vente litt "ekstra" siden slitasje på båten har vært lav oppgjennom åra er jeg litt ukomfortabel med, det går 99,9% sikkert bra, men den siste tvilen kommer til å gnage når det blåser litt, om noen år. Bedre da å vite at alt er 100%. Noterer forøvrig mange fine referanser til litteratur om rigg og trim, det blir god lektyre i vintermånedene. Redigert 26.Oktober.2015 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 26.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 (redigert) Rod må da være helt toppers. Den eneste svakheten er der gjengepartiet har høyest pariallast (om man kan benytte dette ordet). Det vil si der gjengene kommer ut av strekkfisken, og der gjengepartiet avsluttes. Men om man har litt omtanke og spyler med ferskvann, om det ikke skulle regne på et par måneder etter en ramsalt seilas i 35 graders varme, så må det være helt greit. Vet forøvrig ikke hvilken materialkvalitet det er i disse rod'ene. Og de som kutter (bør rulle) gjengene bør vite hva de driver med. Hulda ville absolutt være en båt som ville kunne bruke rod. Nå har jeg denne wiren der kordelene er formet nærmest som trekanter. Redigert 26.Oktober.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 26.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 Quantumduck, når du en gang kommer over sjokket kunne det være interessant å vite hvor mye det koster å skifte rod... (håper det blir mange år til for min del :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørkski Svart 26.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 Det blir jo som å sette lavprofildekk på en gammel lada. Kjempekult. Men det var vel ikke mange gamle lada'er som ble levert med lavprofildekk fra fabrikken ... Jeg bare måtte.. :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 26.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2015 denne har også stålramme som fordeler kreftene, og bør tåle rod ja. Rodracer Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 27.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2015 Jeg bare måtte.. :-) Så slik en, omsorgsfullt stylet, senket og lakkert på motormessa på Lillestrøm i helga, rørende ... sniff. Men den der ovenfor ser ikke fabrikkny ut akkurat, jeg nekter å tro annet enn at lavprofildekk ble betraktet som kapitalistisk og degenererende! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 27.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2015 (redigert) Quantumduck, når du en gang kommer over sjokket kunne det være interessant å vite hvor mye det koster å skifte rod... (håper det blir mange år til for min del :-) 35 båtpenger, og da er det et angivelig ganske stort avslag inne i bildet, pga. at stående rigg uansett skal av. 15 000 dyrere enn wire, så ren materialkostnad må være en del høyere. Og kanskje transportkostnader også? Har ikke shoppet rundt etter billigere, skulle det vært byttet annet sted ville jo besparelsen gått fløyten. Hvor lenge ville du ventet før bytte? Tror jeg uansett ville hatt trøbbel med å kose meg i kulingen når sakene var blitt over 15 år gammelt ... Det er nok sannsynlig at det ville holde dobbelt så lenge, men man får intet forvarsel, og det er jo ikke så artig når det ryker. Redigert 27.Oktober.2015 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 27.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2015 Ikke billig, men det er annet som drar mye mer i kostnadsbildet. Enig i at det ikke er stas når man etterhvert føler at man nærmer seg tiden for at ting kan gå i stykker. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.