Siggesnurr Startet 24.November.2015 Del på Facebook Startet 24.November.2015 Hei! Er det flere på forumet her som har en slik båt? Jeg kjøpte en 9 mod nå i høst og fikk testet den en liten tur før den gikk i opplag. Båten virker svært godt bygget og jeg falt for skroget og den store uteplassen. Noen spørsmål har jeg selvfølgelig. Har noen erfaring med at båten ligger med svak "slagside" mot styrbord? Båten virker svært godt balanser i fart, men jeg irriterer meg litt over at den ikke ligger plant i vannet. (Vummins Mercruiser 350 og Mercruser XR drev) Skal forsøke å flytte varmtvannstanken fra styrbord til babord side nå til våren. Noen som har gjort dette tidligere? Hadde også vært flott om noen har teppegulvet i lugaren og kunne tegnet av noen maler av disse til meg da de manglet i min båt. Finnes det en snill sjel der ute? :) Skal selvfølgelig betale for tort og svie. Post bilder av brasilianerene deres under da, så ser vi hvor mange vi får samlet. Det begynner vel å være en del av disse båtene her til lands nå. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.November.2015 Del på Facebook Svart 24.November.2015 Lekker sak, har vært en av mine drømmebåter lenge. Hva slags motor har du? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
svendis Svart 24.November.2015 Del på Facebook Svart 24.November.2015 (redigert) Jeg var og hentet en sånn for en bekjent i helgen. La ut fra Grimstad kl 0730 på søndag og parkerte den i Bergen kl 2130. Da dette var en ren transport tur så har jeg ikke særlig brukserfaring med båten, men den virker ganske solid og tåler en del sjø. Var i perioder en del sjø oppover mot bergen, men var ikke under 16 knop. Stort sett lå farten mellom 22-24 knop til vi kom innaskjærs ved Karmøy. I denne stod det en Mercruiser 4.2 320hk og Bravo 3. Toppfart 33 knop 3200 o/min 25 knop 3400 0/min 28-29 knop Det som ikke fungerte på denne var vindusvisker og trim indikatoren på drevet. Vindusviskeren stoppet etter 1 min, noe som jo var typisk da det ble en del sjøsprøyt fra Grimstad til Arendal. Viskermotoren fant jeg inne i et skap på toalettet. Den var godt eiret etter lekkasje tilsynelatende over lengre tid. -Toalettet burde vært større. (Både selve skålen og rommet i seg selv) -Sitteputen på førerposisjon var i tynneste laget. Snakk om tresmak etter noen timer.. Noe trangt mtp beinplass og man sitter lavt -Piplet litt vann inn her og der. Spesiellet rundt luken i vindskjermen frem til dekk. Dette randt langs dashbordet og dannet en dam på dørken i hjørnet på førerplassen -Motorrom bør støyisoleres mer enn originalt. Det er ganske mye turbosus fra CMD -Fenderholder foran på styrbord bør flyttes. Der den står originalt blir midt i synsfeltet -Tankgiver (Diesel) var noe ustabil. Virket som den var skiftet til en med feil måleverdier. Ble en ekstra tankfylling for å være på den sikre siden. Det jeg kom på i farten, med lite brukserfaring :) Redigert 24.November.2015 av svendis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Siggesnurr Svart 25.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2015 Flott med litt tilbakemeldinger:) I min båt står det en CM 350. Legger ved et par bilder av gps-hastighet opp mot omdreininger. Jeg var selv og så på et par båter av samme type før jeg endte opp med denne. Jeg synes også putene virket "dårlig" polstret, men på denne var det nytrukket i marineinox og for en forskjell!Det var også splitter ny kalesje så så langt ser alt tett og fint ut. Enig i at toalettrommet er litt lite, men det holder for mine helgeturer og døra inn til toalett er også større fra 08 mod mener jeg. Gleder meg til å få prøvd den i litt mer sjø også da den virker bra sjødyktig. Svært enig i å isolere motorrom litt ekstra. Grom turbolyd, men blir muligens litt mye på langtur.. Gi meg et vink om det var teppegulv foran i båten som jeg kunne fått noen maler på:) Sitér dette innlegget Link to post
Siggesnurr Svart 11.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2016 (redigert) Her er noen bilder fra vårpuss og nylig sjøsatt etter lang vinter. har nå flyttet varmtvannstank for å få båten til å ligge rett i vannet uten den "slagsiden" som disse båtene opprinnelig har mot styrbord. Ble kjempefornøyd med det. Nypolert:) Nytt kjøleskap på plass. Matcher interiøret og den grå Niroxx'en bedre Har skjært til nye stoffmatter i lugaren. Jeg synes dette gir en bedre "kvalitetsfølelse" enn orginalmattene og når de allerede var borte fungerte dette svært bra. Uteplassen: Forbruket er helt ned mot 30 l/timen på 20 knop på gps'en er ikke ille: På vei hjem fra vinterlagring: I hjemhavn: Skal poste bilder av motorrom med flyttet varmtvannstank senere. Redigert 11.Mai.2016 av Siggesnurr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Siggesnurr Svart 27.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2016 Finvær ved brygga og første mulighet til å brette bakover kalesjen:) Linjelekker båt! Lys og flott stikk-kabin. Finnes værre steder å våkne på:) Til tross for den store uteplassen synes jeg fortsatt lugaren er bra. Sittegruppe foran fungerer kjempefint som dobbeltseng. God tilgang til stikk-køya med "åpen løsning". Skal få ordnet noen flere 12v-uttak foran da de har vært sparsomme på det på produksjonen. Greit å få ladet mobil, brett osv i lugaren også. Sitér dette innlegget Link to post
Siggesnurr Svart 30.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2016 Tok seg godt ut med bare topp også. Har brukt helga på renovering og oppussing av elektrisk i motorrom. Ekstra hyggelig når det er blankt, rent og 100%. Klar for flere sommerdager Sitér dette innlegget Link to post
Siggesnurr Svart 28.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2016 her kommer bilde av flyttet varmtvannstank da flere har etterspurt det. Flyttet helt akter på babord side. Slanger er forlenget og plate for montering er satt inn. Åpen båt. Klar for tur! :) En liten "midt-i-sesongern-puss" som ble avsluttet med Pure Wax. Nå er det slutt med "alt-i-ett-middel" for min del. Min bror som er på bildet er nok like lei av maskina som meg her, men smiler likevel:) Et bilde fra en tidlig morgen i Knarrlagsund på Hitra. Sommeridyll! Fotogen modell:) Har fått en god del timer på båten nå i sommer og blir mer og mer fornøyd. Måtte bytte ut batteriene og en hovedstrømbryter i starten på måneden. Nå er forbruksbanken bedre og båten har fått et dedikert startbatteri (Optima red top). Sakte, men sikkert begynner båten å bli slik jeg vil ha den. Sitér dette innlegget Link to post
Fibrafort Svart 3.August.2016 Del på Facebook Svart 3.August.2016 Utrulig fin båt du har. Har selv en Style 230 fra samme forhandler, dette er en av de som blir vurdert når 3 fot syken setter inn for alvor. Er det mye "styr" å ta ned kalesje eller er løsningen god? Ser at det er en på Finn nå fra Nord Trøndelag som ser riktig så pen ut. Er ikke din? http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=79432753 Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 3.August.2016 Del på Facebook Svart 3.August.2016 Flott båt det der Definitivt en modell som må testes når Biamen skal byttes ut! Ett spørsmål: hvordan er vindskjermen på den? Er den høy nok til at man ser igjennom i stedet for over den uten å måtte bøye seg ned? Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Siggesnurr Svart 3.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2016 Tusen takk for det. Alltid hyggelig å høre:) Jeg synes Style 230 er en snasen båt også, Fibrafort. Absolutt en båt du må vurdere om du skal opp litt i størrelse. jeg synes kallesjeløsningen på min er god. her kan alt bak Targa taes av med en glidelås og ut over det er det bare sidene foran som må av før kallesjen brettes bak. Helt ok løsning. Finn-annonsen du refererer til er ikke min båt, men får vurdere salg jeg også om samme syka skulle melde seg snart igjen. Min er to år eldre. Du får rope ut når interessen evt. melder seg:) Biam er også flotte båter, Kenneth:) Er det 800'n du har? Vindskjermen er høy nok til å se gjennom den og er godt skjermet når en er sittende i båten. Den tar også av veldig godt for alt bak slik at ikke alt flakser rundt når du får litt fart. Sitér dette innlegget Link to post
Fibrafort Svart 3.August.2016 Del på Facebook Svart 3.August.2016 Hvor lang sesond har du? Ser det er godt og mørkt på det ene bildet :) Mulig å ha sesong fra april- okt tiltross for at det er kalesjeløsning? regner med du har webasto. Kommer jeg i den situasjonen at jeg går for en Schaefer 300 er du den første jeg kontakter :) Trygt å kjøpe av noen som tar godt vare på og er lidenskapelig opptatt av båten Sitér dette innlegget Link to post
Siggesnurr Svart 4.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2016 Sesongen for min del er som regel fra mai og ut september, men det er i hovedsak pga at jeg ikke har brygga ute tidligere og senere. Greit å ha denne på land før høststormene setter inn:) I 2015 ble båten tatt opp i midten på november og det var absolutt ingen problemer å holde god temperatur i båten selv med lav utetemp. Ganske stor varmer på 5KW og 5 luftuttak fordelt på 1 i lugar, 2 bak i salong, 1 ved styreposisjon og 1 som defroster opp på vindskjerm, styrbord. Mulig at den norske kalesjen er bedre enn den orginale fra Brasil til å holde på varmen. (Produsert på Flataker Industrier) Det var hyggelig å høre:) Ligger det noen bilder av din båt her? Sitér dette innlegget Link to post
Fibrafort Svart 4.August.2016 Del på Facebook Svart 4.August.2016 Høres bra ut. Nei, jeg har ikke lastet opp noen bilder av min. Kan legge inn noen ila måneden :) God båthelg! Sitér dette innlegget Link to post
Fibrafort Svart 4.August.2016 Del på Facebook Svart 4.August.2016 når jeg har kjøpt din Siggesnurr kan du invistere i denne. Virkelig en flott båt. https://www.youtube.com/watch?v=VMn3tZmd6f8 Sitér dette innlegget Link to post
Siggesnurr Svart 5.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2016 Hørtes ut som en super plan Må bare vinne noen penger først God helg til deg også! Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 5.August.2016 Del på Facebook Svart 5.August.2016 Det så ut som en fin skute. Snodig ubestemmelig i størrelsen fra bildene dine :-) Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Siggesnurr Svart 5.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2016 Hei Lars Martin! Takk for det. For å gjøre det litt enklere så måler skuta 9,50m fra baug til bakerst på badeplattform:) Jeg tror jeg skjønner hva du mener med "sondig ubestemmelig" Sitér dette innlegget Link to post
Thomas Henriksen Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 Haha, nå måtte jeg le. Har kjøpt akkurat samme stol jeg også, og har den på samme sted. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas Henriksen Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 Men siggesnurr, har du også jabsco toalettløsning med elektrisk flush osv. Jeg klarer ikke å tømme septiktanken på min. Når jeg forsøker med "empty" knappen, vel, så kommer det lyd fra pumpa over septiktanken, men ingenting går ut. Ventilen i bunnen er åpen. Når jeg skal pumpe ut ved havnen via holding-åpningen, vil den bare tømme ca 30 %, 70 % ligger igjen i tanken. Har du noen tips eller erfaringer? Har forresten staket med stakefjær, det er ikke tett. Kanskje pumpa er gåen, selvom den visstnok aldri skal ha vært brukt før.. Litt frustrert ang toalettet ? Sitér dette innlegget Link to post
Siggesnurr Svart 9.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2016 Hei Thomas! Haha, kanonplass for kapteinstolen:) Jeg hadde samme problem med pumpa og til slutt ville den ikke gå lenger. Enda værre var det når nivå-systemet tullet og plutselig tømte tanken på spennende steder uten min tillatelse.. Dette elektriske nivå/tømme-systemet fra Jabsco er søppel. Jeg koblet av bryterpanelet og monterte en egen "trykk-og-hold-bryter" fra Jula (Art.nr:650044) direkte på strømmen til pumpa. Nå fungerer det som en drøm og båten har et svakt punkt mindre. Kan se om jeg får tatt noen bilder av det og sende deg:) Laget en liten brakett for bryteren rett under kanten på luka slik at den er lett tilgjengelig. Det enkle er ofte det beste osv.. :) Jeg skal ikke garantere at pumpa di ikke er defekt, men absolutt verdt et forsøk. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas Henriksen Svart 9.August.2016 Del på Facebook Svart 9.August.2016 Ja, med den sinnsykt herlige badeplattformen og stolen så kan jeg ikke tenke meg noe bedre sted å sitte på denne kloden :) :) :) Jøss, Kanskje strømbryter til kr 29,90 gjør susen. Når jeg hadde 90% full septiktank startet den automatisk å pumpe, eller, det jobbet, men den pumpet absolutt nada/ingenting. Når jeg trykker på manuell kommer det bare en liten dur, deretter gir den seg. Tror jeg sterkt skal vurdere denne ja. Må bare få pumpa til i det hele tatt å pumpe, ikke bare "late som". Vil veldig gjerne se hvordan du har gjort det ja. Jeg var så uheldig å miste en av de to putene på soldekket foran da jeg kjørte i plan en gang i sommer. Har du noen aning om hvem jeg kan kontakte for å bestille ny? Forstod det sånn at importøren i Stryn var konkurs: http://www.proff.no/selskap/north-atlantic-boats-as-konkursbo/stryn/-/IGGECEU0000/ Så er nå usikker på hvem jeg kan kontakte for en slik en stor pute. Ellers er jeg superfornøyd med båten. FOR EN UTEPLASS!!!! Går også skikkelig bra og trimplanene virker veldig bra. Jeg også merker at båten heller litt mot styrbord under plan, men dette kompenserer jeg lett med å sette høyre trimplan litt ned. Eneste som ikke er helt ok er tømming av septiktank + webasto, vil ikke avgi varme (bare blåser kald luft), men skal bestille service på denne. Har lyst til å montere en lett 12v led-tv. Vet ikke helt hvordan opplegget er ang å dra kabel her og der. Er forresten mektig misunnelig på det gråe Nirrox-trekket ditt. Det har jeg også lyst til å ha, men tipper det vil fort koste 30-40 000,- Skal få tatt noen finere bilder enn dette, for den er virkelig nydelig med kalesjen nede. Min er forresten helt grå på siden. https://baatplassen.no/bildearkiv/55/55911/20160709_113440.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/55/55911/20160709_113417.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Siggesnurr Svart 10.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2016 Det med pumpa høres akkurat ut som slik min hadde det tidligere. Jeg mistenker at den ikke får nok strøm via "kontrollboksen" som er montert på tanken. Du kan ganske enkelt koble pumpa direkte på strømledningen bare med å koble av og koble sammen disse hurtigkoblingene på ledningene slik at du får testet om den får mer fart da:) Det var muligens litt dårlig forklart, men du skjønner sikkert hva jeg mener når du ser under der:) Uteplassen er virkelig i en klasse for seg selv. Min forrige båt hadde bedre lugarplass, men selv oppdaget jeg at lugaren uansett kun ble brukt som soveplass så jeg var svært villig til å ofre litt av den for denne uteplassen. Vi sover fortsatt godt 4 stk i lugar. Ang. puten du mangler så er jeg sikker på at importøren kan hjelpe deg med dette. Jeg har hatt kontakt med han på både telefon og mail og det virket ok å bestille orginalutstyr via han fra Brasil. (Hans-Markus Ulvedal, hmulvedal@hotmail.com) Jeg syntes også båten var godt balansert i fart som du sier og trimtab'ene ordner resten. Grunnen til at jeg flyttet varmtvannstanken var for at båten ikke skulle ligge med svak "slagside" når den lå stille. Irriterte meg grønn at den lå slik:) Sikkert bare tvangstanker hos meg Jeg skal montere nytt strømuttak i lugaren med tanke på tv nå. Skal legge opp noen bilder når jeg er i gang med dette. Hos meg lå det allerede ledninger klare fremst i skapet på venstre side i lugaren. Det tipper jeg det gjør på din båt også. bestilte strømuttak med dobbel usb + sigarettenner-kontakt. NYDELIG BÅT DU HAR DER! Knallfin i grå!! Sitér dette innlegget Link to post
Thomas Henriksen Svart 11.August.2016 Del på Facebook Svart 11.August.2016 (redigert) Tusen takk for svar og tips Siggesnurr. Herlig at det finnes flere entusiaster enn meg. Jeg skal i hvert fall prøve å koble ledningen direkte, selv om jeg er helt tett når det kommer til elektronikk.. :) Redigert 11.August.2016 av Thomas Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Siggesnurr Svart 18.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2016 Da var mørket kommet til trøndelag igjen og ved en tilfeldighet fant jeg ut at det var skikkelig arbeidslys i motorrommet. Forhåpentligvis slipper jeg å må bruke de, men fungerte knallgodt:) Full belysning ute på brygga. Da det ene undervannslyset takket for laget ble det bilde uten den effekten denne gangen. Skal montere led-bar på trim-tab'ene til neste sesong så håper det bli tøft, Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.