Jump to content

Schaefer Yachts Phantom 290, erfaringer?


Siggesnurr

Recommended Posts

Hei! Er det flere på forumet her som har en slik båt? Jeg kjøpte en 9 mod nå i høst og fikk testet den en liten tur før den gikk i opplag. Båten virker svært godt bygget og jeg falt for skroget og den store uteplassen.

 

Noen spørsmål har jeg selvfølgelig. Har noen erfaring med at båten ligger med svak "slagside" mot styrbord? Båten virker svært godt balanser i fart, men jeg irriterer meg litt over at den ikke ligger plant i vannet. (Vummins Mercruiser 350 og Mercruser XR drev) Skal forsøke å flytte varmtvannstanken fra styrbord til babord side nå til våren. Noen som har gjort dette tidligere?

 

Hadde også vært flott om noen har teppegulvet i lugaren og kunne tegnet av noen maler av disse til meg da de manglet i min båt. Finnes det en snill sjel der ute? :) Skal selvfølgelig betale for tort og svie.

 

Post bilder av brasilianerene deres under da, så ser vi hvor mange vi får samlet. Det begynner vel å være en del av disse båtene her til lands nå.

bilde

Link to post

Lekker sak, har vært en av mine drømmebåter lenge. 

Hva slags motor har du?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg var og hentet en sånn for en bekjent i helgen. La ut fra Grimstad kl 0730 på søndag og parkerte den i Bergen kl 2130.

Da dette var en ren transport tur så har jeg ikke særlig brukserfaring med båten, men den virker ganske solid og tåler en del sjø. Var i perioder en del sjø oppover mot bergen, men var ikke under 16 knop. Stort sett lå farten mellom 22-24 knop til vi kom innaskjærs ved Karmøy.

 

I denne stod det en Mercruiser 4.2 320hk og Bravo 3.

 

Toppfart 33 knop

3200 o/min 25 knop

3400 0/min 28-29 knop

 

Det som ikke fungerte på denne var vindusvisker og trim indikatoren på drevet. Vindusviskeren stoppet etter 1 min, noe som jo var typisk da det ble en del sjøsprøyt fra Grimstad til Arendal. Viskermotoren fant jeg inne i et skap på toalettet. Den var godt eiret etter lekkasje tilsynelatende over lengre tid.

-Toalettet burde vært større. (Både selve skålen og rommet i seg selv)

-Sitteputen på førerposisjon var i tynneste laget. Snakk om tresmak etter noen timer.. Noe trangt mtp beinplass og man sitter lavt

-Piplet litt vann inn her og der. Spesiellet rundt luken i vindskjermen frem til dekk. Dette randt langs dashbordet og dannet en dam på dørken i hjørnet på førerplassen

-Motorrom bør støyisoleres mer enn originalt. Det er ganske mye turbosus fra CMD

-Fenderholder foran på styrbord bør flyttes. Der den står originalt blir midt i synsfeltet

-Tankgiver (Diesel) var noe ustabil. Virket som den var skiftet til en med feil måleverdier. Ble en ekstra tankfylling for å være på den sikre siden. 

 

Det jeg kom på i farten, med lite brukserfaring :)

Redigert av svendis (see edit history)
Link to post

Flott med litt tilbakemeldinger:) I min båt står det en CM 350. Legger ved et par bilder av gps-hastighet opp mot omdreininger. Jeg var selv og så på et par båter av samme type før jeg endte opp med denne. Jeg synes også putene virket "dårlig" polstret, men på denne var det nytrukket i marineinox og for en forskjell!Det var også splitter ny kalesje så så langt ser alt tett og fint ut. Enig i at toalettrommet er litt lite, men det holder for mine helgeturer og døra inn til toalett er også større fra 08 mod mener jeg. Gleder meg til å få prøvd den i litt mer sjø også da den virker bra sjødyktig. Svært enig i å isolere motorrom litt ekstra. Grom turbolyd, men blir muligens litt mye på langtur..

Gi meg et vink om det var teppegulv foran i båten som jeg kunne fått noen maler på:)

bilde

bilde

bilde

bilde

Link to post
  • 5 måneder senere...
Svart (redigert)

Her er noen bilder fra vårpuss og nylig sjøsatt etter lang vinter.

har nå flyttet varmtvannstank for å få båten til å ligge rett i vannet uten den "slagsiden" som disse båtene opprinnelig har mot styrbord. Ble kjempefornøyd med det.

 

Nypolert:)

polish.jpg

 

 

Nytt kjøleskap på plass. Matcher interiøret og den grå Niroxx'en bedre

pentry.jpg

 

Har skjært til nye stoffmatter i lugaren. Jeg synes dette gir en bedre "kvalitetsfølelse" enn orginalmattene og når de allerede var borte fungerte dette svært bra.

1462962765.jpg

 

Uteplassen:

uteplass2.jpg

 

Forbruket er helt ned mot 30 l/timen på 20 knop på gps'en er ikke ille:

forbruk.jpg

 

På vei hjem fra vinterlagring:

1462962786.jpg

 

I hjemhavn:

hjemhavn.jpg

 

 

Skal poste bilder av motorrom med flyttet varmtvannstank senere.

Redigert av Siggesnurr (see edit history)
Link to post
  • 3 uker senere...

Finvær ved brygga og første mulighet til å brette bakover kalesjen:) Linjelekker båt!

 

bilde

 

 

 

Lys og flott stikk-kabin. Finnes værre steder å våkne på:)

 

bilde

 

 

 

Til tross for den store uteplassen synes jeg fortsatt lugaren er bra. Sittegruppe foran fungerer kjempefint som dobbeltseng. God tilgang til stikk-køya med "åpen løsning".  Skal få ordnet noen flere 12v-uttak foran da de har vært sparsomme på det på produksjonen. Greit å få ladet mobil, brett osv i lugaren også.

 

bilde

Link to post
  • 1 måned senere...

her kommer bilde av flyttet varmtvannstank da flere har etterspurt det. Flyttet helt akter på babord side. Slanger er forlenget og plate for montering er satt inn.

 

bilde

 

 

Åpen båt. Klar for tur! :)

 

bilde

 

 

En liten "midt-i-sesongern-puss" som ble avsluttet med Pure Wax. Nå er det slutt med "alt-i-ett-middel" for min del. Min bror som er på bildet er nok like lei av maskina som meg her, men smiler likevel:)

 

bilde

 

 

Et bilde fra en tidlig morgen i Knarrlagsund på Hitra. Sommeridyll!

 

bilde

 

 

Fotogen modell:)

 

bilde

 

 

Har fått en god del timer på båten nå i sommer og blir mer og mer fornøyd. Måtte bytte ut batteriene og en hovedstrømbryter i starten på måneden. Nå er forbruksbanken bedre og båten har fått et dedikert startbatteri (Optima red top).  Sakte, men sikkert begynner båten å bli slik jeg vil ha den.

Link to post

Flott båt det der :smiley: Definitivt en modell som må testes når Biamen skal byttes ut!

Ett spørsmål: hvordan er vindskjermen på den? Er den høy nok til at man ser igjennom i stedet for over den uten å måtte bøye seg ned?

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Tusen takk for det. Alltid hyggelig å høre:)  Jeg synes Style 230 er en snasen båt også, Fibrafort.  Absolutt en båt du må vurdere om du skal opp litt i størrelse. jeg synes kallesjeløsningen på min er god. her kan alt bak Targa taes av med en glidelås og ut over det er det bare sidene foran som må av før kallesjen brettes bak. Helt ok løsning. Finn-annonsen du refererer til er ikke min båt, men får vurdere salg jeg også om samme syka skulle melde seg snart igjen. Min er to år eldre. Du får rope ut når interessen evt. melder seg:)

 

Biam er også flotte båter, Kenneth:) Er det 800'n du har? Vindskjermen er høy nok til å se gjennom den og er godt skjermet når en er sittende i båten. Den tar også av veldig godt for alt bak slik at ikke alt flakser rundt når du får litt fart.

Link to post

Hvor lang sesond har du? Ser det er godt og mørkt på det ene bildet :)

 

Mulig å ha sesong fra april- okt tiltross for at det er kalesjeløsning? regner med du har webasto.

 

Kommer jeg i den situasjonen at jeg går for en Schaefer 300 er du den første jeg kontakter :) Trygt å kjøpe av noen som tar godt vare på og er lidenskapelig opptatt av båten

Link to post

Sesongen for min del er som regel fra mai og ut september, men det er i hovedsak pga at jeg ikke har brygga ute tidligere og senere. Greit å ha denne på land før høststormene setter inn:) I 2015 ble båten tatt opp i midten på november og det var absolutt ingen problemer å holde god temperatur i båten selv med lav utetemp. Ganske stor varmer på 5KW og 5 luftuttak fordelt på 1 i lugar, 2 bak i salong, 1 ved styreposisjon og 1 som defroster opp på vindskjerm, styrbord. Mulig at den norske kalesjen er bedre enn den orginale fra Brasil til å holde på varmen. (Produsert på Flataker Industrier)

 

Det var hyggelig å høre:)  Ligger det noen bilder av din båt her?

Link to post

Men siggesnurr, har du også jabsco toalettløsning med elektrisk flush osv. Jeg klarer ikke å tømme septiktanken på min. Når jeg forsøker med "empty" knappen, vel, så kommer det lyd fra pumpa over septiktanken, men ingenting går ut. Ventilen i bunnen er åpen. Når jeg skal pumpe ut ved havnen via holding-åpningen, vil den bare tømme ca 30 %, 70 % ligger igjen i tanken. Har du noen tips eller erfaringer? Har forresten staket med stakefjær, det er ikke tett. Kanskje pumpa er gåen, selvom den visstnok aldri skal ha vært brukt før.. Litt frustrert ang toalettet ?

Link to post

Hei Thomas! Haha, kanonplass for kapteinstolen:)  Jeg hadde samme problem med pumpa og til slutt ville den ikke gå lenger. Enda værre var det når nivå-systemet tullet og plutselig tømte tanken på spennende steder uten min tillatelse.. Dette elektriske nivå/tømme-systemet fra Jabsco er søppel. Jeg koblet av bryterpanelet og monterte en egen "trykk-og-hold-bryter" fra Jula (Art.nr:650044) direkte på strømmen til pumpa. Nå fungerer det som en drøm og båten har et svakt punkt mindre. Kan se om jeg får tatt noen bilder av det og sende deg:)  Laget en liten brakett for bryteren rett under kanten på luka slik at den er lett tilgjengelig. Det enkle er ofte det beste osv.. :)   Jeg skal ikke garantere at pumpa di ikke er defekt, men absolutt verdt et forsøk.

Link to post

Ja, med den sinnsykt herlige badeplattformen og stolen så kan jeg ikke tenke meg noe bedre sted å sitte på denne kloden :) :) :)

Jøss, Kanskje strømbryter til kr 29,90 gjør susen.

Når jeg hadde 90% full septiktank startet den automatisk å pumpe, eller, det jobbet, men den pumpet absolutt nada/ingenting. Når jeg trykker på manuell kommer det bare en liten dur, deretter gir den seg. Tror jeg sterkt skal vurdere denne ja. Må bare få pumpa til i det hele tatt å pumpe, ikke bare "late som".

Vil veldig gjerne se hvordan du har gjort det ja. 

Jeg var så uheldig å miste en av de to putene på soldekket foran da jeg kjørte i plan en gang i sommer. Har du noen aning om hvem jeg kan kontakte for å bestille ny? Forstod det sånn at importøren i Stryn var konkurs: http://www.proff.no/selskap/north-atlantic-boats-as-konkursbo/stryn/-/IGGECEU0000/

 

Så er nå usikker på hvem jeg kan kontakte for en slik en stor pute. 

Ellers er jeg superfornøyd med båten. FOR EN UTEPLASS!!!! Går også skikkelig bra og trimplanene virker veldig bra. Jeg også merker at båten heller litt mot styrbord under plan, men dette kompenserer jeg lett med å sette høyre trimplan litt ned.

Eneste som ikke er helt ok er tømming av septiktank + webasto, vil ikke avgi varme (bare blåser kald luft), men skal bestille service på denne.

Har lyst til å montere en lett 12v led-tv. Vet ikke helt hvordan opplegget er ang å dra kabel her og der. 

Er forresten mektig misunnelig på det gråe Nirrox-trekket ditt. Det har jeg også lyst til å ha, men tipper det vil fort koste 30-40 000,-

 

Skal få tatt noen finere bilder enn dette, for den er virkelig nydelig med kalesjen nede. Min er forresten helt grå på siden.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/55/55911/20160709_113440.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/55/55911/20160709_113417.jpg

Link to post

Det med pumpa høres akkurat ut som slik min hadde det tidligere. Jeg mistenker at den ikke får nok strøm via "kontrollboksen" som er montert på tanken. Du kan ganske enkelt koble pumpa direkte på strømledningen bare med å koble av og koble sammen disse hurtigkoblingene på ledningene slik at du får testet om den får mer fart da:)  Det var muligens litt dårlig forklart, men du skjønner sikkert hva jeg mener når du ser under der:)

 

Uteplassen er virkelig i en klasse for seg selv. Min forrige båt hadde bedre lugarplass, men selv oppdaget jeg at lugaren uansett kun ble brukt som soveplass så jeg var svært villig til å ofre litt av den for denne uteplassen. Vi sover fortsatt godt 4 stk i lugar. Ang. puten du mangler så er jeg sikker på at importøren kan hjelpe deg med dette. Jeg har hatt kontakt med han på både telefon og mail og det virket ok å bestille orginalutstyr via han fra Brasil.  (Hans-Markus Ulvedal, hmulvedal@hotmail.com)

 

Jeg syntes også båten var godt balansert i fart som du sier og trimtab'ene ordner resten. Grunnen til at jeg flyttet varmtvannstanken var for at båten ikke skulle ligge med svak "slagside" når den lå stille. Irriterte meg grønn at den lå slik:)  Sikkert bare tvangstanker hos meg :lol:

 

Jeg skal montere nytt strømuttak i lugaren med tanke på tv nå. Skal legge opp noen bilder når jeg er i gang med dette. Hos meg lå det allerede ledninger klare fremst i skapet på venstre side i lugaren. Det tipper jeg det gjør på din båt også. bestilte strømuttak med dobbel usb + sigarettenner-kontakt.

 

NYDELIG BÅT DU HAR DER!  Knallfin i grå!! :thumbsup:  

Link to post

Da var mørket kommet til trøndelag igjen og ved en tilfeldighet fant jeg ut at det var skikkelig arbeidslys i motorrommet. Forhåpentligvis slipper jeg å må bruke de, men fungerte knallgodt:)

 

img_3357.jpg

 

Full belysning ute på brygga. Da det ene undervannslyset takket for laget ble det bilde uten den effekten denne gangen. Skal montere led-bar på trim-tab'ene til neste sesong så håper det bli tøft,

14045875_10157247339655527_8598808667927

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...