Jump to content

Schaefer Yachts Phantom 290, erfaringer?


Siggesnurr

Recommended Posts

15 hours ago, Teerex said:

35 knop er nok garantert feil. Selv 30 knop høres noe optimistisk ut på en såpass stor båt, men mulig den er relativt lettdrevet.

 

Stor og stor... det er vel egentlig en 24foter på steroider og 2,8m bred ;)  Så mulig den kan gjøre 30+ knop med 2 x 1.7litere, husk disse motorene yter langt mer en oppgitte 120hk.

Men ellers enig i at 1.7 Mercruiser er en motor jeg ville styrt unna, vært mye havarier med disse motorene.

Link to post
Share on other sites

Så bare et sted at vekta var 3500 kg.

Den er "bare" 2,87 m bred men 9,28 m lang, altså over 30 fot. Minus badeplattformen, men den er neppe 6 fot :saint:

Tipper den er ca 3 fot, så selve skroget er vel da ca 27 fot. Går ut fra at de ikke tar med de evt. 10-15 cm som pulpiten stikker ut foran baugen.

Det er nytt for meg at de motorene yter langt mere enn 120 hk. Vanligvis klages det jo litt over ytelsen på denne i ymse båter den har vært montert i singelinstallasjon.

 

Link to post
Share on other sites

Det var litt på fleip med 24fot, men er vel knap mer plass enn i en Fjord 24 Weekender fra 1980.

Kan jo legge den ved siden av en Baltic 29 eller Bavaria 28/29 Sport, så ser man volum forskjell, sett oppgitt vekt til 2700kg jeg da. 

 

Har hørt av folk som jobber med Mercruiser at den lille tassen på 1,7liter yter både 140 og 150hk, men har ikke sett tester på dette.. 

 

Meget fine linjer på Shaefer da, så sikkert fin til dagstur og som weekend cruiser :wink: 

Første gang jeg så den live på litt avstand og med sola i øynene, trodde jeg det var en 45foter som kom:lol: spes med de vinduene på siden, må si jeg ble overrasket når den kom nærmere og la seg ved siden av oss, da ble det litt komisk, men fin båt.

Link to post
Share on other sites

On 7/25/2020 at 7:55 AM, Thomas Henriksen said:

Hei 

Jeg betalte 15 000,- 

Da fikk jeg trukket alt ute, tom der høyttalerne sitter på targaen. 

 

Mvh Thomas 

 

Ok.
Ser hvertfall helt riktig ut interiøret ditt. Så det blir nok noe i den gata for min del også.

 

Sånn å forstå at det er bare å trekke av rygglene langside, bak og pynt til høyttalere? Man ødelegger ikke pluggene?

Tenker det kan da være greit å bruke en nylonkile for å lirke de ut. Ikke noe annet triks man trenger å bruke?


Er det 6,5" høyttalere i targabøylen? Det er vel hull i glassbiteren i targaen for høyttalerne sikkert? Har litt lyst på et ekstra sett eller 8" istedet, men er redd de blir for store.

Er for tiden på nordsjøen, men skal hente min når jeg kommer hjem neste uke.
2007 mod 290 med ca 400 timer, 4,2d/320hk og bravo IIIx drev.
Står nå til lakkering av det blå feltet på sidene, da det var i overkant stripete enn jeg var komfortabel med. 
Så er litt spent på hvordan det blir. Er et erfarent verksted, så har god tro på at det skal bli bra.

Noen andre gode tips, erfaringer jeg bør tenke på? Hører flere anbefaler drevdusj for kjøling på bravoIII, så mulig det blir anskaffelse av det.

Et annet spørsmål jeg ikke fikk svar av fra tidligere eier, er sjøvannsinntaket i drevet eller kommer det inn separat?

Redigert av Inntrøndern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...