Jump to content
Siggesnurr

Schaefer Yachts Phantom 290, erfaringer?

Recommended Posts

Ryfylkingen   
Ryfylkingen

Hei du. Har en Cummins Mercruiser 350 hk. Båten ligger fortsatt på Finn, markert som solgt. Overtar den til uken??

Share this post


Link to post
Share on other sites
Thomas Henriksen   
Thomas Henriksen

Gratulerer, beste solbåt i denne klassen som kan kjøpes for penger. 

Legg gjerne ut bilder av den ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ryfylkingen   
Ryfylkingen

Hei alle Schaefer-venner. Et lite spørsmål: Har fått meg en Phantom 290 fra 2008 og stusser litt på landstrømvarianten. Det står 125V, 30 A på støpselet og stikkontakten. Vet noen om det fins et tilsvarende stikk som er lagd for 230V?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teerex   
Teerex

Husk at båten er relativt smal, så dobbelinstallasjon vil jeg ikke anbefale med mindre man vil pine seg selv (eller mekanikeren) når det skal serves og fikses :giggle:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Siggesnurr   
Siggesnurr

Jeg gikk tilbake igjen og er på min andre nå. Nok en gang er jeg stålende fornøyd??? Fortsatt kongen av uteplass?? Har ikke kjennskap til de båtene i annonsene. Lykke til med handel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
pipe   
pipe

Slettet da jeg maset om det samme for 3 år siden 

 

Edited by pipe

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mr_TJ   
Mr_TJ

Den ene er en 2006 model, uten Smartcraft og common rail. Noen som kan si noe om forskjellen mellom ny og gammel motor - spiller det i praksis noen rolle?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teerex   
Teerex

I utgangspunktet betyr dobbeltinstallasjon erfaringsmessig vesentlig høyere vedlikeholdskostnader. 

Og spesielt i en relativt smal båt der det fort blir trangt i motorrommet kan det bety ekstra utfordringer, for å si det forsiktig.

Og man får en tyngre båt med høyere forbruk og støy.

Sånn sett hadde jeg ikke vært i tvil, hadde valgt den med singel motor. Uten å ha studert alle detaljer om båtene forøvrig.

Toppfarten er jo den samme.

 

 

Edited by Teerex

Share this post


Link to post
Share on other sites
Siggesnurr   
Siggesnurr

Ang. «ny» og «gammel» motor hadde jeg ny type i forrige og gammel type i den jeg har nå. Merker ikke noe forskjell. Begge mine 290 har hatt XR drev, noe disse båtene skulle kommet med som standard. Skal se om jeg ikke har noen bilder jeg kan få postet her av båten jeg har nå også??? Har fått seg en makeover for de som er interessert i å se slikt?? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Thomas Henriksen   
Thomas Henriksen
Siggesnurr skrev for 1 time siden:

Ang. «ny» og «gammel» motor hadde jeg ny type i forrige og gammel type i den jeg har nå. Merker ikke noe forskjell. Begge mine 290 har hatt XR drev, noe disse båtene skulle kommet med som standard. Skal se om jeg ikke har noen bilder jeg kan få postet her av båten jeg har nå også??? Har fått seg en makeover for de som er interessert i å se slikt?? 

Ja takk. Vil veldig gjerne se. Og kult at du igjen kjøpte samme båten ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mr_TJ   
Mr_TJ

Jeg har vært og sett på båten som ligger ute med dobbel installasjon. Flott båt, veldig fine linjer utvendig. Synes også den fremsto som bredere enn den faktisk er i cockpit. Eieren virket som en ryddig kar, så jeg tror båten er deretter.

Det jeg ble skuffet over var at det ikke er ståhøyde nede i kabinen. Det var veldig lavt på toalettet, og lite "gulvplass" - avstanden fra trappa ned og frem til nedslått seng var kort. Kan ikke ha vært stort lenger enn vi har i nåværende båt. I den er det også ståhøyde nede, selv om det ikke er mer plass en at en person kan stå der når senga er nedslått.

Men båten er linjelekker, ingen tvil om det. Vinduene i stikk køya gjør mye.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teerex   
Teerex

Linjelekker joda, men skal man ha en luftig følelse i salongen og gjerne ståhøyde også så er det ofte de gode gamle av den typen her som er best. Iallefall i den størrelseklassen omkring 27-28 fot.

 

 

_1370444652.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Siggesnurr   
Siggesnurr

Klassikerne er romslige under dekk de:) Det var også min forrige båt, en Bavaria Sport, men mistet uteplassen følte jeg. Trives en best under dekk så er nok ikke Schaeferen det beste valget, men for 2+2 på weekendtur fungerer det greit:) For meg er uteplassen det aller viktigste og der har jeg så langt ikke funnet noen konkurrent i klassen. Ser noen som nevner solseng bak her, men med stort soldekk foran og romslig badeplattform går det bare på bekostning av noe annet spør du meg. Jeg ville herrer ikke kalle båten smal da plassen en sparer på dollbord gjenspeiles godt i bredden på oppholdsplassen. Morsomt med båt for her er det alltid individuelle meninger:) Slik skal det være. Jeg har hatt en del båter de siste årene og skal en ha det beste fra begge verdener med uteplass og lugarer må en doble prisklassen og opp 5 fot;) Lykke til med båthandel, Mr_TJ. Du finner garantert drømmebåten din.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Thomas Henriksen   
Thomas Henriksen

Hei Siggesnurr

 

Kan du poste noen nye bilder av din Schaefer nr 2?

I din første Schaefer byttet du kjøleskap, ble du fornøyd med dette? Og har du link til butikk? Mitt originale har sluttet å kjøle. Vet ikke hva det er, mulig gassen plutselig forsvant, men vurderer også å bytte til grått som du hadde, estetisk mye finere.

Jeg har akkurat oppgradert alle putene til "svart Niroxx Marine", likt det du hadde på din første Schaefer.

 

mvh Thomas Henriksen 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bamsebra-kar   
Bamsebra-kar

Hvor fikk du utført oppgradering av putene ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Thomas Henriksen   
Thomas Henriksen
Bamsebra-kar skrev On 25.4.2020 at 18.14:

Hvor fikk du utført oppgradering av putene ?

Det heter "lite syverksted" og ligger ikke langt unna Risør. Du finner henne på Facebook. Snakker dårlig norsk, men leverer utrolig bra kvalitet til en rimelig penge 👍👍

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bamsebra-kar   
Bamsebra-kar

Tusen takk :) Hvordan fikk du løs putene i båten ?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Thomas Henriksen   
Thomas Henriksen
Bamsebra-kar skrev On 16.5.2020 at 11.21:

Tusen takk :) Hvordan fikk du løs putene i båten ?

 

 

Førersete må tas av først. 4 skruer på hver side som du kan se. 4 skruer innimellom ryggen som er litt vanskelig å komme til. Av med Førersete. Press rygglene opp bak førersete. Rygglene fra midten av langside og til enden sitter med plugger. Du må tvinge det av. Samme med rygglene bak pluss pynten rundt høyttalere og der omkring. Setet bak er not og fjær prinsippet. Ring meg på 41261745 om du lurer 👍

Share this post


Link to post
Share on other sites
Inntrøndern   
Inntrøndern
On 5/18/2020 at 11:44 PM, Thomas Henriksen said:

 

Førersete må tas av først. 4 skruer på hver side som du kan se. 4 skruer innimellom ryggen som er litt vanskelig å komme til. Av med Førersete. Press rygglene opp bak førersete. Rygglene fra midten av langside og til enden sitter med plugger. Du må tvinge det av. Samme med rygglene bak pluss pynten rundt høyttalere og der omkring. Setet bak er not og fjær prinsippet. Ring meg på 41261745 om du lurer 👍

Hei. 
Har akkurat kjøpt meg samme båt og ønsker samme type puter i uteavdelingen. Hva må jeg regne med det koster for opptrekkingen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Thomas Henriksen   
Thomas Henriksen
Inntrøndern skrev for 2 timer siden:

Hei. 
Har akkurat kjøpt meg samme båt og ønsker samme type puter i uteavdelingen. Hva må jeg regne med det koster for opptrekkingen?

Hei 

Jeg betalte 15 000,- 

Da fikk jeg trukket alt ute, tom der høyttalerne sitter på targaen. 

 

Mvh Thomas 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dan668s   
Dan668s

Hei, jeg sikler på en Phantom 290 til neste sesong og forsøker å lære litt om disse båtene.

 

Jeg leser at twin motorer ikke er å anbefale pga liten plass. Ser det ligger en båt på Finn.no med twin Mercruiser 1.7 120hk.

disse motorene er jo fysisk små, så det letter kanskje tilgang/service? Har noen testet Phantom 290 med denne motoriseringen, er dette litt undermotorisert?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teerex   
Teerex
Dan668s skrev 11 minutter siden:

Hei, jeg sikler på en Phantom 290 til neste sesong og forsøker å lære litt om disse båtene.

 

Jeg leser at twin motorer ikke er å anbefale pga liten plass. Ser det ligger en båt på Finn.no med twin Mercruiser 1.7 120hk.

disse motorene er jo fysisk små, så det letter kanskje tilgang/service? Har noen testet Phantom 290 med denne motoriseringen, er dette litt undermotorisert?

 

Kan nesten ikke tenke meg noe mere turn-off for en Phantom 290 enn med sådan motorisering :giggle:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dan668s   
Dan668s
Teerex skrev for 13 timer siden:

Kan nesten ikke tenke meg noe mere turn-off for en Phantom 290 enn med sådan motorisering :giggle:


Jeg er uerfaren båtmann så du får unnskylde dumme spørsmål 😊

 

Disse motorene har jo fått brukbar kritikk i tester når de ble lansert, og styrkene er lav vekt, turtallsvillige og drivstoffgjerrige.


Jeg har lest i en utenlandsk annonse at Phantom 290 gjør 35 knop med disse motorene, men det kan jo være feil...


En fordel med to motorer er vel manøvrerbarhet og at man ved motorhavari forhåpentligvis har en motor som fungere så man kommer seg til land?😊

 

Er ulempen at det står to motorer i et relativt smalt skrog og at to motorer gir unødvendige vedlikeholdskostnader? Eller mener du at motorene er dårlige eller uegnet for denne type båt?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teerex   
Teerex

35 knop er nok garantert feil. Selv 30 knop høres noe optimistisk ut på en såpass stor båt, men mulig den er relativt lettdrevet.

Dette er små 1,7 liters GM/Isuzu bilmotorer uten noe sofistikert lydbilde eller hyggelig omdømme fra tidligere år. 

De er helt mekaniske, altså uten elektronisk styrt dieselpumpe som Mercruiser hadde allerede 10 år tidligere (i 1997) på 2,8 og 4,2 liters utgavene sine (fra en helt annen motorprodusent). 

Hvis det er 2007-modeller så kan de nok ha blitt noe forbedret i forhold tidligere utgaver som hadde en del havarier. Timetallet er ikke oppgitt, og det bør jo ikke være altfor høyt.

 

Personlig hadde jeg nok sett etter en båt med singel rekkesekser og baugpropell.

Duoprop er uansett standard på alle litt større motorer, og singel motor med duoprop og baugthruster er svært manøvreringsdyktig. Enklere vedlikehold og adkomst i motorrommet er jo også et pluss. Motorhavari på relativt nye motorer som er tatt vare på er ganske sjeldent, så tror ikke man skal bekymre seg for mye om det (såfremt dieseltanker og filter overvåkes).

 

Det finnes så mange fine rekkeseksere å velge mellom fra VP, Mercruiser/Mercury, Yanmar osv.

Ofte er det vel Mercruiser 4.2 (produsert av VM Motori) i svart eller hvit utgave som er installert i disse båtene, med 270-350 hk.

Skulle jeg sette en ny motor i en slik så er jo 370 hk V8 diesel fra Yanmar eller Mercury et spennende alternativ, men det blir jo en liten avsporing. Eller VP D6-440 for de som syns 40 knop marsjfart er passelig :giggle:

VM Motori sin 4,2 liter selges forøvrig fortsatt  nye til svært hyggelige priser ser jeg, selv om de er utgått fra Mercurys sortiment såvidt jeg vet (selges under VM sitt eget navn).

 

En dobbeltinstallasjon jeg derimot hadde likt ville ha vært doble VP D3-220 (5-sylindret 2,4 liter). Da blir det en helt annen effekt for å si det mildt og mere sofistikert lydbilde :clap: Uten at vekta blir særlig høyere (litt tyngre drev). Men alltid litt enklere med kun 1 motor og 1 drev.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...