Jump to content
Siggesnurr

Schaefer Yachts Phantom 290, erfaringer?

Recommended Posts

Ryfylkingen   
Ryfylkingen

Hei du. Har en Cummins Mercruiser 350 hk. Båten ligger fortsatt på Finn, markert som solgt. Overtar den til uken👍👍

Share this post


Link to post
Share on other sites
Thomas Henriksen   
Thomas Henriksen

Gratulerer, beste solbåt i denne klassen som kan kjøpes for penger. 

Legg gjerne ut bilder av den 👍

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ryfylkingen   
Ryfylkingen

Hei alle Schaefer-venner. Et lite spørsmål: Har fått meg en Phantom 290 fra 2008 og stusser litt på landstrømvarianten. Det står 125V, 30 A på støpselet og stikkontakten. Vet noen om det fins et tilsvarende stikk som er lagd for 230V?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teerex   
Teerex

Husk at båten er relativt smal, så dobbelinstallasjon vil jeg ikke anbefale med mindre man vil pine seg selv (eller mekanikeren) når det skal serves og fikses :giggle:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Siggesnurr   
Siggesnurr

Jeg gikk tilbake igjen og er på min andre nå. Nok en gang er jeg stålende fornøyd😄👍🏼 Fortsatt kongen av uteplass👌🏼 Har ikke kjennskap til de båtene i annonsene. Lykke til med handel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
pipe   
pipe

Slettet da jeg maset om det samme for 3 år siden 

 

Edited by pipe

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mr_TJ   
Mr_TJ

Den ene er en 2006 model, uten Smartcraft og common rail. Noen som kan si noe om forskjellen mellom ny og gammel motor - spiller det i praksis noen rolle?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teerex   
Teerex

I utgangspunktet betyr dobbeltinstallasjon erfaringsmessig vesentlig høyere vedlikeholdskostnader. 

Og spesielt i en relativt smal båt der det fort blir trangt i motorrommet kan det bety ekstra utfordringer, for å si det forsiktig.

Og man får en tyngre båt med høyere forbruk og støy.

Sånn sett hadde jeg ikke vært i tvil, hadde valgt den med singel motor. Uten å ha studert alle detaljer om båtene forøvrig.

Toppfarten er jo den samme.

 

 

Edited by Teerex

Share this post


Link to post
Share on other sites
Siggesnurr   
Siggesnurr

Ang. «ny» og «gammel» motor hadde jeg ny type i forrige og gammel type i den jeg har nå. Merker ikke noe forskjell. Begge mine 290 har hatt XR drev, noe disse båtene skulle kommet med som standard. Skal se om jeg ikke har noen bilder jeg kan få postet her av båten jeg har nå også😄👍🏼 Har fått seg en makeover for de som er interessert i å se slikt👌🏼 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Thomas Henriksen   
Thomas Henriksen
Siggesnurr skrev for 1 time siden:

Ang. «ny» og «gammel» motor hadde jeg ny type i forrige og gammel type i den jeg har nå. Merker ikke noe forskjell. Begge mine 290 har hatt XR drev, noe disse båtene skulle kommet med som standard. Skal se om jeg ikke har noen bilder jeg kan få postet her av båten jeg har nå også😄👍🏼 Har fått seg en makeover for de som er interessert i å se slikt👌🏼 

Ja takk. Vil veldig gjerne se. Og kult at du igjen kjøpte samme båten 👍

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mr_TJ   
Mr_TJ

Jeg har vært og sett på båten som ligger ute med dobbel installasjon. Flott båt, veldig fine linjer utvendig. Synes også den fremsto som bredere enn den faktisk er i cockpit. Eieren virket som en ryddig kar, så jeg tror båten er deretter.

Det jeg ble skuffet over var at det ikke er ståhøyde nede i kabinen. Det var veldig lavt på toalettet, og lite "gulvplass" - avstanden fra trappa ned og frem til nedslått seng var kort. Kan ikke ha vært stort lenger enn vi har i nåværende båt. I den er det også ståhøyde nede, selv om det ikke er mer plass en at en person kan stå der når senga er nedslått.

Men båten er linjelekker, ingen tvil om det. Vinduene i stikk køya gjør mye.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Teerex   
Teerex

Linjelekker joda, men skal man ha en luftig følelse i salongen og gjerne ståhøyde også så er det ofte de gode gamle av den typen her som er best. Iallefall i den størrelseklassen omkring 27-28 fot.

 

 

_1370444652.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Siggesnurr   
Siggesnurr

Klassikerne er romslige under dekk de:) Det var også min forrige båt, en Bavaria Sport, men mistet uteplassen følte jeg. Trives en best under dekk så er nok ikke Schaeferen det beste valget, men for 2+2 på weekendtur fungerer det greit:) For meg er uteplassen det aller viktigste og der har jeg så langt ikke funnet noen konkurrent i klassen. Ser noen som nevner solseng bak her, men med stort soldekk foran og romslig badeplattform går det bare på bekostning av noe annet spør du meg. Jeg ville herrer ikke kalle båten smal da plassen en sparer på dollbord gjenspeiles godt i bredden på oppholdsplassen. Morsomt med båt for her er det alltid individuelle meninger:) Slik skal det være. Jeg har hatt en del båter de siste årene og skal en ha det beste fra begge verdener med uteplass og lugarer må en doble prisklassen og opp 5 fot;) Lykke til med båthandel, Mr_TJ. Du finner garantert drømmebåten din.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Thomas Henriksen   
Thomas Henriksen

Hei Siggesnurr

 

Kan du poste noen nye bilder av din Schaefer nr 2?

I din første Schaefer byttet du kjøleskap, ble du fornøyd med dette? Og har du link til butikk? Mitt originale har sluttet å kjøle. Vet ikke hva det er, mulig gassen plutselig forsvant, men vurderer også å bytte til grått som du hadde, estetisk mye finere.

Jeg har akkurat oppgradert alle putene til "svart Niroxx Marine", likt det du hadde på din første Schaefer.

 

mvh Thomas Henriksen 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...