Jump to content

Schaefer Yachts Phantom 290, erfaringer?

Siggesnurr

Recommended Posts

• 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

Husk at båten er relativt smal, så dobbelinstallasjon vil jeg ikke anbefale med mindre man vil pine seg selv (eller mekanikeren) når det skal serves og fikses :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

I utgangspunktet betyr dobbeltinstallasjon erfaringsmessig vesentlig høyere vedlikeholdskostnader. 

Og spesielt i en relativt smal båt der det fort blir trangt i motorrommet kan det bety ekstra utfordringer, for å si det forsiktig.

Og man får en tyngre båt med høyere forbruk og støy.

Sånn sett hadde jeg ikke vært i tvil, hadde valgt den med singel motor. Uten å ha studert alle detaljer om båtene forøvrig.

Toppfarten er jo den samme.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Ang. «ny» og «gammel» motor hadde jeg ny type i forrige og gammel type i den jeg har nå. Merker ikke noe forskjell. Begge mine 290 har hatt XR drev, noe disse båtene skulle kommet med som standard. Skal se om jeg ikke har noen bilder jeg kan få postet her av båten jeg har nå også??? Har fått seg en makeover for de som er interessert i å se slikt?? 

Siggesnurr skrev for 1 time siden:

Ang. «ny» og «gammel» motor hadde jeg ny type i forrige og gammel type i den jeg har nå. Merker ikke noe forskjell. Begge mine 290 har hatt XR drev, noe disse båtene skulle kommet med som standard. Skal se om jeg ikke har noen bilder jeg kan få postet her av båten jeg har nå også??? Har fått seg en makeover for de som er interessert i å se slikt?? 

Ja takk. Vil veldig gjerne se. Og kult at du igjen kjøpte samme båten ?

• 2 uker senere...

Jeg har vært og sett på båten som ligger ute med dobbel installasjon. Flott båt, veldig fine linjer utvendig. Synes også den fremsto som bredere enn den faktisk er i cockpit. Eieren virket som en ryddig kar, så jeg tror båten er deretter.

Det jeg ble skuffet over var at det ikke er ståhøyde nede i kabinen. Det var veldig lavt på toalettet, og lite "gulvplass" - avstanden fra trappa ned og frem til nedslått seng var kort. Kan ikke ha vært stort lenger enn vi har i nåværende båt. I den er det også ståhøyde nede, selv om det ikke er mer plass en at en person kan stå der når senga er nedslått.

Men båten er linjelekker, ingen tvil om det. Vinduene i stikk køya gjør mye.

Linjelekker joda, men skal man ha en luftig følelse i salongen og gjerne ståhøyde også så er det ofte de gode gamle av den typen her som er best. Iallefall i den størrelseklassen omkring 27-28 fot.

_1370444652.jpg

Klassikerne er romslige under dekk de:) Det var også min forrige båt, en Bavaria Sport, men mistet uteplassen følte jeg. Trives en best under dekk så er nok ikke Schaeferen det beste valget, men for 2+2 på weekendtur fungerer det greit:) For meg er uteplassen det aller viktigste og der har jeg så langt ikke funnet noen konkurrent i klassen. Ser noen som nevner solseng bak her, men med stort soldekk foran og romslig badeplattform går det bare på bekostning av noe annet spør du meg. Jeg ville herrer ikke kalle båten smal da plassen en sparer på dollbord gjenspeiles godt i bredden på oppholdsplassen. Morsomt med båt for her er det alltid individuelle meninger:) Slik skal det være. Jeg har hatt en del båter de siste årene og skal en ha det beste fra begge verdener med uteplass og lugarer må en doble prisklassen og opp 5 fot;) Lykke til med båthandel, Mr_TJ. Du finner garantert drømmebåten din.

• 1 måned senere...

Hei Siggesnurr

Kan du poste noen nye bilder av din Schaefer nr 2?

I din første Schaefer byttet du kjøleskap, ble du fornøyd med dette? Og har du link til butikk? Mitt originale har sluttet å kjøle. Vet ikke hva det er, mulig gassen plutselig forsvant, men vurderer også å bytte til grått som du hadde, estetisk mye finere.

Jeg har akkurat oppgradert alle putene til "svart Niroxx Marine", likt det du hadde på din første Schaefer.

mvh Thomas Henriksen 

• 3 måneder senere...
  • 3 uker senere...
Bamsebra-kar skrev On 16.5.2020 at 11.21:

Tusen takk :) Hvordan fikk du løs putene i båten ?

Førersete må tas av først. 4 skruer på hver side som du kan se. 4 skruer innimellom ryggen som er litt vanskelig å komme til. Av med Førersete. Press rygglene opp bak førersete. Rygglene fra midten av langside og til enden sitter med plugger. Du må tvinge det av. Samme med rygglene bak pluss pynten rundt høyttalere og der omkring. Setet bak er not og fjær prinsippet. Ring meg på 41261745 om du lurer ?

• 2 måneder senere...
On 5/18/2020 at 11:44 PM, Thomas Henriksen said:

Førersete må tas av først. 4 skruer på hver side som du kan se. 4 skruer innimellom ryggen som er litt vanskelig å komme til. Av med Førersete. Press rygglene opp bak førersete. Rygglene fra midten av langside og til enden sitter med plugger. Du må tvinge det av. Samme med rygglene bak pluss pynten rundt høyttalere og der omkring. Setet bak er not og fjær prinsippet. Ring meg på 41261745 om du lurer ?

Hei. 
Har akkurat kjøpt meg samme båt og ønsker samme type puter i uteavdelingen. Hva må jeg regne med det koster for opptrekkingen?

Hei, jeg sikler på en Phantom 290 til neste sesong og forsøker å lære litt om disse båtene.

Jeg leser at twin motorer ikke er å anbefale pga liten plass. Ser det ligger en båt på Finn.no med twin Mercruiser 1.7 120hk.

disse motorene er jo fysisk små, så det letter kanskje tilgang/service? Har noen testet Phantom 290 med denne motoriseringen, er dette litt undermotorisert?

Dan668s skrev 11 minutter siden:

Hei, jeg sikler på en Phantom 290 til neste sesong og forsøker å lære litt om disse båtene.

Jeg leser at twin motorer ikke er å anbefale pga liten plass. Ser det ligger en båt på Finn.no med twin Mercruiser 1.7 120hk.

disse motorene er jo fysisk små, så det letter kanskje tilgang/service? Har noen testet Phantom 290 med denne motoriseringen, er dette litt undermotorisert?

Kan nesten ikke tenke meg noe mere turn-off for en Phantom 290 enn med sådan motorisering :giggle:

Teerex skrev for 13 timer siden:

Kan nesten ikke tenke meg noe mere turn-off for en Phantom 290 enn med sådan motorisering :giggle:

Jeg er uerfaren båtmann så du får unnskylde dumme spørsmål ?

Disse motorene har jo fått brukbar kritikk i tester når de ble lansert, og styrkene er lav vekt, turtallsvillige og drivstoffgjerrige.

Jeg har lest i en utenlandsk annonse at Phantom 290 gjør 35 knop med disse motorene, men det kan jo være feil...

En fordel med to motorer er vel manøvrerbarhet og at man ved motorhavari forhåpentligvis har en motor som fungere så man kommer seg til land??

Er ulempen at det står to motorer i et relativt smalt skrog og at to motorer gir unødvendige vedlikeholdskostnader? Eller mener du at motorene er dårlige eller uegnet for denne type båt?

35 knop er nok garantert feil. Selv 30 knop høres noe optimistisk ut på en såpass stor båt, men mulig den er relativt lettdrevet.

Dette er små 1,7 liters GM/Isuzu bilmotorer uten noe sofistikert lydbilde eller hyggelig omdømme fra tidligere år. 

De er helt mekaniske, altså uten elektronisk styrt dieselpumpe som Mercruiser hadde allerede 10 år tidligere (i 1997) på 2,8 og 4,2 liters utgavene sine (fra en helt annen motorprodusent). 

Hvis det er 2007-modeller så kan de nok ha blitt noe forbedret i forhold tidligere utgaver som hadde en del havarier. Timetallet er ikke oppgitt, og det bør jo ikke være altfor høyt.

Personlig hadde jeg nok sett etter en båt med singel rekkesekser og baugpropell.

Duoprop er uansett standard på alle litt større motorer, og singel motor med duoprop og baugthruster er svært manøvreringsdyktig. Enklere vedlikehold og adkomst i motorrommet er jo også et pluss. Motorhavari på relativt nye motorer som er tatt vare på er ganske sjeldent, så tror ikke man skal bekymre seg for mye om det (såfremt dieseltanker og filter overvåkes).

Det finnes så mange fine rekkeseksere å velge mellom fra VP, Mercruiser/Mercury, Yanmar osv.

Ofte er det vel Mercruiser 4.2 (produsert av VM Motori) i svart eller hvit utgave som er installert i disse båtene, med 270-350 hk.

Skulle jeg sette en ny motor i en slik så er jo 370 hk V8 diesel fra Yanmar eller Mercury et spennende alternativ, men det blir jo en liten avsporing. Eller VP D6-440 for de som syns 40 knop marsjfart er passelig :giggle:

VM Motori sin 4,2 liter selges forøvrig fortsatt  nye til svært hyggelige priser ser jeg, selv om de er utgått fra Mercurys sortiment såvidt jeg vet (selges under VM sitt eget navn).

En dobbeltinstallasjon jeg derimot hadde likt ville ha vært doble VP D3-220 (5-sylindret 2,4 liter). Da blir det en helt annen effekt for å si det mildt og mere sofistikert lydbilde :clap: Uten at vekta blir særlig høyere (litt tyngre drev). Men alltid litt enklere med kun 1 motor og 1 drev.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...