Jump to content

Erstattning for Biltema 2-komponent polyuretanakryl, og sparkel


LeviCorsair

Recommended Posts

Hei

Jeg pusser opp en båt, og har nå kommet så langt at det skal males. Mer eller mindre alt er nå grunnet med Biltema epoxy primer, og motorrom og noen andre steder har jeg brukt Biltema grå 2-komp maling. 

Men den er nå på vei ut, og får ikke lenger tak på hvit, eller offwhite som jeg har tenkt å bruke andre steder. 

Jeg har god erfaring av Biltemas 2-komp maling

 

Er det noen som har forslag på hva som kan erstatte det - og gjerne til samme pris.

Jeg må ikke ha 2-komp maling...men jeg har som sagt god erfaring av den tidligere.

 

Jeg har også noen relativt store flater som må sparkles før jeg maler, hva bør jeg bruke å sparkle med ? 

 

 

Ha en topp kveld !

 

 

Link to post
Share on other sites

Enn så lenge skal det kun males inne i båten... så kanskje litt luksus å bruke det da ? Men skal absolutt huske det når utsiden skal males. 

Må den sprøytes eller kan man få et brukbart resultat med rulle ?

 

Hva med noen form for "vanlig" maling som kan brukes ?

Link to post
Share on other sites

Det finnes gode enkomponente lakker/malinger som tåler litt, blant annet enkelte av de som er beregnet til bruk på gulv. Med grunning først sitter de godt, men blir nok ikke like harde og slitesterke som tokomponent lastebillakk. Lastebillakk kan rulles :smiley: Tenker jeg hadde prioritert tokomponent på utsiden og steder du kommer til å trø/ steder med ekstra slitasje innvendig. Steder som ikke får særlig slitasje kan fint males med enkomponent.

 

Veldig dumt at Biltema sluttet med tokomponenten sin, har brukt den med godt resultat i flere år!

Link to post
Share on other sites

@ adena, ja det var det med prisen dessverre.. var god pris på Biltema 2-komp malingen 

@ hakkanen - ja skal sjekke litt hva som kan brukes inne på dekksider/vegger etc. 

@ komodo, blir den like hard som 2-komp malingen til BT eller Jotun ?

 

Alt er grunnet med epoxy primer.....

Link to post
Share on other sites

Du kan godt sprøyte topcoat utvendig på båten, som Komodo skriver.  Da må du ikke grunne med epoxy, men sparkle hakk og sår med polyestersparkel.

 

Å legge på topcoat er en del mer arbeid enn lakk, da den ikke flyter like bra og blir tildels matt. Den må slipes og poleresopp etterpå.

Topcoaten er hard, samme som du har på skroget i dag dersom det ikke er malt.

Link to post
Share on other sites

Topgloss er også utgått produkt.

 

Prøv Norbond på Hamar, ikke så ille priser der...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Er nok best å gå for maling ja... bare så dumt at både Jotun og Biltema faser ut sin 2-komp.. 

Noen som hørt om BT kommer med noe erstattning ?

 

Jeg skal absolutt sjekke opp Norbond - siden er lagret - kommer tilbake når det er dags for det utvendige mot våren. 

 

 

Hva bør jeg bruke innvendig da...hadde tenkt å bruke BT 2-komp der også egentlig...er mest vegger tak etc. ?

Link to post
Share on other sites

Ja se der ja... dessverre ikke på lager ennå ser det ut som... men jeg skal følge med å teste den..

Hva mener dere om prisen - 129NOK for 0.75L ?

 

...og kan jeg bruke den oppå BT epoxy primer... 

 

 

 

 

 

Alkydmaling
1-komponents alkydlakk, høyblank. Brukes over vannlinjen på stål, tre og glassfiber. For bruk både utendørs og innendørs. Kan overmales etter 48 timer ved 10 °C. Maksimal tid for overmaling er 6 dager ved 10 °C og 3 dage ved 20 °C. Hvis makstiden overskrides, må overflaten mattslipes før et nytt strøk påføres. Forbruk: 11,5 m2/liter. Innhold 0,75 L.

Bruksanvisning Malingen påføres med pensel, rull eller pute. Rør godt før bruk. Overflaten må være helt tørr og ren. Overflatetemperaturen må ikke være lavere enn 5 grader. Ikke mal i sterkt sollys, på varme overflater eller under fuktige forhold. Sørg for å ha tilstrekkelig ventilasjon. Påfør 2–3 strøk med maling. Mengden tynner avhenger av temperatur, ventilasjon og underlag. Bruk tynner som er beregnet for 1-komponents alkydlakk. Pensler rengjøres med tynner/white spirit.
Link to post
Share on other sites

Det ser dessverre ut som om de fleste faser ut sine 2-komp malinger. 

Har lest litt at det er mulig å "jukse" litt med å tilsette herder til en 1-komp maling...men har egentlig ikke sett eller lest noe hvordan resultatet ble...

 

Noen som har erfaring av det ? Blir det for my "hjemme-kjemi" ?

Link to post
Share on other sites

Det er mulig, men i følge Jotun selges produktet fremdeles, og finnes på lager hos Maritim og Watski.

Iflg. Jotun er det utgått og blir ikke erstattet med noe tilsvarende.

 

Svar fra chat.no@Jotun.no 02.11.15:

Hei,

Disse produktene er dessverre utgått fra sortimentet. Det er ikke kommet noe erstatninger. Jotun har nå kun en en-komponet båtmaling i Yachting serien som heter Easygloss.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ja, Jeg også sendte en mail til Biltema om at det var leit at de faset ut 2 komponent maling, men fikk som som svar at de ikke hadde noe valg grunnet miljøkrav ovenfor privatmarkedet så 2 komponets polyuretan maling er nok som forsvinner fra samtlige butikker som selger til privatmarkedet. Litt leit egentlig at man ikke skal ha tilgang til produkter som gir proff resultat.Å male dørken med 1 komponents maling for deretter la dregg med kjetting ligge å slenge tviler jeg på vil gå spesielt bra

Link to post
Share on other sites

Dette har noe med HMS krav å gjøre, så det er for å beskytte helsen vår. Jeg diskuterte dette med en malingsspesialist, og hvis jeg forstod ham rett så hadde dette noe med cyanidforbindelser som kan bli frigitt ved sliping eller sterk varme. Og cyanid er jo ikke spesielt sunt....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Gammelt kjent for oss som har jobbet offshore. Vi fikk ikke lov å bruke eks. vinkelsliper på 2-komp. maling eller belegg grunnet utvikling av giftige forbindelser (cyanid). Det var en helvetes jobb å først meisle- for deretter å skrape ned til bart metall før vi kunne begynne på den egentlige (sveise)jobben. Og dette var tilbake hos Statoil for 30 år siden. Slik sett ikke akkurat noen nyhet. I grunnen rart at det ikke har blitt lagt begrensninger langt tidligere.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...men den er vel sikkert også på vei ut..

Ser i alle fall at det er tomt for den også i noen nettsjapper... Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...