alf-inge Startet 17.Januar.2016 Del på Facebook Startet 17.Januar.2016 I høst funderte jeg på hvordan jeg best kunne få has på en lekkasje jeg hadde i kjølinnfestingen, og fikk mange gode råd i denne tråden. Fikk satt båten på land i november, og løfta masta av. Deretter bygde jeg en rigg under båten slik at jeg kunne jekke båten av kjølen. Det var det jeg rakk før jul. I dag opprant den store dagen for båtjekking. Mutterne på kjølboltene ble løsnet, skroget løftet et par cm, og der hang kjølen, godt fast i skroget. Etter gode råd her på båtplasser ble øks og slegge tatt i bruk. Med øksa som kile ble det etterhvert en liten sprekk, som vokste til en glipe, og tilsist stod kjølen godt nede på bakken. Til min overraskelse var kjølen limt til skroget med noe som lignet kontaktlim i farge og oppførsel. Kan det stemme? Tetningsmasse var det bare spor av ytterst i fugen. Båten ble løftet et par cm til, slik at jeg har rundt 4 cm rom å arbeide i. Tror det skal gå greit å gjøre rent der, det er jo ikke store flaten. Forøvrig var det godt å se at boltene var helt uten spor av korrosjon på en 38 år gammel båt. Kjølen og kjølfestet ble så pakket inn i isolasjonsmatter, og varme satt på, for å få tørket ut lekkasjeområdet. Den største utfordringen framover er at noen steder der øksa var i nærkontakt med kjølfestet, der ble gelcoaten knust, og det er åpent inn på laminatet. Jeg tenker å sparkle med gelcoatsparkel, slipe til riktig fasong, og så smøre på noen strøk epoxyprimer før jeg legger på tetningsmasse og monterer kjølen igjen. Utfordringen ligger i temperaturkravene til både gelcoat og epoxy. Begge disse herder vel best i temperaturer over 10-15 plussgrader? Det er relativt sjelden vi ser slike temperaturer på denne siden av 17. mai, og jeg håper å få båten på vannet i april. Går det an sparkle med gelcoatsparkel i temperaturer under nullpunktet, for så å sette varme på for herding? Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 17.Januar.2016 Del på Facebook Svart 17.Januar.2016 Skal gjøre noe småfiks på båten min i vinter, og skal ha den ut den 18 mars. Så har også fundert litt på dette med temperaturer. Hvis du kobler til varmevifte® inne i båten, slik at de peker ned mot der du skal gjøre reparasjonen, vil ikke dette da greie å varme opp skroget til tilfredstillende temperatur for gelcoatsparkelen? Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 20.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2016 Oppdaget at jeg ikke har avsluttet denne tråden selv om reparasjonen ble avsluttet allerede i april. Så her er en oppsummering av reparasjonen. Jeg har tatt begrenset med bilder, men de to jeg har, ser du nedenfor. Siden båten stod utendørs vinterstid, var den største utfordringen å holde høy nok temperatur i reparasjonsområdet slik at epoxyen herdet på noenlunde normal tid. Hadde heldigvis tilgang til strøm, så løsningen ble å pakke inn kjølen og nedre del av skroget i slike glavamatter som er innpakket i plast. Med ei 2 kW vifte stående nederst og blåse på langs av kjølen, oppnådde jeg en temperatur på rundt 20 grader i nerkant av skroget. Kjølen fikk en temperatur på mellom 25 og 30 grader på det varmeste. Utetemperaturen var like under null da jeg sparklet, men sparklet herdet på forskriftsmessig tid, og reparasjon av økse-skadene var gjort i løpet av et to-tre kvelder. Litt lengre ut på vinteren begynte jeg å gjøre klar til å senke båten ned på kjølen igjen. Før jeg kom så langt fjernet jeg noe gammelt bunnstoff av skroget over bakkant av kjølfestet, og der kom det til syne en solid kladd med sparkel. Da jeg slipte på dette kom det fukt til syne i overgangen mellom laminatet og sparkelet. Måtte ta Fein-saga fatt, og før jeg ga meg, hadde jeg fjernet hele sparkelkladden. Innenfor dette hadde laminatet delaminert, og ganske mye "fos" eller frostsprengt laminat ble fjernet. Tilslutt hadde jeg et ganske rent sår med fast laminat. Jeg pakket inn kjøl og undervannsskrog igjen, slik at en varm luftsrøm passerte såret. Temperaturen på rundt 20 grader tørket ut laminatet i løpet av noen dager, og det var klart til å legge på nytt laminat. Glassfiberduk og epoxy fra Biltema er godt nok for en snart 40 år gammel båt. I løpet av to-tre kvelder var laminatet bygd opp igjen. Isolasjonen rundt skrog og kjøl og varmevifte holdt reparasjonsområdet varmt selv når temperaturen sank ned til 5-6 minusgrader. Sørget for at både epoxy og laminat var godt temperert før blanding, slik at kulden ikke skulle kjøle det for mye før jeg fikk smurt det på. Litt epoxysparkel og sandpapir måtte til før skroget hadde samme fasong som babordsiden. Så la jeg på to strøk tykkflytende epoxyprimer for vanntetthet (Jotun Epoxy Yacht HB), før det var klart for å montere kjølen igjen. En nesten tilsvarende jobb måtte gjøres innvendig før jeg kunne montere kjølen, beskrevet i https://baatplassen.no/i/topic/125788-laminatskade-under-kjølbolt-hvordan-reparere/ Jeg la samme primer på skrog og kjøl (denne primeren har antikorroderende egenskaper, en fordel på jernkjøl) og lot denne herde, før jeg la på tetningsmasse (Sikaflex 291i, mest på midten og mindre ut mot kantene) og senket båten sakte og kontrollert ned på kjølen. De to gangene jeg har hatt båten på land om vinteren tidligere, har det vært spor etter vanndråper langs bakkant av kjølen gjennom hele vinteren. Noen ganger har jeg observert en dråpe øverst på kjølen. Men ingen hull der det kunne komme ut. Nå har jeg svaret på hvor det kom fra. Og det kommer aldri mer. Det er forøvrig fantastisk deilig å ha en båt der man vet at kjølboltene er gode, laminatet rundt kjølfestet er godt, tetningen mellom kjøl og skrog er i orden, og der det ikke kommer saltvann inn i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 21.Desember.2016 Del på Facebook Svart 21.Desember.2016 Imponerende jobb, og svært nyttig at du dokumenterer det her. Takk. Ellers underlig at folk velger å sparkle en slik skade, foran å gjøre en glassreparasjon. Det er jo ikke dyp magi akkurat å gjøre en glassfiber-reparasjon når man først har båten oppe og kan gjøre en midlertidig utbedring eller hva man nå kan kalle en sparkel-reparasjon? Så kanskje du også med din erfaringsdeling bidrar til at det blir lettere for flere å gjøre en fullgod utbedring. Happy days! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.