Jump to content

Groe på propeller


stsoleil

Recommended Posts

Prøvde samme tusjen på min propell i år. Sist helg tok jeg et dykk og sjekket propellen, som desverre var full av rur. Det ser ut til at ruren samler seg i nærheten av sinkanodene. Har noen en forklaring på dette?

 

Det har en viss 'Hulda' skrevet en masse om. Kortversjonen: Propellen får en pos. lading som tiltrekker seg negative kalkioner, som tiltrekker seg rur-larver.

Link to post
Share on other sites

Har duprop stål. I år pusset jeg bladene helt blanke med finhåret stålbørste på drill og polerte med seajet polish med teflon.

Sjekket her om dagen, ikke grodd i det hele tatt på bladene, men bosset som ikke var polert var det rur på.

Nå vet jeg ikke om det er teflonen i polishen som hjelper til mot groing. Men at det ble blankt hjelper vel på. Jeg bruker vel båten litt mer enn gjennomsnittet også.

Link to post
Share on other sites

Det ser ut til at ruren samler seg i nærheten av sinkanodene.

Har hatt samme erfaring. (se forøvrig Huldas forklaring). Men i år uten anode på propellen, har det grodd med rur som bare f. . .

 

Testet dette nano-stoffet i år. Så langt er propellen like fin.
Hadde store forhåpninger til dette stoffet jeg også, så jeg smurte det på før sjøsetting. Men det har grodd med rur som bare f. . .

 

Kun en gang har jeg klart meg uten rur. Da tok jeg propellen, bronze, med hjem. Jeg pusset den, ga den en omgang med etchprimer, 3 lag med epoxy primer og mange lag med Hempel Hard Racing bunnstoff som jeg polerte med 1200 papir til det ble glatt som en barnerumpe som det heter. Da fantes det ikke en rur bortsett fra et par steder der jeg tydeligvis fikk slått av noe av behandlingen pga. ett eller annet som hadde truffet propellen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har fått min første båt i år og tenkte ikke på groe på propell når båten var på land. Nå er den ganske tilgrodd men båten skal jo opp snart så. Propellen var ikke pusset blank og den ble heller ikke pusset. Jeg lurer på om det gror mindre visst den er pusset blank?

 

Bilde av propellen ;

 

propell.jpg

Link to post
Share on other sites

Har hatt samme erfaring. (se forøvrig Huldas forklaring). Men i år uten anode på propellen, har det grodd med rur som bare f. . .

 

 

Lars H.

 

Og jeg har også smurt propellen med fettet, fjernet anoden (har ikke bruk for den), det har grodd hemningsløst. Du har ligget i Son, og jeg har sjøsatt i Son og forflyttet båten til Strömstad rett etter sjøsetting. På resten av undervannskroget er det ikke groe, bare masse slam.

Link to post
Share on other sites

Da jeg iår i forbindelse med motorbytte også kjøpte ny propell , tok jeg meg tid til å masere hele propellen grundig 1/2 times masering (ikke si noe til kjeringa) med propellakselfett.

Var en tur i vannet med maske igår, og det var ikke antydning til rur eller annet på propellen.

Derimot har jeg et tykt lag med rur på begge hydraulikkdingsene til trimplanene så forholdene har tydligvis vært gunstige i rurens favør iår.

Jeg kommer garantert til og spandere 1/2 time med propellkos neste vår også.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
Ja, båten ligger i et område med mye strøm, rene oppdrettsannlegget for skjell og rur.

Hadde den tvilsomme gleden av å sette Søgne-rekord i groing, dette ifølge kranføreren som tok opp båten.

Da hadde den ligget ute siden mai 2005, altså 2.5år / 3 sommersesonger.

Grunnet spes. omstendigheter er den kun kjørt ca 5 timer tilsammen, null timer siste 16 måneder.

 

Propellen var tusjbehandlet, skroget med Seajet. Det som forundrer meg er hvor ujevnt det gror, enkelte områder er fullstendig uten groe. Kan ikke se noen forskjell på bunnstoffet i forhold til de områdene som er overgrodd.

Legg merke til pestboblene på roret....

 

groe0.jpg

 

groe1.jpg

 

groe2.jpg

 

groe3.jpg

 

Det er på denne plassen groe-testen foregår... (intet å spore der foreløpig, må nok vente til våren)

Link to post
Share on other sites

Legg merke til pestboblene på roret....

Det var mye å legge merke til på bildene. De boblelignende forholdene som er flere steder på roret undrer meg. Det ser ut til at du har dråpeformet ror. Er det i syrefast stål (produsert hos Bossvik)? I så fall: er roret behandlet på noe vis i forkant for å få bunnstoffet til å sitte så bra? Hadde vært interessant med et nærbilde av disse boblene. Jeg kan ikke erindre at jeg har sett slike tidligere.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som tror at tush, greas og lignende bløtstoffer og vesker blir mer en 35 min. på propellen under drift, tror nok også litt på :santa::wink: Det som egentlig hjelper er at propell-legeringen inneholder så mye kobber at det ikke smaker noe særlig for ruren. Vi burde egentlig kreve grofrie propell hos propell-levrandøren, som ser ut til å blåse i slike egenskaper. Den andre som kan hjelpe en tid er hardt bunnstoff, men det vil vanligvis ikke sitte på en hel sesong. Til slutt vil det nok også hjelpe å få overflaten slettest mulig ved å pusse og gnikke.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I min enfold har jeg selv prøvd tush. Ruren likte den veldig godt, propellen så ut som en hvit klump. Nå lar jeg meg ikke lure lengre :wink:

 

Jeg har desverre heller ingen god erfaring med effekten av tusj. Til våren blir det vel cayenepepper som skal prøves... Disse kvasieksperimentene er jo litt underholdende om ikke annet!

Link to post
Share on other sites

Er det noen som tror at tush, greas og lignende bløtstoffer og vesker blir mer en 35 min. på propellen under drift, tror nok også litt på :santa::wink: Det som egentlig hjelper er at propell-legeringen inneholder så mye kobber at det ikke smaker noe særlig for ruren. Vi burde egentlig kreve grofrie propell hos propell-levrandøren, som ser ut til å blåse i slike egenskaper. Den andre som kan hjelpe en tid er hardt bunnstoff, men det vil vanligvis ikke sitte på en hel sesong. Til slutt vil det nok også hjelpe å få overflaten slettest mulig ved å pusse og gnikke.

Jeg vet ikke om man kan kreve grofrie propeller fra produsentene, man må vel i så fall betale for dem.

På bildet under kan en se hvordan overflaten på propellen ser ut før og etter produsenten har gjort den grofri.

img_25471.jpg

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har alltid tusjet propellen, dette har gitt topp resultst. Selv etter 3 sesonger før landsetting har skruen vert ren for rur. Derimot har akslingen virket som oppdrettsanlegg for disse krypenen.

Propellenen var av bronse mens akslinen av rustfritt stål. Begge har fått samme behandling. Har forsøkt med bunnsmøring, greas, teflon, voks, tjære, osv.. på akslingen men intet fungerte. Det eneste som ga noelunde bra resultat var å polere akslingennså blank som mulig...........

 

I dag har jeg DP propeller i stål og holder på med å polere disse så glatte som mulig. Ser ikke det som nyttigt å smøre disse med noe da jeg regner med at dette vil bli slitt av etter kort tid...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Tusj metoden høres ganske fantanstisk ut :crazy:

 

Nja.. Dette er todelt. De fleste som jeg har delt denne erfaringen med og har benyttet denne metoden har gitt posetive erfaringer, men ikke alle. Noen få har ikke fått forventet resultat. Dette har også hendt meg et år da jeg ved en glipp brukte tusj for hvite tavler.....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Har god erfaring med Sprittusj fra Biltema. I fjor naermest ingen groe. I aar uten tusj behandling? Propellen var 3 cm. tykk.

Neste sesong blir det tusj igjen.

Resten av baaten uten groe, bortsett fra litt paa haeljernet. Skroget kun litt slim. Baaten ligger stille i en 4-5 ukers periode midt paa sommeren.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Har god erfaring med Sprittusj fra Biltema. I fjor naermest ingen groe. I aar uten tusj behandling? Propellen var 3 cm. tykk.

Neste sesong blir det tusj igjen.

Resten av baaten uten groe, bortsett fra litt paa haeljernet. Skroget kun litt slim. Baaten ligger stille i en 4-5 ukers periode midt paa sommeren.

Groen kan variere svært mye fra år til år. Skulle ønske noe kan fortelle vilken bestandeler i sprittusj som skremmer ruren - spriten? Den havner på galeien og mister taket. :lol:

Link to post
Share on other sites

Det har blitt forsket en del på dette, og det forskes fremdeles. Jeg har vært med på noen prosjekter i denne sammenhengen. Det finnes en del kjerringråd, blant Annet tysj. Det er ikke påvist noen god virkning av de fleste enkle løsningene som vi kjenner til.

 

Det som er påvist hvis vi ser bort fra antifouling, er at bedre kalibrert katodisk beskyttelse og en overflate som ikke noe fester seg på virker bra i kombinasjon. Man oppnår da to positive effekter, redusert tiltrekning av levende organismer og klorider, ruren som etablerer seg faller av når båten kjøres.

 

Det er tatt ut patenter på en del løsninger, men det forskes videre for å gardere seg mot mulige negative effekter på andre områder.

 

Noe av problemet er at det kommer til å koste en del i begynnelsen, og da dreier det seg om å levere til proffbransjen først og fremst. Da har man et dilemma, mesteparten av skyssbåter etc. har ikke disse problemene fordi båtene brukes ofte, og ruren får ikke festet seg på propellen uansett.

 

Det forskes også på antifouling for skrog, og her har man kommet ganske langt blant annet i Holland og New Zeeland. Men dette er også beregnet på proffbransjen og er relativt kostbart. Noen har lykkes godt med et stoff som er utrolig glatt og reduserer drivstoff forbruket ganske mye på større skip.

 

Det viser seg også at kobber ikke er gift for disse krypene, og tidligere antatt virkning av kobberbasert bunnstoff virket, men kanskje ikke på grunn av bare kobberet.

 

På innlegg viser et bilde av en teststav i NiBrAl, og her kan man se et belegg som det har blitt forsket på. Har dessverre ikke lov å fortelle hva det er.

 

Det som kanskje noen kan teste på, er bunter med nek under brygga. I følge sikre kilder skal dette virke bra. Nå som det er juletider, kan vi kanskje benytte det som fuglene ikke spiser opp til noe nyttig.

Link to post
Share on other sites

Groen kan variere svært mye fra år til år. Skulle ønske noe kan fortelle vilken bestandeler i sprittusj som skremmer ruren - spriten? Den havner på galeien og mister taket. :lol:

 

Havner rett aa slett paa fylle og greier ikke aa holde seg fast. :drink::drink:

Nei, jeg vet ikke hvorfor, men hos meg har det fungert. Men det har vaert sagt tidligere at det virker ikke med noe saane ny motens miljo tusj. saa jeg regner med at det er noe gift i disse gamledagse tusjene som holder groen vekk.

 

OT.Pokker jeg hater dette Engelske tastaturet.\

Redigert: ble litt for mange skrive leifer.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...