Jump to content

Columbie 86 seilbåt prosjekttråd


Capt.Yorgoz

Recommended Posts

Hva er beste (les enkleste) måten å fjerne gamle limrester etter skrogtrekket? Har støvsuget bort det som er løst å forsøkt å bruke tynner på en fille. Det blir bare en grøt som absolutt ikke vil bli med på mitt forslag ? vinkelsliper med lammelskive var absolutt ikke poeng i da det bare klabber seg på papiret. Ser noen har brukt lamell rondell på drillen. Sånn som ser ut som en impeller. Men dette har jeg lite tro på skal gå.

Link to post
Share on other sites

Jeg slipte alt vekk med vinkelsliper med stålbørste. En helt syk jobb, men alt forsvant. Hørselvern, maske og heldekkende drakt er et must. Ser noen anbefaler varmepistol, men det blir bare kladd på så store flater etter min erfaring. Jeg prøvde stålbørste med tvinnede tråder http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Stalborste/Aksialborste-2000016890/ 

og denne funket veldig bra. Lykke til  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Du skal ikke slipe så varmgang er ingen stor utfordring. Jobb med små områder og dekk godt til for alt du fjerner setter seg fast en eller annen plass. Jeg bruker et gammelt pledd som jeg taper fast og flytter rundt. Om det flises opp vet jeg ikke. Hos meg løsnet kun de fibrene som uansett måtte bort og fikk en fin overflate som limen fester godt til. Du må bruke liten vinkel på sliperen og lite press så går det greit.

Link to post
Share on other sites

bilde

Her er jeg i full gang med å skjære til nye madrasser til salongen. Bestillt møbelstoff hos stoffogstil. Dette blir bra må bare passe på å være bra kledd fremover. Typisk klær til båt er mekaniker bukse å oljete fingre. Selv etter regatta!
Fargen blir kjempelys brun, rederinnen bestemte det slik.
Link to post
Share on other sites

10cm. Samme som båtlukt-akkumulatorene som ble tatt ut. Lukter blanding av diesel å muggsopp i alle arter nede i kjelleren nå.

Fikk nye billig hos møbelringen utstillingsmodeller som var temmelig harde å sitte på. En ting er å ligge på dem men når mine 85kg skal sitte på dem er det greit at det ikke er så mykt at jeg havner på bunnen.

Link to post
Share on other sites

Hva er beste (les enkleste) måten å fjerne gamle limrester etter skrogtrekket? Har støvsuget bort det som er løst å forsøkt å bruke tynner på en fille. Det blir bare en grøt som absolutt ikke vil bli med på mitt forslag vinkelsliper med lammelskive var absolutt ikke poeng i da det bare klabber seg på papiret. Ser noen har brukt lamell rondell på drillen. Sånn som ser ut som en impeller. Men dette har jeg lite tro på skal gå.

 

 

Har du multisag/Feinsag? Da kan kanskje denne være en mulighet: https://www.makita.no/accessory/18102/B-21456.html

Link to post
Share on other sites

Hvis det er kontaktlim du har, så fungerer den Feinsaken dårlig. Jeg tror jeg har prøvd alt fra varme til Fein med diverse remedier og endte opp med vinkelsliperen og stålbørste. Hvis du vil ha en lightutgave kan du sette en stålbørste på drillen, men det gikk aaaaalt for tregt for meg. Kan legge ved et bilde av det ferdige resultatet hos meg så ser du hvordan det kan gå Når jeg kommer meg i båten  :thumbsup:  

Redigert av Bahia (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gidder hvertfall ikke noen light utgaver. Møkkajobb skal gå unna så fort som overhodet mulig. Blir nok stålbørste på vinkelsliper. Men nå er det så beinkaldt at jeg ikke orker å gå i gang med slik jobb. Driver å skjærer ut treverk ute på trappa. Stikker inn å drikker mye TE for å varme skrotten.

Link to post
Share on other sites

bilde

Var en liten tur å demonterte mere kryssfiner. Her er den ene benkeplaten på tur ut. Tenker lage ny i. Poppelfinér å foliere denne med blå hobbyfolie.

Litt usikker på hvordan jeg skal lage luken til kjøleboks som er montert noen cm nedfor benken. Det gamle patentet var slik at det lå en plate over som måtte løftes bort for så å åpne kjøleboks. Tenker å lage en løsning med hengsel i luka som drar med seg den andre kjøleboksluka opp i samme bevegelsen.

Redigert av yorgoz (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bilde

Har skjært ut en hel det plater i dag. God tid, podcast på øret å slipemaskin for å korrigere alle ujevne kanter. Men dette blir bra.

Har tenkt litt på taket. Jeg skjærer ut alle takplater på nytt i poppelfiner med nesten ingen kvister synlig. Har bestemt at taket skal være lyst. Kanskje det blir pent å bare beise og lakkere finér platene i taket? Kanskje med mørke teak lister mellom skjøtene. Kanskje litt uvanlig..
Link to post
Share on other sites

bilde


Her har jeg startet beising med Herdins lakkbeis. Kjøpte mahogny. Føler kanskje at dette ble litt mørkt. Har en visjon om at alt som skal skiftes skal blir lysere. I dette tilfellet ble det mørkere ? går vel ikke an å starte på nytt så jeg får vel skjære ut nye plater da.
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg fått til en liten økt i båten i dag. Demonterte skap, hyller og rygglene i dag for å demontere det gamle skrogtrekket. Dette viste seg å se mye bedre ut på baksiden en jeg hadde trodd. Men det er meget fuktig og møkkete bak trekket så skuta må tettes over hele dekk før jeg tørr å begynne oppbyggingen igjen. Ser det lekker mye rundt rutene å det kommer vann inn gjennom flere hull i taket.

Pussig med slike prosjekt at det bestandig baller på seg. De fleste platene som er demontert viser seg å være betraktelig dårligere en de så ut til.

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Her skærer jeg ut nytt skrogtrekk i 3mm ekspandert vinyl fra Maritim.

Grovkapper bare i første omgang så skjærer jeg bort det som er til overs etter montering.

bilde

Link to post
Share on other sites

Revet ut mere innredning i dag å flekker stadig vekk mere skrogtrekk. Det gledes til montering. Men først! Må båten være helt tett. Begynte å demonterte et vindu i dag. Skrudde ut skruvene fra ramma på innsiden. 2 knakk. Borrer opp nye hull på siden av ?

Lurer litt på gummipakningen rundt glasset. Den ser grei ut å er ikke oppmarnet. Burde denne settes inn med noe slags stoff ved montering eller monteres denne tørrt?

Tenker å bruke Butyl mellom ramme å glassfiber. Anbefaler dere butyltape eller masse?

bilde

bilde

bilde

Forsøkte vinkelsliper med stålbørste på gammelt lim. Dette ser ut til å fungere bra. Mye jobb men ok resultat blir det.

bilde

Her er et lite felt som er børstet rent

bilde

Link to post
Share on other sites

Kan ikke tenke at det er drit jobb Eureka da blir det ikke noe gøy. Men det er på topp 10 av det verste arbeidet jeg har holdt på med inni salongen.

Brukt noen timer på sliping av skrogsider innvendig i dag. Med egnet verneutstyr å P1 på øret var det bare å gå i gang.slik ser Yorgoz ut for de av dere som lurer på det.

bilde

Til å begynne med brukte jeg pledd skruvd fast i taket til å ta det verste av limrester å annet illeluktende materiale men det ble bare slit. Passet på å ikke trå på det som løsnet slik ble det enkelt å støvsuge opp etterhvert å det ble en del suging.Har ikke bilde av det verste tilfellet men slik så hele båten ut

bilde

Demonterte vinduene på hele BB side løsner greit siden det er brukt butylbånd som tettning. Var innom å fikk nytt hos byens vindusguru

bilde

bilde

bilde

Her er resultat etter dagens økt. Alle vinduer ute å det verste er tørket bort.

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Fint å se at du står på; ) Hvis jeg var deg, ville jeg sjekket taket skikkelig. Med vann som lekker gjennom taket, og balsatre i sandwich konstruksjonen. Er vel faren stor for at du har/kan få råte.... Er greit å ha stålkontroll på det før du dekker igjen med plater e.l.

 

Trygve

Link to post
Share on other sites

Hei Barelek(ker) ifølge nick et ditt skjønner jeg at du sikker vet hva du snakker om. ? Ja jeg ser det er benyttet balsa i taket. Ble litt forundret over dette siden det alle fortalte å alle brosjyrer på båten tilsa at det var divinylcell i båten. Får håpe det stemmer med skroget i hvertfall..

Har kjøpt en del meter butylbånd å skal demontere alt som går gjennom dekket å remontere med ny tettemasse. Er redd for at fukt kan være et faktum ? Jeg får tette hele båten ute i denne omgang å alle vinduer så må jeg sikkert demontere sandwich innenfra etterhvert.. slipper vel ikke unna. Platene er svært enkel å ta ned.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Mener det finnes en egen tråd med en kar med lik båt som hadde sine utfordringer med lekkasjer og balsa, men er usikker på om han gjorde noe med det. 

 

Og så er det en tråd med en kar som faktisk skar ned taket innevendig og tok jobben.. tror den båten ble solgt som prosjekt til slutt. 

 

Så det skal finnes noen tråder om temaet her inne :-)

Link to post
Share on other sites

Ja tror det blir omfattende. Jeg har kontroll borret flere plasser i taket å finner fukt i et lite område rundt masten elles er sponet tørt. Hva med å perforere de plasser som er utsatt for fukt å tørke med kraftig varme. Ellers er det jo bare å skjære ut de småfeltene som finns å legge imellom sånn divinylcellkopi som bt selger.. ? mye spekulering i roppetasjen nå kjenner jeg..

Link to post
Share on other sites

Ts. ;) (anngående nicket hadde jeg en gammel vakker treseiler tidligere....) Så vidt jeg vet er det benyttet balsa i skroget oxo.. Men veldig ofte er skroget bra. Folk har nemlig en tendens til å tette skrog gjennomføringer skikkelig. De er ofte ikke så nøye når de "bare" skal skru fast et beslag. I tillegg er laminatet i dekket tynnere og utsatt for mere bevegelse. Broderen hadde en Grenada 27 med balsa i dekket. Han skar ut hele undertaket, fjernet all råtten balsa og sparklet opp. Ble ok til slutt. Ang. Reparasjon er det en dårlig metode å bare stappe inn divinycell. Er det store områder, kommer du nok ikke unna å fjerne alt ødelagt kjerne materiale og sparkle opp til enkelt laminat. Mindre områder går det fint å borre opp, tørke ut og sprøyte inn epoxy.

 

Trygve

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...