Jump to content

Columbie 86 seilbåt prosjekttråd


Capt.Yorgoz

Recommended Posts

Svart (redigert)

Da er jern-genoa kontoret pusset opp. Det herker liten-ingen tvil om hvor "båtlukta" har kommet fra. Rev ut all isolasjonen fra motor rommet å all lukt i båten forsvant som med det berømte trylleslaget. 

Nå er rommet malt opp å fornemmelsen om en luktfri sommer kommer sigende med samme tempo som maling tørker. 

 

Måtte skjere bort rammen som batteriene har stått pp da disse var plastet fast i bunn. Multiverktøy er et meget bra hjelpemiddel. 

 

20170508_134242.jpg

20170508_134530.jpg

20170509_134503.jpg

20170509_134514.jpg

Redigert av Capt.Yorgoz (see edit history)
Link to post
Share on other sites

? gjør underverker det der, ny isolasjon også da? 

 

Om du har en gammel dieseltank, inspisert den godt for tæring og slikt.

jeg ble kvitt det meste av lukt ved å renovere motorrom, skufte skrogtrekk etc. Men da jeg tok ut alutanken for vask og rens innvendig, oppdaget jeg at det svettet diesel gjennom skjøter og groptæring. Fixer med kjemisk metall. 

Link to post
Share on other sites

Eureka skrev for 2 timer siden:

? gjør underverker det der, ny isolasjon også da? 

 

Om du har en gammel dieseltank, inspisert den godt for tæring og slikt.

jeg ble kvitt det meste av lukt ved å renovere motorrom, skufte skrogtrekk etc. Men da jeg tok ut alutanken for vask og rens innvendig, oppdaget jeg at det svettet diesel gjennom skjøter og groptæring. Fixer med kjemisk metall. 

Bra tips Eureka. Har dieseltanken i lagerrommet bak på bb side så den er lett tilgjengelig å henger høyt. (Derfor jeg droppa matepumpa på yanmar'n) skal se over at den er helt tett. En diesel lekkasje nå etter så mye jobb ville tatt motet fra selv den beste ?

 

Link to post
Share on other sites

Eksospotta hadde begynt å dryppe. Husker en gang i fjor da tok jeg meg i å se på den å tenke. "Jøss den ser enda som ny ut den er sikkert skiftet i senere tid." Tok feil.. 

Den var helt sunn rustet å nærmest rydde fra hverandre under demontering.

Bestillte ny for nesten 3 båtlapper

 

 

20170508_104900.jpg

20170508_120831.jpg

20170508_120821.jpg

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ohh, det var dyr potte syns jeg. Satt en sånn "Maritimpotte" i forrige båten med Yanmar 2gm, tror de ligger på tusenlappen... og voldet aldri noe problem. Men kanskje du har "spesielle behov"? :-)

--

Hvilke lys var det du monterte i skapene?

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 35 minutes ago:

Ohh, det var dyr potte syns jeg. Satt en sånn "Maritimpotte" i forrige båten med Yanmar 2gm, tror de ligger på tusenlappen... og voldet aldri noe problem. Men kanskje du har "spesielle behov"? :-)

--

Hvilke lys var det du monterte i skapene?

De minste med 30someting stuss kostet rundt 2000. Denne potta var den billigste jeg fant den ligger til 3600,- på maritim..

 

Jeg har kjøpt inn 1000 meter med LED strimler fra ebay. Tror faktisk ikke jeg tuller engang. ? har en defekt i topplokket som tar over å handler uhemmet i sene nattetimer noen ganger. Fikk LED  i posten hver dag i mange dager.  Også har jeg bestillt små sensorer som jeg lodder inn i kretsen. Da lyser det i skapet for under 50lappen. Disse var greie da de holder på lyset i noen sekunder. 

Screenshot_20170509-190149.png

Link to post
Share on other sites

x_stoffer skrev 1 minute ago:

Supert å se hele prosessen på en gang ved å bla gjennom tråden! Masse inspirasjon til jeg setter i gang under dekk i båten min om ett år eller to..:thumbsup:

Det var kjekt å høre. Å det beste.... Jeg er langt fra ferdig. Med en gang jeg er ferdig så selger jeg sikkert. Det er noe helt spesielt med et båt prosjekt jeg kan stikke ned på brygga å kose meg med noen pils å mekke utover kvelden. Sover over å fortsetter om morgenen. Det er rekreasjon på min måte. 

Trikset er å ikke skru sund hele båten på en gang, da blir det for meget :giggle:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Flytende prosjekt er alltid løsningen. Har ikke tall på hvor mange "vi flekker ut alt og bygger opp på nytt" prosjekter jeg har sett på BP og rundtomkring som strander. Det er vel strengt tatt regelen at det ikke går i land men havner på finn.no under gis bort eller på fyllinga. Jaja.. godt å se at noen velger riktig løsning ;-)

 

Du burde ha sperre på den ebay kontoen din ;-) Jeg er ikke i nærheten men allikevel glad for at jeg kommer fra arbeid før kona og får tømt postkassen før henne :-D. En må nesten la være å gå inn dit om en skal unngå å handle noe egentlig. 

---

Tror jeg trenger en ferdig løsning med automatisk bryter, er ikke superglad i å måtte lodde osv. Får ta en kikk på ebay. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

Du burde ha sperre på den ebay kontoen din ;-) Jeg er ikke i nærheten men allikevel glad for at jeg kommer fra arbeid før kona og får tømt postkassen før henne :-D. En må nesten la være å gå inn dit om en skal unngå å handle noe egentlig. 

---

Tror jeg trenger en ferdig løsning med automatisk bryter, er ikke superglad i å måtte lodde osv. Får ta en kikk på ebay. 

 

Du sier ikke det?! Nå var jeg inne for å lete etter smarte løsninger til deg å endte med å bruke flere hundre kroner!! :smiley: fant en enkel løsning som jeg kjøpte 3 stk. Av å det er slike som går på batteri.. enkelt å montere hvertfall. 

Men det ER billigst å kjapt å lodde disse selv. Jeg lodder de fleste kabelsko for å være sikker på god kontakt. Jula og chlas har loddebolt som går på gass. Den skal vist være meget bra til båtbruk

 

Screenshot_20170509-214631.png

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jepp! Da var maste-støttebytte et faktum! (Heter det mastestøtte..? Eller.. kanskje mastefot?) Uansett da var maste-føtten bytta å det som jeg antok skulle bli litt styr, gikk som fot i hose. Monterte en 2"-4" på siden av, hentet daskometeret hjemme å dasket løs så flisa føyk rundt omkring. Måtte støvsuge etterpå. 

Kjøpte en limtre drager på BM for 545,- slo løs den gamle la den ved den nye, streket opp å saget den til 0,8cm lengre en den forrige da det var benyttet råtten teak finėr som mellomlegg i taket. Nå er det massiv gran fra topp til bunn.  

Skjærte til gulvplanker da den er bredere en den gamle, brukte multikutteren. Megafornøyd å tenker feire dette med ei pils å overnatting i båt. 

Gjenstår å beise å lakkere samt lage en liten krans nederst med teak lister.  

Å ja slakket riggen helt før jeg begynte med prosjektet. 

20170510_161244.jpg

20170510_161300.jpg

20170510_183231.jpg

20170510_185055.jpg

20170510_194603.jpg

20170510_202506.jpg

Redigert av Capt.Yorgoz (see edit history)
Link to post
Share on other sites

opus skrev 38 minutes ago:

Du får virkelig ting gjort, selv kommer jeg litt for ofte ikke lenger enn til å konstatere og lage liste ;-)

 

Jeg har en Columbie spinnaker, som ser helt ubrukt her, om interesse for det; (pluss veldig mye annet seilbåtsutstyr)

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=83335633&fks=83335633

Jobber turnus det. Hjelper masse! Aebeider utover kveldene å ligger over i båten. Det er masse rekreasjon i slikt. 

Takk men jeg har en slik spinnaker med dong som jeg venter spent på å prøve. Virker som et spennende seil. Etter å ha dratt det utover på gulvet forstår jeg enda mindre enn før jeg dro den ut... :confused:

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
  • 1 år senere...

Hvordan det går med skuta.. litt sent svar skal du få her ?

Går faktisk helt strålende! Tenkte en stund på å selge for å kjøpe en større. Men en rask gjennomgang av finn.no og eget budsjett. Ser jeg at jeg må en del opp i pris/størrelse for å få en større båt. Så inntil videre fortsetter jobben med småfiks her og der. 

 

Tok en runde med dørken inni båten nå etter jul. Slipt og lakket 7 strøk med tresjerners gulvlakk 6 strøk blank og toppstrøk silkematt. Skrapt/slipt pantry og lakket med silkematt. Snart ikke en eneste flate som er ubehandlet ? helt som planlagt.  

20190125_130551.jpg

20190213_213003.jpg

20190304_185627.jpg

20190304_185640.jpg

20190304_185703.jpg

20190220_203443.jpg

Link to post
Share on other sites

Tok en liten oppdatering på dørken på badet i kveld. Kjøpte en myk teak etterligning fra Alixpress. Imponert over materialet sitter som støpt. Men spent på holdbarhet over tid.. billig var det.

Dørklister var laget av finèr som har takket for seg for mange år siden.. var helt oppsmuldret. Må lage meg nye.. sendte en varm tanke til vedkommende som valge vanlige skruver her de var rustet å noen gikk rett av! Hva i alle?! Bærer preg av solid håndtverk hele skuta. Men mistenker at det var en streng deadline å overflater hrr oh der ble kastet sammen i hu og hast for å få den ut av verftet kanskje ?

20190321_191140.jpg

20190321_191644.jpg

20190321_195517.jpg

Link to post
Share on other sites

Denne plata under vasken er et stjerneeksempel på poenget om streng deadline. Ser for meg at overflaten på benkeplater var sprøytet på å dette har da støvet neover hele skapet på sidene. Trodde faktisk jeg hadde en intressant mugg-problematikk ved første øyekast.  

Ble som ny med owatrol d1/d2 ?

20190224_135817.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...