Jump to content

Columbie 86 seilbåt prosjekttråd


Capt.Yorgoz

Recommended Posts

Godt å se at du fikk dreisen på vinkelsliperen og stålbørste :thumbsup: Er det ikke flere som har perforert områder med våt balsa, tørket ut og fylt med epoxy?

Et meget godt tips. Takker for det ? ville aldri tenkt tanken da jeg trodde dette ble for hard kost for plasten. Fort gikk det også.

Ja jeg er litt i tvil på dette ser det er en nedsenkning rundt masta som står på dekk så det er sikkert veldig porøst i taket. Spørs om det ikke blir skjære ut å plaste inn på nytt.

bilde

Link to post
Share on other sites

Ts. ;) (anngående nicket hadde jeg en gammel vakker treseiler tidligere....) Så vidt jeg vet er det benyttet balsa i skroget oxo.. Men veldig ofte er skroget bra. Folk har nemlig en tendens til å tette skrog gjennomføringer skikkelig. De er ofte ikke så nøye når de "bare" skal skru fast et beslag. I tillegg er laminatet i dekket tynnere og utsatt for mere bevegelse. Broderen hadde en Grenada 27 med balsa i dekket. Han skar ut hele undertaket, fjernet all råtten balsa og sparklet opp. Ble ok til slutt. Ang. Reparasjon er det en dårlig metode å bare stappe inn divinycell. Er det store områder, kommer du nok ikke unna å fjerne alt ødelagt kjerne materiale og sparkle opp til enkelt laminat. Mindre områder går det fint å borre opp, tørke ut og sprøyte inn epoxy.

 

Trygve

Det jeg finner ut med litt kjappt søk er at c66 altså lillesøsteren til min c86 er balsa i overbygg å divinylcell skrog. Ref. Wikipedia. Jeg skal bore i veggen å se hva som kommer ut. Slike spørsmål burde besvares fort for å ikke sitte å spekulere på. ?

Jeg kommer kun til å bytte ut skadet vev å ikke hele taket.

Link to post
Share on other sites

Hvis du tar en liten Hammer og banker forsiktig rundt om på dekket,så hører du med en gang der det er fuktighet i laminatet.

Jeg har noen steder borret og og pumpet inn Epoxy, andre steder har jeg skåret opp på innsiden å lagt inn nytt å støpt over med duk.

Tenker jeg må vente på mildværet så det blir reliabilitet i data fra undersøkelsen. ?

Link to post
Share on other sites

Test limt et område med skrogtrekk. Kjøpte lysegrått da dette ser mest moderne ut. Men jeg må si at Maritim å forsåvidt alle andre som selger dette trekket har et svært kjedelig forhold til farger. Kun 3 typer å velge mellom ?

 

Uansett. Limer her trekket på med casco våtromslim å det ser ut som å fungere kjempefint.selv om det finns små rester av gammelt kontaltlim igjen.

bilde

Link to post
Share on other sites

Det er bare de tre fargene i ekspandert vinyl å få tak i for oss vanlige dødelige.. er vel Flak som er stor leverandør og de har bare de tre. Alternativet er tynnere stoff, men det blir ikke det samme.

 

Jeg brukte fargen med litt creem og det sto fint til lakkert mahogny..

brukte samme lim som deg på store areale og den var helt topp. I taket i stikklugaren og rundt kanter mm måtte jeg ty til hurtiglim på spray/ kontaktlim. Ellers falt det bare ned før det tørket og holdt seg selv. Dog kan det hende at våtromslimet hadde holdt bedre i taket om jeg lit det tørke mere før jeg la på trekket..

Link to post
Share on other sites

Sailrite.com har vel muligens litt andre stoffer, men mulig det blir dyrt med frakt og toll etc

Ja det er mulig. Det virker som et svært omfattende og gjennomført firma. Har sett mange youtube videoer av dem.

 

Ja 18kg (det veide 10m stoffbit som jeg har kjøpt) fra USA tørr jeg ikke tenke på fraktkostnad ?

Men uansett jeg er ganske OK fornøyd med det jeg har kjøpt. Å det koster flesk men dette er vel siste område jeg burde være gjerrig på. Kjipt å demontere å gjøre en slik jobb på nytt.

Link to post
Share on other sites

Dog kan det hende at våtromslimet hadde holdt bedre i taket om jeg lit det tørke mere før jeg la på trekket..

Ja jeg har å tro på å leke kontaktlim med våtromslimet. Det virket som det tørket sakte.

Smører du lim på begge flatene? I testen min smurte jeg bare på skroget.

Link to post
Share on other sites

Mener jeg tok kun på skroget ja. To år siden nå :)

 

Men jeg la jo på skrogisolasjon først.

 

Det var litt av en øvelse å legge trekk i taket i stikkøya. Lå på rygg og hold oppe trekket med hender, albuer, knær og føtter.. inntil jeg innså at kontaktlim måtte til.. ålte meg ut for å hente boksen som sto i cockpit... tilbake igjen... rett oh slett mye armer og bein.

Kutta meg på tapetkniven gjore jeg også, så heg måtte sy 5 sting.... dagen før en ukes seiltur.

 

:)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da er vinduer montert å det meste av skrogtrekket limt opp.

Har jeg visst at det var så mye jobb med rutene så hadde jeg droppet det å brukt tiden på noe mye morsommere. Tarmskylling eller noe i den duren.

Det verste var fjerning av gammelt butylbånd. Fikk rundt butylbånd fra en glassmester men dette var så tykt å hardt å presse sammen at jeg måtte kapitulere å kjøpte heller terroson butyl på tube. Den var svært god å jobbe med.

Gummipakningen ble vasket med tannbørste og whitespirit før den ble sprayet med silikonspray å lagt i plastpose ei uke. Da ble den myk å god igjen.

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Hadde kjøpt en boks med kontaktlim fra Biltema. Kjip som jeg er bestemte jeg meg for å bruke opp denne på dette feltet. Resultatet er jeg ikke helt fornøyd med. Det sittet fast men det ble koking på flere plasser å selvfølgelig luftlommer under.. drar jeg det av må det kastes.

 

Hva mener dere om å benytte meg av en sprøyte med en kanyle på å sprøyte inn lim der det mangler? Hvilket lim burde jeg da brukt?

 

På det feltet som er rundt vinduer benyttet jeg spraylim fra BT, funket meget bra. Glemte våtromslimet hjemme så derfor er ikke dette benyttet enda. Mener bestemt at Trøndersk vær er for kaldt for våtromslimet. Det har gått fra -5 til +5 å det er vel ikke optimal lime temperatur..

bilde

Link to post
Share on other sites

Da har jeg å madammen slipt og oljet teaklistene til salongen i dag. Fjernet all lakk skrapet med varmluft først, slipt med 120, slipt med 240 med eksentersliper. Vasket med teak cleaner fra Jula. Å satt inn med første strøk med olje. Detta blir bra! Stor forbedring med bare litt innsats. Å det koster to halvlitere. Perfekt!

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Montert skap bb side foran å malt opp under benken i kveld. Begynt å slipe skottet mot forpigg. Gleder meg til å få på farge.

Vet det er nevnt at det anbefales oljebasert maling. Forstår ikke helt hvorfor. Det er jo ikke våtrom. I salongen har jeg da vel ikke montert dusj. Oljebasert grunning og maling lukter vanvittig sterkt. Hva med kombinert olje/vannbasert?

 

bilde

Link to post
Share on other sites

I kveld har jeg begynt på sb side i salongen. Demontert skap og seterygg revet bort dette fantastiske irriterende skrogtrekket som lukter gammel jordkjeller å mugg. Kjenner denne karakteristiske "båtlukta" brer ser innover i båten. Den blir litt savnet når den er borte. Mye gode minner kommer tilbake når jeg lukter på ting som er fra båten.

Nei bare kødda det skal bli helt fantastisk å kjenne lukta av vinyl, nye madrasser og lim.

Minnes en liten hurratur vi hadde i fjor. Da forsøkte vi å røyke sigar i båten for at dette skulle dekke over båtlukta. Lukta ikke noe sigar dagen etter ?

Har også rukket å malt flater med grunning å det merkes allerede at det skal bli flott med en lysere båt.

 

Ellers ny rekord i roting!

bilde

bilde

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da begynner prosjektet å ta litt mere form.

*Montert mere skrogtrekk,

*Stoffet båten med 17M

*Malt 2 strøk epoxy grunning på ror

*Montert vind/multiinstrument på ny plass

*Montert baderomsplate i Pantry

*Laget ny benkeplate

*Pusset propellen 

 

Samt millioer av andre småting som ikke vises så godt. 

 

20170415_191227.jpg

20170415_191244.jpg

20170415_191157.jpg

20170413_163520.jpg

Link to post
Share on other sites

Her ble instrumentene montert. Ovrr et gammelt hull som har vært dekket over av en gammel kikkert holder, glemte selvfølgelig å ta bilde av resultatet. For å dekke over dette bøffet jeg skjærfjøla fra kjøkkenbenken hjemme. Limt med tech7 å skruvd på plass med forsenkede skruvhull. Nesten gratis å ser helt OK ut. ?

20170415_174809.jpg

20170415_174734.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har det skjedd ting her. Fått ferdig multi/vind instrument monteringen. 

Behandlet roret med 3 strøk vc tar-2 da har det 6 strøk epoxy over vanlig epoxy. Så det skulle holde ?

20170419_213350.jpg

20170419_175302.jpg

 

Sjøsatt båten!! 

Montert antisklitape for vår Boxer valp. ? (han springer trappen uansett men det kommer til å gå galt en gang) 

Ryddet å vasket mye. Nå gjenstår det å skifte stender i salongen før seilene monteres. 

Samt kjøpe nye madrasser til akterlugar og forpigg. Å fylle opp kjøleboks for late dager på fjorden. 

Våren er en hærlig tid! ?

 

20170423_190539.jpg

20170423_190610.jpg

20170423_190610.jpg

Redigert av Capt.Yorgoz (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...