Jump to content

Columbie 86 seilbåt prosjekttråd


Capt.Yorgoz

Recommended Posts

bilde

Tok bort bordet i salongen, tenker å ha et mye mindre bord en det orginale som tidligere eier har skruvd fast i gulv og stender. (orginalløsningen klappet sikkert mye sammen tenker jeg) Det er tilpasset for å lage seng i salongen, men så mange er vi aldri på tur til at det blir nødvendig.

Hvilken bordløsning skal vi gå for? det er enormt med plass når det er ute så et klappbord som kan foldes helt ned/bort eller ser jeg at det finnes en del klappbord i andre seilbåter.. Tips mottas gjerne! :thumbsup:

 

bilde

Slik ser gammelbordet ut. ifølge brosjyren til båten skal det hvistnokk være plass til 12 personer å spise i salongen så det er unødvendig stort syns vi. :lol:

Link to post
Share on other sites

'men ifølge de jeg har pratet med. finnes det ikke tette seilbåter :giggle:

Det finnes seilbåter som er tette, men bare i korte perioder om gangen. Det er mulig å få en tett båt, men det krever litt innsats. Jeg jobbet en hel sommer med å tette alle skruehullene i hyttetaket, det er endel av de på en seilbåt. Og fikk det etterhvert tett. Båten var tett i flere måneder før dekksluka i forpiggen begynte å lekke. Nå har den også vært tett i flere måneder. Men det er helt sikker bare et tidsspørsmål før jeg får en ny lekkasje.

 

Tar man lekkasjene fortløpende kan man ha en rimelig tørr båt.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Og for kablegjennomføringer osv som lekker så kan en kjapp nødløsning (som ofte varer ut sesongen ;-)) være en passe klatt vaselin, men da ikke på innsiden men på oversiden på dekk der hvor gjennomføringen er. Fungerer fint til du får på plass en mer permanent løsning.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

bilde

 

Da er båten ferdig skrapet og slipt ned til gelcoat klar til å påføre 3-4 strøk med Vc-Tar2 epoxy grunning. Deretter blir det Vc-17m extra bunnstoff.

Det var en del jobb, men gøy å jobbe i havna sammen med alle andre. kaffe og pizza samt vanvittig mye tullprat. Blir god stemning av slikt. :yesnod:

 

bilde

 

Kjølen er slipt ned med stålbørste på vinkelsliper og lammellskive. deretter påført 2 strøk med Brunox ruststopper med epoxy.

Lurer på om jeg skal prøve å påføre et par strøk med Vc-tar2 over dette. Ser det har vært gjort tidligere i en anne tråd, men om det har noe å si ifht. rust som kommer tilbake blir da spennende.

Som jeg har forstått det kan vi ikke vinne over rustangrep på stålkjøl. Eller hva sier dere? :confused:

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Påbegynt ror reparasjon i ettermiddag:

Dette har ligget inne til tørk da det har fått litt delaminering etter fuktinntak. med dertil en del småsprekker her og der. Når jeg sliper det ned syns jeg treverket har klart seg meget bra.

Plan er som følger:

*Slipe ned alle flater

*Slipt inn til treverk der det er sprekker

*Bygge det opp igjen med fin armeringsmatte og epoxy (tykke lag der mye av treverket er slipt ned)

*Sparkle alle kanter og profiler til det er jevnt. smøre inn hele greia med epoxy

*Slipe med 180 på maskin for å ta ugjevnheter og lage heftoverflate til lakkering

*Rullemale det med Biltema 2k hvit lakk

 

Er det noe annet jeg bør tenke på, eller burde gjøre anderledes?

Hvordan montere feste beslagene Det er 3 stk. (Roret er hjemmelaget av tidlg. eier etter at det orginale knakk)

Det ser ut som om det er ved beslag at vannintrengingen har startet enten i kanten på disse eller utett ved boltene som går igjennom roret.

Tips mottas med stor takk! :pray:

bilde

bilde

bilde

 

På siste bildet er den største delamineringen den går bare noen millimeter inn i treet, men den ser stor ut. Hvordan reparere dette på best mulig måte? bore hull å fylle opp med epoxy ser jeg er en metode på teak innredning?? :confused:

Link to post
Share on other sites

bilde

Nærbilde av ett av 3 like beslag som står på roret. Kan det plastes delvis inn i roret eller burde jeg fylle bolthullene med epoxy når jeg monterer disse? Virker som dem presser hardt på plasten så de på en måte entrer seg inn i materialet.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Bare en ting jeg satt og tenkte på når jeg så bildene. Tegn en god mal, eller tegn målsatt skisse av roret når du først har det av hvis det faktisk fungerer godt på båten. Om du mister det du har nå så er det kjekt med en mal/skisse

 

Den største delamineringen hadde jeg sprøytet inn epoxy i og satt på klemmer/lagt i klem om det faktisk buler (vanskelig å si fra bildene). Evt satt i noen skruer for å tvinge det i sammen som du kan fjerne etter det har størknet. 

Link to post
Share on other sites

Dette blir jo veldig bra, og du får en kjempefin båt.  Om du får vedheft mellom det stoffet du har på kjølen og VC tar - sjekk produkt datablad, så hadde jeg klart lagt på minst tre lag VC tar også på kjølen.    Klarer du å få bygd opp 3-400 my med tykkelse, har du en veldig god rustbeskyttelse.

 

På roret ditt ser jeg at det fremdeles er bruddanvisning i overgangen mellom selve rorbladet og stammen.  Tror jeg ville lagt på et kraftig flattjern i syrefast stål i fremkant av rorstammen, med vinkel ut i overkant av rorbladet.  Lange skruer og epoxy.  Gjerne også med påsveiset forsterkninger som går ned i selve rorbladet.

 

Disse båtene har et stort rorblad, og det gir veldig fin respons ved seiling og hjelper til at båten tar fin høyde på kryssen, men det blir selvsagt også tilsvarende store krefter ved f.eks en broach.  

Skal du bakke for motor kan du også få veldig store krefter på rorbladet, og har du litt for stor fart kan det faktisk bli så store krefter at det er vanskelig å holde rorkulten såvidt jeg husker.fra den tiden jeg hadde C-86.

Link to post
Share on other sites

Bare en ting jeg satt og tenkte på når jeg så bildene. Tegn en god mal, eller tegn målsatt skisse av roret når du først har det av hvis det faktisk fungerer godt på båten. Om du mister det du har nå så er det kjekt med en mal/skisse

 

Den største delamineringen hadde jeg sprøytet inn epoxy i og satt på klemmer/lagt i klem om det faktisk buler (vanskelig å si fra bildene). Evt satt i noen skruer for å tvinge det i sammen som du kan fjerne etter det har størknet. 

Det var et veldig nyttig tips. Kommer garantert til å angre hvis jeg ikke har målene om det knekker en gang. Veldig praktisk å ha målene klare hvis jeg en gang i fremtiden bestiller et nytt i aluminium. fikk tips av noen andre båtfolk om det.

 

Ja tror jeg går for den løsningen å fyle opp tomrom med epoxy å klemme det sammen med skruvtvinger. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Dette blir jo veldig bra, og du får en kjempefin båt.  Om du får vedheft mellom det stoffet du har på kjølen og VC tar - sjekk produkt datablad, så hadde jeg klart lagt på minst tre lag VC tar også på kjølen.    Klarer du å få bygd opp 3-400 my med tykkelse, har du en veldig god rustbeskyttelse.

 

På roret ditt ser jeg at det fremdeles er bruddanvisning i overgangen mellom selve rorbladet og stammen.  Tror jeg ville lagt på et kraftig flattjern i syrefast stål i fremkant av rorstammen, med vinkel ut i overkant av rorbladet.  Lange skruer og epoxy.  Gjerne også med påsveiset forsterkninger som går ned i selve rorbladet.

 

Disse båtene har et stort rorblad, og det gir veldig fin respons ved seiling og hjelper til at båten tar fin høyde på kryssen, men det blir selvsagt også tilsvarende store krefter ved f.eks en broach.  

Skal du bakke for motor kan du også få veldig store krefter på rorbladet, og har du litt for stor fart kan det faktisk bli så store krefter at det er vanskelig å holde rorkulten såvidt jeg husker.fra den tiden jeg hadde C-86.

 

Smurte på noen omdreininger med Vc-tar på kjølen i dag å det ser ikke ut til at det reagerer på noen som helst måte så jeg smører inn 3 lag på den å :wink:

Hvis du med bruddanvisning mener at det tidligere har gått av har du missforstått det er bygget helt opp fra bunn av. Det orginale roret finns ikke lengre. Litt usikker på om jeg gjør det så kraftig med vinkeljern, men det er et meget bra tips å det ville blitt en del sterkere på denne måten. Jeg forstår ikke helt hvordan du mener jeg skal gjøre det, mener du at jeg skal slipe ned treverket slik at vinkeljernet flukter med overflaten på roret å bolte dem fast mot hverandre?

Som jeg nevner over ville den beste løsningen blitt å fått laget et ror i aluminium da vil det sikkert holde lengre en båten. :smiley:

 

Husker en gang i fjor jeg forsøkte å bakke så fort jeg kunne for å se hvordan den oppfører seg, selvfølgelig glapp jeg rorkulten å den ble temmelig tung å innhente igjen. Så du har nok rett i at det er en stor roroverflate ifht. båtstørrelse :lol:

Link to post
Share on other sites

https://baatplassen.no/bildearkiv/53/53298/20160401_172255.jpg

 

Ser at det ikke var helt tydelig hva jeg mente,  men altså et flattjern på 8-10 mm tykkelse i forkant av roret, og bøyd ut over overkant av selve

rorbladet.    Bredden bør vel være et par tre millimeter under tykkelsen på roret  slik det er ved nedre rorhengsel.   Så må det bygges opp for å få en fin overgang med f.eks laminating epoxy fra BT og duk.

Bare en tanke for å fordele kreftene.  Jeg synes det ser ut som en bruddanvisning i nederkant av hvor du har slipt, og dette er også

det punktet på roret som får de største vridningskreftene.

 

Å miste roret er ikke spøk, og det skjer jo helst i dårlig vær også da...  Jeg har faktisk kjøpt et relativt lite drivanker og planlegger å teste ut nødstyring med å ha dette i en hanfot 10-15 meter aktenfor båten og til vinsjene.  Teorien er at det skal være mulig å få noe styring med å hale drivankeret mot den siden en vil styre..  Skal testes ut nå i vår.      Lykke til videre iallefall.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

bilde

 

Da er det virkelig påtide med en oppdatering fra båten igjen. I fjor ble det gjort mye under skraping og smøring. I år er det innredningen som står for tur. Det er lakkert hele innredningen for sikkert 1år siden å det var sikkert et pent resultat da, men nå er det råte,mugg,slitasje og fukt flekker på mange overflater. Taktrekkene er av den typen skai med skumbelagt bakside. Skummet "ryr" ut bare man ser hardt på det å det lukter ikke bra. samme type trekk er montert på veggene i salongen. Det er skiftet skrogtrekk i forpigg og akterlugar i senere tid så dette ser svært bra ut enda. 

 

Planen nå er å demontere alle takplatente og det meste av  innredningen som er i veien for å demontere trekkene. Skrape bort gammel lakk, slipe å olje/beise finer plater. Slipe bort all lakk på lister å olje disse på nytt. 

Jeg ønsker en lysere farge inni hele båten. Den føles litt tung/trang da den er mørk over alt. Tenker derfor å bleke den teaken som er demontert før den oljes opp på nytt. 

Redigert av yorgoz (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må gjøre en del innkjøp av nye materialer. Ser at prisene på skrogtrekk & taktrekk er helt hinsides all fornuft. Har snakket med en skomaker som skal komme med tilbud på skrogtrekk. I mellomtiden var jeg en tur nede på Jysk der fant jeg denne voksduken med velur bakside som kommer til å bli mitt nye taktrekk. Forsøkte å lime den opp på en plate med spraylim fra biltema den sitter svært godt fast, men limet vises igjennom. 

Forsket videre å kom frem til Gjøko sitt vannbaserte vegglim later til å harmonere bra med stoffet. Det sitter godt fast å vises ikke gjennom. 

Absolutt et bra alternativ til dyrt taktrekk/skai sålenge det er i taket å ikke ska sittes på. 

 

Limte trekket her på en bit laminat som jeg skal forske litt på. Er mest spent om limet holder den opp når det blir varmt å fuktig. skal legge det i stekeovnen på 40 grader med et vannkar noen timer for å se om det løsner. 

bilde

Link to post
Share on other sites

Tror jeg betaler 165 kr m hos min lokale best marine butikk for standard 3mm skrogtrekk. Men har sett det samme trekket for over 200 kr på finn-reklamer.

 

Brukte Casco våtromslim sjøl. Spraylim hvor det kreves rask tørketid og hurtig hefte, slik som tak og krumninger. Husk maske når du bruker spraylim.

Link to post
Share on other sites

Det blir fort en del meter i taket. Jeg liker å finne andre muligheter en dyre kjøp selv om det er billig er det samtidig gøy å bruke ting som ikke er så tradisjonelt. Ser andres tråder å det virker som alle handler båtutstyr for tusenvis av kroner uten å blunke. Her går det i fikse løsninger å billig brukt. 

Redigert av yorgoz (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...