Marson Startet 19.Mars.2016 Del på Facebook Startet 19.Mars.2016 Holder på å pusse opp en gammel båt. Avstivere i bunn og speilet var råttent under glassfiber så dette er fjernet og båten har fått tørket. Men hva skal jeg erstatte dette med. Noen sier furu i bunn, men jeg kjenner jeg har lite lyst og ha tre laminert i glassfiber på nytt der. Kan jeg f.eks. bruke rektangulær aluminium i bunn som avstivere og laminere de i glassfiber ? Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 20.Mars.2016 Del på Facebook Svart 20.Mars.2016 Hei. Jeg har selv renska ut råtten tre som har vært brukt til innplastring, og skjønner motviljen din mot å kjøre det en gang til. Jeg vil tro du kan bruke mye ulikt... Aluminium har jeg ikke sett, men jeg vet om et par som har brukt det, og de båtene går helt fint. Vanlig å bruke divinycell ell. l - som du får f.eks på Maritim. Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 20.Mars.2016 Del på Facebook Svart 20.Mars.2016 (redigert) Hei! Poenget med å legge inn slikt i støypen er jo faktisk ikke for at de skal fungere som avstiver, men at de skal være forskaling for avstivere du støper rundt i glassfiber. Styrkemessig er det av liten betydning hva du bruker, siden det "glassfiberrøret" du ender opp med rundt forskalinga blir råsterkt. Sånn sett kunne du like godt brukt ballonger. Likevel, jeg mener det er lurt å holde seg unna metall for denne jobben, siden metall har det med å endre volum med ulike temperaturer, med påfølgende fare for krakkeleringer rundt innfestinger eller ande steder kreftene samles. Slik sett er treverk et bedre alternativ. Men jeg støtter Nero II i at divinycell er fornuftig å bruke til dette. Det er et fullstendig dødt materiale som ikke trekker vann, som forbinder godt med glassfiberstøpen, og som ikke minst er veldig enkelt å forme. Redigert 20.Mars.2016 av grawis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Mars.2016 Del på Facebook Svart 20.Mars.2016 Jeg er litt i samme båt om dagen (for å bruke det dårlige ordspillet der), og jeg vurderer å bruke ekspandert polystyren (XPS) fra Jackon. Den får man i en kvalitet som tilsvarer divinycell 80 kg/m3. Den tåler ikke polyester, så den må forsegles med epoxy før man laminerer med epoxy. Førstevalget ville vel imidlertid være divinycell. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 20.Mars.2016 Del på Facebook Svart 20.Mars.2016 (redigert) Ikke noe tvil om at han har forstått poenget. Det er uansett to måter å dimensjonere en slik avstigning: 1. Hul bjelke bare støpt over en forskaling, f.eks et papprør. Laminatet tar hele styrken. 2. En innstøpt bjelke av tre, metall e.l. Både laminatet og den innstøpte bjelken tar opp krefter i konstruksjonen. Også kjent som sandwich konstruksjon. Akterspeil er ofte iht. pkt. to. I det tilfellet er det feil å tro at kjernematerialet ikke er ment å ha en styrkemessig funksjon. Redigert 20.Mars.2016 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
grawis Svart 20.Mars.2016 Del på Facebook Svart 20.Mars.2016 Komodo, dette vil jeg gjerne høre mer om. Jeg innser at det kan være en forenkling å ta kjernen vekk fra styrkeberegninger på enkelte steder, men er metall i det hele tatt noe egnet kjerne for glassfiberstøp? Det bryter med så pass mye av det jeg har lært at jeg blir nysgjerrig på om jeg tar feil...:-) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 21.Mars.2016 Del på Facebook Svart 21.Mars.2016 (redigert) Polyuretanplater/bonocell er et alternativ til divinycell. Har god erfaring med dette. http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Ovrig/Polyuretanskive-2000020414/ Redigert 21.Mars.2016 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
jørn Svart 21.Mars.2016 Del på Facebook Svart 21.Mars.2016 Jeg skal i gang med samme jobben. Hvor får man kjøpt dette? Sitér dette innlegget Link to post
Marson Svart 21.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2016 Jeg har sett mange løsninger på dette med blant annet divinycell. Noen mener divinycell tar fuktighet til seg det også, og at den også forandrer seg med temperatur. Men jeg tenker nok litt på styrken der også, det er ikke mye styrke i divinycell og helt klart ikke mye styrke i polyuretanplatene som blir linket til her. Jeg kom over dette på westsystem: Active core stringers, with cores of solid wood or plywood, rely on the structural properties of the wood core itself to provide stiffness. Generally, the more dense the core material (like wood or plywood) the more of the load it is expected to carry. The fiberglass skin covering an active core is primarily used to protect the wood and to attach it to the hull. It is generally thinner than the skin on inactive core. When you replace structural cores, you have to use proper scarf bevels or other proper means of piecing the new core into the old. Repairing Stringers and Floors 11 Figure 3-1 Some cores are structural, or active, and some are inactive, used primarily to provide a form for a structural fiberglass skin. ACTIVE CORE Solid wood or plywood INACTIVE CORE Low-density (foam) core or no core 3 Occasionally, you will find a material that appears to be plywood, but all the veneers are oriented in the same direction. You cannot repair this unidirectional material with plywood. Plywood has half the grain running at right angles to the face veneer. It does not have the same strength as unidirectional material. A common example of unidirectional plywood material is called laminated veneer lumber (LVL). Inactive core stringers rely on the geometry of the fiberglass skins to provide stiffness. The nonstructural cores are primarily forms to give a vertical profile to layers of fiberglass. Inactive cores are made of low-density foam, cardboard tube, or in the case of molded stringers, no core at all. Molded stringers are pre-built in a mold and tabbed in after the hull is built. This type of stringer has no core material, just fairly heavy fiberglass skins to stiffen the hull. Så her ser man at trekjernen er styrken og glassfiberen bare for og holde det på plass. Siden ene avstiveren min går rett over kjølen kan jeg nok ikke bare bruk ballonger og glassfiber da jeg tror jeg ma ha en kjerne som gir styrke ned mot kjølen. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.Mars.2016 Del på Facebook Svart 21.Mars.2016 det er ikke mye styrke i divinycell Blir som å si at olje brenner dårlig. Uten å si om det dreier seg om dieselolje, matolje eller hydraulikkolje. Sitér dette innlegget Link to post
Marson Svart 21.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2016 (redigert) Blir som å si at... Har du noe konstruktivt som faktisk handler om emne i denne tråden å komme med ? Jeg er ikke interessert i brennbarheten til div oljer. Divinycell leveres fra 40 til 250 kg/m3 som jeg kan se. I Norge finner jeg bare 45 og 60 så langt. Mens f.eks furu viser en densitet fra 360 til 480 kg/m3. Derfor er jeg litt i tvil. Og jeg har heller ikke funnet divinycell i lengder, bare plater. Redigert 21.Mars.2016 av Marson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 21.Mars.2016 Del på Facebook Svart 21.Mars.2016 Styrken i divinycell og bonocell er ikke stort i seg selv. Det er når man bygger sandwich at styrken kommer ( skal være like mange lag på hver side) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Komodo Svart 21.Mars.2016 Del på Facebook Svart 21.Mars.2016 Grawis; det er mulig at en bjelke av stål eller aluminium ikke er det mest egnede for innstøping i en plastbåt. Ellers sier jo sitatet i innegg nr. 11 en del om temaet jeg var inne på. Divinycell kommer i mange kvaliteter. Den har ulike egenskaper mht. trykkfasthet, skjærespenning og strekkfasthet. Strekkfastheten er nok rimelig begrenset uansett kvalitet, men du skal ikke se helt bort fra evnen til å ta opp skjærspenning og trykk. Forskjellen på en hul stringer blir nok ganske stor. På denne siden kan man lese litt om tekniske spesifikasjoner for Divinycell http://www.diabgroup.com/en-GB/Products-and-services/Core-Material/Divinycell-H Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.